Renkaat vetoauto ja matkailuvaunu

Harri Halinen 25.09.2020 14:10

Auto ja vaunu yhdistelmä (alle 3,5 t).
Autossa nastat talvirenkaissa ja vaunussa nastattomat M+S.
Onko laillinen yhdistelmä?

Mikko Tamminen 25.09.2020 15:09

Ei!


Jos vaunussa jarrut.
muokattu: 25.9.2020 15:10
Jyrki Salo 25.09.2020 18:05

Ei jos vaunu painaa yli750kg .

Harri Halinen 25.09.2020 18:15

Koetin etsiä uusista rengassäännöistä ko asiaa koskevan määräyksen mutten löytänyt. Edes kauppiasliiton sivut eivät kieltäneet moista, vaati vain talvirenkaita .
En intä, mutta mistähän tuon kiellon nykysäännöistä löytäisi?

Ville Säynäjäkangas 25.09.2020 19:22

Kyllä se sanamuoto on muuttunut uudessa tieliikennelaissa nastarengasvaatimuksesta talvirengasvaatimukseen, mutta pelkkä M+S merkintä ei enää riitä, vaan pitää olla 3PFMS symboli.


Korjaus, siis 3PMSF eli three-peak mountain snowflake.
muokattu: 25.9.2020 19:27
Harri Halinen 25.09.2020 20:08

Mitä tuo mm. M+S -merkinnän voimassaolo 30.11.2029 saakka vaikuttaa, kun siinä puhutaan pelkästään talvirenkaasta.
Asia sanotaan ohjeissa hyvin epäselvästi eli tulkittavissa kahdella tapaa.
Tiedätkö asiasta missä on laki/asetustekstiä ja onko sama myös mm. Keski-Euroopassa johon muutoksen piti ohjata EU-alueella?


Millä hakusanalla löytyisi Finnlexistä?
muokattu: 25.9.2020 20:13
Ville Säynäjäkangas 25.09.2020 21:30

Ei tahdi filexistä löytyä?
Mutta trafi sanoo näin: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/talvirenkaat

Ville Säynäjäkangas 25.09.2020 21:38

Näköjään vaunuille on annettu jatkoaikaa M+S renkaille.
"1.12.2024 lähtien pelkkä M+S-merkintä ei enää riitä talvirenkaaksi. Silloin talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin, eli siinä tulee olla edellä oleva "vuoristosymboli" tai talvirenkaan tulee olla nastoitettu. Myös maastokäyttöön tarkoitettu POR-merkinnällä varustettu rengas katsotaan talvirenkaaksi. O2-luokan perävaunun talvirenkaaksi hyväksytään pelkällä M+S-merkinnällä varustettu rengas 30.11.2029 asti."

Ville Säynäjäkangas 25.09.2020 21:42

No löytyihän se määräys, kun oikein haki.
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/TRAFICOM_420043_03_04_03_00_2019_FI_Ajoneuvojen%20k%C3%A4ytt%C3%B6%20tiell%C3%A4.pdf

Aaro-Pekka Niemelä 25.09.2020 22:13

Alkuperäisessä kysymyksessä yhdistelmän laittomaksi tekee auton renkaissa olevat nastat.

Reijo Koski 26.09.2020 06:51

On laillinen yhdistelmä, anna mennä vaan. Uudessa tieliikennelaissa tuo perävaunun nastarengasvaatimus muuttui talvirengasvaatimukseksi, eli jos vetoautossa on nastarenkaat niin perävaunussa pitää olla talvirenkaat. Ja tämä koskee siis O2 -luokan perävaunuja (kokonaismassa yli 750 kg).

Ville Säynäjäkangas 26.09.2020 10:49

Lähetin sähköpostia Trafin Jussi Pohjoselle ja kysyin lakipykäliin perustuvaa selvennystä tähän rengasasiaan. En siis kysynyt mielipidettä homman järkevyydestä, vaan kylmää faktaa. Katsotaan mitä vastaa.

Harri Halinen 26.09.2020 11:22

Kiitos vastauksista ja toivottavasti myös virkamiehen tulkinta asiasta selvittää asian.
Minäkin tulkitsin asian löytämäni tiedon "kylmänä faktana". Tulkitsin kuten Reijo Koski.
Eli tulkintani mukaan saan vetää matkailuvaunua ympäri vuoden 1.12.2024 saakka M+S renkailla ilman nastoja ja senkin jälkeen 30.11.2029 saakka O2 -kärryä jossa M+S renkaat vaikka autossa nastat, edellyttäen että M+S täyttää muut nyt ko renkaalla olevat vaatimukset. Vahinko että ei mainintaa ole O2 -luokkaa painavamman kärryn renkaista. Liekö jätetty viranomaisen tulkittavaksi vai onko tarkoituksella jätetty maininta korvaako Traficomin vanhat vai lisääkö/muuttaako se vanhaa asetusta.
En tutki asiaa tunteella enkä vanhaan tulkintaan perustuen, vaan sillä tiedolla mitä aiemmin löysin.
Jäädään odottamaan jos löytyisi viranomaisen vastaus.

Harri Halinen 26.09.2020 11:32
Ville Säynäjäkangas

Ei tahdi filexistä löytyä?
Mutta trafi sanoo näin: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/talvirenkaat


Trafi on korkea alan viranomainen, muttei lain hyväksyjä.
Hain voimassaolevaa lakitekstiä.
Onkohan lakipainos edes ilmestynyt/hyväksytty vaikka uudet määräykset pitäisi olla voimassa.
Yhä useammin lakia "testataan" ensin julkisesti ja lopullinen muoto tulee myöhemmin.
Ei ollut ennen "Kekkosen aikaan" näin.

Ville Säynäjäkangas 26.09.2020 12:02

Ei lakitekstiä välttämättä ole olemassa, koska: "Asetus on Suomen lakia täsmentävä tai täydentävä säädös, joka annetaan lain antaman asetuksenantovaltuutuksen nojalla. Tasavallan presidentti, valtioneuvosto tai ministeriö voivat antaa asetuksia eduskunnan säätämän lain perusteella. " ja "Kukin ministeriö sekä valtioneuvoston kanslia muodostavat oman hallinnonalansa yhdessä alaistensa virastojen ja laitosten kanssa."
Eli Trafi on liikenteen turvallisuusvirasto, joka voi täsmentää eduskunnan säätämää lakia.


Kekkosen aikaan toimittiin juuri näin ja lisäksi Kekkonen itse keksi määräyksiä mitkä eivät edes perustuneet mihinkään lakiin. Diktaattoria ei uskaltanut kukaan kyseenalaistaa.
muokattu: 26.9.2020 12:05
Ville Säynäjäkangas 26.09.2020 12:17

Laki, asetus, määräys ja ohje ovat saman kaltaisia, hieman eri asioita, mutta juridisesti yhtä pitäviä oikeuden edessä.

Harri Halinen 26.09.2020 13:13

Ville!
Onko niin jos lakia tai asetusta uudesta ei ole, niin silloin nykyinen Trafin kirjoitus/tulkintaohje poikkeaa laista jos vanhaa lakia ei ole peruttu?
Loputon viidakko kansalaiselle vai viranomaisen pyrkimys päästä lainlaatijan/päättäjän asemaan?
Jos kansalaiselta vaaditaan lakien ja asetusten noudattamista tulisi nämä määräykset olla saatavissa yhdestä paikasta.

Ville Säynäjäkangas 26.09.2020 14:28

Siis laki antaa raamit ja suunnan, mutta kansanedustajat eivät kerta kaikkiaan pysty keskittymään joka ainoaan yksityiskohtaan. Lain valmistelu kestää muutenkin ihan liian kauan. Ministeriöt ja virastot sitten tarkentavat tulkintaa. Tämä tarkennus on yhtä lainvoimainen, kuin itse lakikin.
Yhdestä paikasta ei löydy aukotonta tietoa. Valitettavasti.
Olen ainakin 30-vuotta kiusannut katsastusmiehiä ja trafia (aiemmin ake), kun tarpeeksi heitä piinaa ja saa katsastuksesta läpi harmaan alueen ajoneuvoja, niin lopulta siihen tulee taas uusi tarkentava ohje. Monet kerrat tämä on toistunut.
Ajoneuvoihin kohdistuvista laeista, asetuksista, määräyksistä ja ohjeista olen vuosien varrella löytänyt monta ristiriitaisuutta ja niitä tulee löytymäänkin. Kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja ei vaan voi huomioida lain säätövaiheessa.

Tuo linkittämäni trafin määräys on ihan uusi. Siihen saadaan toivottavasti tarkennus, kun trafi vastaa kysymykseeni.


Viranomaiselle -tässä tapauksessa liikenteen turvallisuusvirasto- on annettu laillinen oikeus olla lainlaatijan/päättäjän asemassa.
muokattu: 26.9.2020 14:34
Ville Säynäjäkangas 26.09.2020 16:13

Otetaanpa esimerkki lainsäädännön vaikeudesta.

Ostan porrasperämallisen ässämersun, otan takapenkin pois ja laitan katolle 200x100x30cm kokoisen ylhäältä avoimen vanerilaatikon. Ajan katsastuskonttorille ja haluan auton muutoskatsastettavan avolavapakettiautoksi. Mitään lakiestettä ei kyseiseen muutokseen ole. Mutta arvatkaapa onnistuuko? Ei katsastusmies uskalla lähteä moista viritelmää hyväksymään virkavirheen pelossa. Jos asiasta lähtee oikeusteitse taistelemaan, niin saattaa saada tämän yhden muutoskatsastettua, mutta sen jälkeen trafilta tulee tarkennus jossa kielletään tuollainen.

Jos trafilla ei olisi lupaa tehdä tuollaisia päätöksiä, niin koko uusi tieliikennelaki vedettäisiin vessasta alas ja vuosia menisi lain uudelleen säätämiseen. Eihän eduskunta ehtisi mitään muuta tekemään.

Aaro-Pekka Niemelä 26.09.2020 18:56

Laiton, kysymys asetettu syyskuun 25 pv.

Harri Halinen 26.09.2020 20:01

Kyllä minun kysymykseni on kysytty ko. pnä.
Entä se lakikohta, missä on? Kts. Finnlex.
Jos laki/asetusmuutosta ei ole hyväksytty on vanha laki voimassa jonka mukaan ko. yhdistelmä on kielletty. Mutta jos Trafin teksti on saatettu laiksi/asetukseksi niin siitä tekstistä saa eri kuvan ainakin O2-luokan osalta.
Kovin on Suomen lain tulkinta muuttunut muutamassa vuodessa jolloin minäkin osallistuin viimeksi lakivalmisteluun, (tosin en tämän aiheen osalta).
Silloin ei virastoilla vielä ollut Villen mainitsemaa oikeutta tulkintoihin kuin vasta oikeuskäsittelyvaiheessa. Jotenkin outoa aiempaan järjestelmään verrattuna jos julkaistaan julkisia ohjeita/lausuntoja ennen lakia tai asetusta. Se asettaa koko järjestelmän uuteen asentoon virkamiesten käskyvallan hyväksi.


En tunne ässämersua mutta epäilen että noin ison reiän tekeminen on korirakenteen muuttamista ja vaatisi hyväksynnän rakennemuutokseen sekä sen laskelmat. Siinä voisi auktorisoitu ko alan toimija auttaa. Ymmärsin kylläkin esimerkin ketunhännän.
muokattu: 27.9.2020 11:03
Toivo Koistinen 27.09.2020 11:59

En osaa laista, mutta oma mielipide, että raskaaseen kärryyn ei huonompi pitoiset pyörät kun vetoautoon.
Jos talvella vetäisin tuota kevytkärryä enemän, niin laittaisin ainakin yhteen akseliin nastat.
Tp

Ville Säynäjäkangas 27.09.2020 12:12

Ideana esimerkissä oli ottaa iso ökyhenkilöauto ja lisätä vain kattotelineille avolavapakettiauton lavan kokoinen kuljetustila. Itse auton rakenteisiin ei kosketa ja näin mitään erityislupia tai hyväksyntiä ei tarvita. Tällöin lainkirjain täyttyy viimeistä pilkkua myöden, mutta kuitenkaan sille ei saa virallista hyväksyntää helposti. Täysin aukottoman lain säätäminen on totaalisen mahdotonta.
Omakohtaista kokemusta on 80-90 lukujen taitteesta asti erikoisempien ajoneuvojen muutoskatsasteluista ja jo silloin ajoneuvohallintokeskus (nykyinen trafi) pystyi tekemään tarkennuksia lakiin.


Olen kokenut tosi hupaisia hetkiä, kun olen katsastellut erikoisempia ajoneuvoja, tukenani iso nippu lakitekstejä, ja katsastusmiesreppana näyttää siltä että haluaisi vajota maan alle, kun hänellä ei ole mitään järkevää sanottavaa. Nykyään se ei ole enää niin hauskaa, koska katsastusmiehet ja -naiset ovat normaaleja ihmisiä. 30-vuotta sitten katsurit pitivät itseään jumalasta seuraavina ylöspäin.
muokattu: 27.9.2020 12:24
Hannu Jylhä 27.09.2020 12:23

Sanoo laki mitä hyvänsä, vaunussa pitää olla vähintään yhtä pitävät renkaat kuin autossakin. Jos autossa on nastat ja vaunussa kitkat, on yhdistelmä hengenvaarallinen. Jos joutuu jäisellä pinnalla voimakkaasti jarruttamaan niin kuljettajasta tulee matkustaja.

Ville Säynäjäkangas 27.09.2020 12:30

Ei sekoiteta asioita keskenään. Alkuperäinen kysymys oli laillisuus, eikä järkevyys tai turvallisuus.

Harri Halinen 27.09.2020 13:42

Tuo matkailuperävaunu ja vetoauto on kuitenkin melko tavallinen yhdistelmä. Ajatus lainlaatijalla ja Trafilla riitti O2 -peräkärryyn ohjetta laatiessaan ja sitten lopahti.
Itse ajelen ko. yhdistelmällä vain silloin kuin keli sellainen, että tien jäätymisvaaraa ei ole, joten minulle lopulta turvallisuuden kannalta se ja sama. Eläkeläisen on helppo ajoittaa ajonsa.
Mietin myös EU:n vaikutusta tuohon uuteen Trafin lausuntoon. Sillä on varmaan ollut suuri osuus kun kaikkea pyritään samankaltaistamaan siten että vähäväkisten erilaiset olosuhteet unohtuvat.
Lisäksi tuo virkamiesten valta ohi demokraattisen lainlaadinnan mietityttää. Ajavatko ohi perinteisen lainlaadinnan?
Tämä käsiteltävä tapaus ei ole niin merkittävä kuin koko periaate koska viranomainen ei ole ohjeellaan muuttanut paljoakaan toisenlaiseksi vanhaa lakia.

Toivo Koistinen 28.09.2020 07:44

Eikö se laki kuiten ole se joka viimesen sanan sanoo. Mutta laissa on maholista käytää omaa järkeä.
https://www.autonrengasliitto.fi/fi/rengasmaaraykset/
En tosin saannu tuosta selevää, pitääkö olla nastat, jos veturissa on nastat. Mutta järki käskee kyllä siihen. Maksaahan tuo yhdistelmä kuiten vähän rahaa.
Tosin etelässä kai kohta on kesäkelit ympäri vuuen.
Tp

Harri Halinen 28.09.2020 11:18

Minusta perinnetieto sanoo sen. Asiaan liittyy silloin monia seikkoja joita ei kannata uskoa. Rengastesteissä saavutetaan hyviä arvoja myös nastattomilla renkailla joilla ajettu alle 1000 km.
Entäs kun on ajettu niillä 6-8000 km. Uskon nastojen toimivan merkittävästi paremmin lumi- sekä jääolosuhteissa. Sekin on perinnekokemusta,
Itse ajan nastoilla talviajan vaikka liikun pääosin Etelä-Suomessa.
Meiltä puuttuu vertailu käytettyjen kitkarenkaiden ja nastarenkaiden välillä kun molemmilla on muutama tuhat km ajettu.
Emme osta renkaita muutaman tuhannen välein vaan saattaa vaihtaessa olla "viimeinen käyttöpäivä" lähellä.

Ari Kuusisto 28.09.2020 15:56

Trafilla tuolla ylläolevassa linkin sivulla luki näin:"Jos vetoautossa on nastarenkaat, luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on käytettävä talvirenkaita." ja perään täsmennettiin:
"Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa, erikoisautossa ja luokittelumassaltaan enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on nastarenkaat,"

Ehkä ekassa lauseessa olis pitänyt lukea , jos vetoautossa talvirenkaat jne.

Harri Halinen 28.09.2020 16:27

Ongelma ei olekaan se "vanha" Trafi / lakisääntö vaan se että osa tuosta liitetystä on muuttunut Trafin ohjeistuksella ei kaikki.
Mikäli esim. ko. lause on haluttu jäävän voimaan siitä olisi Trafi voinut mainita ohjeessaan.
Siksi laki on tarpeen ko. asiasta jossa laissa normaalin tapaan maininta alussa "laki korvaa xx.xx.xxxx annetu lain kohdat xx, xx ...
Vaan kun lakia ei ole tullut näkyville. Liekö edes säädetty.

Toivo Koistinen 28.09.2020 17:42

Tuota kitka- nasta keskustelua on käyty vähän paljon. Kokemuksesta senverta, että meikllä naapurin kanssa aikalailla kokemusta autosta.
Minulla etuveto, hänellä takaveto. Ollaan ajettu molemmat kitkoilla, hän kahdet, minä yhdet.
Ollaan pärjätty monta talvea niillä hyvin, ja itsellä työn takia pakollisesti ihan kaljamilla ajoa.
Kitkat pitävät hyvin normaalilla talvikelillä, ja jopa kaljamalla lähes kuten nykyiset nastat, mutta se ero, että kun pito alkaa loppumaan, nastat varottelevat lähdöstä, mutta kitkat löysäävät kerralla, ja ollaan matkustajia.
Niinja kitkoilla on se ominaisuus, että vanhetessaan, ja kuluessaan märättyn, niiden talviominaisuudet huononee merkittävästi melekeempä noinvain ykskas.
Tämä kaikki on kokemus, ei mutu
Mutta ei kumpikaan mitä ollaan puhuttu, niin laittaisi asuntovaunuun kitkoja näillämain. Tosin molemmilla kyllä jarruttomassa peräkärryssä kesäiset olleet aina.
Mutta kai se on tapa, ja ei niin paljoa ajoa sillä. Tosin tahtoopa jokatalvi joku eksyä kärynsä kanssa kun on huono keli, ja miten jatkossa, kun ensimmäinen talvi, että niitä saa vetää satasta.
Tosin talvinopeus rajoitukset on sitten omansa miten niitä noudattaa autoilija. Pitääköhän poksissa olla talvirenkaat.?
Tp

Ari Kuusisto 28.09.2020 20:46

106 § (8.5.2020/360)
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L5P106


Tässä tieliikennelain pykälässä yksiselitteisesti"Ajoneuvon renkaiden liukuesteet" "Jos vetoautossa on nastarenkaat, luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on käytettävä talvirenkaita. "Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa, erikoisautossa ja luokittelumassaltaan enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin. Nastojen määrät ajoneuvon eri renkaissa ei saa poiketa toisistaan siten, että siitä aiheutuu vaaraa. Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä ajoneuvon renkaiden nastamäärien sallituista eroista."
muokattu: 29.9.2020 09:18
Ari Kuusisto 29.09.2020 09:29

Eli Tieliikennelaki 106 vaatii nastat perävaunuun jos vetoautossa ne on, piste.


Tietenkin nuo perävaunupainot huomioiden (yli 750kg -3500kg).
muokattu: 29.9.2020 09:33
Ville Säynäjäkangas 29.09.2020 10:03

Ei tuossa nastoja vaadita perävaunuun, vaan talvirenkaita.
Eikä vaunu ja auto ole yksi ajoneuvo, vaan ajoneuvoyhdistelmä, johon tuossa nastamäärässä ei oteta kantaa.
Ei pistettä ;)

Ari Kuusisto 29.09.2020 12:55

Ymmärrän Ville sun pointin ekasta lauseesta jossa vetoauton nastojen kaveriksi riittäisi talvirenkaat, nastatkin on talvirenkaat tietysti, mutta jatkolauseessa jossa laissa lukee:
" Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa, erikoisautossa ja luokittelumassaltaan enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on nastarenkaat"
ymmärrän sen näin että jos on nastat kaveriksi nastat.
Poisuljetaan nastoista vain paripyörien toiset pyörät.

Harri Halinen 29.09.2020 13:33

Kyllä minä luin sen niin että matkailuperävaunussa oltava nastat jos vetoautossakin on. Kertoo kaiken kaikkiaan huonosta valmistelutyöstä. Liikaa mallia EU -säännöstä otettu ajattelematta mahdollisuutta omaan sallittuun säännöstöön.

Ari Kuusisto 29.09.2020 14:18

Kaksi tuttua poliisia vahvisti tuon ja sanoivat myös että nastat saa olla perävaunussa eli paremmat pidoltaan perävaunussa jos kitkat veturissa, mikä onkin turvallisempaa. Onhan nuo nyt ihan järkeenmenevät säännöt.

Harri Halinen 29.09.2020 18:53

Mutta kun kaikki säännöt ja lait eivät ole järjen mukaisia, vaan niitä pitää jälkikäteen ajanmyötä muuttaa.
Muutenhan meillä olisi muutama tuhat vuotta vanhoja lakeja säännoksiä voimassa.

Aaro-Pekka Niemelä 29.09.2020 20:41
Ari Kuusisto

Kaksi tuttua poliisia vahvisti tuon ja sanoivat myös että nastat saa olla perävaunussa eli paremmat pidoltaan perävaunussa jos kitkat veturissa, mikä onkin turvallisempaa. Onhan nuo nyt ihan järkeenmenevät säännöt.

Jos vetovaunussa on huonompi pito kun kärryssä siinä käy niin, että se kärry ohjaa sitä vetovaunua ja just nimenomaan siellä liukkaalla ja silloinhan sitä yhdistelmää ei aja kukaan. Äkkitilanteessa, esim hätäjärrutuksessa kärry vie auton metsään että heilahtaa. Pitävällä sulalla pinnalla ei mitään ongelmaa.

Timo Haapanen 30.09.2020 08:58

Jos on oikein liukasta ei vaunu jarruta ollenkaan, tarvittavaa painetta vetoauton suuntaan ei tule.

@timppa

Toivo Koistinen 04.10.2020 09:55

Jos kärryssä on huonompi pito, kun veturissa, se ei ole hyvä. Koska kun veturi jarruttaa tehokakasti, kuten abs jarrut tekevät, nin se kärry lähtee, kun sivu, ja jarrutuspito on huono, ja se on huono.
Raskaasa se on koettu asia. kakskaselisissä perä lähti, ja kolme akselisesa tahto keula tulla kahtomaan minne mennään.
Samoin kävi aikanaan jaruttomalla henkilöautossa, kun kesäpyörät, ja autossa nastat, oli se kaljamalla huono
Mutta kun kärryn pyörissä on sivu, ja jarrutuspitoa, pysyy yhdistelmä suorassa, kuten aikanaan kun oli sekä vetäjässä, että kärryssä abs.
Eli kärryyn nasta
Tp

Tapani Pokkinen 04.10.2020 18:08

Toivon kanssa helppo olla samoilla töin, ihan sama mitä laki, mutta kärryyn pitävämpi kuin veturiin ja silloin ei ongemia

Harri Halinen 08.10.2020 12:14

Mitäs jos lyö matkailuvaunu jarrut lukkoon, mitä autolle tapahtuu? Eli vaunussa pitävämmät 4 kpl kuin autossa. Mihin suuntaan auto lähtee?

Toivo Koistinen 08.10.2020 17:44

Mihinkäpä se, ku se on vaunussa kiinni, ja kun sen pyörät eivät lukkiudu, ei se ala viuruamaan.
Vanha sanontahan on. Se pyörä mikä ei ole lukossa ohjaa, siksihän on lukkiutunattomat jarrut nykyään
Vaunu kun on lukossa, nin se voi alkaa sivulle kurkkimaan, mutta sitävarten on peilit, ja jalassa niveliä, jotta voi nostaa jalkaa polkimelta.
Vie vaunua korjaamoon, jotta säätelevät sen jarruja.
Tp

Harri Halinen 09.10.2020 11:10

En usko tuohon muuten kuin teoriassa. Pienikin hidastava aiheuttaa helposti vaunun jarrujen toiminnan, enkä puhu nyt kuin alle 3,5 tonnin yhdistelmistä. Ei sotketa asiaan isompia kuten on tehty. Mm. uusi Tuulilasilehti ei tunne asiaa samoin kuin täällä käyty keskustelu. Pääasiana on se että jos vetoautossa talvirenkaan tulee peräkärryssäkin olla talvirenkaat ja kuljettaja päättää milloin talvirenkaat, milloin kesärenkailla voi ajaa. Hassua!


Tässä Tuulilasin tekstiä: Tänä talvena talvirenkaat voidaan vaihtaa alle ensimmäistä kertaa säiden, eikä vain kalenterin perusteella. Uuden 1.6.2020 voimaan tulleen tieliikennelain mukaan talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää marras-maaliskuun aikana. Vaikka uusi laki antaakin lisää vapautta rengasvalintojen suhteen, niin se tarkoittaa myös entistäkin huolellisempaa kelien seurantaa, jotta liikenne sujuu turvallisesti. Teksti Tuulilasin toimitus , Traficom Kuvat Autoliitto Aikaisemmin talvirengaspakko oli säästä tai kelistä riippumatta joulu-helmikuun välinen aika. Nyt henkilöautossa, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia sekä pakettiautossa on käytettävä Suomessa talvirenkaita 1.11. - 31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Talvirengasvaatimus koskee myös erikoisautoja, moottoripyöriä, mopoja ja kolmi- ja nelipyöriä sekä perävaunuja, joiden luokittelu- tai kytkentämassa on yli 0,75 tonnia ja enintään 3,5 tonnia. Talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 3,0 mm. "Renkaiden kunnolla on suuri vaikutus liikenneturvallisuuteen. Kulutuspinnan lisäksi on syytä kiinnittää huomiota renkaiden ikään ja nastarenkaissa jäljellä olevien nastojen määrään ja kuntoon”, sanoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen. "Vakavimmissa talvikelionnettomuuksissa nastarenkaiden heikkokuntoisuus tai renkaiden soveltumattomuus talvikeleihin myötävaikutti joka viidennessä tapauksessa", painottaa OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty. ”Ajoneuvolain mukaan ajoneuvon omistaja tai hänen sijastaan haltija sekä ajoneuvon kuljettaja ovat vastuussa siitä, että liikenteeseen käytettävä auto on liikennekelpoinen. Käytännössä on siis kuljettajan vastuulla, että talviolosuhteissa autossa on talvirenkaat”, tarkentaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen. Kuljettajien seurattava säätilaa entistä tarkemmin Ilmatieteen laitos antaa varoituksia säästä ja kelistä johtuvista heikentyneistä liikenneolosuhteista pääteillä. Varoitusluokkia on kolme: normaali ajokeli (vihreä, eli ei varoitusta), huono ajokeli (keltainen) ja erittäin huono ajokeli (oranssi). "Alemmalla tieverkolla ja katuverkostolla keliolosuhteet voivat kuitenkin olla hyvinkin erilaiset, eikä Ilmatieteen laitoksen varoituksissa oteta kantaa niillä vallitseviin olosuhteisiin", korostaa Ilmatieteen laitoksen Turvallisuussääpäivystyksen ryhmäpäällikkö Henri Nyman. Ajokelivaroituksen laativa meteorologi ottaa tilanteessa huomioon sään aiheuttamia vaikutuksia, joten vuorokauden- ja vuodenajalla sekä alueella on merkitystä varoitukseen. Tämän seurauksena esim. syksyllä ja alkutalvella jo pieni lumisade tai paikallinen musta jää voi johtaa varoitukseen, mutta keskitalvella, kun tiet ovat osin jo valmiiksi lumi- tai jääpolanteisia, ei varoitusta kevyestä lumisateesta anneta vaan tällöin on voimassa ns. normaali talvikeli. "Renkaiden kanssa onkin syytä olla erityisen tarkkana, jotta talvioloissa liikenne sujuu kaikkien kannalta turvallisesti. Ennakoinnilla on tässä iso rooli ja talvirenkaat on syytä vaihtaa ajoissa alle. Päivittyvää tieliikenteen tilannetietoa kannattaa myös seurata Liikennetilanne-palvelusta, josta näkee paitsi paikkakuntakohtaiset ajokelit, niin myös esimerkiksi liikennemäärät, talvikunnossapitotiedot, kelikamerakuvat ja tiesääasematiedot. Palvelu on saatavissa ilmaiseksi myös mobiilisti", muistuttaa tieliikennekeskuksesta yksikön päällikkö Jani Laiho. Valvontatilanteessa talviolosuhteet määrittelee poliisi. "Silloin kun on liukasta, ei kesärenkailla saa ajaa", toteaa poliisitarkastaja Heikki Ihalainen.
muokattu: 9.10.2020 13:25
Toivo Koistinen 09.10.2020 13:33

Vaunusahan toimii jarrut, jos oikeen muistan siten, että kun auto hidastaa, niin se aktivoi vaunun jarrut.
Kun poljinta löysätään lopetta vaunukin jarrutuksen.
Eikös jo vaunuissakin ole jo niitä aakkosjarruja
Maailman sivu on vaunuja hinattu teillä ilman mitään aakkosjarruja, ja jopa takaveto latalla, niin mikä siittä nyt on rakettitiedettä tehnyt, ettei millään onnistu.
Kun on kunnot talvirenkaat molemmissa, niin kyllä se kulku nykyisillä autoillakin pitäisi onnistua.
No se talvirengas asia on kuskin tieten, ja kyllä se mieleen muistuu, kun köllöttää yhdistelmä ojanpohjalla.
Ennenhän se oli pakko joulukuun alusta maaliskun alkuun. Nyt voi harkita, ja se harkinta aikahan on kelin mukaan ollut aina
Tp

Harri Halinen 09.10.2020 15:04

Kaikki tuo viranomaisten Trafin, virastojen ja viranomaisten lausunnot jotta kuluttajaparka menisi oikein sekaisin. Tälläistä on tiedottaminen meille, eli koulutusta tarvitaan viranomaisille.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.