Kaasun käyttö matkailuajoneuvoissa Euroopan matkoilla

AHJOS TIMO 15.11.2012 11:20

Oletteko huomanneet, että tälle sivustolle on tällä viikolla ilmestynyt Paavo Rouskun kirjoitus, jossa on sama otsikko kuin tässä viestissä? Siihen on tällä hetkellä linkki kansilehden kohdassa "Uutiset", mutta sijaitsee valikon kohdassa Leirintämatkailu : Matkalla ulkomaille : Tiedoksi : Kaasun käyttö.

ESKOLA PENTTI 15.11.2012 12:31

Tuossa suora linkki, niin ei tarvitse haeskella .. https://karavaanarit-fi.directo.fi/leirintamatkailu/matkalla-ulkomaille/tiedoksi/kaasun-kaytto/

KORPPI SEPPO 15.11.2012 22:46

On hyvä, että tällaista tietoutta jaetaan. Mutta kun se ei ole ratkaisu useissa maissa "rospuuttoaikana" reissaavalle, miten kaasu pidetään riittävänä. Kieltoja kieltojen perään.

Nämä "pienet" täyttölaitokset todellakin vaativat, että asiakkaalla on tarvittava adapteri. Sen lisäksi ne saattavat olla kalliita. Esim.Italiassa 11kg:n pullo lähellä Milanoa täyttö 33€, kun LPG-asemalla 18,5-19,5€. No, turvallisuus maksaa.

LPG-asemillakin toki vaaditaan oma adapteri. Mutta näitä asemia on huomattavasti enemmän kuin täyttölaitoksia ja löytää helpommin kuin täyttölaitokset (koska niillä ei ole tien varrella selviä mainoksia).

Mutta miten voi olla vaarallista täyttää TYHJÄ pullo esim. 20 litralla kaasua. Sinnehän voi laittaa 22 litraa ilman ylitäytön vaaraa.

Jokohan SFC:nkin olisi aika lähteä kehittämään matkailua näiden kieltojen ja varoitusten tieltä. Ennemminkin ehdotuksia, miten saadaan kaasua kohtuuhintaisesti kaikkialla Euroopassa ja riittävän monesta paikasta. Myös Suomessa muualta tänne tuleville.

Tiedän, että EU:ssa on miljoonia kaasupulloja ja joka maassa erilaisia. On mahdotonta vaatia niitä vaihtamaan kaikkialla samanlaisiksi. Mutta olisiko vaihtoehto "turistipullo", joita saisi jokaisesta EU-maasta kohtuuhinnalla. Ja riittävän useasta paikasta.

Olisiko tässä SFC:lle sarkaa ajaa tällaista pullodirektiivia? Jospa jo 2020-luvulla reissumiehen "mökin" lämmitys olisi helpompaa!!

HAAPANEN TIMO 16.11.2012 16:37

Eikös oikea tankattava pullo ole täydellinen ratkaisu asiaan. Eikä ole kallis jos jakaa käyttövuosille, joita on ennen painekoetta kymmenen.

Mun pullon hinnaksi tulee 23 euroa/ vuosi. Pullon hankinnan jälkeen ei ole tarvinnut kaasun kulutusta miettiä.

@timppa

YLITALO ASTA 16.11.2012 17:23

Kaasun täyttö yli lpg-asemalla todella helppoa. Tankatessa kahva on kiinni pullossa ja tankkaaja painaa nappia. Siihen ei tarvitse kuin kulta raottaa ikkunaa ja kysäisee josko mentäisiin tuonne eikä sinne. Ja kas käännät pää kultaan päin hymyillen ja sanot ei tai kyllä kulta ja pullossa onkin kolmekymmentä litraa sisällä, sillä se kaasu tulee sieltä todella nopeasti. Se tankkkipullo kustantaa paikasta riippuen noin kaksisataa euroa ja yleensä sisältää eu-alueeen sisällä tarvittavat adapterit ja tankatessa voit keskustella sen kulllan kanssa aivan rauhassa.

T : Masi

SILMUNEN HANNU 16.11.2012 18:02

Vielä viimeksi kun tämä "virallinen tankattava" pullo oli esillä saitilla, oli yksi sen epäkohdista tai käyttöä hankaloittavista jutuista se, ettei sitä Suomessa pääse täyttämään. Onko tähän asiaan tullut muutosta?

Ja toinen se, ettei se taida kuitenkaan olla riittävän virallinen, ellei sitä asenna kiinteästi autoon...se kiinteä asennus on ainakin Italiassa ja eikö myös Rankassa vaatimus, jotta pullo ihan "oikean virallisesti" saisi/suostuttaiisin täyttämään.

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO 16.11.2012 19:02

Miksi sitä pitäisi täällä täyttää? @timppa

AHJOS TIMO 16.11.2012 19:05

Teräspullossa on se ongelma, että pullo ei välttämättä olekaan ihan tyhjä täytön alkaessa. Mutta miksei täyttöpullona käytetä läpinäkyvää komposiittipulloa? Siitähän näkee suoraan kuoren läpi nestepinnan korkeuden.

YLITALO ASTA 16.11.2012 19:05

Se pullo laitetaan sinne normi kaasupullon paikalle ja kiinnitys metellipannalla esimerkiksi pultilla kiristäen, silloin se on kiinteä asennus ainakin saksalaisen mielestä. Kustannus K-raudan hinnoilla, joka ova sanalla sanoen kovat, noin kymmenen euroa ja työ aika tumpelolta kymmenen minuutia ja osaavalta alle puolet siitä. Eli se ei ole todellinen este. Sitä en tiedä voiko sitä siellä suomessa tankata vai ei, mutta poishan sen saa jos tarvis on parissa minuutissa eli sekin on huono syy. Ja euroopassa matkatessa aivan ehdoton vekotin, ei tarvitse miettiä paljonko kuluu kaasua, sillä esimerkiksi italiassakin on miltei joka kylässä paikka täytölle. Ehkä näiden ihmisten jotka näitä juttuja kaasusta ovat kirjoitelleet kannattaisi selvitellä hankinta kanavat sinne suomeen päin selväksi, sillä se hankita tuntuu olevan hankalaa useimmille.

T : Masi

T : Masi

SILMUNEN HANNU 16.11.2012 20:15

Jos kulkisi yhdellä pullolla, siis sillä täytettävällä vain, niin totta hiiskatissa kaasua tarvitaan heti eikä vasta joskus, eli en minä ainakaan tyhjällä pullolla haluaisi lähteä.

Meillä pullot on peräkkäin joten tuo toisen pullon kiinteä asennus ei ole ongelmaton juttu.

Ja hei, jos teräspullon on käyttänyt niin tyhjäksi ettei sieltä mitään enää ulos tule, niin siihen voi täysin rauhassa tankata esim 15 litraa kaasua, eikä varmastiole ylitäytön vaaraa! Eihän sitä ole pakko urittää täyteen tankata!

t.Kaarina

Käyttäjän lisäys viestiin 16.11.2012 klo 20:16:24 Ja tosiaanko tuoomoinen pelkkä panta riittäisi tekemään asennuksesta kiinteän, eihän siinä ole tokun tolkkua, niin kuin ei koko kaasuhommassa muutenkaan....

HAAPANEN TIMO 17.11.2012 09:05

Yhdellä pullolla tietysti. ( etelän talvehtijat tietty eri asia )Miksi käyttää se täällä tyhjäksi. Esim. viime kesänä lähtiessämme reissuun olin jättänyt pulloon 4-5 l jolla menimme Hollantiin ( kaksi yötä) missä tankkasin. Kotiin tullessa tankkasin Puolan Swinoujsciessa josta tulimme laivalla Ruotsiin.

Täällä käytimme pullosta n. 15 litraa ja taas siellä on muutama litra jäljellä jolla päästään seuraavaan tankkauspaikkaan. Pullossahan on mittari josta kaasun määrä on helposti tarkastettavissa.

Lisäinvestoinnilla ( n.150€ ) voi tankata ulkoa jolloin pulloon ei tarvitse koskea lainkaan.

Laiska mies lisää kotona toisesta pullosta ellei jaksa pulloa kotimaan käytön vuoksi vaihtaa, mutta se on toinen juttu se.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 17.11.2012 klo 09:20:19 Paavo kertoo euroopassa myytävän butaania. Laaja käsite tuo eurooppa. Kuumissa maissa kaasu on pelkkää butaania jo aivan turvallisuussyistä. Pysyy paremminin paketissaan maltillisemman paineennousun vuoksi. Täällä pohjoisempana kaasu on talvella pro60/but40 ja kesällä toisin päin.

Tuosta melkein kaikki euroopan tankkauspaikat naviin: http://www.gas-tankstellen.de/menu.php?jump=download

FLINKMAN REINO 18.11.2012 16:20

Kuvassa yksi hyvä ratkaisu kaasun tankkaus pulmaan, täyttö venttiileillä varustetut pullot. (tarvitsee adapteri sarjan ) Pulloissa myös määrämittarit. Kaasua saa huoltoasemilta muualla Euroopassa paitsi Suomessa. Jos Suomessa tarvitsee enemmän kaasua niin vaihtaa etummaisen pullon suomalaiseen pulloon ja vaihtelee sitä, takimmainen on varalla. Täältä lähtiessä tullessa lähimmät tankkauspaikat ovat Tallinna ja Tukholma.

NOVA KAI 22.11.2012 19:32

Kyllä Tankattava kaasupullo on nykyaikaa. Tarvittavat adapteri saa ostaessa mukaan ja metallipanta alkuperäisen liinakiristyksen paikalle tekee siitä kiinteästi asennetun. Täytöt on onnistuneet Suomea lukuunottamatta kaikkialla edullisesti. Itsellä on lisänä 5kg pikkupullo grilli ym. juhlia varten, autossani on myös kaasun ulosotto kyljessä.

SÄÄVÄLÄ-RASILA MARJA 22.11.2012 21:36

Kuten aikaisemmissa kirjoituksissa on tuotu esille, tankattavan pullon (alumiini) edut ovat kiistattomat.

Meillä toisena pullona kulkee mukana saksalainen, jonka vaihdamme täyteen Saksassa etelään mentäessä. Matkan aikana (n. 2-3 kk) käytämme enimmäkseen tankattavaa pulloa, saksalainen pullo varakaasuna.

Suomalaista pulloa ei kannata mukanaan kuljetella, koska sen täyttö/vaihto on ongelmallista. Saksalaisen pullon loput käytämme kotimaan reissuilla.

Joke

HÄMÄLÄINEN MARKKU 23.11.2012 10:50

Kun puhutaan kaasupullojen täytöstä ja tankattavista pulloista, täytyy muistaa ettei se aina ja kaikille matkaajille ole tarpeen. Kesällä, jolloin ei ole lämmitystarvetta, rittää kaksi 11kg pulloa hyvin viiden viikon reissulle, ainakin meillä on riitänyt. Jääkaappi on ollut kaasulla ja ruokaa on laitettu sekä grillattu kaasulla.

Toki jos liikkuu vuodenaikana jolloin lämmitys on tarpeen menee kaasua aivan eri määrä.

Otin tämän esille ettei ensi kertaa keskikesällä reissun lähtevä luule kaasutankkauksen tulevan västämättä eteen.

Monessa autossa (kuten meilläkin) jääkaappi toimii ajon aikana mainiosti 12V:lla joka puolestaan vähentää kaasun tarvetta.

Samoin pieni irrallinen sähkölevy vähentää kaasun käyttöä ja ei tuota niin paljoa kuumuutta sisälle kuin kaasuliesi, lisäksi sitä voi käyttää myös ulkona.

JANHONEN MATTI 23.11.2012 11:33

Markku otti esille asian sanoisinko todellisen luonteen. Rutuilijat on asia erikseen sekä matkan pituudesta että vuodenajasta johtuen.

Olin juuri kysymässä, että keltä on loppunut alle kuuden viikon reisulla kaasu kesken jos lähtiessä on ollut kaksi täyttää 11 kg pulloa ja matka-aika on ollut huhtikuusta loka-marraskuun vaihteeseen. Tällöin mukana on n. 280 kW vastaava määrä energiaa ja se on paljon se jos sitä vertaa vaikka taloussähkön kulutukseen vastaavana ajanjaksona kotona. Ja vallankin jo yöpyy leirialueilla ja auto l.jääkaappi on sähkössä.

Itseltä 22 kg kaasua on riittänyt aina pitkilläkin reisuilla ja kuulun niihin jotka pitää jääkaapin ajon aikana kaasulla ja Gramer tohisee aika usein. Lämmitykseen kaasua ei em. aikana Välimeren alueella liikuttaessa juurikaan kulu.

Itsellä on mukana kaksi 11 kg pulloa joista toinen on saksalainen. Usein saksalainen pullo on alas menessä tyhjä ja vaihdan sen täyteen Lyypekin campingilla ja kytken heti käyttöön. Suomalainen jää reserviksi. Tämä mahdollistaa sen, että jos kaasu paluumatkalla uhka loppua voi saksalaisen pullon vaihtaa huoltoasemalla täyteen 20-23 eurolla ilman mitään adaptereita ja täyttöpaikan kyttäämisiä.

YLITALO ASTA 23.11.2012 11:43

Ja tuossa listaa niille henkilöille jotka epätoivoisena odottaa että ne muut 280 miljoonaa eurooppalaista vaihtaa kaasupullonsa samanlaisiin kuin suomalaisella vähemmistöllä on eli lista tankkaus paikoista joissa se tehdään laillisesti. http://www.camper-freaks.nl/gas%20vul%20stations%20Europa.htm

T :Masi

P.s. Nykyaikainen tietysti käyttää tankkauspulloa joilloin paikkoja on melkein missä vaan

JANHONEN MATTI 23.11.2012 12:10

Sattuu vain olemaan niin, että saksalaisella 85 mijoonan vähemmistöllä on sama ongelma - jos ne nyt ongelma on.

HALINEN HARRI 23.11.2012 13:17

Matti kaipaili niitä joilla kuuden viikon matkalla kaksi pullollista loppui. Ilmoittaudun. Auto oli ilmalämmitteinen ilman sähkövastusta ja kevät n. kolma vuotta sitten. Huhtikuun puoliväissä lähdettiin ja toukokuun lopulla takaisin. Jääkaappi meni automaattisesti 12 voltille kun auton käynnisti ja joka yö oli 220 v. En muista kevään olleen mitenkään erikoisen kylmä , mutta ei ollut miellyttävä nukkua ilman lämmitystä. Sähköpuhallinkin oli jota koetettiin pitää yllä, mutta sen termostaatti (vaikka laite oli uusi) ei toiminut. Joko liian kuuma tai ei käynnistynyt viilentyessä. Saman tempun tein kuin sinäkin, ostin sakupullon Sveitsistä (n. 50 euroa täysinäisenä) ja vielä sekin vaihdettiin Lyypekissä täyteen ja nyt se odottaa josko tarvitsisi ottaa mukaan. Sen jälkeen on tehty reissuja mutta kun auto vaihtui nestekeskuslämmitteiseen jossa myös sähkövastus ja se jolla saa auton moottorilämmön kiertoon ei sakupulloa ole kuljetettu vaan pärjännyt kahdella pullolla kotimaisella pullolla reilusti. Tuo edellinen oli ohutseinäinen saksanmarkkinoille rakennuttu joka oli tuotu sieltä uutena. Siinä oli yksi hyvä ominaisuus: auringon laskettua hellepäivän jälkeen se viileni nopeasti kun nämä paksuseinäiset viilenevät ilman ilmastointia paljon hitaammin.

ALAKULJU AULI 23.11.2012 16:18

Onko tuo tankattava pullo sitten aivan laillinen ja CE merkitty? Onko siinä sitten mittari tai jokin millä näkee ettei sitä täytä liian täyteen tai onko sitä mahdollista täyttää liian täyteen? Onko tuo normaalipullon täyttäminen laillista?

Tuohan olisi varmasti tosi kätevä juttu.

HAAPANEN TIMO 23.11.2012 16:28

Meillä olisi varmaan joka reissulla yksi pullo riittänyt kun keskikesällä reissussa ollaan. Tankkipullo vaan on niin paljon helpompi, ja aina yhdellä pullolla reissussa. Pullossa on mittari, eikä sitä kaivella esiin missään vaiheessa vaihdon tai punnituksen vuoksi. Pullo tankataan samalla kuin autokin, ei niitä paikkoja etsiä tarvitse lainkaan, kuten pullonvaihtopaikkoja.

Hintakin on aina pikkuisen edullisempi, vaikka on viime vuosina noussutkin.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 23.11.2012 klo 16:34:50 Kuvia vakilukijoiden kiusaksi: https://picasaweb.google.com/timppahaapanen/TankattavaKaasupullo#

SÄÄVÄLÄ-RASILA MARJA 23.11.2012 21:55

Auli Ylikuljulle:

Ylitäytönestolla varustettu tankattava pullo kuvassa.

ALAKULJU AULI 24.11.2012 07:37

Kiitos Marja ja Timo hyvistä kuvista, nuo jo valaisivat asiaa paljon. Jukalle kiitos noista Gasfachfrau Karin Nöfer-sivuista.

Illalla tutkimmekin jo asiaa Saksasivuilta. Nuo täytettävät pullot joissa on ylitäytönesto, niitä voi itse täyttää noissa autokaasujen tankkauspaikoilla. Saksassa on kielettyä täytää itse noita normaalaita kaasupulloja.

Täytyy pohtia ja harkita asiaa ja tehdä yksi talvinen reissu Alpeille kuinka paljon lämmitys kuluttaa oikeasti kaasua. Jos aurinko paistaa niin päivällä tuo kulutus on vähäistä. Kesällä jo yksikin pullo riittää pitkään. Rahallistahan säästö tuossa ei juurikaan tule mutta kätevyys on iso etu. Ja onko turvallisempaa tehdä suurempi työ itse ostaa ja kuljetella normaalaita irtopulloja joka on ilmeisesti täytön yhteydessä turvatarkastettu? Oliko asia niin ettei Suomessa noita voi täyttää kuin kahdessa paikassa?

JANHONEN MATTI 24.11.2012 09:17

Mitenkähän sen tuon tankattavan pullon kätevyyden kanssa oikein on jos ollaan leirissä olosuhteissa jossa kaasun kulutus on suuri esim. 11 kg/2 vrk ja mukana on vain huoltoasemalla täytettävä pullo? Ettei vaan iske välillä holodna.

Kannattaa myös tarkastaa ennen ostamista pullojen mitoitus. Kaikkin autoihin ei komposittipullo tai alumiinipullo yksinkertaisesti sovi teräspulloa suuremman korkeuden vuoksi.

ALAKULJU AULI 24.11.2012 11:11

:) Niin olin ajatellut asian, että mukana kulkis aina kaksi pulloa, niinkuin nytkin, normaalipullo ja sitten tuo tankattavapullo. Tankattavan pullon voisi sitten täyttää tuolla naapurimaissakin, Alpeillakin talvella. Juuri tuosta tulisi se kätevyys ettei kaasua tarvitse lähteä kotoa hakemaan tai lomaa pituutta kaasun mukaan mitoittaa. Sellainen tuntuma jäi viime talvelta että reilu pari vuorokautta kesti yksi pullo lämmittää autoa?

Aivan, tuo sopivuus kaappiin on myös yksi hyvä huomio. Eihän se kaappi tilava ole. Ja sitä ajattelin että näkeekö tuota tankattavanpullon mittaria lukemaan, kun pullo on kiinteäasti asennettu tuonne kaapiin taaemmas?

HAAPANEN TIMO 24.11.2012 11:33

Eipä näe, ei. Tarvitaan antennivarren päässä oleva peili. Myydään esim. Etrasssa. Itsellä pleksiluukku vaatekaapin pohjassa. @timppa

SÄÄVÄLÄ-RASILA MARJA 24.11.2012 11:36

Matti Janhoselle

Mikä ”kivi” se hiertää Matin kengässä näissä kaasuasioissa? ;)

Ylitäytön estolla varustettu alumiinipullo on varmasti jokaisen ulkomailla matkaajan mielestä paras mahdollinen ratkaisu! Toisena pullona ns. normaali sivuventtiilipullo.

Korjauksena Matin ”tietoihin” em. alumiinipullo sopii täsmälleen samaan tilaan kuin tavallinenkin pullo, kun alumiinipullosta irrottaa ”kauluksen” (jos kaapin korkeus ei riitä).

Näillä varusteilla voit nauttia matkoista ilman kaasuhuolia. Ei tarvitse pähkäillä milloin kaasu loppuuja kun un huomaat matkan varrella kaasuntöyttöpaikan, letku kylkeen ja odotat hetken täyttymistä. Meneepä pulloon litra tai 20 tankkaus päättyy kun pullo on täysi.

Menestyksekästä kaasun käyttöä ja täyttöä. Terv. Joke

HALINEN HARRI 24.11.2012 13:19

Löytyy erilaisia asennuksia ilman asentajatietoa. Onko suomalaiset hyväksytyt kaasuasennusliikkeet jälkijunassa koska ei tässäkään ketjussa ole yhdenkään hyväksytyn asennusliikkeen tietoja. Myöskään en ole löytänyt niitä liikkeiden sivuilta. Onko kaikki asentaneet itse tai asennuttaneet Mannereuroopassa? Halu olisi kiinteään asennukseen ylitäytönestimellä.

JANHONEN MATTI 24.11.2012 13:39

Ei minulla Marja mikään kivi kengässä näissä iänikuisissa kaasujutuissa hierrä. Melkeimpä huvittaa kun yrïtetään konstilla millä hyvänsä keksiä pyörää uudelleen ja myydä toimivan systeemin tilalle uutta kalliinpaa systeemiä. Niin ne markkinat toimii!

Olisko kuitenkin viisaampa pyrkiä harmonisoimaan EU:n aluella käytettävien pullojen kierreventttili. Siitä olisi pitkässä juoksussa huomattavasti enemmän etua kun tästä nykyisestä, pullo, kierre, adapteri ja täyttösääntöviidakosta, joka on johtanut tai seurausta oligopolisista kaasumarkkinoista - myös Suomessa. Itse pullohan paineastiana on jo kaikilla direktiivin mukainen.

Mutta ehkä näkemykseni johtuu vain kokemattomuudesta. Kunhan tästä pääsen irroittautumaan ja saa Euroopan matkoilta kokemusta asiasta niin palataan sitten asiaan.

HAAPANEN TIMO 24.11.2012 14:03

Mutta paha on huonoja puolia keksiä tankattavasta pullosta, siitä ei pääse mihinkään.

Harrilla on viikon päästä punainen pullo jos laitat viestiä Ives Van Meenenille. Näkyy olevan 294 täyttöletkun ja -adaptereiden kanssa, rahti kotipihalle bauttiarallaa 30. Van Meenenille uskaltaa maksaa etukäteen, luotettava kauppias. http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/rode-lpg-flessen.html

Ja Jukkahan toimittaa näitä alu-pulloja edullisesti.

@timppa

ps. näkyy Ives olevan tälläkin hetkellä vihreänä mun Skypessä, vastauksen saisi heti.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.11.2012 14:28

"Olisko kuitenkin viisaampa pyrkiä harmonisoimaan EU:n aluella käytettävien pullojen kierreventttili."

Eikös Saksassa ole sama pulloliityntä kuin Suomessa? Liitynnästä huolimatta pullot eivät ole vaihdettavia toisessa maassa. Siinä olisi työsarkaa SFC:lle, alkuun saksalaisen sisarjärjestön kanssa ja myohemmin tulisi laajentaa se koskemaan koko Eurooppaa.

HALINEN HARRI 24.11.2012 14:37

Onko jollain automaattinen pullonvaihtaja kytkettynä täytettävään pulloon? Onko esteitä liittää täytettävä ko. systeemiin, ainakin sain epäselvän tiedon ko lainsäädännöstä. Entä muut nykyaikaiset mm. letkurikko ko. yhdistelmässä? Vain asiallista tietoa, please, ei mutu tietoa..

Käyttäjän lisäys viestiin 24.11.2012 klo 16:05:54 No, mihinkä asiantuntijat katosivat?

FLINKMAN REINO 24.11.2012 16:10

Halisen Harrille : Katso kuvaa siinä on kaksi täytetävää alu pulloa automaattisella vaihtajalla. Helppo homma, täytön jälkeen kääntää vaihtajan takimmaiseen pulloon ja kun huomaa pullon vaihtuneen käy seuraavalla tankkaus paikalla ja vaihtaa takaisin taka pulloon. Systeemi on valtuutetussa paikassa tarkastettu.

JANHONEN MATTI 24.11.2012 16:36

Tuohon "kansainväliseen" kaasupullokauppaan innostuneiden kannattaa ehkä lukea seuraava direktiivi ja laki.

Kaasupullo on kuljetettava paineastia eikä mikä tahansa kanisteri. Sen valmistusta, kuljetusta ja käyttöä säätelee sekä kaasupullon valmistusdirektiivi että EU:n direktiivi kuljetettavista paineastioista ja kotomaan Laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta. Direktiivi: 2010/35/EU Direktiivi vaarallisten aineiden kuljetuksesta (antopäivä 16.2010) http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:165:0001:0018:FI:PDF ja Laki: 1004/2011 Laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta (tuli voimaan 15.9.11 ja 1.1.2012.

Eritoten tuon direktiivin 6 artiklan 1. ja 2. kohdat luka samoin artiklan 7 1. kohta kannattaa käyttäjänkin vilasta. Vaikka tavara liikkuukin EU:ssa vapaasti niin tässä tapauksessa kun on kysymys kuljetettavasta paineastista, se liikkumisen vapaus on hieman suhteellinen käsite.

Pyytäkää myyjältä edes pullon vaatimustenmukaisuustodistus vastaisen varalle kirjallisena ja katsokaa, että pullossa on asianmukaiset merkinnät piistä alkaen. Jos ja kun tuo kaasulaitteiden tarkastus tulee niin tiedä häntä vaikka siihen kuuluu kaasupullojenkin vaatimuksenmukaisuuden tarkistaminen.

HAAPANEN TIMO 24.11.2012 16:46

Tuossa kuvassa on mun pulloni paperi. Pullo Puolassa valmistettu. Ei ne pullot mitään tekeleitä ole. @timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 24.11.2012 klo 16:49:22 13.10.2018 asti täysin laillinen. Yhtä laillinen kuin sinun saksalainen pullosi jota Baltican kautta alas menevä ei onnistu missään vaihtamaan:))

JANHONEN MATTI 24.11.2012 18:28

Ei kannata tuohtua jos pyydän mahdollisia ostajia huomioimaan, että pyytävät myyjältä pullokaupan yhteydessä vaatimuksenmukaisuustodistuksen. Niitä myyjiäkin kun on niin monenlaisia.

Minulla ei ole mitään tarvetta vaihtaa kaasupulloa Baltian maissa. Miksi? En minä niin tonttu ole, että poistuisin Suomesta siihen suuntaan ilman, että minulla on autossa täysi suomalainen kaasupullo. Jos menen sitä kautta alas niin silloin suuntana on kyllä Unkari, Slovenia ja Kroatia ja Kroatiassa saa sekä saksalaisen, että suomalaisen 11 kg pullon täytettyä 10-11 eurolla/kpl ilman mitään adapteria. Ja ihan leirialueen omalla kaasuasemalla.

SÄÄVÄLÄ-RASILA MARJA 24.11.2012 21:04

Matilla ne ”kivet” eivät kengistä vähene.

Mikä tässä kaasuasiassa voi olla niin vaikeaa ja vastustettavaa, kun kysyjille yritetään välittää matkailua helpottavaa tietoa saatavilla olevista laitteista. Väännetään nyt vielä rautalangasta, että ensinnäkin suomalainen ja saksalainen 11 kg:n sivuventtiilipullo ovat teknisesti (sama kierre) samanlaisia, erona vain se ettei suomalaista pulloa saa vaihdettua missään muualla kuin Suomessa. Mitä tulee ylitäytön estolla varustetun pullon hankintaan niin tiedoksi, että eivät niitä mitkään kyläsepät valmista, eikä niitä varten tarvitse mitään direktiivejä tilata. Niitä myyvät ihan oikeat tarvikekauppiaat asennusohjein. Vrt. kiinteä asennus!

En jaksa ymmärtää miksi pitäisi alkaa suunnittelemaan matkaa sen mukaan mistä löytyy ”leirintäalue”, jossa voisi täyttää suomalaisen pullon. Eurooppa on täynnä kaasuasemia.

Terv. Joke (ei Marja)

HALINEN HARRI 24.11.2012 21:07

Kiitos vastauksista kysymyksiini. Kosk muutamat kysymykset jäivät ratkaisematta ole lähettänyt yhdelle toimijalle kyselyn suhtautumisesta asiaan. Varmaan liitossakin jo asian hyväksi tehdään työtä - oletan ainakin.

JANHONEN MATTI 24.11.2012 22:09

Jokelle Miksi ostaisin kaiken maailman hilavitkuttimia ja kalliin täytettävän uuden pullon kun munulla on jo kaksi täytettävää pulloa ja ne täynnä kun lähden Euroopaan. (Minulle Eurooppa alkaa vasta Lyypekistä) Ja niillä pärjään ainakin kuuden viikon reissun ja niin muuten pärjää moni muukin huhti-lokakuun välisenä aikana matkaava.
Vai olenko ainoa näin vähän kaasua kuluttava? Tämän minä vaan halusin sanoa.

HAAPANEN TIMO 25.11.2012 11:39

Onkos siellä Jukka jo menty tykkänään euronozzle täyttökahvaan?

Vielä yksi kiistaton etu tankkipulloa käytettäessä. Kaasua ei käytetä loppuun, ei tarvitse koskaan odotella pullon tyhjenemistä että pääsisi vaihtamaan.

@timppa

JANHONEN MATTI 25.11.2012 12:37

Mistäs sellainen sääntö on tullut ettei vajaata pulloa voi vaihtaa? Teräspullon täyttö kun perustuu painoon ei näköhavaintoon.

LINDBLOM ALF 25.11.2012 14:57

Mielenkiinnosta kyselen: Kuinka paljon kaasua kuluu etelässä talvehtimisen aikana?

ALAKULJU AULI 25.11.2012 15:03

Näkyypä niitä valmiitakin peilejä olevan tuohon mittarin luku ongelmaan.

http://www.movera.com/shop/produkte/gas/gasflaschen/produkt/categories/gasflaschen/products/spiegel/download//af5f235337d8a05fecbe7b28a2c2742f.html?tt_products[sortby]=title&tt_products[ascdesc]=asc&tt_products[begin_at]=9

VEIJOLA ESA 25.11.2012 16:57

lindblomille vastaus. viime talvena 2 kk. marras 15.-tammikuu15. täydellä pullolla matkaan. 1 täyttö portugalissa ja n. puolet jäljellä kun kotona. eli rapiat 1,5 pulloa. Kämppäreillä aina sähkön nokassa. matka-ajoa 18 päivää jolloin kaasua meni myös muutama yö lämmitykseen. Kaasuagregaatti kulutti pari kiloa ruuan lämmitykseen ja kahvin keittoon.

NYYSSÖNEN KAJ 26.11.2012 11:06

Eiköhän se Kosan pullo ole kaikkein yleisin kaasupullon liitin

Eli Suomksi Päältä painettava venttiili. Yleinen kaikkialla Euroopassa grillipullon yhteydessä. ainut vaihtoehto Espanja ja Portugal yleinen Ranskassa eikä minkäänlaisia adaptereita tarvita.

Syy miksi tämä ei harmonisoidu on maakohtainen paineastialaki. Tämä laki (Suomen) kieltää yksin kertaisesti täyttämästä mitään paineastiaa jos sen kaulasta puuttuu SFS-serttifikaattimerkki. Laki vapauttaa vakuutusyhtiön kaikesta vastuusta jos tällaisen pullon (paineastian) kanssa sattuu vahinko.

Paineastialaki on niin lonkeroitunut kaikkiin mahdollisiin muihin lakeihin että EU ei ole tohtinut muuttaa tai puuttua tähän lakiin.

Kaasulla kulkevat autot jo nyt sotkevat tätä lakia koska lain mukaan niillä ei saisi valtakunnan rajaa ylittää mutta saavat pysyvän poikkeusluvan turvin sen tehdä. PS! Maakaasulla/LPG käyvän auton kaasutankki on oltava tyhjä kun auto ajetaan laivaan joka saa ottaa matkustajia.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 26.11.2012 21:23

"Eiköhän se Kosan pullo ole kaikkein yleisin kaasupullon liitin"

Suomessa on varmaan yhtä yleinen Shellin liitin eli kierreliitin.

60- luvun alussa kun olin tsupparina asiakaalta, joka tilasi nestekaasua kysyttiin kumpi pullo? Eli Shellin punainen vai Kosanin keltainen. Nykyään on määritelty nestekaasun väriksi harmaa, joten kakki nestekaasupullot ovat harmaita.

Miksi muuten paloauton vanteet on maalattu musta-valkoisiksi, kas siinä päivän kysymys.

SUOMI SEPPO 26.11.2012 23:33

Käsittääkseni lentokenttien paloautoissa varsinkin oli tärkeätä havaita onko ko. ajoneuvo liikkeessä vai paikallaan. Väritys (sektorimaalaus) näytti tuon liikkeen vaikka se liikkuisikin hiljaaa @seppo

HÄNNINEN JUKKA 27.11.2012 13:17

Onpas, Timppa, hyvinkin koko Espanjassa vaihdettu täyttöpistoolit niin, että vain Euronozzlella täyttö onnistuu. Asemilla on kyllä niitä lainaksi antaa. Vaan kuinka kauan kestänee kun pitää olla oma. Tuppaa monelta unehtumaan taskuun..

Euronozzlea puuhataan yhteiseksi EU-adapteriksi, aikataulusta ei mitään havaintoa. Portugaliin sitä kuulemma puuhataan, ja Sveitsiin.

Hyvähän semmonen on hankkia, kellä tarvis. Hintavertailuja voi tehdä ebay sivuilla, hakusanaksi Euronozzle LPG adapter. ( on siellä yks aika edullinen suomalainen )

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.11.2012 14:42

"Käsittääkseni lentokenttien paloautoissa varsinkin oli tärkeätä havaita onko ko. ajoneuvo liikkeessä vai paikallaan."

Jos tuo olisi syy voisi väritys olla mikä tahansa.

Helpotetaan vähän sukeltajien paineilmapullojen päässä on samat värit.

http://www.websales.fi/index.php?id=showitem&index=2299&CID=533&com=ext_menu

Käyttäjän lisäys viestiin 27.11.2012 klo 14:43:33 Tämä meni jo ohi aiheen, mutta eikohän tuhon aiheeseen ole jo tullut vastauksia kylliksi.

HAAPANEN TIMO 27.11.2012 18:44

Ilmasäiliö paineastian merkkiväri.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 27.11.2012 klo 18:56:30 Toivottavasti euronozzle löisi itsensä läpi nopeasti. Tässä vaiheessahan se vain lisäsi tarvittavien adaptereiden määrän kolmesta neljään.

Toimii hienosti, ei suhauta käsille ja voi käyttää yhdellä kädellä.

Malli: http://www.youtube.com/watch?v=TlDjZwACYso

Ja tuossa näkyy ero käsille tulosta, toiseksi viimeisenä perinteinen pistooli. http://www.youtube.com/watch?v=EYvAD2naC_s

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.11.2012 19:49

"Ilmasäiliö paineastian merkkiväri."

10 pistettä ja papukaijamerkki. Itse asiassa se on merkki typen ja hapen seoksesta.

Jos kaasulle on määrätty tunnusväri, hartian (2.) väri kertoo mitä kaasua pullo sisältää. asetyleeni - ruskea, RAL 3009 helium - ruskea, RAL 8008 happi - valkoinen, RAL 9010 ilokaasu - sininen, RAL 5010 argon - vihreä, RAL 6001 typpi - musta, RAL 9005 hiilidioksidi - harmaa, RAL 7037

http://www.woikoski.fi/default.asp?viewID=256

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.