Turbo hajosi

PITKÄAHO JUKKA 11.05.2013 22:22

Minäpä en suostu uskomaan tuohon 2,5 tuhannan arvioon turbon remontista sehän vaatti jo täydellistä poksahdusta ja itrtotavaroiden kulkeutumista moottoriin.Kyllä tämä kustannusarvio perustuu asioista tietämättymyyteen.

KARTE TOMMI 11.05.2013 23:22

Eräs tapaus:

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=rhlD5yfOV8Q&feature=endscreen

Kukaan ei yritä pysäyttää moottoria....

Käyttäjän lisäys viestiin 11.5.2013 klo 23:49:51 Tosin minuutin tuolla lailla käytyään ei moottorissa ole kovin montaa ehjää osaa. No ehkä se kytkinlevy :)

TIENHAARA ERKKI 12.05.2013 08:17

Eiköhän tossakin tapauksessa toiminta ole juuri oikeaa, pelastetaan ihmiset pois
auton ympäriltä, se leviävä moottori on pikkuseikka. Minä en ainakaan ala jollain parkkipaikalla keikailemaan kytkimen kanssa moottorin sammuttamiseksi, saat- taa, kuitenkin sitä voimaa olla sen verran että joku saattaa loukkaantua, ellei pahen paakin.

YLINIEMI SEPPO 12.05.2013 10:38

Tuotakin hommaa kun seuraa,kyllä maailmassa piisaa pöhölöjä ihmisiä.

JANHONEN MATTI 12.05.2013 13:16

Nitrolla käyvät moottorit (kiihdytysautot) voi käytännössä räjähtää niin että osia lentelee. Siksi niiden moottorit voi olla verkotettu vahinkojen välttämiseksi.

Bensa- ja diesel-autoista ei kyllä osia lentele ei edes silloin kun kietokanki katkeaa. Joskus toki musta rauta tehdä lohkon kupeeseen reiän mutta siihen se jääkin.

HAAPANEN TIMO 12.05.2013 13:50

Eikös nykyään moottoreissa ole ryntäyksen esto, läppä joka sulkee imuputken tälläisissä tilanteissa.

Automaattilootalla varustettu on aika paha näissä tapauksissa.

@timppa

JANHONEN MATTI 12.05.2013 15:49

Kaivakaapas moottoriopin käsikirjat esiin ja katsokaa missä tapauksessa nykymoottori voi käydä omalla öljyllään.

VALTONEN MARTTI 12.05.2013 17:30

Minulla oli joskus Morris Mini jota ei aina sammunut virta-avaimesta heti vaan käydä prutkutteli epäsäännöllisesti vielä jonkun aikaa. Taisi olla aika nokinen kone.

HAAPANEN TIMO 12.05.2013 18:37

Tuubissa on muutamia videoita näistä tapauksista. Tuossa muutama: http://www.youtube.com/watch?v=5zx3qKX_Pno&list=PL0B55C4D6CD73C2BA

Defenderin moottori tekee siinä komean itsemurhan.

@timppa

JANHONEN MATTI 12.05.2013 21:02

Lavastettu juttu, kuten niin monet juutubet. On näet savun väri väärä.

VALTONEN MARTTI 12.05.2013 23:47

Olisko armeijan "savuja?"

KOISTINEN TOIVO 13.05.2013 07:15

Minulla paloi äeskone aikanaan, ja siinä oli tulta niin, että paloi kangas koneen alta. Siinäkään savua ei minusta ollut noin hirmuisesti, ennen kun renkaat sytty. Tulta kylläkin, vaihdelaatikko muuntimineen hehkui puoli tuntia. Noin pienestä kapineesta ilman että koko höskä palaa liekillä ei voi savua tulla noin hirmuisesti. Mutta ehkä amiriikassa, siellähän on kaikki suurta. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 13.05.2013 10:03

Enpä oikein usko lavastetuksi. Siinä samassa on muitakin mitkä ovat taatusti aitoja.

@timppa

KARTE TOMMI 13.05.2013 10:40

Savun väri on täysin samantekevää kun kone täysillä ja kolisee pahaenteisesti. Siellä on niin korkea lämpötila että on aivan eri juttu polttaa jäteöljyä vaikka astiassa pihalla (näinhän ei saa tehdä). Epäilen vahvasti, että kukaan lavastaa auton moottorin paloa parkkipaikalla tai muulla yleisellä paikalla, vielä lapsi mukana. Mutta onhan kaikki toki mahdollista, eihän kaikki usko ihmisen käyneen Kuussakaan eikä natsien keskitysleirejäkään ollut olemassa joidenkin mielestä.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.5.2013 klo 10:41:13 Pahoittelen, meni todella kauas aloituksen aiheesta :)

JANHONEN MATTI 13.05.2013 14:53

Missäs ne liekit on?

TIENHAARA ERKKI 13.05.2013 16:51

Kuinka moni on nähnyt vieressä savuavaa viimeisiään huutavaa dieseliä, tai jopa ajanut autoa, jossa kone yhtäkkiä pillastuu?

HJELM ARTO-VEIKKO 13.05.2013 18:01

2004 Ducatosta hajosi Turbo kehällä lentokentän kohdalla,ajoin vielä viitisen kilometriä aina liikennevaloissa sammuttaen,oli niin runsaat savut. Savutus paheni niin että oli pakko pysähtyä, soitto viisammalle joka suositteli hinausta pahemman välttämiseksi. Muistaakseni savu oli sinertävää ja sitä oli riittävästi. Moottori totteli vielä kaasupoljinta.

t Jelmi

HAARAKANGAS ALLAN 13.05.2013 18:45

Onpahan tullut ohjastettua pillastunutta dieseliä. Kesken rauhallisen ajon moottori alkoi rynnätä ilman kaasupolkimen painamista. Niin ja perässä mahtava sininen savupilvi. Moottori rauhoittui sitten omia aikojaan ja kotvasen ajotauon jälkeen toimi normaalisti.......

Omituisen ryntäilyn ja savuttamisen syyksi paljastui männäntapin lukkorenkaan pettäminen yhdessä sylinterissä, jolloin ajan kuluessa tappi oli kuluttanut sylinterin seinämään kunnon uran. Kuumassa moottorissa öljyä imeytyi uraa pitkin palotilaan, jossa sitten toimi "polttoaineena" aiheuttaen ryntäilyn.
Auto oli ostettu käytettynä kuukausi aikaisemmin ja myyjäliike toimi ryhdikkäästi korjaten moottorin.
Että sellainen tapaus vuonna 1991....

Allu vaari

RANTANEN MATTI 13.05.2013 20:58

Moi Ystävät! Pitkästä aikaa ajattelin myös,purkaa tuntojani. Ajelin 1960 luvulla 75 scanialla Täysperävaunulla raskasöljyä Turusta Tampereellesilloista 9:si tietä niin kerran Alkoi Kärppälän mäessä tulla tulta tulikiviä pakoputkesta kun oli laakerit palaneet. seuraus Turbo uusiksi.
Vuonna i988,Talvella olin Uudella HJ gruiserilla Maarian vaaralla hiitämässä ja Aamulla kun oli 25 astetta pakkasta halusin kokeilla lähteekö kylmästä käyntiin. lähtihän se heti ensi hehkusta ja innoissani kun ,olin tyhmä painoin heti kierroksia ja käyttelin vartin sitten sammutin. seuraavana päivänä kun käynnistin Turbo kiljui kuin syötävä. Silloin oli synteetinen öljy aika tuntematon käsite joten oli Mineraali 30.kympistä koneessa. En tiedä onko turboissa vielä Öljypatjan päällä pyörivä liukulaakeri mutta silloin oli,kankea öljy ei ehtinyt voiteluun ajoissa mukaan,joten olis pitänyt antaa käydä tyhjäkäyntiä aluksi. Tuo loppu jäähdyts ajon jälkeen on kyllä minustakin suositeltavaa niin kuin tuolla monessa tekstissä on aiemmin suositeltu.Uusiksi meni tuokin turbo kun sanoivat että kun akselin laakeri kohdat on sorvautuneet niin ei niitä voi korjata. Aikaahan tuosta on kun oli 80:tä lukua joten tarkaan muista mutta jotain 4 tonnin luokkaa. Tulihan sitä nyt präntättyä,mutta tämmöisiä kokemuksia mulla. Hyvää kesää kaikille: Toivoopi Matti

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.