VAROITUS,Fiat 2.3 jtd euro 5 moottorin jakohihna hyppii itsestään

Valto Laapotti 09.05.2019 14:10

Entiseen ducatoon, jossa avain takerteli virtalukossa, teetettiin Mikkelin lukkosepillä uusi avain, jonka ne laittoivat entiseen perään, ja loppui takertelu.

Markku Hämäläinen 09.05.2019 16:22
Hannu Mankisenmaa

Itsellä meni jumiin, kun kokeilin miten parkit laitetaan päälle, vaikka auto ei ollut kuin 5-vuotta vanha aikanaan. Merkkiliike puhui lukkojen vaihdosta ja 1000€ remontista.
Onneksi sain selville korjaajan, se löytyi, Mikkelin lukkosepät. Lähetin sinne virtalukon, kun sain lyötyä irti pallokantapultit. Lukko ja avain postiin ja homma hoitui edullisesti. Lukon mukana tuli uudet kiinnityspultit myös. Kannattaa kysyä, googlesta löytyy yhteystiedot.

Minulla myös ei mennyt parkit päälle.
Otin virtalukon (siis pelkän lukon) ja vein lukkosepälle, homma kustansi 60€ ja nyt toimii.
Kuulema hyvin yleinen vika, kaikki katsastajat eivät vain huomaa kokeilla sitä.
Lukkopesä irtoaa kun virta-avain on kierrettynä sytytyksen suuntaan, niin sivussa olevasta aukosta pienellä meisselillä voi painaa haitan sisään jolloin lukkopesä tulee ulos.
Suojamuovi tulee olla poistettuna ohjauspylvään alta.


Takasin laittessa pitää kääntää ruuvarilla pohja kohdalleen, että saa lukkopesän sisään.
muokattu: 9.5.2019 16:24
Hannu Mankisenmaa 10.05.2019 07:29

Itsellä lukko meni niin sekaisin, että se oli pakko irrottaa kokonaisena pakettina, kun avain ei pyörähtänyt mihinkään.
Mutta hyvä tuli huollon jälkeen.

Valto Laapotti 10.05.2019 21:23

Onnistuukohan lukkosepällä koodata purkuautosta oleva ducaton kaukosäätimellä ja ajonestolla oleva avain toiseen(omaani) autoon käyväksi, avainosa tietysti tehdä uusi.

Raimo Leikkainen 23.05.2019 23:37

Vielä näistä hihnan hyppelyistä.
Minulla oli matkailuauto Fiat;in alustalla vm 2011, 130 heppasella koneella, ajelin sillä ympäri vuoden n.164 tuhatta kilometriä, jakohihnan vaihdoin 116000 km kohdalla. Ei koskaan mitään ongelmia, mutta!!!
Sitten vaihdoin huhtikuun 2019 alussa Caravanliikkeestä vuoden 2014 autoon 148 hv robottivaihteiseen jolla oli ajettu n.49500 km, huoltokirjan mukaan tässä liikkeessä oli jakohihna vaihdettu 2018 n. 48600 km kohdalla. Kun mittarissa oli 52000 km auto pysähtyi kesken ajon kolinan kera. Fiat-huollon diagnoosi, japkopää sekaisin. Auto odottaa nyt huollon pihalla korjausaikaa 31.5.
Kysynkin nyt Teiltä kenelle tulevasta remontista lasku kuuluisi?????

Toivo Koistinen 24.05.2019 06:22

Minusta liikkeen joka vaihtoi hihnan on virhevastuu kuuluu sille, koska ei ole mitään perustetta, että hihna hajoaa muutamassa tuhannessa kilometrissä, ja auton ostostakaan ei ole edes puolta vuotta, jotenka on ihme jos ei vastaa myjä virheestä.
Tp

Ari Knuutila 24.05.2019 12:48

Muutama vuos sit vitosvaihde , nyt jakohihna ... Uskomatonta .
Pari kuvaa hiivatinhihnoista .


Kuvissa mm. ilmastointikompuran urahihna...
muokattu: 24.5.2019 16:58
Hannu Mankisenmaa 24.05.2019 13:03

Kuvissa ei ole fiatin jakohihna, vaan moniurahihna, joka pyörit
tää esim, laturia ja ohjaustehos
tinta. Jos hihna nuin latkeaa, niin epäilen kiristäjänlaakeri on huono.
Jakohihnan kestävyteen ei kommentti liity, kun puhutaan eri asiasta.

Ari Knuutila 24.05.2019 17:14

Kuvissa ei ole fiatin jakohihna, tiedän ei olekaan. Eipäs taasen tullut mainittua moista . Puolassa 30 astteen helteesä juuri tuo urahihna ilmoitti itsestään ,kuvissa nähdyllä tavalla .Oli poikki jo osto hetkellä, ei tullut kokeitua silloin autollahan oli ajettu vasta 30ooo R-J korvasi korjauksen Puolan merkkiliikkeessä.

Raimo Leikkainen 31.05.2019 17:45

Jatkoa tähän hihnan hyppelyyn:

No niin tänään jakopää avattu ja sieltähän se vika löytyi. Kiristysrulla ( made in china ) aivan sökönä, noin 5000 km jälkeen. Harmi vain, kansi koneistamolle ja ehkä 2 vk päästä olisi ajokunnossa. Teettääköhän Fiat osia Kiinassa??

Sakari Lepola 01.06.2019 14:57

Tarvikeosia tehdään halvalla missä sattuu, myös Kiinassa. Jakopää on kuitenkin sellainen osa moottorissa että sinne laitettavien osien ensisijainen kriteeri ei saa olla hinta.

Voitto Hietala 21.03.2021 19:31

Fiat Dugaton 2,3 jakopään hihnaongelma
Minulla on ollut em. asuntoauto vuodesta 2005. Jakopään hihnan olen vaihdattanut 100000 kilometrin paikkeilla ja tänä keväänä vaihdatan sen toisen kerran. Ajokilometrejä on kertynyt 170000 km.
Tiedän yhden tapauksen, jolloin hihna oli hypännyt yhden pykälän, kun autolla oli lasketeltu tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla jyrkkää, mutkaista alamäkeä leirintäalueelle. Silloinhan käy niin, että jakopään hihnan hydraulinen kiristin ei saa riittävää painetta auton käydessä tyhjäkäyntiä ja hihna voi hypätä yhden pykälän rattia käännettäessä. Korjaaja kertoi minulle ohjeita tällaisen varalta, että kun auto käynnistetään varsinkin pitkän tauon jälkeen, rattiin ei saa koskea, koska siinä on hydraulinen ohjaustehostin. Tästä johtuen tehostin alentaa myös jakopään hihnan kiristyspainetta ja tästä syystä hihna saattaa hypätä. Alamäkeä ajettaessa täytyy olla siis aina vaihde päällä, jotta hydrauliikan paine olisi riittävän korkea.

Ari Kuusisto 21.03.2021 19:46

Onko Fiat Ducaton ohjaustehostinpumppu jakohihnalla.

Timo Haapanen 21.03.2021 20:39

Jos 2,3 moottorista puhutaan niin ei ole eikä jakohihnassa ole hydraulista kiristintä.

@timppa


Kiristin näkyy kohdassa 10,57 alkaen. Pultti löysätään, kuusioavaimella käännetään keskimmäinen kolo viivan kohdalle ja sitten pultti kiinni. https://www.youtube.com/watch?v=mJFupsOTPbM
muokattu: 21.3.2021 20:47
Voitto Hietala 21.03.2021 20:41

Katsoin netistä. Hydrauliikkapumpun käyttöpyörä on kiilahihnakäyttöinen, joten sitä ei pyöritetä jakopään hihnalla, joka on hammashihna.


Edelliseen liittyen käyttöpyörä on moniurahihna. Edellä mainitsemia neuvoja käyttäen ei ole ollut ongelmia!
muokattu: 21.3.2021 20:54
Timo Haapanen 21.03.2021 20:52

Jos puhutaan 2,3 moottorista on siellä moniurahihna, ei kiilahihna.

@timppa

Jari Kortesalmi 21.03.2021 21:55

Jakohihnassa ei vielä koskaan ole ollut hydraulista kiristintä. Autolla täytyy pystyä ajamaan alamäessä vapaalla esim käännyttäessä risteykseen vaikka olisi fiat.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.