Fiatin valot

Pekka Kemppainen 13.09.2021 13:17

Ajelin eilen Fiat / Ducato LMC:llämme Tervolasta Ouluun iltayön pimeydessä ja kovassa vesisateessa.En ollut aiemmin hoksannutkaan, kuinka surkeat valot Fiatissa on. Asiantila on pakko korjata, jotta valotehosta tulee riittävä. Otan mielelläni hyviä vinkkejä vastaan!

Tapani Pokkinen 13.09.2021 13:41

Mene vaikka Kärkkäiselle ja ledvalopaneli keulaan niin johan alkaa valo riittämään.

Pekka Kemppainen 13.09.2021 14:38

Mutta nuo panelit taitavat olla lisäkaukovaloja? Jos tuollaisen laittaa, niin lähivaloja pitäisi varmaan myös tehostaa. Onko siihen muuta konstia kuin vaihtaa tehokkaammat polttimot? Maallikosta nämä sähköjutut tuntuvat aika lailla käsittämättömiltä uskonasioilta. Mahtaakohan sitä semmoista sähköä olla olemassakaan, kun eihän sitä edes näe :-)

Seppo Lokasaari 13.09.2021 15:24

Meillä fiatti ja oli pakko laittaa ledvalopaneli referenssiluvultaan 45 ja fiatin omat taisi olla 30+30, eli hieman yli, kun 100 saisi olla. Tien päällä on varmaan jopa kolmenkertaisia tuohon nähden.
Se on totta, että sitten kun vaihdat lyhyille valoille tulee aika pimeää ainakin vielä kun ei ole lunta maassa, mutta jos keksitte jotain parannusta lyhyille valoille niin myös täältä peukkua.
Tuo minun paneli on Tuontitukusta nimeä en muista, mutta siinä on molemmissa päissä 45 asteen kulmassa sivuille suunnatut valot, joilla näkee sivusta tulevat eläimet hyvin.

Ville Säynäjäkangas 13.09.2021 15:41

Nykyautoissa on monessa ongelmana todella surkeat (h7) lyhyet valot.
Pitkien ongelma ratkeaa tosiaan helposti ledipaneelilla, mutta lyhyt aiheuttaa hieman temppuilua, koska lähivaloja ei saa kahdentaa.
Tähän on oikeastaan vain kaksi järkevää vaihtoehtoa.

Helpompi, halvempi tapa: Led sumuvalot keulaan tarpeeksi korkealle ja käyttää niitä omien lähivalojen apuna. https://www.lumise.fi/lisavalot/led-sumuvalo-90mm-seeker-404/p/3030220370/

Kalliimpi, työläämpi tapa: Led auravalot keulaan riittävän leveälle. Auravalot on tarkoitettu kuorma-autojen ja pyöräkoneiden aurojen päälle. Niissä on pitkät ja lyhyet. Omat lyhyet valot pitää poistaa toiminnasta. https://www.lumise.fi/lisavalot/auravalot/c/108/?gclid=CjwKCAjw7fuJBhBdEiwA2lLMYW19sZzNPGdPveoaupbPN7yIlCdtB7wD_RBZNmop8flU176WSWODIBoCBBcQAvD_BwE

Kumpikin tapa kolkuttelee laillisuuden rajoja, mutta käytännössä muuta tapaa ei ole, jos haluaa ajaa turvallisesti pimeällä myös lyhyillä valoilla.

Risto Salomaa 13.09.2021 16:06

Fiatin lähivalojen surkeus on osittain ohuista sähköjohdoista johtuvaa. Polttimon kannalle tulee aika vajaa jännite. valorele, jota ohjataan alkuperäisten lyhkösten kautta. Releelle syöttö 2,5 mm2 akulta, sulake väliin. Releeltä eteenpäin uudet johdot 2,5 mm2 uusilla kannoilla lamppuun. Jännite nousee laturin antamiin lukemiin ja valo lisääntyy. Polttimot kestää vähemmän. Jos omatunto antaa myöten netistä tilaamaan 65 w tai 80 w polttimot ja maailma vaalenee. Kaukovalot ei saa olla "liian hyvät" ettei sokeus tule lyhyille vaihdettaessa. Ledit ei saisi olla 6000 K väriset vaan esim 4300 K. Niitä ei vain tahdo löytyä. Alempi värilämpötilalukema toisi näkyvyyttä esim kuivalle harmaalle asfaltille. Vielä täytyisi käynnistäessä viitsiä kääntäävalot pois startatessa, ei tulisi jännitepiikkiä lampulle ja polttimo kestäisi pidempään.

Ville Säynäjäkangas 13.09.2021 16:16

Tuo releytyshomma on myös totta ja sillä saikin viime vuosituhannen autojen valot kirkastettua hyvinkin miellyttäviksi, mutta tämä aikamme vitsaus, eli H7 polttimo ei kestä montaa kuukautta vajaallakaan jännitteellä. Kunnon jännitteellä kestoikä on vain viikkoja ja jos vielä lisää watteja, niin aletaan puhua päivistä polttimonvaihtovälinä, joka on ainakin itselleni ihan liian vähän.

Risto Salomaa 13.09.2021 17:13

H7 polttimo kestää kohtuudella peruversiona, mutta nämä +130 ym polttimot on käsittääkseni tehty hehkulankaa ohentaen. Ja eivät kestä. Long life polttimo kestää huomattavan hyvin, mutta on sitten himmeämpi. Ducaton umpio on kookas ja sen lämpötila ei kohoa merkittävästi 65 w tai 80 w polttimollakaan. 65 w polttimoilla ajelee kyllä puoli vuotta muutaman kerra viikossa ajelulla.


Sumuvaloja en ole tykännyt , mutta riittävän ylös asennettuna laittomasti käytettynä ovat varmaan hyvät.
muokattu: 13.9.2021 17:16
Matti Asikainen 13.09.2021 17:35

Näissä Fiatin uusimmissa malleissa palaa lähivalot kaukovalojen kanssa. Lisäämällä kaukovalot entisten tasalle saa kyllä lisää valoa myös lähialueelle, mutta kun vaihtaa lyhyille ja kaukovalojen alue himmenee, niin silmä ei kerkeä mukautumaan uuteen valaistuksen tasoon ja silloin tulee mielikuva, että lähivalot on vielä huonommat kuin ennen. Laittamalla lisäpitkät tuulilasin yläpuolelle saa ne suunnatuksi antamaan valoa siten, että lähiala ei juurikaan kirkastu, mutta kauemmas saadaan lisää valoa. Näin näkymä on tasaisemmin valaistu ja etualan pienempi kirkkaus ei lähivaloille vaihdettaessa "jätä silmiä ulos" niinkuin kirkkaasta auringon valosta sisälle hämärään huoneeseen mennessä. Valot on asennettava niin, etteivät ne näy tuulilasiin, jolloin lasin pinnalle muodostuisi valokalvo hyvän näkemisen esteeksi.

Aaro-Pekka Niemelä 13.09.2021 19:18

Minun kokemuksen mukaan nämä ledivalopaneelit on hyviä lisälähivaloja.
Eikä niillä näe kauas. Ovat painavia ja ainakin minun silmään rumia.
Ja se mitä jotku sanoo, että niillä näkee sivuille, no mitä sieltä pitää nähdä?
Joka ikinen pölyhiutale näkyy niiden valoissa ja kun sataa lunta niillä ei tee mitään.
Sitten vielä on kokemusta noista H7 polttimoista. Aikoinaan niitä meni kun tupakkia
ja usein enemmänkin. No en ole poltellut kymmeniin vuosiin mutta keksin sellaisen
konstin, että kun starttasin auton käyntiin kytkin seisontavalot päälle starttauksen ajaksija sytytin ajovalot vasta kun moottori oli käynnissä. Polttimot kesti sen jälkeen Mulla tämä toimi, mutta täytyy sanoa niinkuin huippukaveri Jope Ruonansuu, että eihän sitä tiedä toimiiko mutta voihan sitä kokeilla.


Lisään vielä, että auto jossa oli H7 ei ollut Fiat.
muokattu: 13.9.2021 19:19
Chris Helle 13.09.2021 23:53

Onko kukaan iskenyt Ducaton katolle lisävalopaneelia? Luulisi että jos sinne iskee leveän paneelin niin näkyvyys olisi hyvä myös reunoille kun on pitkät päällä. Onkohan siinä mitään haittapuolia kuin mitä nyt ulkonäkö ehkä kärsii?

Risto Salomaa 14.09.2021 09:28

Led-lisävaloissa on eroja. Jos led-poltin sijaitsee valoissa siten, että valo tulee peilin kautta saadaan valo kohditettua haluttuun paikkaan ja hajavaloa ei tule. Edestä katsottaessa ei näe suoraan sitä led-poltinta, vaan peilin. Helpottaa merkittävästi sateessa ajoa. Valokuvio rajautuu silloin tarkasti ja turha lähivalaistuskin saadaan pois.

Risto Salomaa 14.09.2021 09:28

Led-lisävaloissa on eroja. Jos led-poltin sijaitsee valoissa siten, että valo tulee peilin kautta saadaan valo kohditettua haluttuun paikkaan ja hajavaloa ei tule. Edestä katsottaessa ei näe suoraan sitä led-poltinta, vaan peilin. Helpottaa merkittävästi sateessa ajoa. Valokuvio rajautuu silloin tarkasti ja turha lähivalaistuskin saadaan pois.

Markus Hyry 14.09.2021 19:45

Jep, Fiiussa surkeat valot ja lisäksi "äly"-latausjärjestelmän vuoksi kirkkaus vaihtelee akkujännitteen mukaan12.5v-13.8v, surkeaa sekin. Asensin keulaan "jämäkän" valoraudan ja siihen Lazer valopaneelin. Valoa kyllä tuli pitkiin lisää, mutta lähivaloilla tietysti surkeaa näkyväisyyttä. Ajattelin korjata sen edellisissä jutuissa mainituilla sumuvaloilla, jotka laitan valoraudan alempaan palkiin ja lätkäsen vielä oikeiden sumuvalojen paikoille ns. led päivävalot. Seuraavia ongelmia ilmeni kun nykyisen valon lisäsin, ns. "älyrele" valopaneelille hälyttelee välillä alijännitettä ja tuo valorauta värisee vaikka kiinnitetty niin kuin merkkikohtainen pitää ja lisävalo tuettu 2:lla tuella. Tuon muovimaskin takaa löytyy vain yksi teräksinen runkorakenne n. rekisterikilven kohdalta, joten siitä johtuu, ettei kunnolla saa tuentaa tehtyä valoille ja valoraudalle.

Ville Säynäjäkangas 15.09.2021 11:23

Laita sumarit tuon valoraudan yläpuolelle, jos haluat niillä nähdä mitään.


Ja itse tukisin valoraudan yläreunasta maskin läpi lukkopeltiin asti (rosteri) lattaraudoilla.
muokattu: 15.9.2021 11:28
Ville Säynäjäkangas 15.09.2021 11:58

Nykyautoissa on pakokaasupäästöjen takia just nuita ”älylatausjärjestelmiä” muissakin merkeissä. Niiden kanssa on tullut jonkin verran painiskeltua, kun virta ei tahdo riittää, varsinkaan lyhyemmillä matkoilla. Toinen on perusvalitus, kun moottorit eivät lämpeä.
Kumpaankin ongelmaan auttaa se, että antaa moottorin kiertää iloisesti noin 3000rpm, eikä jurnuta 1500 kierroksilla.
Omassa autossani on 5 vaihteinen automaatti ja olen todennut vaunun vedossa 80km/h nopeudessa, että 3. vaihde on paras. Kierrokset ovat silloin tuon 3000, moottori lämpeää hyvin, laturi lataa miehekkäästi, polttoaine häipyy moottoriöljyn seasta ja pakokaasujärjestelmä(katalysaattori, egr, dpf) pysyy puhtaana. Kulutus toki nousee noin 0,3L/100km, mutta on sen arvoista.

Tuohon polttoaine moottoriöljyn seassa asiaan joku nyt puuttuu, mutta olen todennut kymmenien vuosien testeillä, että joka auto syö öljyä. Mittatikussa se ei välttämättä näy, koska polttoainetta menee pienten kierrosten vedätyksessä öljyn sekaan.

Matti Asikainen 15.09.2021 20:48

-08 Fiatissa oli mielestäni hyvät valot, mutta sinä olet laittanut lisäpitkät paikkaan, jossa ne antavat valoa varsin lähelle, mihin myös varsinaiset pitkät ja niiden kanssa palavat lähivalot valaisevat. Etuala on siis ylikirkas ja kun siirryt pelkkiin lähivaloihin, niin silmäsi eivät ehdi mukautua tilanteeseen. Siirtämällä lisäpitkät katolle, saat ne suunnattua lähivalojen kantaman jatkoksi ja kaukana on enemmän valoa ja koko valaistu alue on tasavaloisempi. Silmäsi mukautuu siihen ja vaihtaessasi puolikkaille ei valaistusero etualalla ole niin suuri, että kokisit valon olemattomaksi.
Muistathan, että oleskeltuasi kirkkaassa auringonvalossa, josta menet hämärään huoneeseen, et näe ensin mitään. Vasta silmiesi totuttua hämärään näet aivan hyvin. Taitaa vanhemmiten tämä silmien ominaisuus hidastua vielä enemmän. Eli, valoja lisätessä niitä ei kannata kohdistaa lähelle vaan kauas, jolloin valaistusero puolikkaille vaihdettaessa on pienempi. Ja ylhäältä valot saa suunnattua kauas lisäämättä etualan kirkkautta.

Markus Hyry 15.09.2021 23:47

Lisään vielä, että tuo valorauta on tuettu n. muutama cm rekisterikilven yläpuolelta ns puskurirautaan, mutta se merkkikohtainen rosteri tukirauta tekee 90¤ mutkan alas, joloin rosterirauta päästää valoraudan värisemään, hankala paikka tukea. Tuo ylös lukkorautaan voisi auttaa, jos ulkonäkö ei haittaa. Tuumailin lattaa valot ylös tuulilasin yläpuolelle (kuin raskaassa kalustossa), mutta siellä pelti melko notkuvaa, joten jätin sen pois tuennan hankaluuden vuoksi. Yksi vaihtoehto olisi asentaa kattoteline (tanko) katolle heti ajotilan yläpuolelle, mutta menköö nyt näin, eipähän tuu ylimääräisiä reikiä kattoon.

Seppo Lokasaari 16.09.2021 12:44

Tuo on totta mitä Matti Asikainen kirjoittaa, että etuala on ylikirkas. Tuli tuossa mieleen, että eikö valopaneeli pysy samalla liimalla katon etuosassa, kuin aurinkopaneelikin? jos tekee "kulmaraudat" joiden katolle tuleva osuus vaikka 10x10cm molempiin päihin valopaneelia? tai isommat.
Olikohan se Sikaflex 252?
Toki johdolle tulee läpivienti, mutta sen saa kyllä tiiviiksi.

Markus Hyry 16.09.2021 22:41
Seppo Lokasaari

Tuo on totta mitä Matti Asikainen kirjoittaa, että etuala on ylikirkas. Tuli tuossa mieleen, että eikö valopaneeli pysy samalla liimalla katon etuosassa, kuin aurinkopaneelikin? jos tekee "kulmaraudat" joiden katolle tuleva osuus vaikka 10x10cm molempiin päihin valopaneelia? tai isommat.
Olikohan se Sikaflex 252?
Toki johdolle tulee läpivienti, mutta sen saa kyllä tiiviiksi.

Hyvä idea, pitää seuraavana ottaa suunnitteluun tämä kiinnitys. Kyllä yhden 8mm läpiviennin kaapelille saa hyvin tilkittyä.

Seppo Lokasaari 17.09.2021 09:50

Minulla olisi sama homma, että kun sinulla homma etenee, niin kerroppa/näytä kuvina tulos.

Matti Asikainen 17.09.2021 11:44

Kolmeen autoon olen laittanut valot ylös ja suoraan kattoon kiinni. Lyhdyt kiinnitin 10 mm pulteilla, joihin porattiin sorvissa 4 mm reikä 2,5 mm2 +johtoa varten. Pultit toimivat -johtona. Aluslevyt tein 1 mm pellistä pienellä korvakkeella flat-pistoketta varten. Molemmat pultit päätyivät autossa kannellisen johtokourun sisälle, joka oli sisäleveydeltään 10 mm hylsyn kokoinen, jotta mutterin sai kiristettyä. Yhtymäkohdasta johdot jatkuivat 4mm2 paksuisina 10 mm itseliimautuvassa johtokourussa eteenpäin. Pultit tiivistin butyylimassalla. Valokuvia hommasta ei valitettavasti ole, kun se tapahtui ennenkuin siirryin digikuvaukseen.

Matti Asikainen 04.10.2021 15:30

Jos asentaa katolle tangon valoja varten, on siinä vaarana, että tanko aiheutta ilman värähtelyä, joka kantautuu sisälle ulinana kuten eräässä asennuksessani. Ulina alkoi 70-80 km/h nopeudessa. Poistin tangon (se oli neliötankoa) ja pulttasin lyhdyt suoraan katon läpi samalla kun parantelin katon lämpöeristeitä. Uusi asennus toimi äänettömästi.

Ari Kuusisto 04.10.2021 15:55

Mukavan kokoisella fontilla tuo ajoneuvon merkki ettei jää epäselvää, olis kyllä muuten voinu jäädä tunnistamatta.

Markku Varpenius 30.10.2021 12:08

minulla kaukovalot asennettu maskin yläpintaan, helppo asennus kun ei tarvitse porata reikiä. valo on riittävän ylhäällä kun puhutaan kaukovaloista.puolivaloina h7-tilalla led poltin KATUR LED HEADLIGHT jossa valokuvio yhtä hyvä kun h7- polttimolla---omien kaukoplttimon tilalle led poltin ei sovellu,,toivottavasti kuvat tuli mukaan

Petri Ahonen 30.10.2021 13:09
Risto Salomaa

Fiatin lähivalojen surkeus on osittain ohuista sähköjohdoista johtuvaa. Polttimon kannalle tulee aika vajaa jännite. valorele, jota ohjataan alkuperäisten lyhkösten kautta. Releelle syöttö 2,5 mm2 akulta, sulake väliin. Releeltä eteenpäin uudet johdot 2,5 mm2 uusilla kannoilla lamppuun. Jännite nousee laturin antamiin lukemiin ja valo lisääntyy. Polttimot kestää vähemmän. Jos omatunto antaa myöten netistä tilaamaan 65 w tai 80 w polttimot ja maailma vaalenee. Kaukovalot ei saa olla "liian hyvät" ettei sokeus tule lyhyille vaihdettaessa. Ledit ei saisi olla 6000 K väriset vaan esim 4300 K. Niitä ei vain tahdo löytyä. Alempi värilämpötilalukema toisi näkyvyyttä esim kuivalle harmaalle asfaltille. Vielä täytyisi käynnistäessä viitsiä kääntäävalot pois startatessa, ei tulisi jännitepiikkiä lampulle ja polttimo kestäisi pidempään.

Taitaa H7 polttimoissa on "sallittu" maksimiteho 58W. Hiivatissa on etupuskurissa paikat lisävaloille (sumuvaloille), mutta eipä niissä kenelläkään täällä ole lamppuja asennettuna. Oisko niistä apua tässä valaistumisessa?

Jan Makkonen 30.10.2021 18:43

Asennutin aikaisemmin valoraudan ja Genesis 600 paneelin, tosin huppu on toisen valmistajan. Pitkillä näkyy hyvin, mutta ongelmaksi muodostui paneelin linssin jäätyminen talviolosuhteissa kun en tullut ajatelleeksi hankkia lämmitettyä linssiä.

Timo Haapanen 31.10.2021 10:25
Petri Ahonen

Taitaa H7 polttimoissa on "sallittu" maksimiteho 58W. Hiivatissa on etupuskurissa paikat lisävaloille (sumuvaloille), mutta eipä niissä kenelläkään täällä ole lamppuja asennettuna. Oisko niistä apua tässä valaistumisessa?

Sumuvaloilla ei tilanne parane ellei niitä saa asennettua todella ylös, kuten Ville tuolla ylempänä kertoo. Itse pakuilla 2,5 miljoonaa ajaneena sen varsin hyvin tiedän ja joka autossa ajoin talvet sumarit päällä. Korkealle asennetut sumarit näyttävät yli reunavallin ja ne saa suunnattua siten etteivät häikäise vastaantulijoita.

@timppa

Pekka Hakkarainen 31.10.2021 11:09
Petri Ahonen

Taitaa H7 polttimoissa on "sallittu" maksimiteho 58W. Hiivatissa on etupuskurissa paikat lisävaloille (sumuvaloille), mutta eipä niissä kenelläkään täällä ole lamppuja asennettuna. Oisko niistä apua tässä valaistumisessa?

Onkohan tuolla puskurin sisällä muuten johdotukset valmiina noille sumuvaloille (vm 2010)? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen...

Jari Tietäväinen 31.10.2021 16:13

Vuosimallista -22 alkaen Ducatoon on saatavilla täys-led ajovalot, joissa valotehon pitäisi oleman selvästi parempi. Pelkkien valojen takia auton vaihtaminen uuteen ei tietenkään ole millään lailla järkevää. Mutta sellaisen, joka on muutenkin uutta pyörämökkiä hankkimassa, kannattaa tämä valoasiakin ottaa huomioon varustusta miettiessään.

Petri Ahonen 31.10.2021 17:07
Pekka Hakkarainen

Onkohan tuolla puskurin sisällä muuten johdotukset valmiina noille sumuvaloille (vm 2010)? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen...

Luulisi että noille alimmaisille pyöreille aukoille tulisi johdot, täytynee joku päivä kurkkia puskurin taakse. Tuossa katselin sumuvaloja niin yhdellä kauppiaalla näytti olevan myynnissä lamppu myös tuohon pyöreän yläpuolella olevaan aukkoon. Kyllähän nykyään saa todella tehokkaita valopaneleita ja jos noihin ala-aukkoihin tulee johdot valmiina, siellä saa sähköä. Tuollainen karjapuskuri on siistin näköinen, eikä sen asennuksessa tarvitse tehdä reikiä puskuriin. Samoin jos paneelin laittaa katolle, tulee pitkät vedot ja reikä(reikiä) kattoon, ei kiva.

Antero Virkkala 31.10.2021 19:16

Onkos kukaan kokeillut H7-kantaisia LED-valoja? Kun olin tilannut autoni (Sunlight I68), mutta en vielä saanut sitä, seurasin tätä keskustelua mielenkiinnolla. Kun sitten sain autoni, totesin että asia ei olekaan minulle niin ajankohtainen, koska I68:ssa onkin H9-polttimot eikä H7.

H7-halogeenien korvaaminen H7-kantaisella ledillä voi aiheuttaa kahdenlaisia ongelmia. Ensiksikin, valokuvio ei välttämättä pysy sellaisena, joka autoon on tyyppikatsastettu. Pitäisi varmistaa, että led-polttimot on hyväksytty kyseiseen autoon ja valaisimeen. Eräästä saksankielisestä YT-videosta ymmärsin, että Osram Night Breaker LED H7 olisi hyväksytty Fiat Ducatoon ja Hellan valaisimiin (muistaakseni tyypit 2464 ja 2465 (vasen - oikea)).

Toinen ongelma voi tulla siitä, että auton diagnostiikka seuraa polttimoiden virrankulutusta, ja jos virtaa ei kulu tarpeeksi, diagnostiikka päättelee, että polttimo on kuollut. Joko tulee tarpeettomia virheilmoituksia tai sitten muita ongelmia. Youtubesta voisi kuitenkin päätellä, että Ducatoon voi ainakin nämä Osramin ledit asentaa ongelmitta.

Risto Salomaa 31.10.2021 20:21

Etuajovaloja ei ole kytketty väylään, joten sähkötehon pieneneminen (led) ei tee virheilmoitusta. Parkit, vilkut, ym ovat Can-väylässä,mutta ei rekisterikilven valo. Ducatoissa on monen merkkisiä umpioita, mutta tieto hyväksynnästä olisi hieno juttu.


Ainakin vm -08 - 13 asti can-väylä on näin
muokattu: 31.10.2021 20:39
Ari Kuusisto 31.10.2021 21:32

Ei hyväksytty tieliikenteeseen , lukee ainakin niissä LED- muunnossarjoissa mitä on tullut Suomessa vastaan.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/osram-ledriving-h7-led-muutossarja.
Tällainen näytti olevan tieliikenne hyväksytty, mutta tekstissä oli että vain niissä maissa joissa on hyväksyntä.
Sakemanneissa ilmeisesti joihinkin autoihin.(VW POLO AW6)
https://www.osram.com/ecat/NIGHT%20BREAKER%20H7-LED-LED%20lamps%20(street-legal)-Car%20lighting-Automotive/com/en/GPS01_3401765/


Saksa , Kroatia ja Itävalta joissa hyväksytty joihinkin ajoneuvoihin.
muokattu: 31.10.2021 21:45
Markku Varpenius 01.11.2021 08:37

kerroin aiemmin kun vaihdoin h-7 polttimon tilalle led polttimot , led polttimot sattuu suoraan lankalampun tilalalle kuvio on oikein ,vikavalo ei syty .valoteho on kirkas ,auto 19 mallin fiat. rkisterivalojen vaihto ledeihin sytyttää vikavalon,,,polttimon valinnassa pitää olla tarkkana.

Ari Kuusisto 01.11.2021 10:40

En sitten tiedä kuinka tarkkaan katsastuksessa syynätään nuo hyväksymättömät muunnossarjat, tiedän ainakin joidenkin katsastuksessa käyttävän normaaleja halogeeneja.

Juhani Backman 01.11.2021 11:38

Miten ne ledit räntäsateessa kun on miinuksen puolella eihän lasi lämpiä, niin onko umpi jäässä niin kuin apu pitkät kun ei lämmitystä?

Ari Kuusisto 01.11.2021 11:45

Jos ei halua ajoon keskeytyksiä lamppujen putsauksen takia, suosittelen valitsemaan lisävalon lämmityksellä, mulla henkilöautossa ilman ja sopivalla kelillä jää lumisadekin valaisimeen.

Kari Rautiainen 01.11.2021 13:00
Timo Haapanen

Sumuvaloilla ei tilanne parane ellei niitä saa asennettua todella ylös, kuten Ville tuolla ylempänä kertoo. Itse pakuilla 2,5 miljoonaa ajaneena sen varsin hyvin tiedän ja joka autossa ajoin talvet sumarit päällä. Korkealle asennetut sumarit näyttävät yli reunavallin ja ne saa suunnattua siten etteivät häikäise vastaantulijoita.

@timppa

Saako nykysin sumuvalot olla ylhäällä. Ennen oli että maasta max 30cm ?

Ville Säynäjäkangas 01.11.2021 15:59
Kari Rautiainen

Saako nykysin sumuvalot olla ylhäällä. Ennen oli että maasta max 30cm ?

Mistä tuommoinen max 30cm maasta info on peräisin?

Iät ja ajat sumuvalopykälät ovat olleet minimi 25cm maasta ja maksimi etäisyys auton kyljestä 40cm. Maksimikorkeutta ei ole ilmoitettu.

Kari Rautiainen 01.11.2021 16:17
Ville Säynäjäkangas

Mistä tuommoinen max 30cm maasta info on peräisin?

Iät ja ajat sumuvalopykälät ovat olleet minimi 25cm maasta ja maksimi etäisyys auton kyljestä 40cm. Maksimikorkeutta ei ole ilmoitettu.

Joku vanha muistikuva vaan, perustuu vahvasti omaan muistikuvaan esihysteeriseltä kaudelta.

Kari Rautiainen 01.11.2021 16:22

Tarkistin, on maksimikorkeaus kyllä, tosin ei mikään 30cm.

28 §
Etusumuvalot

Autossa saa olla edessä kummallakin puolella yksi sumuvalon käsittävä, valkoista tai vaaleankeltaista valoa antava valonheitin. Niiden tulee, mikäli mahdollista, olla enintään 0,40 m etäisyydellä auton sivusta sekä vähintään 0,25 m ja enintään lähivalonheittimien korkeudella.
Juha Lipponen 01.11.2021 17:43

Moi,

Mistä ostit led polttimot? Onko valoteho paljonkin parempi kuin halogeeneillä?

Ville Säynäjäkangas 01.11.2021 19:35
Kari Rautiainen

Tarkistin, on maksimikorkeaus kyllä, tosin ei mikään 30cm.

28 §
Etusumuvalot

  1. Autossa saa olla edessä kummallakin puolella yksi sumuvalon käsittävä, valkoista tai vaaleankeltaista valoa antava valonheitin. Niiden tulee, mikäli mahdollista, olla enintään 0,40 m etäisyydellä auton sivusta sekä vähintään 0,25 m ja enintään lähivalonheittimien korkeudella.

Löysitkö jostain ajantasaisen lainsäädännön?
Kiinnostais kovasti, mutta tuo lainauksesi lienee vuodelta 1987? Vai?
Sen jälkeenhän on pykälät muuttuneet, lisävalot saanut asentaa katolle (myös etuakselin taakse) ja niitä saa olla pariton määrä ym…
Itse en löytänyt uudemmista pykälistä tuota korkeusmääritystä.

Kari Rautiainen 01.11.2021 20:46

Totta, näyttäs olevan -87. Enpä löydä ajantasaista. Ihan vaan ajatellen häikäisyä jos vastaantulijalla sumuvalot katolla… en tiedä.

Juhani Backman 02.11.2021 10:08
Ari Kuusisto

Jos ei halua ajoon keskeytyksiä lamppujen putsauksen takia, suosittelen valitsemaan lisävalon lämmityksellä, mulla henkilöautossa ilman ja sopivalla kelillä jää lumisadekin valaisimeen.

Tarkoitin normi ajovaloja että jäätyykö samoin kuin apu ledit kun ei lämmitystä,?

Ari Kuusisto 02.11.2021 11:54

Jäätävällä sopivalla kelillä myös Skodan xenonit sai kirkkaan teräsjääpinnan ja valoteho tippui radikaalisti, sopivalla kelillä ei riitä lämmitys tehoa ledeistä. Varsinkin kun valaisimessa on pinta-alaa paljon. Ledien hukkalämpö menee väärään paikkaan kun se puhaltimella tuuletetaan pois tai metallipunoksella haihdutetaan. Ledi toimii kylmänä paremmin ja kirkkaammin. Siinä se ristiriita.

Veli-Pekka Merikallio 02.11.2021 14:05

https://docplayer.fi/10440931-Ajoneuvon-valomaaraykset.html

Eipä noita valomääräyksiä tarvinnut kaukaa hakea, googlen ekasivulta tuolla hakusanalla.

Kari Rautiainen 02.11.2021 14:36
Veli-Pekka Merikallio

https://docplayer.fi/10440931-Ajoneuvon-valomaaraykset.html

Eipä noita valomääräyksiä tarvinnut kaukaa hakea, googlen ekasivulta tuolla hakusanalla.

Vuodelta 2012... onko ne ajantasaiset?

Ari Kuusisto 02.11.2021 15:55

Ei tunnu oikein helpolta etsiä sumuvalotietoa virallisista kanavista , tuo docplayer ei taida sitä oikein olla, asia varmaan/toivottavasti oikein ko. julkaisussa.

Ville Säynäjäkangas 02.11.2021 17:39

Ei ole nuo 2012 määräykset ajantasaiset. Siellä lukee mm. Lisäkaokovaloja on oltava parillinen määrä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.