AURINKOSÄHKÖÄ AS. AUTOON

SEPPÄNEN MAIJA 14.06.2016 19:38

Uudessa Caravanlehdessä sivu 79, oli juttua ja kuva aurinkopaneelista jalustalla. Kesällä hilla-ja karpalosoiden vierellä majoittuessa olisi tarpeen lisävirtaa hupiakkuun. Onko kokemuksia? Henttonen siinä kehui hyväksi, mutta en tiedä hänen yhteystietoja. Kiinnostaisi, MISTÄ tuonmallisen paneelin saisi. Liikkeissä kattomalleja tarjoavat.

Asiallisista vastauksista kiittäen Maija Seppänen

POIKULAINEN ESA 14.06.2016 20:31

Toihan on normi paneeli ja itse tehty/teetetty teline mun mielestä.

VÄLIMÄKI JARMO 14.06.2016 20:32

https://www.motonet.fi/fi/haku?q=AURINKOPANEELI . ,JV

HAAPANEN TIMO 14.06.2016 20:50

Tahtoo vain olla niin että erikseen ulosotettava ja pystytettävä paneli on niin vähän aikaa töissä ettei sähköä ehdi paljoa syntyä.

Katolla paneli on ahkera, tekee täyttä päivää aina.

@timppa

AHONEN AULIS 14.06.2016 22:27

Timolle.Kannattaisiko tuo Motonetin 90wnen laittaa peltikuoriaisen katolle???

POIKULAINEN ESA 15.06.2016 06:50

Mulla on tuollainen 90W paneeli irrallaan ja hyvin lataa. Ei ole iso työ suunata aurinkoa kohti aina välillä. Olen tehnyt alumiinistä telineen tukijalan kera että pysyy 45-60 asteen kulmassa oli sitten millä puolella vaunua tahansa. Samasta telineestä saa sen helposti ripustettua pyörätelineeseen isoilla S-koukuilla pois jaloista välillä jos tarve.

HAAPANEN TIMO 15.06.2016 07:33

Tietty irrallinen hyvin lataa sitten kun se on maastoon viritelty.

Moro Aulis! Missäs olet luurannut kun ei ole näkynyt eikä kuulunut? Yhdellä 90 W:n kennolla pärjäsin entisessä autossa kohtalaisesti.

Viimeksi keväällä olimme pisimmillään neljä päivää sen varassa ja lämmitystä, valoja, läppäriä yms. tarvittiin päivittäin.

@timppa

AHONEN AULIS 15.06.2016 08:24

Moikka Timo.Olemme ajelleet eteläsuomea ristiinrastiin tanssipaikoilla sekä muutamilla treffeillä.Tänä vuonna on vietetty 40 yötä peltikuoriaisessa pääsääntöisesti hupiakun varassa.Sitävasten olen ajatellut jos laittaisi aurinkoa avuksi.Onnittelut uuden auton johdosta!!!!Terv:AA.

LAUKKANEN MAURI 15.06.2016 08:55

Kyllähän tuo aurikopaneeli kysymys näillä leveysasteilla on kyseenalainen asia.

Itse ostin 140W panelin jonka ajatellin asentaa katolle ,mutta kun?.

Siin meillä on ympäri pihaa aurinkosähkökennosto ,jotka ovat tavallaan testi käytössä ,siis ne ovat halpoja led-lamppuja jotka latautuvat auringosta.

Kun olen niitä seuraillut niin enpä liimanutkaan sitä panelia As,auton katolle vaan se on irallaan isossa takatalissa josta se on helppo nostaa kun aurinko paistaa.

Siis väittämät ja puheet että sitä sähköä tulee ilman aurinkoa ovat vain tietämättömyyttä kyllähän se voi ladata mutta se energia tai virta on se joka on aurinkopaneeleilla muutenkin pieni ja pilvisellä säällä tai öisin tuotto on olematon.

Jos joku uskoo myyntitykkien puheisiin ja ostaa 1000€ järjestelmän vaikka as,autoon tai vaunuun sen takaisin maksuaika on pitkä.

Sen ymmärtää jos on kesämökki jossa ei ole sähköjä siellä aurinkopaneelit ovat hyvä ratkaisu mutta kun As,autolla ajaessa saa sähköä niin sen yhden yön voi olla parkissa ilman akkujen latausta tai kaksi riipuen akkujen määrästä.

Minä olen usein kaksi yötä samassa paikassa ja ilman akkujen latausta kun käytössä on 200A sähköä lattian alla.

YLITALO ASTA 15.06.2016 10:04

Eipä ole tarvinnut ottaa kaapelia kassista sen jälkeen kun paneeli tuli katolle. Kesällä menee kevyesti viisi kuusi päivä satoi tai paistoi käynnistämättä. Ja talvella se pari kolme. Ja systeemi maksoi itse asennettuna 250 euroa sisältäen kaikki tarvikkeet koti ovelle tuotuna eli aika kaukana tonnista. Ammattimies sen olisi sinne katolle liimannut kiinni, vetänyt johdot ja kytkenyt auton systeemeihin alle 4 tunnin eli ei edes töineen tonnia. Itsellä meni kaikkineen ihmettelyineen 7 tuntia. Ja tekee koko ajan sähköä kyselemättä jotta nostatko ja virittelet vehkeet kasaan.

T : Masi

VEIJOLA ESA 15.06.2016 10:22

lainaus "Jos joku uskoo myyntitykkien puheisiin ja ostaa 1000€ järjestelmän vaikka as,autoon tai vaunuun sen takaisin maksuaika on pitkä."

Mikäli haluaa vapautua agresta ja sähköroikasta tuo pitkä takaisinmaksuaika pitää hyväksyä. Timppa on oikeassa tuosta paneelien jatkuvasta työnteosta, kun ne ovat olleet katolla. Jotain sieltä taivaalta tulee pilviselläkin säällä. Säädin hoitelee, ettei akut ylilataudu paneelivirroista, vaikka sähköä tuupattaisiin useammastakin lähteestä. Olen huomannut, että akut on varautuneet täydempään nyt, kun paneelit on katolla. Tuo paneelin kallistelun konkreettinen hyöty irtoaa lähinnä tammi - huhti ja syys-marraskuun aikana keskisen suomen korkeudella sekä ilta ja aamutunteina. Asennuspakettina ostettuna tuo tonni menee helpostikin ja itse asennettuna ja hankittuna ebaysta pääsee muutamalla satasella. On mistä valita.

HAAPANEN TIMO 15.06.2016 10:35

Takaisinmaksusta en puhu mitään mutta parikymppiä yö maksaa kämppärit tai sähkö erikseen 3-7 €.

Nyt kun mulla on 370 W:a katolla tulee vielä illansuussa lähes sateiselta taivaalta n 2,5 A . Siitä voi ajatella että kymmenesosan tehosta saa huonoissakin olosuhteissa.

Nyt kun invertterillä käytin mikroa täydessä auringossa sain paneleista ulos 21 A eli lähes puolet mikron ottamasta virrasta tulikin taivaalta heti suoraa.

Mulla meni n.500 € kaikkineen. Isolla virralla maksaa säädin vähän enemmän.

@timppa

HARJULAMPI JUKKA 15.06.2016 15:50

Meillä on 430 watin paneelit autossa. Voihan autossakin olla "mökillä". Monena talvena ollaan oltu Portugalin auringon alla viikkokausia käytännössä paikallaan, kerran viikossa käyty kaupassa autolla ajaen alle 20 km. Ei siinä paljoa akut lataudu ajamalla. Hyvin on virta riittänyt mikroon, televiisioon ja vaikka pölynimuriin ja pesukoneeseen. Paneelien kallistaminen auttaa myös pilvisellä säällä. Aluemaksuissa säästynyt laitteitten hinta. Paneelit katolla vaivattomin vaihtoehto.

MIKKONEN PENTTI 16.06.2016 12:22

Ehdottomasti paneelit katolle, nytkin sataa vettä, mutta oheinen paneeli x 2 "työntää" 2,2 A akkuihin. Viime kesänä parhaimmillaan 10,4A, kun Aurinko paistoi täydellä terällä. Nämä on kytketty suoraan akkuihin, Schaudt välissä.

LAUKKANEN MAURI 16.06.2016 12:30

Minä luulin että vesisade tai yö panelia ei ole vielä valmistettu,mutta aina viisastuu!.

YLITALO ASTA 16.06.2016 12:50

Aurinkopaneeli on enkä väärä nimi, parempi olisi valopaneeli. Valosta se sitä virtaa tekee.

T : Masi P.s. Ja kun katolla on, niin aina pukkaa kun pikkaisenkin valoa saa.

MIKKONEN PENTTI 16.06.2016 13:02

Photovoltaic = valosähköinen. Solar-sana tuntuu kuitenkin olevan melko yleisesti käytössä ainakin saksan ja englannin kielessä. Kaikki ymmärtänevät, että vesisade- ja yöpaneeli voitaneen jättää omaan arvoonsa.

HAAPANEN TIMO 17.06.2016 17:43

Eilen iltapäivällä 1,5 A:n tuotto vesisateella.

@timppa

HIETAVUORI JUHA 18.06.2016 09:17

Alkanut myös nuo paneelit kiinnostaa , mutta miten ne pärjäilee talvella kun auto seisoo ja lunta katolla monta kymmentä senttiä , anteeksi ehkä tyhmä kysymykseni .

LAINE RAIMO 18.06.2016 10:55

Kyllä aurinkopaneeli tulee hyvin toimeen lumen alla. Ja mikä on vähän ihmeellistä niin ne tuottavat jopa sähköäkin vaikka ovat lumen ja jään peittämiä. Löysin vanhan kuvan, jossa 50 W:n paneeli tuottaa Saariselällä maaliskuussa 0,5A , vaikka on vielä aivan jään peittämä, eikä se aurinko sillä korkeudella kovin kirkas maaliskuussa ole. https://picasaweb.google.com/laineet/SuomenLumilla2011#5587625769091926098

Käyttäjän lisäys viestiin 23.6.2016 klo 16:23:01 Siis aurinkopaneelit kestävät hyvin lumikuorman, kuten oheisesta kuvastakin näkee. Tässä tapauksessa eivät enää ladanneet, kun katolla oli 10 cm jäätynyttä lunta. https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Suomessa2016#6251874638977572018

NYYSSÖNEN KAJ 18.06.2016 11:27

Paneeli tarvitsee taivaalle jotain joka välittää aurinkoenergian paneeliin. Jos paneeli on pilvettömänä päivänä varjossa ei se lataa mitään. Mutta jos taivaalla on pilvi niin valoa heijastuu siitä paneeliin ja se lataa.

Eli jos paneeli ei ole suorassa auringon valossa pittä olla vällitäjäainetta välissä useimiten pilvi. Jos pilvi on hyvin paksu (hyvin tumma) ei sieltä tule paljoakaan sähköä. Puut paneelin ympärillä ei niin paljon haittaa kun valoa tulee joka suunnalta pilven läpi.

JANHONEN MATTI 18.06.2016 13:16

Virta kertaa käämi pimeenä koko lääni, niinhän se kaava menee.

0,5 A lataus 12 voltin virralla tuottaa tehoa 6 W. Sillä ei akkuja latailla eikä vallankaan jos akut on kylmässä.

Kaksi asiaa näyttää noissa paneelihommissa jäävän vähälle huomiolle.

Paneelin nimellisteho on eri asia kun sen todellisuudessa tuottama teho. Wattitunnit ratkaisee, ei hetkelliset tehot. Toinen asia on se, että oli paneeliteho mikä tahansa niin jos akku on täysi jo auton laturin jäljiltä tai verkkovirtalaturin perässä oltuaan, niin ei paneeli eikä muukaan latauslaite lataa akkua, koska akkuun ei sovi virtaa. Lisäksi pitää muistaa latauskäyrä joka suinkaan ei ole lineaarinen kuten vanhoissa matolaatikkolatureissa vaan säätäjä tiputtaa lataustehoa akun/akkujen 80-85 % varausasteen jälleen merkittävästi, mistä johtuen latausaika kasvaa.

Akku on kun kaasupullo, kun se on täynnä niin se on täynnä. Jos kaasupullon ylitäyttää syntyy ongelmia. Sama akulla. Sen voi yli ladata liian suurta jännitettä käyttäen, mutta varautukoon sen jälkeen ongelmiin.

Etenkin nämä AGM ja geeliakut ottaa helposti nokkiinsa jos ne liian lämpimässä tilassa ja niitä ladataan liian suurella virralla.

LAINE RAIMO 18.06.2016 16:06

Matille. Se 0,5 A:n lataus oli kyllä vain sen yhden pienen paneelin tuotto. Sen lisäksi mulla on 2 x90 W katolla, mutta niiden silloista latausta en tiedä, koska tapauksesta on jo yli 5 vuotta. Mutta siinähän olikin kyse oikeastaan siitä, kuinka paneelit kestävät lumikuormaa ja talvea. Sitä ne kestävät hyvin, koska minullakin on vieläkin nuo 10 vuotta katolla olleet paneelit ja ne toimivat edelleen hyvin. Autoni ei koskaan ollut missään katoksessa vaan aina kesät talvet avoimen taivaan alla.

JANHONEN MATTI 18.06.2016 16:12

Taivasalla on minullakin kun ovat ulkona säilyttäväksi tehty. Kun ovat ohutta sorttia niin pelkällä liimalla kiinni katossa ja siinä ovat pysyneet. Ikää en edes tiedä kun olivat autossa ostettaessa ja auton ollut minulla vasta 7 vuotta.

HIETAVUORI JUHA 18.06.2016 16:36

Kiitoksia neuvoista , täytyy harkita jos vaikka tulisi hankittua ,,,

LAUKKANEN MAURI 18.06.2016 20:26

Saatapi olla niinkin että joku uskoo että aurinkopaneelit tuottavat sähköä sateella, yöllä,talvella lumen alla,mutta tässäkin on sama kysymys kuin uskonnossa joku uskoo Jumalaan toiset ei.

Se on erittäin hyvä asia jos uskoo että virtaa tulee aina akkuun vaikka ei aurinko paista,se on sama asia kun pakanallinen ei ymärrä Jumalata mitään.

Mutta fysiikan lakia ei aurinkopaneeli karavaanarikaan voi kumota,energiaa ei tule muualta kuin auringon säteilystä tai jos tulee siitä pitää tehdä bisnes ja rikastua,mutta kun?.

LAINE RAIMO 19.06.2016 08:34

Mauri, oletko koskaan ollut järvessä lumen ja jään alla? Äkikseltään luulisi, ettei sinne tule yhtään auringon valoa, mutta kyllä sinne tulee.

En usko Jumalaan, koska en ole nähnyt, mutta jään alla olen ollut ja nähnyt auringonvaloa. Samoin olen nähnyt omin silmin, kun SamySolarini tuotti sen 0,5A pilvisellä säällä ohuen lumijää kerroksen alla.

HAAPANEN TIMO 19.06.2016 09:38

Eikä mullakaan vesisateen lataus mielikuvituksen tuotetta ole, vaan mittarin näyttämää.

Matin kommentti:''Toinen asia on se, että oli paneeliteho mikä tahansa niin jos akku on täysi jo auton laturin jäljiltä tai verkkovirtalaturin perässä oltuaan, niin ei paneeli eikä muukaan latauslaite lataa akkua, koska akkuun ei sovi virtaa.''

Kun käytän auton 700 W:n mikrouunia täydellä akulla ja täydellä auringonpaisteella antavat panelit suoraa puolet mikron ottamasta virrasta, vain se toinen puoli lähtee akusta.

Samoin kaikki päiväsaikaan käytetty vakiokulutus, lämmin vesi, radio, läppärin lataus, yms. tulee suoraa taivaalta, akku saa jäädä täytenä odottelemaan pimeän ajan purkausta.

@timppa

JANHONEN MATTI 19.06.2016 11:12

Kyllähän se paneeli hajavalollakin jotain tuottaa, tosin paljon vähemmän.

Se mistä se virta tulee ja lähtee latauksen aikana on taas oma maailmansa, koska lataus menee akkuun ja akusta otetaan virtaa.

Olen yhä enempi sitä mieltä, että akut ja niiden lataukseen liittyvät asiat on viime vuosina markkinamiesten toimesta sekoitettu tarkoituksella. Näin on päästy myymään akkuja joita ihmiset ei tarvitse ja myydään muka hienoja latureita niille akuille joita ihmiset ei tarvitse. On jotain perin outoa siinä, että juuri näiden huonojen akkujen ja laturien aikaan autoissa on akkuongelmia enemmän kun koskaan.

Hintakuva on sotkettu ja kukaan ei kohta laske paljonko akut ja niiden laturit maksaa ts. paljonko akkuun varastoitu ja sieltä otettu yksi kWh maksaa.

Eikä ne sähköopin lainalaisuudet mihinkään ole muuttuneet. Edelleen 12 V akku koostuu kuudesta 2,12 V kennosta jotka sarjaan kytkettynä muodostaa täydessä latauksessa ns. 12 V akun. Eikä akun virtamäärä siitä lisäänny luki sen akun kupeessa mitä tahansa. Virran vastaanottokyvyssä, luovitusajassa ja virtatiheydessä on akkutyyppien välillä eroja. Se on sitten eri asia onko näillä seikoilla vaikkapa matkailuautokäytössä mitään merkitystä.

Vanha kunnon lyijyakku on muuten paljon mainettaan parempi kapistus ja oikein käytettynä halvin.

LAUKKANEN MAURI 19.06.2016 12:39

Niipä niin kaikki on suhteelista,niinkuin se lautausvirran määrä jos se aurinkopaneeli tuottaa virtaa jonkun verran ,silloihan ne mainosmiesten lupaukset toteutuu ,mutta taas kerran onko sillä paneelin tuotolla merkitystä jos ajattelee kustannuksia mitä hyvä aurinkopaneeli järjestelmä maksaa.

Jostain lukaisin että OKT,n hyvä aurinkopaneeli järjestelmän takaisinmaksuaika on kymmeniä vuosia .

Eli jos ja kun tiedämme kuinka nopeasti kehitys menee eteenpäin erityisesti myös aurinkopaneelien osalta,niin on kyseenalaista tehdä suuria investointeja aurinko- paneeli järjestelmiin.

Toisaalta meillä täällä Kuopiossa paikallinen keskus-sairaala teki suuren investoinnin ja siinäkin projektissa se takaisinmaksuajaksi ilmoitettu aika oli kymmen tai kaksikymmentä vuotta,riipuen laskijasta; myyjä tai ostaja.

Matti tuossa otti kantaa akkujen ja niiden latauslaittein kehitykseen ,olen täysinsamaa mieltä,uudet akkut eivät kestä sen pitempään,esin, AMG akkut.

On kokemusta as,autosta sekä työautosta johon webaston asennuksen yhteydessä saivat minut ympäripuhuttua ja möivät sen ihme akun:AMG tai jokin sellainen mutta eipä se kestänyt kuin vajaat parivuotta,eli ei ollut hintansa väärti.

Samoin ne alkuasennus akut As.autoissa ovat kestäneen vain taas kerran noin 2-3 vuotta ,siis taas AMG ja sama asia muistaakseni useassa omistamastani uudehkoissa as.autoissa.

Eli uskokaa vaan myyntitykkiä ,ne tietää mikä on parasta ja hyvää???.

HAAPANEN TIMO 19.06.2016 12:52

Onko kustannuksilla niin väliäkään jos saa autonsa sellaiseksi että voi harrastaa siten kun mieli tekee.

@timppa

JANHONEN MATTI 19.06.2016 13:47

Hyvin monille kustannuksilla on väliä ja ainakin minulle. Toki jokainen saa rahoillaan tehdä mitä lystää.

Karavaanari voi vähentää riippumattomuuttaan ulkopuolisista palveluista rahalla hyvin pitkälti, mutta kokonaan yhteiskunnan infrasta ja muista ihmisistä ei silti irti pääse ja onko se edes viisastakaan.

Suurelle valtaosalle karavaanareista riittäisi 3-4 päivän puskaparkkeerausta ajatellen se, että vähentäisivät ensin akkuvirran käytön minimiin, kasvattaisivat akkukapasiteettia johonkin 200 Ah jolloin auton ja verkkovirtalaturin suuri teho voidaan paremmin hyödyntää ja ostaisivat toisen vessan tankin.

LAUKKANEN MAURI 19.06.2016 14:33

Empä vastusta kehitystä,aurinkopaneeli on erittän hyvä meillekaravanaareille,mutta minulla se ei ole kiinteästi asenettu,kun tuo aurinko ei minulle aina paista jostain syystä.

Tuossa todiste minun autonvirtamäärästä,siis 2x100A lattian alla,lämpimässä tilassa ja nyt on jo kaksipyöräisten parkissa ,on katsottu futista,tango markkinoita ja uutisia sekä trumakin hörähteelee välillä kun tekee lämmintä vettä.

LAUKKANEN MAURI 19.06.2016 14:39

Totuus 3kahden yön jälkeen puskassa!.

LAUKKANEN MAURI 19.06.2016 14:43

Puskaparkissa % akussa,ei veressä.

LEHTONEN HEMMO 19.06.2016 15:58

Olen Timpan kanssa samaa mieltä-paneelit tuo mielenrauhaa puskassa ollessa! Akuista sen verran että ollessani työelämässä Harley-Davidson myyjänä törmäsimme juuri tuohon halpaan ja hyvään AGM-akkujuttuun. Halvat kestivät pari vuotta ja laadukkaan (lue kalliit) 6-10 v. Näin se vaan menee. Tulin juuri ulkoa ja testasin 160 W paneelipaketin tuottoa auringossa ja syötti juuri ulos isolla kuormalla 8.4 A joten Timppaa kompaten päivän kulutus tulee käytännössä paneeleista.

Terveisin Hemmo

HJELM ARTO 19.06.2016 16:10

Rouva osti niitä puutarhavaloja, kenno tupakkiaskia pienempi. Keväällä kun tulimme mökille niin kyllä se yksikin joka oli noin 5 cm lumen alla paloi. No niistä toimi alun alkaen 80% Mökistä huolehtii 130w kenno ja 200amppeerin akku, toistaiseksi jääkaaappi ja valot toimii vaikka kolmatta päivää satelee. Vuosi sitten akut maksoivat euron amppeeri nyt hinnat nousseet. Halpa akuja lienevät mutta meillä toimii.

Jelmi

KOISTINEN TOIVO 19.06.2016 18:30

Aurinkopaneeli kauppias soitteli kerran meille. Kehui, että vuotuinen tuotto pohjois suomessa on yhtä suuti, kun pohjois saksassa. Myöntelin niin olevan, mutta Saksassa on vuosituoton jakantuminen tasaisempa ympäri vuoden. Meillä se on kesällä ympäri vuorokauden, mutta talvella sitten taas olematon. Oli kauppias samaamieltä. Jos kesällä myy verkkoon, ja talvella ostaa takaisin, mutta parinkymmenen tuhannen investointi ei ihan minun iässä kerkiä kuoleentua ehkä. Toivopoika

JANHONEN MATTI 19.06.2016 19:00

Monet asiat on sellaisia, että jos niitä tarkastelee takaisinmaksuaikojen kautta niin ei tuu mittää. Menevät niin pitkiksi, että koko tarkastelulta putoaa pohja pois. Itse asiassa koko tämä harrastus ei kovin kriittistä taloustarkastelua kestä.

Mutta jos varustelua tarkastelee oman matkantekotyylinsä tai harrastuksensa mahdollistajana niin asia on toinen. Niin uskon esim. Timon tapauksessa olevan.

Meillä on paljon sellaisia "kollotuksia" joilla ei ole mitään tekemistä taloudellisuuden kanssa. Monelle vaikka Tenolle tai Inarille kalaan meno on henki ja elämys, vaikka "kauppatorin matalikolta" saisi kalaa paljon halvemmalla.

Tässä koko touhussa on jotain samaa mitä "Julle" Jorma Ikävalko totesi elokuvassa "Rovaniemen markkinoilla; "mää raha, tuu raha mutta elä tie pessees".

LAUKKANEN MAURI 19.06.2016 19:26

Etten vaan olisi kehityksen jarru,niin aurinkopaneelit ovat tulevaisuutta on pakko myöntää.

Mutta riipuen Ko,karavaanarin aktiivisuudesta se on se avain kysymys jos viettää paljon aikaa puskissa niin hyvä asia,sitä agrigaatia ei tarvitse käynnistää .

Mutta elämä on vaihtoehtoja täynnä,onneksi!.

TERVASMÄKI MARKKU 19.06.2016 20:39

Tuolla Norjassa näin mielenkiintoisen yhdistelmän. Taisi olla saksalainen auto, jossa oli satelliittilautanen (jotka tosi yleisiä) Sepä olikin källi, lautasen kääntöpuolella oli aurinkopaneli. Kun oli ohjelmat katsottu, niin laittoi panelin aurinkoa kohti. Moottori sitten jossain vaiheessa taas korjasi asentoa. Kätevää, aina paras suuntaus arinkoa kohti. Kun se osaa tarkasti satelliitit etsiä, niin tietää tasan tarkkaan oikean kulman ja suuntauksen aurinkoon.

HAAPANEN TIMO 19.06.2016 21:01

Muutama kommentti ( 18.6.2016 klo 10:55:07) ylempänä on Laineen Raimolla kuva omasta juuri kertomasi mukaisesta yhdistelmästään.

@timppa

HARJULAMPI JUKKA 19.06.2016 21:04

Tässä ketjussa Laineen Raimo kertoi paneelin latauksesta "jään" läpi. Samanmoinen ollut hänelläkin jo vuosia.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.6.2016 klo 21:05:43 Jotkut ovat toisia nopeampia.

TERVASMÄKI MARKKU 19.06.2016 21:05

Katoppas vaan, en tuota linkkiä ensin avannut.

VEIJOLA ESA 20.06.2016 08:42

Tommosen virittelin. Satpeili uusiokäytössä:-))

VEIJOLA ESA 20.06.2016 08:44

Se kuva tulee tässä

KNAAPI JUHA 20.06.2016 10:40

Mites tuollainen satelliittipeilin automaattihaku moottoreineen. Taitaa syödä sähkönä sen pari amppeeria, jonka pikku paneeli tuottaa. ? ? ?

NYYSSÖNEN KAJ 20.06.2016 11:24

Minulla taitaa nykyhinnoin olla hyvin kalliit paneelit katolla. mutta onhan kennojen hinnat tulleet alaspäin 2005 - 2008 jälkeen kun minun vehkeet on ostettu katolle.

Jos lasken että maksan 50 senttiä/kWh sähköstä niin paneelien pitää tuottaa 66 vuotta ennen kuin tämä toteutuu.

Viime vuonna tuotto oli huomattavasti suurempi johtuen osittain uudesta tavasta käyttää kennoja. Aina kun on mahdollista vain aurinkosähköllä hupiakut, myös ajaessa. Vaikka auto olisi kiinni sähköverkossa. Toinen syy 2013 ja 2014 alhaisempaan tuottoon oli alentunut akkukapasiteetti. Viime syksynä uusittiin yksi hupiakku AGM ---> starttiakkuksi vedentäyttökorkein AGM kesti kolme vuotta. Keväällä uusittiin tionen AGM hupiakku kanssa starttiakuksi. AGM akku ei tykännyt jokapäiväisestä 14,4V voltiin jännitteen nostosta. Luin talvella selvityksen minkälainen akku kestää parhaiten tuon ylilatauksen se on avoin akku josta kaasu pääsee purkautumaan ja johon lisätään vettä säännöllisesti joka toinen vuosi. Starttakkuun 2x225Ah meni 4 litraa vettä.

NEVALAINEN SIPPO 20.06.2016 13:22

Tässä jälleen epäilijöille. Aurikolentokone Solar Impulse 2 lähti tänään ylittämään Atlantia New Yorkista Sevillaan Espanjaan. Ja ihan vaan aurinkokennojen tuottamalla energialla. Matkan varrella on ollut pilvisiäkin päiviä ja aina vaan on matkaa tehty. Tällä kertaa matkan on laskettu kestävän n.90 tuntia

http://www.solarimpulse.com/widget-energy/

Sippo

Käyttäjän lisäys viestiin 20.6.2016 klo 13:28:35 Tähän mennessä matkaa on taitettu 29595 km ja aurinkoenergiaa on kulutettu 8645 kWh. Projektiin sijoitettujen varojen takaisinmaksu aikaa ei ole ilmoitettu ; -) Mutta opahan poja saaneet lentää.

Sippo

VEIJOLA ESA 20.06.2016 14:52

lainaus Mites tuollainen satelliittipeilin automaattihaku moottoreineen. Taitaa syödä sähkönä sen pari amppeeria, jonka pikku paneeli tuottaa. ? ? ?

Eipä siinä tarvi auto hakua. aamulla kun asettaa manuaalisäädöllä sinnepäin missä paistaa ja pari kertaa päivän aikana kääntelee sinne päin mistä paistaa. Lumiseen aikaan kun peili pystyssä hanget auttavat hajavaloheijastuksella, sekä auton vaalea katto mukavasti. Keskikesällä ei paljon enää nosto paljoa meinaa. Sydemi vie 1A ja tuotto paneelilla 4.7 A. Jos katkaisee peililtä virrat niin ei kulutakkaan ja peili jää pystyasentoon.

KNAAPI JUHA 20.06.2016 15:32

Minkäs kokoinen on tuo Veijolan 4,7 A tuottava paneeli?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.