- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Aurinkopaneelin kytkennät
Aurinkopaneelin kytkennät
Sulake säätimen ja akun väliin, minkä kokonen?
Tarviiko kytkimen paneelien ja säätimen väliin ja säätimen ja akun väliin. Minkälainen?
Moi Pertti!
Tuossa sarjaankytkennässä käytetään paneeleilta säätimelle korkeampaa jännitettä joten saadaan kaapelihäviöt pienemmiksi. MPPT säädin muuttaa tuon jännitteen sopivaksi akuillesi.
Sulaketta suositellaan akun ja säätimen väliin mutta itse en ole kytkenyt. Jos sulake katkeaa etkä huomaa sitä niin sitten seuraavaksi menee säädin. Jos kuitenkin haluat sulaketta käyttää niin 20-30A automaattisulake on ok.
Kytke aina ensin säädin akkuun ja sitten vasta paneelit säätimeen. Jos säätimellä ei ole akkukuormaa niin se saattaa rikkoutua hyvinkin nopeasti. Siksi ei myöskään kytkimiä akun ja säätimen väliin. Myös tuo kytkin säätimen ja paneelin väliin laadukkaalla MPPT-säätimellä on tarpeeton-säädin hoitaa akun oikean tilan ja kunnon.
T. Hemmo
Sarjakytkennässä panelit muuttuvat ikäänkuin yhdeksi isoksi paneliksi. Muuten hyvä, mutta varjo yhdelle panelin kennolle ( n. 15cm.X 15 cm. ) romahduttaa koko sydeemin. Rinnakkain kytkettäessä pelistä putoaa vain se paneli jonka päällä varjo on.
@timppa
Tuo sarjaankytkentä on oikea tapa MPPT-säätimen kanssa muttei päde samalla lailla PWM-säätimen kera.
MPPT-säädinhän hyödyntää myös tuon "pimeän" paneelin vähäisen tuoton maksimaalisesti eikä missään tapauksessa nollaa koko järjestelmää. MPPT-säätimellä pelataan korkeammalla jännitteellä ja älykäs säädin
huomio näin kokonaistehon tuoton aina maksimaallisesti.
T. Hemmo
Mutta ei MPPTsäädinkään pysty fysiikan lakeja muuttamaan. Sarjakytketyissä paneleissa panelien tehon määrää huonoiten tuottavan panelin huonoiten tuottava kenno.
http://www.oamk.fi/toolbox/fileuploads/esitys_asenn.pdf
Taloasennuksissa on joskus sellainen tilanne että osa paneleista menee varjoon huomattavasti ennen muita. Tällöin panelit sarjoitetaan kahteen ryhmään jossa varjoon joutuvat ovat erillään, näin ne eivät romahduta koko tuottoa.
Mun mielestäni matka-autoissa kannattaa aina kytkeä rinnan. Itse olen monta kertaa ollut parkissa niin että vain yksi paneli tuottaa, kahden muun katolla olevan ollessa varjossa. Samassa tilanteessa sarjakytkennässä olisin jäänyt vaille latausta.
Matkavehkeillä ei aina paikkaa voi valita, taloasennuksissa voidaan vaikka kaataa joku puu tms. ja sen jälkeen ei tilenne muutu.
@timppa
Moi Timppa ja muut!
Tuo esimerkki on taloasennuksesta jossa puhutaan eri asiasta kuin kahden paneelin ajoneuvoratkaisusta.
Kahden paneelin tuotto lasketaan sarjaankytkennässä Voc 20 v x2=40v .Paneeliteho2x140W =280W. Ampeereja n. 7A. Elikä 100V/30A MPPT säätimellä onnistuu hyvin koska säätimen jälkeen akkuun syötetään maksimissaan
14,5V ja 14 A. Jos toinen paneeli on varjossa ja jännite tippuu Voc 12V on kaava näin ollen tuo täysi paneelin tuotto+ tuo vajaan tuotto elikkä latausjännite pysyy aina yli tuon tarpelliisen akulle menevän 14 V ja täten saadaan tuosta huonostakin paneelista hitusen talteen.
Rinnakkainhan tuo jännite ei koskaan nouse yli tuon Voc 21V (14,5 V) . Sarjaankytkennässä paneelien on oltava saman tehoisia.
Ja tämä kaikki pätee vain MPPT-säätimeen- maailma on ihmeitä täys ;-).
PWM säätimellä paneelit kytketään ainan rinnan.
T. Hemmo
''14,5V ja 14 A. Jos toinen paneeli on varjossa ja jännite tippuu Voc 12V on kaava näin ollen tuo täysi paneelin tuotto+ tuo vajaan tuotto elikkä latausjännite pysyy aina yli tuon tarpelliisen akulle menevän 14 V ja täten saadaan tuosta huonostakin paneelista hitusen talteen.''
Jos toinen paneli on varjossa putoaa toisenkin teho. Sarjaankytketyt panelit käyttäytyvät kuin olisivat yksi iso paneli.
Kokeile, heitä uusin vaanarilehti toisen panelin kulmalle ja mittaa mitä tulee.
@timppa
Moi taas!
Ollaan Timppa molemmat oikeassa. Sullahan on PWM säädin ja silloinhan paneelit on kytkettävä aina rinnan koska käytännössä säätimeen ei voi syöttää 12v. järjestelmässä yli 22 v. (Voc)
MPPT säätimellä joka minulla on (75v/15A) ,niin sarjaankytkennästä on todellakin hyötyä koska siinä pelataan korkeammalla jännitteellä joka säätimessä taas muokataan 12v. järjestelmään sopivaksi. Itselläni kahdella paneelilla liikutaan 42-43 v. jännitetasossa.
Varjonsieto on myös testattu ja hyöty todettu. Kolmas kesä alkamassa ja hyvin pukkaa energiaa akkuihin.
Nyt Turussa sataa joten tuotto on vähäistä, n.0,6 A ja akutkin on täynnä.
Viime kesänä lisäsin tuon toisen akun (120Ah AGM) ja kytkin ne Cyrix-releen kanssa. Nyt kapasiteetti riittä hyvin. Toimin samoin kuin Timppakin; uudella akulla keitellään kahvit ja lämmitetään mikrolla pöperöt. Molemmat akut saa kytkettyä rinnan kytkimellä joka vetää Cyrixin navat yhteen.
Matka jatkuu....
T. Hemmo
Tässä ketjussa oli aiemmin puhetta säätimen kytkemisestä EBL-99:n kylkeen solar regler-liittimeen. Tietääkö kukaan, mistä siihen saisi sopivan urosliittimen? Mulla siis säädin, joka ei ole suoraan yhteensopiva EBL:n kanssa.
Kysy esim tuolta, puhuvat liitäntäkaapelista.
https://verkkokauppa.siilincaravan.fi/caravan-tekniikka/tuote/solar-aurinkokenno-latausrele-lr-1218-matkailuautoon-/9985630/
Bestikselläkin taisi sellainen liitin olla. Kun löydät sen, kerrotko mistä löytyi niin muutkin löytävät.
Voit myös kytkeä sen jollain sopivilla banaaniliittimillä niin että nastaan 1 tulee - ja nastaan 3 tulee +. Keskimmäinen tyhjäksi.
@timppa
Tuolta löytyi. Vähän kallis on ja rahti päälle.
https://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/3851304
@timppa
Minulta löytyy ilmeisesti sellainen täytyy tarkistaa iltapäivällä tiedän laita minulle puh. Niin laitan kuvan.
Antero Neijonen
0405413610
Onneksi ei tarvitse sentään fysiikan lakeja ruveta rikkomaan, vaan sarjaankytketyssä systeemissä käytetään paneelien yli kytkettyjä ohitusdiodeja, joilla käytännössä ohitetaan tuottamaton paneeli. Häviötä tulee diodin kynnysjännitteen verran.
Yksittäinen paneelihan koostuu myös isosta määrästä erillisiä kennoja joista osa voi olla varjossa. Ohitusdiodit on tällöin yleensä integroitu paneeliin, mutta tietenkin kokonaisia paneeleja sarjaan kytkettäessä diodit täytyy vielä lisätä jokaisen paneelin yli.
Jorkki
Ei se pelkkä diodi pelasta tilannetta, taitaa kaikissa paneleissa tälläinen olla valmiina ja ellei ole on se helppo kytkeä paneleissa aina olevien MC-4 liittimien väliin. Tämän diodin nimikin MC-4 diodi
https://www.eurosolar.fi/tuotteet/asennus-tarvikkeet-ja-valaistus/tarvikkeet/mc-4-diodi
Mulla on täällä kotona katolla 21 panelia sarjaankytkettynä ohitusdiodein varustettuna ja pimeäksi menee osavarjolla.
@timppa
Tuossa mittari jolla voi mitata valossa olevaa panelia. Linkissä puhutaan yksittäisten kennojen tai kennoryhmien mittaamisesta panelin sisällä.
https://www.tekfinland.fi/tuote/hioki-ft4310-ohitusdiodi-testeri-aurinkopaneelille/
Tuossa toimiva ratkaisu varjostumiin
https://sites.google.com/site/kodinvihreaenergia/mikroinvertterit
@timppa
Ei se pelkkä diodi pelasta tilannetta, taitaa kaikissa paneleissa tälläinen olla valmiina ja ellei ole on se helppo kytkeä paneleissa aina olevien MC-4 liittimien väliin. Tämän diodin nimikin MC-4 diodi
https://www.eurosolar.fi/tuotteet/asennus-tarvikkeet-ja-valaistus/tarvikkeet/mc-4-diodi
Mulla on täällä kotona katolla 21 panelia sarjaankytkettynä ohitusdiodein varustettuna ja pimeäksi menee osavarjolla.
@timppa
Kyllä pitäisi pelata jos diodit on kytketty oikein. Kytkentä on erilainen rinnan- ja sarjakytkennässä.
Sarjakytkennässä ohitusdiodi on yksittäisen paneelin yli ja se ohittaa tuottamattoman paneelin kuljettamalla virran paneelin ohi.
Rinnankytkennässä taas jokainen paneeli kytketään yhteiseen väylään myötäsuuntaisen estodiodin kautta joka estää pimeänä olevaa paneelia syömästä tehoa väylästä.
Esimerkiksi oheisessa artikkelissa oleva kytkentäkuva havainnollistaa tilannetta:
https://www.electronics-tutorials.ws/diode/bypass-diodes.html
Jorkki
EBL 99 ei ilmeisesti lataa starttiakkua suoraan solarregler-liittimestä aurinkopaneelilla, mutta EBL 101 lataa.
Tietääkö kukaan EBL 100:en kytkentäkaavioista latautuuko sillä?
Toinen kysymys, mitä tarkoittaa SDTBUS?
Kysymyksiin en osaa ottaa kantaa, mutta osaan tehdä yhden kysymyksen lisää.
Kun jokainen aurinkopaneeli muodostuu sarjaan kytketyistä kennoista, niin eikö siellä pitäisi olla ohitusdiodi jokaisella kennolla?
Hei kaikille.
Ostin tälläisen Nds aurinkopaneelijärjestelmän ja asennuksiin liittyvä kysymys. Ohjeissa lukee että säädin lataa 2 akkua, ensin hupiakkua sitten käynnistysakkua. Itselläni asuntovaunu ja laittaisin sinne mielellään 2 akkua.
Onko kytkettävä akut rinnakkain? Laitanko akkujen väliin kytkimen jotta säädin toimisi oikein latauksen suhteen?
Paneeli lykkää maks 25 A, saman verran kun vaunun laturi ( ollessa sähkötolpassa kiinni )
Vinkkejä kaivataan, kiitos
Vaikka säädin tukee kahta akkua, niin yleensä vaunun akku kannattaa laitaa siihen ensinnä ladattavaan akkuun. En pysty arvioimaan kuinka paljon tarvitset kulutusta varten akku kapasiteettia, että onko kahdesta akusta varsinaisesti hyötyä vaunussa. Mutta jos sinulla on matkassa mukana usein sähköpyörä, niin hyvän sähköpyörän yks akku on usein jotain 500/625 Wh, jolloin kahden pyörän lataus helposti imee 100Ah akun tyhjäksi. Silloin laittaisin sellaista varten toisen akun, tai jos paljon invertteri käytössä. En laittaisi sarjaan niitä.
Vaunukäytössä kun en viitsinyt kiinnittää katolle mitään paneelia, ratkaisin asian yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla: vaunun etuboksiin toinen akku latauskäyttöön, aurinkopaneelista lataus siihen kiinni säätimen kautta (akku ensin, että tunnistaa akun jännitteen 12v), sitte paneeli liittimillä kiinni ja vetokoukun päälle toinen reuna. Aamulla laittoi sen kahvia alkaessa keittämään likimain aamupäivä auringonsuuntaan, lounasaikaan käänsi etelään ja päivän kääntyessä jos kävi vaunulla, käänsi sitä taas hieman. 90W paneeli riitti omalla käytännössä hyvin. Ajon aikana paneeli vaunuun, silloin lataus autosta vaunun pistokkeen kautta. B
Vaunun oman hupiakun latasin välillä kun mulla olin tuossa lisäakussa kiiteästi 2m pitkäjo johdon pätkä, jossa oli 13-naipainen peräkärryn naarasliitin, samanlainen ku autossa, siinä oli muistaakseni vaan 9 ja 13 pinnissä plus kytkettynä ja 10-11 navoissa miinus. Vaunun pistokkeen ku tökkäs siihen kiinni, niin Hobbyn oma lataus booster alkoi vauhdilla pistään lisää sähköä myös siihen.
Vaunukäytössä kaasulla muuten sekä jääkaappi että kahvin keitto yms.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.