Kaasun käyttö matkailuajoneuvoissa Euroopan matkoilla

SUOMI SEPPO 28.11.2012 20:03

Markulle : Alkoi vaivata tuo paloautojen vannemaalauksen historia. Aloin epäillä olisiko tuo dementia iskenyt jo pahasti. Tämmöisen löysin netistä: http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=H%C3%A4lytysajoneuvot Sieltä kun tarpeeksi jaksaa mennä alaspäin kerrotaan jotain. @seppo

HÄMÄLÄINEN MARKKU 29.11.2012 16:23

Kyllähän tuolla puhutaan ajoneuvon liikkeestä.

Jollakin turvallisuuskurssilla ollessani (en muista millä niistä monesta) luennoitsija mainitsi kylläkin tuon vanteiden värityksen puhuessaan kaasupullojen värityksestä.

KANTOLA TIMO 17.01.2013 16:01

Mites Gasum suhtautuu noihin itse täytettäviin kaasusäiliöihin? Jonkun vuoden päästähän meillä saattaa olla Turun seudullakin jo kaasuasema, kun Viking Line ensin saa omaa kaasuansa.

Jos Suomessakin saisi täyttää, olisi ko. säiliö paljon mielenkiintoisempi hankinta ns. käyttöpulloksi ja tavallinen kaasupullo voisi olla varapullona.

HALINEN HARRI 17.01.2013 19:16

Täytettävä pullo Suomessa. Saattaa olla että pulloon jakelua ei kannata järjestää koska volyymit Turun seudulla ovat varsin pieniä. Investoinnit jakeluverkoston laajentamiseen maksavat myös paljon. Samoin täyttöjen järjestely. Esim. venäläisen kaasun nesteyttäminen vaatisi verkoston laajentamisen ja uusia nesteytysasemia. Nesteytyshän perustuu kaasun runsaaseen "pakastamiseen", muistaakseni yli -160 asteessa. Eipä taida mökkiläisten ja karavaanareiden volyymit riittää?

HAAPANEN TIMO 17.01.2013 19:18

Kysymyksessä on eri kaasu kuin meidän käyttämämme. Crace käyttää maakaasua, Liquefied natural gas, LNG. Metaania pääasiassa.

Jos se nesteytetään paineistamalla, vaatii kaasu n.200 kg/cm² paineen.

Crasen tankkaussäiliössä Tukholman lähellä kaasu on nesteytetty jäähdyttämällä, se on n. -160 asteista. Tällöin säiliössä ei ole painetta lainkaan.

Täysin erilainen ominaisuuksiltaan kuin meidän nestekaasumme.

@timppa

HALINEN HARRI 17.01.2013 21:49

Ymmärsin että Turkuun tuleva nesteyttämö käyttää "pakastamista". Ymmärsinköhän väärin? Montakohan pakastamoa Suomen nykyiset pullokaasuvolyymit karavaanareille ja mökkiläisille tarvisisivat?

HAAPANEN TIMO 18.01.2013 16:47

Sellainen valtavan kokoinen säiliö pitää olla jäähdytetty. Varmaankin useita kymmeniä senttejä pitäisi olla seinämävahvuus jos parisadan kilon painetta varten rakennettaisiin.

Cracessa luultavasti on paineistetut tankit.

@timppa

AHONEN KAI 18.01.2013 19:54

"Varmaankin useita kymmeniä senttejä pitäisi olla seinämävahvuus jos parisadan kilon painetta varten rakennettaisiin."

Ennen kuin taas ihan laukalle lähdette, niin varmaan haarukkaan 30-70mm seinämävahvuuksilla mennään, eristeet on 300milliä.

TOIVONEN MARTTI 18.01.2013 20:01

"Cracessa luultavasti on paineistetut tankit."

Noinkos meinaat, Timppa? Tiedän kyllä että olet kaasuhommissa perehtynyt mutta eikös ole täysin mahdollista että Gracessa olisi vain hyvin eristetty tankki josta polttoaine otetaan nesteenä?

Periaatteessahan tuo polttoaine on vain noin vuorokauden käyttöä varten, ei ehdi paljoa lämmetä, joten pikemminkin luulisi että sitä täytyy johtaa höyrystimeen jota voi joutua lämmittämään saadakseen koneiden käyttöön tarvittavaa kaasua.

Mää kyl mittän tiärä. mot

Käyttäjän lisäys viestiin 18.1.2013 klo 20:02:40 Siis niinku kylmänä nesteenä, ei paineistettuna.

AHONEN KAI 18.01.2013 21:13

"Syy miksi tämä ei harmonisoidu on maakohtainen paineastialaki. Tämä laki (Suomen) kieltää yksin kertaisesti täyttämästä mitään paineastiaa jos sen kaulasta puuttuu SFS-serttifikaattimerkki. Laki vapauttaa vakuutusyhtiön kaikesta vastuusta jos tällaisen pullon (paineastian) kanssa sattuu vahinko."

Aioin täyttää Kanarialla Disan kaasuasemalla Cepsan pullon, aikansa sitä pyörittelivät, ottivat kuitenkin trukkinsa kyytiin, tyhjänä tuli takaisin, kun pullo oli valmistettu .-01, tarkkoina ne täälläkin yli kymmenen ikäisistä pulloista, mantereella ei mitään hätää.

Noh, kaasuissa ollaan kuitenkin.

Käyttäjän lisäys viestiin 18.1.2013 klo 21:39:06 Täyttö olisi maksanut 19,50€

Disan pullon vaihto 15,49€

HAAPANEN TIMO 19.01.2013 17:31

Puhut Kaitsu tuolla ylempänä siitä jäähdytetystä säiliöstä, jossa ei ole painetta lainkaan. kuvittele kerrostalon kokoinen tankki jossa on parisataa kiloa painetta, kerrot sen parisataa senttiä kohti muutamaan kymmeneen neliömetriin niin...

Martti! Mulla oli vain arvelu niistä Cracen tankeista, täytyy ottaa asasta selvää. Ei oikein uskoisi että jättäisivät pelkästään sen varaan ettei se ehdi lämmetä, jos kuitenkin pääsisi lämpenemään karkaa paine heti todella suuseksi.

@timppa

TOIVONEN MARTTI 19.01.2013 21:12

Olen ymmärtänyt että olomuodon muutos vie kaasulta aika paljon lämpöä eli loppuosa satsista pysyy hyvin kylmänä kun siitä vähän haihtuu ainesta. Se haihtunut osa on sitten helppo rutistaa paineiseksi ja käyttää polttoaineena eli koko satsin ei tarvi olla paineisena, pienen osan vaan.

Ja sitten kun pannaan koneet käymään kuluu kaasua niin paljon että haihtuminen ole ongelma. Ja osa koneistahan käy noilla ruotsinlaivoilla koko ajan.

Erelleskään mittään tiärä. mot

Käyttäjän lisäys viestiin 19.1.2013 klo 22:57:52 Juu ja lisäykseksi 'ei' siihen ole-sanan eteen...

HAAPANEN TIMO 20.01.2013 09:22

Juu, kylmänä se kaasu paatin tankeissa on. http://www.laivagalleria.net/?tag=viking-newbuilding

Vieläkään en tiedä onko siellä jäähdytyslaitteet, vai pysyykö se mainitsemallasi haihtumisella.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 20.1.2013 klo 09:56:38 Olisi pitänyt perehtyä tarkemmin ennen kirjoittamista. Fysiikan lait estävät maakaasun säilyttämisen nesteytettynä lämpimässä:

"Metaanin niin kutsuttu kriittinen lämpötila on noin –82 °C. Tämä merkitsee sitä, että metaani ei voi esiintyä nestemäisessä muodossa tämän tason ylittävissä lämpötiloissa huolimatta siitä, kuinka korkealle paineelle kaasu altistuu"

Ja Gracella kaasua joudutaan lämmittämään ennen käyttöä, sekä jäähdyttämään tankeissa jatkuvasti.

AHONEN KAI 20.01.2013 19:08

"Puhut Kaitsu tuolla ylempänä siitä jäähdytetystä säiliöstä, jossa ei ole painetta lainkaan. kuvittele kerrostalon kokoinen tankki jossa on parisataa kiloa painetta, kerrot sen parisataa senttiä kohti muutamaan kymmeneen neliömetriin niin.."

No minun ei tarvitse tuota kuvitella, olen ollut aikoinaan katselemassa ja myymässä putkimiesten töitä yhdessä alihankintafirmassa Pernon telakalla, ja siinä ohessa tutustuttua tuollaisiin pulkkiin fööristä ahteriin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/LNG-s%C3%A4ili%C3%B6alus

HAAPANEN TIMO 20.01.2013 20:02

Minähän puhuin pehmoisia siinä kun kuvittelin sitä metaania voivan lämpimänä edes pienempiin säiliöihin voivan nesteeksi paineistaa.

Näissä jäähdytetyissä ei ole kuin pari-kolme kiloa painetta.

@timppa

VALLIUS MARTTI 31.01.2013 16:18

Olen ostamassa täytetävää kaasupuloa ja tehnyt jo omassamielessä osto päätöksen.Mutta kuulin tuossa yhdeltä ((minun mielestä hänellä ei varmaa tietoa ""oletamus"" että jotkut miehitetyt asemat ei anna tankata A-auton pulloja vaikka ne on asian ja märäysten mukaan asennetu tähän haluaisin vielä selvenystä. TV Kulkuri

HALINEN HARRI 31.01.2013 18:45

Martti, minkä maan miehitettyä asemaa tarkoitat?

VALLIUS MARTTI 31.01.2013 19:01

Minulle kerotiin Ruotsista ja Saksasta mutta tämä vain kuulo puheita.Olisi mukava kuula ihan oikeita tietoja olisko joku törmänyt moiseen ???

Käyttäjän lisäys viestiin 2.2.2013 klo 10:28:00 Hyvin on hiljaista ei ole asian tuntiat eikä muut tietäjät kokemuksistaan komentoineet K-pullon täytösstä rupee tuntuun että ""ei savua ilmantultta"".TV Kulkuri

HANNUS ARI 01.02.2013 17:13

Toinen vaihtoehto lienee täyttätää suomikaasupullo joillakin näistä paikoista: http://bit.ly/11sDhuo

VALLIUS MARTTI 02.02.2013 12:52

Edeliseen kysymykseen 31/1-13 en ole vielä onnistunut tietoa samaan,kertokaa jotka olete pulojanne tankanut miten on?????? TV Kulkuri

SILMUNEN HANNU 02.02.2013 14:40

Luin toiselta palstalta tiedon, minkä mukaan 1.1.2013 alkaen noita Belgiasta tilattavia ylitäytön estolla varustettuja tankattavia pulloja ei olisi enää lupa tankata, JOS niitä ei ole kiinteästi autoon asennettu jonkun valtuutetun asennusliikkeen toimesta.

Tätä ennenhän ainakin jotkut maat ovat vaatineet tuon tankattavan pullon kiinteän asennuksen, mutta kiinnityksen on voinut tehdä itse. Vaaditaanko nyt aina täytön yhteydessä näytettäväksi asennusliikkeen todistus vaiko laittaako asentaja asennuksensa yhteydessä pulloon jonkun sinetin, en tiedä.

Tosin, meidän tavallinen, adapterilla varustettu pullo, vailla mitään kiinteää asennusta, tankattiin kahdesti tammikuun alussa Italian moottoriteiden huoltiksilla. meidän tapame välttää ylitäyttö on se, että tankkautamme pulloon tietoisesti vähemmän kaasua kuin mitä sinne mahtuisi; tyhjään pulloon kun menee sitä 22l, me pyydämme aina laittamaan sitä 18l.

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO 02.02.2013 15:25

Mun mielestäni tankkausletkun asennus on ilman muuta asennusliikkeen hommia. Meidän auton letkuun (1,5 m.) mahtuu 2,3 desiä nestemäistä kaasua, siitä syntyy 3000 litraa syttymiskelpoista seosta. Tiiviisti se on osattava asentaa.

Jälleen kuvat meikäläisen systeemistä: https://picasaweb.google.com/timppahaapanen/TankattavaKaasupullo

Tankkaus on laillista missä tahansa.

@timppa

SILMUNEN HANNU 02.02.2013 15:36

Nyt puhutaan Timppa sen pullon asentamisesta , siis pullon kiinnittämisestä asuntoauton kaasukaappiin! Siitä, kun olet voinut sen aiemmin pultata muutamalla metallipannalla niin nyt se ei enää riitä, vaan sen kiinnittämisen täytyy hoitaa joku asiaan "valtuutettu" kiinnittäjä!

t.Kaarina

SUOMI SEPPO 02.02.2013 17:30

Luulisin että pullon kiinitys ajoneuvoon ei niin mahdottoman suurta ammattitaitoa vaadi, niinpä eikö olisi mahdollista itse kirjoittaa asennustodistus (suomen kielellä) johon lyötäisiin mahdollisimman monta pyöreätä leimaa. Vastaavat todistukset ovat olleet haluttua dokumenttia Neuvostoliitto/Venäjä tulleja varten, niinpä eiköhän se kelpaisi myöskin kaasuasemille ? @seppo

HAAPANEN TIMO 02.02.2013 17:42

Pullon kiinnitys ja tankkausletkun asennus nivoutuvat väistämättä toisiinsa, Kaarinan kertomassa tarkoitetaan varmaan näitä töitä yhdessä.

Tankaajaa kiinnostaa vain missä se reikä on mihin pistoolin lykkää.

@timppa

VALLIUS MARTTI 07.02.2013 15:53

Nyt olen odotanut muutaman päivän vastauksia kysymykseeni 31/1 16,18 Näinkö pitänee uskoa että kelään käyttäjällä ei ole ollut ogelmia tankauksessa miehitetyllä asemilla,muistelen että jolakin tankaus paikalla Ruotsissa olis ollut kyltti että pulojen tankaus kiellety ((tämä vain minun itseni muisti)).TV Kulkuri

YLITALO ASTA 07.02.2013 16:16

Ruotsissa on hyvin harvassa paikat mistä saa lpg eli nestekaasua, mutta paljon paikkoja joista saa maakaasua. Ja maakaasua kun suhauttaa nestekaasu astiaan niin lähdetään tutustumaan avaruuteen. Paineet ovat sen verran isompia. Ja noita tankkaus kieltoja on tullut, kun ryssän rekkakuskit on muutaman aseman poksauttaneet remotti kuntoon tankatessaan ilman kielitaitoa. Mutta manner euroopan puolella jos sinulla on oikeanlaiset vehkeet eli auton ulkokuoressa tankkauspistoolin paikka ei ole ollut vaikeuksia. Ne vaikeudet on ollut muutamalla adapteri sarjan haltialla, kun ovat huomanneet huolto-asemalla että tankataan normaalia kaasupulloa eikä ylitäytön estolla varustettua tankkipulloa.

T: Masi

HÄNNINEN JUKKA 26.02.2013 00:01

Martti Valliukselle: täytettävän, Saksasta ostetun kaasupullon mukana saat pumaskan TÛV - leimattuja vaatimuksenmukaisuustodistuksia. Niitä on toistakymmentä A4 arkkia, myös kiinnikkeille.

Sen pumaskan kun työntää palveluaseman myyjän tai hoitajan kouraan, niin johan onnistuu pullon täyttö. Minä jouduin marraskuussa tänne Espanjan Valencian kautta ajellessani siellä tankkaamaan, ja aseman omistaja sattui olemaan vieressä. Yrittti intellä, vaan kun näytin paperit, osoitin vaijerikiinnitystä ja selitin automaattitäytön, niin heti ymmärsi ja tankkaus jatkui.

Lisätietoja täytettävistä kaasupulloista voin antaa vain yksityisviestillä, Muuten tekstini poistetaan, vaikka ne ovat sisällöltään informatiivisia.

HAAPANEN TIMO 26.02.2013 20:06

Kirjoitan tänne kun tuo tavaratori ei oikein ole sitä varten. Siellä kysyttiin miksi täytettävä pullo pitää kiinnittää koteloon. Siksi ettei kiinnitettyä pulloa voi kallistaa tankataessa, kallellaan olevan pullon ylitäytönesto ei toimi.

Mun mielestäni pullon voi kiinnittää tai olla kiinnittämättä jos asentaa ulkotäyttöventtiilin. Siis oikein seinään, eikä sinne pullokotelon sisään.

Huoltoasemalla ei olla vähääkään kiinnostuneita siitä mihin kaasua valuttavat, kunhan saavat pistoolin reikään lykättyä.

Euronozzle adapteria ei vielä ole käytössä kuin Portugalissa, ja ehkä jo tänä vuonna Puolassa. Neljä adapteria yhteensä tarvitaan.

@timppa

LAINE RAIMO 27.02.2013 10:04

Tankattavan pullon voi myös kiinnittää normaalisti niinkuin tavallisenkin kaasupullon. Olen tehnyt näin ja olen tankannut melkoisen monta kertaa eri maissa pulloni, eikä koskaan ole kukaan tullut katselemaan miten pullo on kiinnitetty.

Sitäpaitsi jos tankattava pullo on kiinnitetty kiinteäksi niin missä siihen voi tankata propaania? Kaikki LPG-täyttöpaikathan myyvät propaanin ja butaanin sekoitusta, joten se ei pelaa pakkasilla. Jos sulla on irroitettava pullo niin siihen saa täytätettyä propaania ainakin Saksassa ja Ruotsissa.

Timpalle tiedoksi, että eiköhän niitä euronozzle täyttöadaptereja ole käytössä vain Espanjassa ei Portugalissa.

KUJANPÄÄ MARKKU 27.02.2013 16:29

Onpahan ihmeellistä viidakkoa nykyaikana nuo kaasuasiat kaikkine kytkentöineen. Ihmeellistä siinä on se, että jonkun näkemyksen mukaan kaikki on selvää pässinlihaa, mutta toinen näkemys kumoaa sen.

On nippeliä, adapteria ja mitä hyvänsä lillutinta. On tankkaajia ja tankkaajien hakemista. On ylitäytön vaaraa ja kenossa olevien pullojen vaarallisuutta.

Jos sen kiinteän putelin laittaisin, niin missä siihen saa kotomaassa täytettä.

Kyllä on persiistä koko sydeemi nykyaikana.

HAAPANEN TIMO 27.02.2013 18:39

Joopa Raimo, Espanjassa tietenkin. Soisi tuon yleistyvän vauhdilla.

Tankkipulloa ei saa täällä täytettyä, mutta miksi pitäisi? Jättää siihen sen verran että seuraavalla reissulla pääsee tankkauspaikalle, Hampuriin tai Tallinaan. Ylivoimainen systeemi se on. Kaasu on aina edullista, eikä pulloon jää koskaan mitään, kuten helposti käy noiden vierasmaalaisten irtopullojen kanssa. Yhdellä pullolla reissuun, tankkaus samalla kuin nafta autoonkin.

@timppa

KUJANPÄÄ MARKKU 27.02.2013 19:57

-Tankkipulloa ei saa täällä täytettyä, mutta miksi pitäisi? -

No just, miksi pitäisi. Siksi, että kaikki saatanan siksakit edes vähän vähenis.

HÄNNINEN JUKKA 01.03.2013 15:40

Tuo täytettävä rautapullo on kuitenkin selkeä etu, vaan kuuden vuoden aikana olen näiden kanssa puuhastellut, ja kaksi seikkaa on ihan selkeästi huomattavissa. Ensiksi jostain syystä ei haluta maksaa alta kolmea satasta, vaikka kuinka perustelee, että pullon hinta kuoleentuu halvan LPG kautta ennemmin tai myöhemmin. Toinen seikka on todellisempi; Propaania ei saa Suomessa tankatuksi.

Etelän talvehtijat keventävät lompsaansa hiukan muita aktiivisemmin, mutteivät likimainkaan kuin jopa norjalaiset ja ruotsalaiset, joilla kotimaassaan on täyttömahdollisuus.

Ranskalaisilla, briteillä ja Saksalaisilla täyttöpullot yleistyvät kovaa vauhtia. Vaan kaasuyhtiöt panevat hanttiin kaikin keinoin. Tänä vuonna tulee saksalaisille "määräys" että pullon saa kiinnittää vain valtuutettu kaasuasentaja. Eipä juuri naurata

Käytännössä itsepalveluasemalla ei kukaan välitä tutkia sen enmpää kiinnityksiä kuin muutakaan, jahka ei nosta pulloa pois kotelosta, kuten Raimo pitkän kokemuksen pohjlalta mainitsi. Toinen juttu on sitten palvelua tarjoavat asemat, joissa henkilökunta ei voi tankata irtopulloa, koska kaasufirmat ovat sen kieltäneet. - Ja jos pomo sellaista ei suvaitse, niin sitten on vain etsittävä toinen paikka.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.