Optimointi, lastuttaminen...

Jari Lipiäinen 05.06.2023 09:42

Oma nelitonninen Dethleffs (Fiatin 2.3 MultiJet 130) kävi juuri optimoitavana, OptimoiAutosi.fi:n mukaan tehoissa tuli 50 heppaa ja 100 newtonia lisää ja jo lyhyellä koeajolla voin sanoa että tulipahan toinen auto - positiivisessa mielessä! Liikkeellelähdötkin ja varsinkin peruuttaminen huomattavasti helpompaa nyt kun on heti vääntöä tarjolla. Ja liittymistä mukava kelata normaalisti sopiva vauhti mittariin, ei tarvi ovi auki potkia lisää vauhtia että kerkeää muun liikenteen mukaan. Vaikutusta kulutukseen ei vielä osaa sanoa sen tarkemmin kun ei ole vielä käyty reissussa.. Mutta jo pelkästään tuo ajomukavuuden huima lisääntyminen on joka euron arvoinen siitä mitä tuo optimointi maksaa.

Ville Säynäjäkangas 05.06.2023 11:16

Muhkea alavääntö on tosi mukava, mutta kannattaa kuitenkin vähän varoa sen käyttöä. Fiat ei ole muutenkaan kuuluisa kestävästä voimansiirrosta. Pienillä kierrosnopeuksilla värinät rikkovat paikkoja.
Optimointi on hyvä homma, mikäli kuljettajalla on tuntuma ajamiseen.

Olli-Pekka Köppä 06.06.2023 19:03

Itsellä aikoinaan oli teholastu yhdessä diesel moottorissa säädettävällä pontiometrillä ja mitattiin n. 10 % tehonlisäys ja suurempi vaikutus sitkeyteen. Toiseen työkoneeseen laitoin magneetit pilkkomaan polttoainemolekyylejä pienemmäksi. Vaikutus tehoon 10%, en havainnut merkittävää vaikutusta vääntöön. Aiemmin piristetty työkonedieseleitä ruuvaamalla pumppua ja saihan sillä tehoa, mutta tyhjeni tankkikin nopeasti.


Heikki Ikonen 07.06.2023 07:12


Voimansiirto on kokonaisuus, moottori, vaihelaatikko, perä, renkaat. Kun johonkin näistä sorkitaan se muuttaa koko ketjun tehtaalla suunnitellusta ja toteutetusta paketista (takuut loppuu). Lisä voima, harvempi perä tai kehältään yli suuret renkaat vaatii monesti vahvemman vaihdelaatikon laakeroinnin. Lisä voima vaatii moottorin/vaihdelaatikon boxin ohjelmat uusiksi toimiakseen oikein.
Mikä voimassa voitetaan ;) se matkassa menetetään :( H

Toivo Koistinen 07.06.2023 09:08

Tulii muisto mieleen, kun meillä ensimmäinen oli puoli-indekroitu fiatin alustalla, 1,9 koneella, ja 90 hepoisen koneella.
Ajelin silä PohjosNorjan mäet, samoin nuo itäSuomen, ja lapin mäet. Eise koskaan välille jättänny niissä. Pitivain vaihtaa sopivaa.
No nyt on 125 hepoinen peltikuori 2,3 koneella, mutta kyllä sekin vaaatii vaihteiden käyttöä, ja siinä istuissahan on aikaa vaihdella.
Ei tarvi apumiestä, kuten ennen, kun mummon otti mies kyytiinsä tieltä pöllikuorman kansa, ja siinähän alle parinsadan hepoisen koneella vaihteita käytettiin, niin mummo sanoi.
Helepottaako se sinun ajoa, jos minä hämmennän tuolla kepillä sitä pensaa sielä tankissa, kun joutilaana tässä istun.
Nojoo kyllä haaveilen automaattilaatikosta ennemminkin, koska kyllä tuon teho mulle riittää.
Mulla on samat aatokset tuosta lastuttelusta kun Heikillä, ja Villellä, että onko se kova tehon ja väännön nosto, vaikka helpottaa, mutta vaatii kuskilta kaasujalka, että paikat kestää kokonais helpotuksen arvosta.
Muta senhän jokainen harkitsee.
Tp

Markku Hämäläinen 07.06.2023 12:04

"Toiseen työkoneeseen laitoin magneetit pilkkomaan polttoainemolekyylejä pienemmäksi. Vaikutus tehoon 10%, en havainnut merkittävää vaikutusta vääntöön."
Mites hirvipillit, ovatko ne käytössä?
Entä staattisen sähkön poistaja?

Kaikki samanlaisia humpuukki välineitä.

Kari Rautiainen 07.06.2023 14:39
Markku Hämäläinen

"Toiseen työkoneeseen laitoin magneetit pilkkomaan polttoainemolekyylejä pienemmäksi. Vaikutus tehoon 10%, en havainnut merkittävää vaikutusta vääntöön."
Mites hirvipillit, ovatko ne käytössä?
Entä staattisen sähkön poistaja?

Kaikki samanlaisia humpuukki välineitä.

Luin niistä magneeteista. Säästää niin helkkaristi ja tehoa lisää vaikka kuinka. Eikä mitään väliä onko diesel vai pensa.

Kyllä autonvalmistajat on tyhmiä kun eivät ole keksineet magneettipaloja polttoaineputkeen, vaikka niitten kesken on kova kilpailu ja painiminen päästöjen ja kulutuksen kanssa.

Hirvipilliä mainostivat ”VTTn testaama” ja totta on että testasivat. Eivät saaneet sieltä minkäänlaista ääntä aikaan. Turha laitos tommonen VTT kun eivät senvertaa osaa.

Kyllä tyhmien autokonsernien ja tutkimuslaitosten sijaan tarvitaan joku peräkylän poika savupirtissään pikkasen kehittelemään näitä juttuja.

Toivo Koistinen 07.06.2023 17:39

Nuorna miesnä oli semmonen laite, mistä meni pensa läpi, ja siinä säätöruuvi. Ei vaikuttannu, niin otin ja sahasin halki.
Putki meni läpi, ja se ruuvi sitten umpiperässä vierellä.
Hirvipilleistä tuli aikanaan huoltaamo kahveila juteltua kuskien kansa, ja kyllä sanoivat auttavan, kun se raskaan katolla on.
Itsellä ei niissä mitä ajelin ollut.
Tp

Timo Haapanen 07.06.2023 17:58

Mutta moni humpuukivehje auttaa härvelin ostajan yöuniin, sehän on jo hyvä syy ostaa.

@timppa

Kari Rautiainen 07.06.2023 18:58

Oon kehitelly sellasen mentaali-kengurunkarkottimen. Ja todistetusti toimii. Yhtään kengurua ei ole polulle pomppinut senjälkeen. No ei sitä ennenkään kyllä…

Siitä hirvipillistä ei saanut mitään ääntä VTT eikä TM, ja ihan maalaisjärjellä ajateltuna pilli joka ei häiritse ollenkaan lemmikki tai kotieläimiä, mutta hirvet ja peurat pakenee kauhun vallassa satojen metrien etäisyydeltä, uskoo joka tahtoo.
Mutta se mentaali-kengurunkarkotin toimii kyllä.

Toivo Koistinen 07.06.2023 19:50

Niistä pileistä lähti ääni, jota ei ihminen kuule, mutta eläin kyllä, ja ne kaverit joilla niitä oli aikapaljon ajelivat noita teitä.
Eräs neuvoi minua, että jos laitat, elä laita mitään markettipillejä, vaan oikeat ammattilais. Ne maksavat, mutta ovat hyviä.
Ei ole tullut laitettua, koska ei koskaan ollu omaa kuljinta mitä ajelin. On kyllä ollu ajatusta omaan, kun noiden porojen kanssa, ja siittä varotuksensana.
Ne on lähteneet tarhoista, ja varsinkin loppukesänä ovat tien varsilla, ja osaavat olla niin maan värisiä. Niinettä ajakaa varovasti pohjosessa
Toissa syksynä onneksi kerkisin pysäyttää, mutta niin lähellä, että kompastu keulan, ja särki toisen ajovalon, Onneksi ei muuta, eikä poro kun ilmoitin pormiehelle, joka kävi kahtomasa, ei loukkaantunnu eläin, ja porovahingonhan liikennevakuutus korvaa.
Tp


Toinen mikä oli heillä myös, oli ne paineilmahornatorvet, en muista mikä niiden oikea nimi. Ne karjahti, ja säikyti elävän pois, eli olivat äänimerkki
muokattu: 7.6.2023 19:55
Markku Hämäläinen 07.06.2023 21:19

Ennen kun ajelin työkeikoilla yötä myöten tuli nähtyä kymmenittäin hirviä
Jos rekka oli menossa samaan suuntaan, pyrin peesaamaan niitä, silloin hirviä ei näkynyt.
Toden näköisesti rekka pitää meteliä ja tärisyttää maata jonka hirvet tuntevat ja pysyvät paikoillaan.

Kari Rautiainen 07.06.2023 22:59

Voi Toivo sun kanssas. Ihanko uskot noihin hirvipilleihin. Siis hirvet ja peurat ja porot kuulee jo kaukaa mutta ihminen, koira, kissa jne ei kuule eikä häiritse kotieläimiä tai lemmikkejä ulkona eikä autossa.

Ammattilais-hirvipilli… voi herrajee.

Toivo Koistinen 08.06.2023 06:30

Kyllä ne tulee isonkin auton eteen, itsellä kokemusta siitä. Niin ja varsinkin poro. Tuntuu joskus, että kun niitä tienvierisä sitä ojanurmea, niin kun auto tulee, niin sen eteen tielle.
Niin kun jos ajelette rekan perässä, niin pidä turvaväliä, koska se rohjo sulalla pysähtyy tosiäkkiä. Kerran on kun jouduin jarruttamaan, nin henkilöauto ajoi perään. Onneksi vain auton naama ruttaantui vähän, ei henkilövahinkoa
Senkin huomasin aikonaan,että kun ohi pääsi, niin saattoi tulla eläin perästä tielle, että senkin takia turvaväli on hyvä pitää.
Tp

Kari Rautiainen 08.06.2023 09:55

Tuleehan ne. Ison tai pienen. Oli äänetön pilli tai ei. Krusifiksi, amuletti, valkosipuli, 12 vuotiaan neitsyen sääriluu, woodoo nukke jne varmaan auttaa myös. Paitsi ettei suomesta enään nykysin löydy 12v neitsyttä.

Ari-Pekka Wiik 09.06.2023 05:50
Jari Lipiäinen

Oma nelitonninen Dethleffs (Fiatin 2.3 MultiJet 130) kävi juuri optimoitavana, OptimoiAutosi.fi:n mukaan tehoissa tuli 50 heppaa ja 100 newtonia lisää ja jo lyhyellä koeajolla voin sanoa että tulipahan toinen auto - positiivisessa mielessä! Liikkeellelähdötkin ja varsinkin peruuttaminen huomattavasti helpompaa nyt kun on heti vääntöä tarjolla. Ja liittymistä mukava kelata normaalisti sopiva vauhti mittariin, ei tarvi ovi auki potkia lisää vauhtia että kerkeää muun liikenteen mukaan. Vaikutusta kulutukseen ei vielä osaa sanoa sen tarkemmin kun ei ole vielä käyty reissussa.. Mutta jo pelkästään tuo ajomukavuuden huima lisääntyminen on joka euron arvoinen siitä mitä tuo optimointi maksaa.

Suoritin saman toimenpiteen ja olen myös todella tyytyväinen! Alkoi nimittäin hirvittämään PITKÄ-rekkojen ohittaminen, mutta nyt kiihtyy kutosellakin...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.