Fiatin valot

Kari Rautiainen 02.11.2021 17:50

Ei hitto, voiks tää olla näin vaikeeta. Kattelin mitä katsastajalla olis aiheesta. No ei sumuvaloista mitään.
https://katsastushaku.fi/tietopankki/lisavalot-liikenteessa-lainsaadanto/

Seppo Siironen 02.11.2021 18:02

Täältä "virallistietoa" eli E-sääntö 48:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiVi7-0hvrzAhXtxIsKHVNNADMQFnoECAIQAQ&url=http%3A%2F%2Feur-lex.europa.eu%2FLexUriServ%2FLexUriServ.do%3Furi%3DOJ%3AL%3A2011%3A323%3A0046%3A0152%3Afi%3APDF&usg=AOvVaw2wUWx1_IHOd9GRaBOPn4VR

Trafin ohje:
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Auton%20ja%20sen%20per%C3%A4vaunun%20valaisinvaatimuksia.pdf

Ari Kuusisto 02.11.2021 18:39

Tällainen sääntö näköjään virallisissa, sivu 81:
"etusumuvalaisimen sijoitus autossa: etäisyys reunasta enintään 40 cm, ei lähivaloja
ylempänä, vähintään 25 cm korkeudella. Näkyvyys ylös- ja alaspäin enemmän kuin 5 astetta,
ulospäin enemmän kuin 45 ja keskiviivaan enemmän kuin 10 astetta."

Hyvä ,Siironen.



Kari Rautiainen 02.11.2021 18:44

No siellä korkeusmääre sumuvaloille kyllä. Elilaisten korkeusmittojen lisäksi:

Mikään näkyvän pinnan piste vertailuakselin suunnassa ei saa olla korkeammalla kuin lähivalaisimen näkyvän pinnan korkein piste vertailuakselin suunnassa.

Mutta. Päiväys 2011. Onko siis ihan ajantasainen ?


Tuossakaan ei sallita kolmea lisä kaukovaloa...
muokattu: 2.11.2021 18:49
Ari Kuusisto 02.11.2021 19:08

Jos ei uudempaa määräystä tuosta asiasta ole ja onko sitten 3 lisä kaukovaloa salliva erillinen uusi sääntö?
Ei kyllä ole helppoa löytää tyhjentävää vastausta, pitää kohta nostaa kädet pystyyn.
Pitää vissiin käydä viranomaisten puheilla.

Kari Rautiainen 02.11.2021 19:20
Ari Kuusisto

Jos ei uudempaa määräystä tuosta asiasta ole ja onko sitten 3 lisä kaukovaloa salliva erillinen uusi sääntö?
Ei kyllä ole helppoa löytää tyhjentävää vastausta, pitää kohta nostaa kädet pystyyn.
Pitää vissiin käydä viranomaisten puheilla.

Näinpä. En rupee valojani siirtelemään, mutta muuten kiinnostaa juttu.

Seppo Siironen 02.11.2021 19:25

Tuo vuoden 2011 on ainakin EUR-Lexin tämänpäiväisen version mukaan voimassa. (liitekuva)

Tuo kolmas eli "ylimääräinen" kaukovalo tulee käsittääkseni tuolta Trafin kansallisista määräyksistä:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiouo_GmPrzAhUEvosKHY0RAiIQFnoECBEQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.traficom.fi%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fmedia%2Ffile%2FTRAFICOM_420030_03_04_03_00_2019_FI_Autom%25C3%25A4%25C3%25A4r%25C3%25A4ys.pdf&usg=AOvVaw3YO7ZuAPtLILeFGOHYOQG4


E-48 sallii siis 2 tai 4 kaukovalaisinta ja Trafin määräys tuntee niiden lisäksi vielä tuollaisen "ylimääräisen". Olipa sitten miten monta tahansa, yhtaikaisesti palavien referenssiluku ei kuitenkaan saa ylittää arvoa 100.... Trafin määräys kohta 3.3.3: "Sallitut valaisimet ja heijastimet Ajoneuvossa saa sen lisäksi, mitä E-säännössä n:o 48 sallitaan, olla seuraavat va- laisimet ja heijastimet: 1) ylimääräinen kaukovalaisin, jos kaukovalaisimien, jotka voidaan kytkeä päälle sa- manaikaisesti, yhteinen voimakkuus ei ylitä E-säännön n:o 48 mukaista vertailuarvoa 100;"
muokattu: 2.11.2021 19:36

Liitetiedostot

e48_voimassaolo.jpg
Ari Kuusisto 02.11.2021 19:51

Laitoin jo poliisin asian perään,
Sekin mielenkiintoista että lähilisävalonkin voisi laittaa muttei saa palaa yhtäaikaa omien lähivalojen kanssa.
Eli siten voisi parantaa lähivaloa lisävalolla.

Ville Säynäjäkangas 02.11.2021 20:01

Olen muunkin autoon liittyvän asian kanssa huomannut, että selkeitä pykäliä, sääntöjä ja määräyksiä ei laiteta enää julkisesti näkyville. Kenen etu tällainen salailu oikein on? Aken ja Trafin aikana tieto löytyi, mutta Traficomin aikaan alkoi tiedon pimittäminen.
Enää ei voi edes soittaa traficomin tekniseen neuvontaan, vaan Traficomin ja katsastusmiesten välissä on joku huippusalainen henkilö tulkitsemassa lakia. Mitään dokumenttia tältä agentilta ei saa, mutta hän voi hyväksyä tai hylätä jonkun asian mielivaltaisesti.

Kerron esimerkin.
Matkailuautosäännöt ovat loiventuneet ihan tolkuttoman paljon takavuosista.
No minä menin katsastuskonttorille ja kerroin rakentavani matkailuauton Volvo V70 farmariautosta. Olin tulostanut paperin, jossa oli kohta kohdalta kaikki vaatimukset ja ratkaisut niihin miten ne toteutan. Kaiken piti olla pykälien mukaan ok, mutta katsastusmiehen soitto salaiselle agentille toi kieltävän vastauksen. Kyselin että mikä tässä hiertää? Haluan saada nähdä lakipykälän, johon kielto perustuu. Vastaus oli edelleen, että ei käy. Eihän farmariVolvo näytä yhtään matkailuautolta. Mitään lakitekstiä ei ole mahdollista tähän kieltoon saada.
Lopulta kun jatkoin jankkausta, katsastusmies lopulta sanoi, ettei siihen mitään lakiestettä tosiaan ole, mutta hän ei uskalla muutoskatsastaa, koska salainen agentti oli vain kieltänyt.

Markku Hämäläinen 02.11.2021 20:56

Laitoin pyynnön Autoliitoon, jos he laittaisivat sääntöpykälät sivuilleen.
Muuten, onko matkailuauton sisäkorkeusvaatimus poistettu, jos Volvo voi täyttää määräykset?


Ammoin matkailuautoksi rakentamiseen vaadittiin yli 3,5 t auto
muokattu: 2.11.2021 21:46
Seppo Siironen 02.11.2021 21:24

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:

istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
keittomahdollisuus;
säilytystiloja.

Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna. Edellä mainittujen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoluokat?toggle=Matkailuauto

Kari Rautiainen 02.11.2021 21:24

Viimeisin katsastajan käsikirja minkä löysin on 2008. Mistähän tuoreempi löytys.

Seppo Siironen 02.11.2021 21:33

Ei ole päivitetty tuon jälkeen...

Ville Säynäjäkangas 02.11.2021 21:45
Markku Hämäläinen

Laitoin pyynnön Autoliitoon, jos he laittaisivat sääntöpykälät sivuilleen.
Muuten, onko matkailuauton sisäkorkeusvaatimus poistettu, jos Volvo voi täyttää määräykset?

Autoverovapaita matkailuautoja koskevat säännökset ovat tiukemmat, mutta autoverollisessa pykälät ovat varsin loivat.

Seppo Siironen 02.11.2021 21:59
Seppo Siironen

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:

istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
keittomahdollisuus;
säilytystiloja.

Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna. Edellä mainittujen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoluokat?toggle=Matkailuauto

(Lainasin tuota edellistä viestiäni, kun nuo lisäykset näyttää aina menevän yhdeksi käsittämättömäksi pötköksi ilman mitään rivinvaihtoja yms.)

Tuossapa sitten katsastajaraukka joutuukin aika lailla pähkäilemään, miten nuo vaatimukset esimerkiksi jossakin V70 mallissa sitten toteutuu:

mitä tarkoittaa majoitustila
mitä ylipäätään tarkoittaa "tukevasti kiinni oleva"
millainen on "tukevasti kiinni oleva" helposti poistettavissa oleva pöytä ja sen minimikoko vaikkapa
millaisia makuupaikkoja istuimista saa aikaan, pituus, leveys, tasaisuus ym.
mikä riittää "tukevasti kiinni oleva" keittomahdollisuus, 230 V keittolevy, kaasupatruunalla toimiva retkikeitin vai vaikka 12V vedenkeitin
mitä on "tukevasti kiinni oleva" säilytystila

Jos (auto)verovapaasta haaveilee, niin mikä on "tukevasti kiinnitettynä oleva" kylmäsäilytystila, kiinni ruuvattu kylmälaukkuko ? Mikä on "tukevasti kiinnitettynä oleva" lämmitin, 230 V sähköpatteri vai joku muu. Ei noissa oteta kantaa edes siihen, pitääkö varusteiden toimia "puskaparkissakin" vai riittääkö jos saadaan 230 V jostakin...
Ville Säynäjäkangas 03.11.2021 09:40

Trafin ohjeessa on tarkennukset nuihin kysymyksiin.

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1386770412/bdd287f0c5b15a03f25c05ee19384986/13769-Ohje_matkailuauton_luokitteluun_liittyviin_kysymyksiin_.pdf

Timo Haapanen 03.11.2021 10:27
Markku Hämäläinen

Laitoin pyynnön Autoliitoon, jos he laittaisivat sääntöpykälät sivuilleen.
Muuten, onko matkailuauton sisäkorkeusvaatimus poistettu, jos Volvo voi täyttää määräykset?

Ei ole poistettu, vasta sitä pikkuisen löysennettiin 190 sentistä 185 senttiin.

@timppa

Timo Haapanen 03.11.2021 10:29
Ari Kuusisto

Jos ei uudempaa määräystä tuosta asiasta ole ja onko sitten 3 lisä kaukovaloa salliva erillinen uusi sääntö?
Ei kyllä ole helppoa löytää tyhjentävää vastausta, pitää kohta nostaa kädet pystyyn.
Pitää vissiin käydä viranomaisten puheilla.

Ennen piti olla parillinen määrä mutta pitkä paneli antoi puhtia Trafille ja se määräys poistettiin.

@timppa

Juha Lipponen 04.11.2021 11:42

Oliko niin et dugato herjaa jos vaihtaa parkkipilttimot kirkkaammiksi, ajattelin jos ne olisi esimerkiksi 21w niin menisi ihan kivasti päivävaloina. Uudessa ei ainakaan pala takavalot kun valot nolla asennossa.

Kari Rautiainen 04.11.2021 14:00
Juha Lipponen

Oliko niin et dugato herjaa jos vaihtaa parkkipilttimot kirkkaammiksi, ajattelin jos ne olisi esimerkiksi 21w niin menisi ihan kivasti päivävaloina. Uudessa ei ainakaan pala takavalot kun valot nolla asennossa.

Niin meinaat että parkkien tehoa lisäämällä niistä tulee päiväajovalot ?

Ville Säynäjäkangas 04.11.2021 15:22
Juha Lipponen

Oliko niin et dugato herjaa jos vaihtaa parkkipilttimot kirkkaammiksi, ajattelin jos ne olisi esimerkiksi 21w niin menisi ihan kivasti päivävaloina. Uudessa ei ainakaan pala takavalot kun valot nolla asennossa.

Minkä ikäisestä autosta on kyse?
Uusissa on jo päivävalot lakisääteisinä. Ne voi olla toteutettu esim. ajovaloja tai sumuvaloja himmentämällä.

Juha Lipponen 05.11.2021 09:35

Terve,

Juu näkäjään siinä onkin päivävalot vakiona :) Hätäilin, sorry

Vesa Ropponen 23.12.2021 14:14

Tämä on kiinnostava aihe, siis parantaa Ducaton ajovaloja.
Yritin etsiä vaihdettavia umpioita joissa olisi Ledit tai Zenonit, en niitä kuitenkaan löytänyt.
Löysin kuitenkin videon jossa vaihdetaan polttimot lediversioiksi.
Video oli havainnollinen kun siinä näytettiin myös kuinka koko "lyhty" irroitetaan. https://www.youtube.com/watch?v=4zu721KIU-E
Tässä ledihommassa voi kyllä käydä niin että "linssit" jäätyy talvella.
Se kysymys että onko nämä polttimot lailliset suomen tieliikenteessä kaipaa vielä vähän tietojen kaivamista. Jollain lukijalla siitä voi olla kyllä jo valmista tietoa.
Varmaankin yhtä lailliset kuin kaikki ne "valoviritykset", joita tulee tiellä vastaan.
Tuossa videossa esiin tulleeet polttimot olivat hyvin asiallisen näköiset, joten niistä voisi päätellä että valokuvio olisi oikeanlainen. Hakiessani netistä ratkaisua tähän valo ongelmaan huomasin että jo vuoden 2022 mallissa Ducatoissa olisi jo ledivalot. Ehkä niitä umpioitakin voisi sitten löytyä, vaikka ensi vuonna, ... tai myöhemmin.

Ari Kuusisto 23.12.2021 17:08

Ketjun alussa kirjoitinkin led muunnossarjoista joita on Saksassa hyväksytty joihinkin merkkeihin, mutta Suomessa ei hyväksyntöjä vielä taida löytyä. Osram on hyväksyntöjä saanut. valmistaja. Toivotaan että Suomeenkin pian hyksyisivät.

Ville Säynäjäkangas 23.12.2021 17:15

Jos Saksan hyväksyntä riittää (ja miksipä ei riittäis koska yhtenäinen EU) niin Osramilta saa hyväksyttyjä ledejä Ducatoon.
https://www.osram.de/am/night-breaker-led/index.jsp


Jos tuon hyväksyntätodistuksen tulostaa ja näyttää katsurille, niin tuskinpa uskaltaa väittää vastaan?
muokattu: 23.12.2021 17:17
Ari Kuusisto 23.12.2021 17:21

Eikös sulla juuri ole kokemusta siitä ettei välttämättä mene katsastajien kanssa kun Strömsöössä.


Saattavat vaatia CAN BUS adapterin,ettei tulisi vikakoodeja.
muokattu: 23.12.2021 17:29
Ville Säynäjäkangas 23.12.2021 21:25

No onhan toki, mutta siinä on omaa syytä mukana, kun tahallaan kaivaa verta nenästä ja hakee porsaanreikiä veronkiertoauton katsastukseen =D

Nuista ledilampuista katsurit ei oikein jaksa välittää muutenkaan ja jos on edes jonkinlainen eu alueen hyväksyntätodistus mukana, niin enpä usko että siitä tulee ongelmia.

Kari Rautiainen 24.12.2021 21:25

Tarviiko can väylän hämääjiä ducatossa ?

Antero Virkkala 26.12.2021 18:54

Useammankin tubettajan kokemus on, että CAN-bus adapteria ei tarvita (ajovalojen toiminta on ilmeisesti vain silmämääräisen tarkastuksen varassa).

Kari Rautiainen 26.12.2021 19:09
Antero Virkkala

Useammankin tubettajan kokemus on, että CAN-bus adapteria ei tarvita (ajovalojen toiminta on ilmeisesti vain silmämääräisen tarkastuksen varassa).

Taitaa olla totta. Mulla kärvähti ajovalolamppu justiinsa eikä fiiatti tiedä siitä mitään.

Vesa Ropponen 26.12.2021 21:10

Kiitoksia asiantuntevista neuvoista ja vaivannäöstä tietojen kaivamisessa.
Nyt on mukava laittaa tämä Ducaton valoasia kuntoon.

Ari Jokinen 27.12.2021 09:16

Taitaa olla pakko hyäksyä ledit Suomessakin?

https://yle.fi/uutiset/3-12220584

Ari Kuusisto 27.12.2021 10:49

Toivottavasti eivät kuitenkaan niitä polttimoita tule hyväksymään,joita näkee, jotka tuottavat häikäisevää hajavaloa lähivaloilla.
Joillakin tutuilla on ollut käytössä jo vuosia näitä lamppuja ja alkupään ledivalot tekivät omintakeisia valokuvioita ja rajauksia, oli jäähdytykset toteutettu kuparipunoksilla ja joissakin pikku puhaltimilla jotka vanhemmiten rupesi ääntelemään, jotkut sammuilivat syttyivät uudelleen, tietysti halogeenit yleensa hajoaa kerralla ja tiheään.
Näitä polttimoita on kyllä joka lähtöön myynnissä, ja hinta kyllä kertoo jotakin laadusta.
Osramilta ja Philipsiltä voisi olettaa saavan hyväksyttyjä jatkossa Suomessa.

Timo Haapanen 27.12.2021 17:06

Mutta lähivaloista taisi aloittajalla olla eniten murhetta. Sinne parannusta eniten tarvittaisiin.

@timppa

Juha Lipponen 26.11.2022 21:07

Terve,

Ducatoon tarvittsisiin lisää valoa eli onko tietoa, että saanko muutettua lyhyet sekä pitkä ledeiksi pelkästään polttimon vaihdoilla? En haluaisi laittaa lisävaloa.

Toivo Koistinen 27.11.2022 07:05

Tuo valovarustelu kisa on hieman karannut. Olen nyt viikon verran joutunu ajeleen pimeän aikana, ja se valopatterimäärä mitä vastaan tulee on välin julmaa.
Tosin kuskit on kai valojen vilkuttelun myötöä oppineet varsinkin raskaan vaihtaman riitävän kaukaa lyhyille, mutta sitten se lyhytvalo ajomatka on pitkä, jossa on tilaa porolla, ja hirvellä tulla kolmaneksi osapuoleksi.
Nimittäin näin syksysellä metästely ajalla, ne tulee tosinopeasti tielle
No osa on sitten viritellyt lähivaloa, ja mitälie, niin se sitten aiheutaa, näköjään valojen vilkuttelua, ja kyllä se itseäkin häikäsee, ja sitten un ollaan kohdattu, on oma näkö sitten hämärä hetken, vaikka kiiruhan vaihtamaan pitkät heti kun tulijan keula on keulan kohdilla.
Näköjään muillakin normaalivaloilla ajelevilla sama, koska vaihtavat pitkille jo kymmenkunta toista metriä ennen kun keulat kohtaavat.
Tosin joskus muistelen ohjetta, että pitkät pitäisi vaihta kymmenkunta metriä ennen kun keulat on kohakkain, mutta siinä se häikäsy, kun se hirmupatteristo syttyy, juuri nokan edesssä.
No maailma näköjäänkehittyy.
Tp

Lauri Niittynen 27.11.2022 08:05
Juha Lipponen

Terve,

Ducatoon tarvittsisiin lisää valoa eli onko tietoa, että saanko muutettua lyhyet sekä pitkä ledeiksi pelkästään polttimon vaihdoilla? En haluaisi laittaa lisävaloa.

Kuten Toivo kirjoittaa, olen itsekin samoin kirjoittanut, että nykyinen led-valobuumi on johtanut järjettömyyksiin. Kirkkaatkaan halogeenivalot eivät häikäise vastaantulijoita kuten ledit, oli kyse sitten lyhyistä tai pitkistä valoista. Toivon kommentista vielä se, että ledit syttyvät välittömästi, kun taas halogeeneillä kestää saavuttaa täysi teho. Siksi pitkiä ledejä ei voi räjäyttää päälle vanhan säännön mukaan.

Mitään valaisinta ei saa muutettua toisentyyppiseksi, pitää vaihtaa koko valaisin. Valaisin on suunniteltu ja hyväksytty tietylle valonlähteelle ja toimii oikein vain sillä. Tieliikenteessä pitää ajatella myös muita ihan oman turvallisuuden takia. Häikäisty vastaantulija ei näe kunnolla ja voi vaikka törmätä sinuun vähänkään mutkaisemmalla tai kapeammalla tiellä. Siinä ei oma näkötuntuma auta ja yleensäkin kirkkaudentuntu ei ole parasta näkemiselle, kuten sumuvalojen käyttö lähivaloina.

Jos autoon on vaihdettu led-polttimot halogeenien tilalle, poliisin pitäisi puuttua asiaan ja antaa ties mikä maksu se nykyisin on nimeltään ja ottaa kilvet haltuun. Kilvet saisi takaisin kun auto on katsastettu tieliikennekelpoiseksi.

Ari Kuusisto 27.11.2022 08:59

Tuo häikäisy tapahtuu epäilisin niillä alkuaikojen muunnossarjoilla joiden laadut mitä sattuu..
Tässä on lista Ducatoon 250 2006 - ,ja 2014- 250,290 faceliftiinkin sopivasta Osramin H7 Led muunnossarjasta jotka Saksassa ja muuallakin euroopassa laillisia.
Alhaalla listassa jopa erikseen Adria Hymer ja LMC
Katoin että sopii myös 907 ja 910 Sprinteriin saisi asennettua.
Suomen hyväksyntää ei ole mutta jos ne ei häikäise euroopassa niin ei kai ne täälläkään sitä tee.
Ja vanha sanonta että viritys on onnistunut jos teho ei laske enempää kun 10 prosenttia.
Laina ja "käännös" linkin sivulta.
"SO.KFZ-matkailuautot ja muut luokat/korityypit", jotka ovat saaneet vaihehyväksynnän mainittujen ajoneuvojen perusteella (Fiat Ducato, Citroen Jumper, Ford Transit, Ford Tourneo, Mercedes-Benz Sprinter, VW Crafter, MAN TGE ja Peugeot Boxer) ja joiden ajovalot on hyväksytty vastaavalla ajovalojen hyväksyntänumerolla, hyväksytään myös.
Vaihehyväksyntä koskee valmistajien Adria, Bürstner, Pössl, Carthargo, Dethleffs, Hymer, Knaus, LMC, Carado, Laika, Eura Mobil, Frankia ja monia muita kriteerit täyttäviä matkailuautoja."

https://www.osram.de/am/night-breaker-led/index.jsp#_m603__accordion_1


Nämä on"Night Breaker" ja "Street Legal" teksteillä varustettu maailmalla https://www.amazon.de/-/en/64210DWNB-OSRAM-Night-Breaker-H7-LED/dp/B08DNZMC11 Ja Suomessa ovat "LEDriving HL" tekstillä https://www.tokmanni.fi/ledriving-hl-h7-muuntosarja-4052899605084 Ovatko kuitenkin samat mutta tietenkään ei lue "katulailliset" kun eivät sitä ole. Näyttää olevan Suomi-myynnissä irralliset AMP 6,3 lattaliittimet ja maailmalla lailliset versiot on pistokkeella liitettävät. Tässä vielä yksi linkki aiheeseeen. https://kuljetusnet.fi/osram-laillinen-jalkiasennus-led.html
muokattu: 27.11.2022 10:29
Kari Rautiainen 27.11.2022 09:36

”Mitään valaisinta ei saa vaihdettua toisentyyppiseksi…”

Tietysti saa. Jos led polttimo on suunniteltu korvaamaan halogeeni niin miksi ei?
Mistä on peräisin tieto ettei saa ?
Esson baari, hevosmiesten tsto, mutu ?

Seppo Suomi 27.11.2022 11:06

Tuossa on vähän tietoa Philipsin tuotteista:

https://www.philips.fi/c-e/au/auton-valot/ajovalopolttimo/led-polttimot.html#check_led_compatibility_list

Lauri Niittynen 27.11.2022 11:36
Kari Rautiainen

”Mitään valaisinta ei saa vaihdettua toisentyyppiseksi…”

Tietysti saa. Jos led polttimo on suunniteltu korvaamaan halogeeni niin miksi ei?
Mistä on peräisin tieto ettei saa ?
Esson baari, hevosmiesten tsto, mutu ?

Jokainen valaisin suunnitellaan siten, että valonlähde on standardi. Vaikka TM:n testeistä voi lukea, että edes halogeenit eivät pysy toleransseissa ja siksi valokuvio hajoaa. Ledeissä on vaikea saada yhtä pientä valonlähdettä kuin esim. H7, jossa olisi kunnon kirkkaus. Tuolla Phillipsin sivulla olevan kuvan lamppu näyttää jo aikaisempia paremmalta, siinä on hyvin pistemäinen valoalue, kuten H7:n hehkulangassa. Sielläkin lukee kuitenkin "Polttimoita ei ole luvallista käyttää julkisilla teillä." eli käyttö on kiellettyä.

Koko Euroopassa pitäisi olla samat säännöt valaisinten hyväksynnässä ja se pätee vain alkuperäisellä polttimolla. Olisihan tuo mahtavaa, jos H7:t saisi vaihdettua ledeiksi. Ducatossa niiden ongelma on kestävyys. Osramilla vuosi sitten eka paloi alle sadan tunnin (hain uuden takuuseen), toinen 150 tunnin kohdalla. Viime viikolla paloi seuraavat Korea-Boschit, toinen tiistai-iltana ja toinen keskiviikko-aamuna eli olivat tasalaatuisia. Yritän vielä säästää polttimoita pitämällä ne pois käynnistäessä. Kunnon ledejä vastaan ei tosiaankaan olisi mitään.

Ari Kuusisto 27.11.2022 12:15

Oliko nyt niin että H7 halogeenit hajoaa nopeasti Ducatosta.
Noissa korvaus ledeissä kestävyyslupaus näyttää olevan seuraavanlaiset,
Elinikä Tc
2500 h
Elinikä B3
1500 h
En tiedä mitä eroa kestävyysmerkinnöissä on.

Vesa Hakala 27.11.2022 14:17

Näillä ohjeilla itse asentelin Osramin ledit 2021 Ducatoon.
Tosiaan mm. Saksassa lailliset.
Helppo asennus ja polttimot hintansa väärtit.
Tilasin myös tilavammat polttimon takakumit mitkä näissä ohjeissa myös näkyy.
Ei anna vikakoodeja ja uskallan myös tulevaisuudessa mennä konttorille näiden kanssa.

https://womo.blog/2021/05/26/led-scheinwerfer-h7-fuer-den-ducato-diy-einbauanleitung/

Vesa Hakala 27.11.2022 14:31

Tämän näköistä kuvioo antaa.


Yllä halogeenit alla ledit samalta etäisyydeltä.
muokattu: 27.11.2022 14:32
Lauri Niittynen 27.11.2022 14:36
Vesa Hakala

Näillä ohjeilla itse asentelin Osramin ledit 2021 Ducatoon.
Tosiaan mm. Saksassa lailliset.
Helppo asennus ja polttimot hintansa väärtit.
Tilasin myös tilavammat polttimon takakumit mitkä näissä ohjeissa myös näkyy.
Ei anna vikakoodeja ja uskallan myös tulevaisuudessa mennä konttorille näiden kanssa.

https://womo.blog/2021/05/26/led-scheinwerfer-h7-fuer-den-ducato-diy-einbauanleitung/

Hienoa. Tuollahan kerrotaan, että valot 05/2014 alkaen hyväksyntänumerolla E24 – 6266 on hyväksytetty noille Osrameille tai toisinpäin.

"toukokuun puolivälissä liittovaltion autoliikenneviranomaisen (KBA) myöntämä yleinen tyyppihyväksyntä (ABG) laajennettiin tähän ajoneuvosarjaan. Ilman näitä yleisiä ehtoja ajoneuvon käyttölupa vanhenee StVZO §19:n mukaisesti. Syynä tähän on se, että vastaantuleva liikenne saattaa häikäistä hyväksymättömistä ja testaamattomista valonlähteistä."

Virve Pitkäranta 27.11.2022 14:39

Laiton kans pari vuotta sitte jokku halppisledit raktoriin, valokuvio oli mitäsattuu ja valoteho olematon
Eli jos muuttelette niin älkää sortuko halpoihin se on ainaki rahantuhlausta
Jukka P.

Vesa Hakala 27.11.2022 14:41

Itse en pitkien polttimoita vaihtanut.

Kari Rautiainen 27.11.2022 15:44
Lauri Niittynen

Jokainen valaisin suunnitellaan siten, että valonlähde on standardi. Vaikka TM:n testeistä voi lukea, että edes halogeenit eivät pysy toleransseissa ja siksi valokuvio hajoaa. Ledeissä on vaikea saada yhtä pientä valonlähdettä kuin esim. H7, jossa olisi kunnon kirkkaus. Tuolla Phillipsin sivulla olevan kuvan lamppu näyttää jo aikaisempia paremmalta, siinä on hyvin pistemäinen valoalue, kuten H7:n hehkulangassa. Sielläkin lukee kuitenkin "Polttimoita ei ole luvallista käyttää julkisilla teillä." eli käyttö on kiellettyä.

Koko Euroopassa pitäisi olla samat säännöt valaisinten hyväksynnässä ja se pätee vain alkuperäisellä polttimolla. Olisihan tuo mahtavaa, jos H7:t saisi vaihdettua ledeiksi. Ducatossa niiden ongelma on kestävyys. Osramilla vuosi sitten eka paloi alle sadan tunnin (hain uuden takuuseen), toinen 150 tunnin kohdalla. Viime viikolla paloi seuraavat Korea-Boschit, toinen tiistai-iltana ja toinen keskiviikko-aamuna eli olivat tasalaatuisia. Yritän vielä säästää polttimoita pitämällä ne pois käynnistäessä. Kunnon ledejä vastaan ei tosiaankaan olisi mitään.

No ei ole sallittua joo julkisilla teillä, mutta siitä nyt ei kyse ollutkaan. Jokainen polttimo valmistaja tietää että tulevaisuus on ledeissä. Ja ne jokainen tekee kovaa kehitystyötä sen eteen että pysyy markkinoilla mukana. Tietysti. Jos jossain pohjan perukoilla on pieni maa joka ei hyväksy mitään ennenkuin pakon edessä, nää tekee silti sen mitä markkinoilla tarvitaan.

Lauri Niittynen 27.11.2022 15:59
Kari Rautiainen

No ei ole sallittua joo julkisilla teillä, mutta siitä nyt ei kyse ollutkaan. Jokainen polttimo valmistaja tietää että tulevaisuus on ledeissä. Ja ne jokainen tekee kovaa kehitystyötä sen eteen että pysyy markkinoilla mukana. Tietysti. Jos jossain pohjan perukoilla on pieni maa joka ei hyväksy mitään ennenkuin pakon edessä, nää tekee silti sen mitä markkinoilla tarvitaan.

Todellako Juha Lipponen kyseli Ducatoon ledejä jäärata-ajoa varten?

Ei Suomi ole mitenkään yksin nykyisin, se oli kasaria ja autovero 107%. Nykyään jopa amerikanihmeet saa rekisteriin itkemättä.

Kirjastossa oli saksalainen suomeksi käännetty uusi kirja korjaamoalalle uusista valoista. Sen mukaan ledit ovat tulleet autoihin valaisinmuotoilun takia. Lisäksi väitettiin, ettei samantehoisesta autoledistä saa paljoakaan enempää valoa tielle kuin halogeeneistä ja purkauslampuista. Sen lisäpitkät vahvistavat, niissä on sähkötehoa kuin vanhoissakin. Kumma kyllä, nuo H7-korvausledit ovat vain 18-20 wattisia.

Tuosta kirjasta muuten yli puolet käsitteli valojen suuntausta ja kuinka virheherkkää se on. Vanhanaikaisilla suuntaustavoille ei uusien valaisimien kanssa tee yhtään mitään sen mukaan. Valojen suuntaus on kellosepän hommaa, jotta näkee parhaiten ja ei häiki vastaantulijoita.

Toivo Koistinen 27.11.2022 16:04

Mitenkä nykyään ledien kanssa talvikeleillä, se lampun lasin sulana pysyminen, kun ledithän eivät lämpene samaan tapaan kun H4 Poltin.
Minua toi parvuottasiten Oulusta taksi, ja oli semmonen keli, niin pariinkertaan pysäytti, ja rapasi lamput. Noitu, että minkähänlaisen lämmityksen saisi noihin.
Olen aatellu, ja sanonukkin naapureille, kun heillä on noita kaukovalopaneleita, ja houkutellet laittamaan.
Ajelen pimmeessä senverta hitaammin, että kerkin katella noilla omilla valoilla.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.