VAROITUS,Fiat 2.3 jtd euro 5 moottorin jakohihna hyppii itsestään

JOKINEN KAI 11.02.2016 19:18

VAROITUS!

Kun autokauppoja teette ja autojanne käynnistätte varokaa yli neljä vuotta vanhoja fiat 2.3 jtd moottoreita. Käynnistin kyseistä moottoria (vm 2011, 55tkm ajettu kesäisin, 1. omistaja, huollot tehtynä merkkihuollossa) ja auto alkoi käydä melkoisella kolinalla. Sytytys kuulemma siirtynyt aikaiselle hihnan hypättyä pykälien yli. Siitä edessä 3-4000€ remontti. Hihna ehjä ja oikealla kireydellä, mutta "kylmissä" oloissa vaihtoväli 4 vuotta. Toivottavasti teille kaikille kerrottu asia. Kaikki omaan piikkiin, kun en itse ole asiasta huolehtinut. Merkkihuollolla ei vastuuta vaihdon tekemiseen eikä muistuttamiseen.

Milloinkahan tuon moottorin uskaltaisi korjauksen jälkeen käynnistää ettei käy samalla lailla?

HAAPANEN TIMO 11.02.2016 19:51

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=36928484

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=123990273

Lisää löytyy hakurilla

@timppa

AHJOS TIMO 12.02.2016 14:14

Kai Jokinen, kiitos että kerroit ikävästä kokemuksestasi! Täällä on kyllä keskusteltu tästä asiasta ennenkin monta kertaa, mutta yleensä siinä hengessä, että Ducaton suomenkielisessä käsikirjassa suositeltu 4 vuoden vaihtoväli on hätävarjelun liioittelua. Täytynee sitten minunkin ottaa se suositus todesta, kun autoni lähestyy syksyllä 4 vuoden ikää, vaikka ajettuja kilometrejä onkin vasta vähän.

Olisin kyllä olettanut, että merkkikorjaamo suosittelee jakohihnan vaihtoa, jos auto viedään huoltoon sellaisena ajankohtana, jolloin vaihto on pian ajankohtainen. Jos huollot on tehty ajettujen kilometrien mukaan, 48.000 kilometrin kohdalla oli varmaankin iso määräaikaishuolto.

Voiko ajotapa aiheuttaa sen, että hihna hyppää yhden tai useamman pykälän yli?

HALINEN HARRI 12.02.2016 15:23

Kyllä minulle tuotiin selväksi jo vanhemmillakin moottoreilla varustettujen autojen yhteydessä ettei pakkasalueen ja palmun alla säilytettävän hihnanvaihtoväli ole sama.
Olen vaihdattanut neljän vuoden välein ja koetin kertoa asiasta jo kauan sitten. Ei se 300-500 ole vuotta kohden kuin pari-kolme tankkaushintaa. Joka kerta on vaihdettu myös kiristysrulla jousineen sekä apuhihna. Tänä vuonna menee taas vaihtonn vaikkei kilometrejä ole tullut kuin 15000 edellisestä vaihdosta. Olisi hyvä tietää mikä firma oli aiemmin tuon hihnan vaihtanut koska kai kuitenkin nuo rikkoutumiset ajan (5v) vuoksi ovat marginaalisia.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 12.02.2016 15:32

Pyörittääkö tuossa mallissa vielä jakohihna ohjaustehostimen pumppua?

Minulla oli 2.5 TD vm 1989 ja siinä jakohihna pyöritti ohjaustehostimen pumppua. Minun huoltomies varoitti jättämästä pyöriä vinoon, varsinkaan pakkasella saattoi hihna hypätä hampailla, kun jäykkä öljy pitää saada liikkeelle. Niitä oli kuulema tapahtunutkin em. syystä.

LEPOLA SAKARI 12.02.2016 16:09

Jostakin muistan lukeneeni sellaistakin juttua että talvella voi vettä päästä jakohinakoteloon ja auton seistessä pakkasessa se jäätyy ja sitten kun käynnistää niin hihna hyppää pykälän yli jäästä johtuen.

KOTISAARI TIMO 12.02.2016 18:45

Hei, olen kokenut saman kohtalon 2014 syksyllä. Kone 2,3L vm 2008 En itsekkään ihan varmasti tiennyt, kuinka vakava ongelma on tuo jakohihnan yllättävä " hyppääminen" kylmällä koneella on. Olenkin siitä aiemmin kirjoitellut tällä keskustelufoorumilla. Minulla tosiaan ensimmäisten syyspakkasten aikaan käynnistäessä hyppäsi hihna hampaiden yli. Itse ensin ihmettelin, miksei auto enään käynnisty. Jos käynnistyi niin kävi kuin kakstahti kone. Etsin vikoja aluksi muualta, kunnes sain vinkkejä, että tarkistappas onko hihna hypännyt. No asia selvisi siten, että tiladin lavetin joka vei auton korjaamolle. Korjaamolla avasivat hihnakotelon ja kas kummaa hihna oli hypännyt hampaiden yli. Avasivat koneen niin ilmeni, että imuventtiilien varret mutkilla. Onneksi männät ehjät, oli pienet jäljet mäntien päällä, kun olivat saaneet osuman Kävin paikan päällä toteamassa. Lasku korjauksesta vajaa 4000,00 e vaihtoivat kaikki venttiilit, tarkistivat kannen suoruuden, vesipumppu uusi, hihnan kiristimet uudet, ym. tiivistettä ja mutteria. Joten kalliiksi tulee tuo käynnistys. Kyselin itsekkin korjaamolla, että tuleeko maahantuoja vastaan korjauskuluissa, sillä tuohan on selvä heikkous tuossa Fiatin koneessa. Sanoivat, että on ollut paljon vastaavanlaisia tapauksia, eikä maahantuoja ole korvannut. Vesi pääsee kuulemma tuulilasin ja muivisen vesikourun välistä konehuoneesen ja sieltä jakopäänhihnakoteloon. Vesi jäätyy sinne ja kun menet starttaamaan konetta hihna hyppää hampaiden yli. Siinä on myös semmoinen vika, että asiinä vesikourussa on molemmissa päissä poistoreiät ja mikäli ne menee tukkoon , niin vesi tulvii yli ja menee tuosta tuulilasin ja kourun välistä konehuoneeseen. Olen kyllä varoitellut liikkuessani karavaanareita, joilla on tuolla koneella tai kopalla oleva auto, että koittavat tarkkailla ettei vesi pääsisisinne jakohihnakotelon sisään. Kyselin kyllä itse korjaamolla, että miksei siihen kotelon saumaan voi laittaa parempaa tiivistystä. He sanoivat, ettei ole vielä löydetty tiivistettä joka kävisi siihen.Sitten joku oli ehottanut, että miksei siihen tuulilasin ja vesikourun väliin laitettaisi jotain tiivistmassaa, ettei vesi pääse konehuoneeseen. No maahantuoja ei ole antanut lupaa siihenkään, koska tuulilasin vaihto on hankalampi, mikäli sinä on tiivistemassa. Sitten pelkäämäsi uudelleen käynnistys, sekin minua hieman mietitytti. Minä ratkaisin sen asian sillätavalla, että vaihdoin auton eri merkkiin, missä ei ole jakohihnaa. Nyt on toiminut hyvi niiltä osin. Ei hypi hihna.

EEROLA TEEMU 12.02.2016 19:38

On myös useammalle h- autolle sattunut niin, että matkalla pohjoiseen junakuljetuksessa pölyävää lunta on päässyt jakohihnakoteloon tai muuten vaan jakohihnalle. Sitten jo startatessa hihna on hypännyt paikoiltaan.

Muistaakseni Oulun seudulla oli päällystetty moottoriliikennetietä jollain metallipitoisella täytteellä, mikä aiheutti paljon jakopäävahinkoja. M- autoista en ole kuullut, että olisivat joutuneet näiden lisäaineiden uhreiksi. Siis OT- tarinaa, suokaa anteeksi..

AHJOS TIMO 12.02.2016 19:39

Tuo Timo Kotisaaren edellä kuvaama sadevesiongelma korjattiin Ducatossani takuutyönä heti uutena. Siis sadevesikourun ja tuulilasin välinen aukko tukittiin ehkä mustalla silikonilla ja samoin sadevesikourun keskellä oleva sauma tiivistettiin. Sadevesikourun päissä olevat ohuet poistoputket menevät aina tukkoon, kun siihen tulee lehtiä puista, mutta kaivan lehdet pois säännöllisesti ja puhdistan poistoputket muovipäällysteisellä rautalangalla.

NIEMINEN PENTTI 12.02.2016 20:06

Ostin 2014 joulukuussa 2010 vm auton . Myyjä sanoi että vaihdetaan hihna ennen luovutusta . Ihmettelin syytä , auto oli 3000 km ajettu , seisonut katoksessa omistajan sairastuttua . Myyjä sanoi että vaihto on suoritettava 4 vuoden välein kilometreistä riippumatta . Näin kertoo myös auton huoltokirja . Henkilöautona mulla on Volvo S 60 ja siinä on vaihtoväli 10 vuotta tai 180 000 kilometriä . Mistähän noin suuret erot johtuu ? Samoissa pohjolan kylmissä olosuhteissa ajan molemmilla .

EEROLA TEEMU 12.02.2016 20:51

Ahneudesta ne Suomen lyhyet vaihtoaikavaatimukset johtuvat. Saksassakin on alueita, missä on talvella pakkasia. Silti hihnan vaihtoväliksi on merkitty Ducatolle 120 tkm eikä puhuta vuosista mitään. 7 vuotta Suomessa käytetyt jakohihnat ovat olleet vaihdettaessa kuin uusia.

Toki vaihtopaikallakin on merkitystä, koska edullisimman ja kalleimman vaihdon hinta vaihtelee 1:3.

TURUNEN HEIMO 12.02.2016 21:27

Tiepinnoitetta ei voitu osoittaa syylliseksi ja uhreja olivat vag-autot. Korjaamo joka vaihtoi minun autoni hihnan ja muut kilkkeet sanoi että hihna kestää sen 120 k km. Vaihdettu hihna ja rullat olivat minusta virheettömät. Autoni talvehtii lämpimässä ja kone käy lepoajallakin silloin tällöin.

AHJOS TIMO 12.02.2016 21:56

Tässä keskustelussa on tähän mennessä kaksi kirjoitusta sen puolesta, että jakohihna kannattaa vaihtaa ohjeen mukaisesti 4 vuoden välein kilometreistä riippumatta, ja yksi kirjoitus, jossa sitä pidetään turhana.

KOTISAARI TIMO 12.02.2016 22:06

Vielä lisäystä tuohon aiemmin lyhyehköön juttuun. Minunkin autossa oli jakohihna vaihdettu noin 2 vuotta aiemmin, joten vaihto tehty ajallaan. Siinä samassa vaihdettu kiristinpyörät. Sain kuulla korjaamolla myös sellaista, että jopa uusien ajamattomien autojen hihna on hypännyt hampaiden yli autoa tartatessa liikkeen pihalta. Mutta liikkeen myyjät tiesivät ongelman ja sammuttivat välittömästi moottorin. Ei päässyt tulemaan vahinkoa. Sitten vielä siihen tuulilasin ja kourun väliin laitettava esim. silkonisauma tai vastaava on kyllä minunkin mielestä ihan hyvä juttu. Mutta niinkuin maahantuoja oli ilmoittanut, etteivät he anna lupaa laittaa tiivistettä saumaan. Tuulilasin vaihdon aikana tulee lisäkustannuksia, koska siitä kourusta joutuu puhdistamaan sauma-aineen pois. Se keskisauma siinä kourussa minullakinoli korjattu ja se on ihan ok.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 12.02.2016 22:34

Maahantuojalle ei kuulu mitään mitä kukin tekee autolleen takuuajan jälkeen. Varsinkaan kun maahantuoja ei osallistu vesivahinkojen korjaukseen. Voihan siihen saumaan käyttää kovetumatontakin kittiä esim butuyliä tai tuulilasilittiä.

AHJOS TIMO 12.02.2016 22:39

Jos tuollainen hihnan hyppäys sattuisi omalle kohdalle, niin mistä sen tietää, että siitä on kysymys?

Käyttäjän lisäys viestiin 13.2.2016 klo 07:50:09 Siis Timo Kotisaaren viimeksi kirjoittaman viestin mukaan vahingoilta voi välttyä, jos heti sammuttaa moottorin. Pitäisi vain osata erottaa hihnan hyppäys siitä, kun moottori tärisee ja jyrisee kannatinkumien jäätymisen vuoksi. Estääkö moottorin lämmitys Webastolla ennen käynnistystä hihnan hyppäämisen pakkasella?

HAAPANEN TIMO 13.02.2016 08:25

Ei auta sammuttaminen. Ventiilit vääntyvät heti moottorin ensimmäisellä kierroksella.

@timppa

JANHONEN MATTI 13.02.2016 12:13

Timo Jos jakohihna katkeaa tai hyppää pahasti, niin kyllä sen tietää kovasta kolinasta tai naputuksesta sylinterin kannessa.

Moottorin lämmittäminen auttaa, on suorastaan tehokeino estää kylmäkäynnistyskäynnistysvaurioita. Lämmetessään hihna norjuu ja hihnaan kohdistuva vetorasitus mm. venttiilikoneiston käytön osalta vähenee merkittävästi, kun voitelu toimii heti. Moottorin ryntäytys moottorin ja hihnan ollessa kylmä on kiellettyä, eikä sitä kannata harrastaa muutenkaan.

Tuo veden pääsy hihnaan on estettävissä varsin pienin konstein.

Jos hihna hyppää pahasti tai peräti katkeaa, se johtaa kampikoneiston ja venttiilikoneiston keskinäisen ajoituksen muutokseen ja se taas venttiilikoneiston vaurioitumisen - joskus myös mäntien. Jos hihna on hypännyt niin myös startilla pyöritys riittää vaurioon. On moottoreita jossa on ruiskutushetkeä ohjaavat asennontunnistimet kampiakselin lisäksi myös nokka-akselilla, ja jos nämä antavat hihnan hyppäämisestä johtuen normaalista poikkeavaan signaalia ohjausbox´lle niin ruiskutus karkeaa ja kone ei käynnisty. Heti sammuttaminen ei vauriota ehdi estä, koska kone jo 1200 kierroksella minuutissa pyörähtää 20 kertaa sekunnissa, mutta toki sammuttaminen pitää tehdä heti, koska, muutoin voi seurata moottorin täystuho.

INBERG KALEVI 13.02.2016 12:53

Noissa vanhemmissa 2,5 TD moottoreissa asiantuntijan mukaan kannattaa tehdä kiristysrullan jälkikiristys 20 -30 000 km kohdalla.

LEVOLA LAURI 13.02.2016 19:09

Moro ! Tästä asiasta on keskusteltu useasti täällä palstalla... Mikähän siinä on niin vaikeatajuista että taas jatketaan... Hihnan vaihtoväli on 4v / 120.000 km (mikä harvemmin näissä piireissä täyttyy) Siis se hihna kannattaa vaihta / vaihdattaa 4 v välein Suomen olosuhteissa eikä jahkailla kannattaisko vaihtaa.

Sit viel noista termeistä " hiha katkes" ...En ole nähnyt yhdenkään hihnan katkeavan 38 v aikana muuta hihnan hampaiden olen nähnyt katoava useammankin kerran..plus "hyppääviä" hihnoja jonkin verran.. Joissain pelkästää kun autoa on kuljetettu junassa jossa auto on päässyt alttiiksi Suomen olosuheille. Kunnon huoltoliike myös kyselee asiakkaalta / tutkii huoltohistoriasta onko hihna vaihdettu ajallaan ja suosittelee sitä asiakkaalle... Jos as ei halua hihnaa vaihtaa niin se kirjoitetaan k.o työmääräykselle!

Jos hihna pettä enne 4 v kun edellinen hihna on vaihdettu kannatta otta yhteys hihnan vaihtaneeseen liikkeeseen. ( Ei varmaankaan koske kuutamo urakointia ?)

HAKALA JYRI 13.02.2016 19:42

Aloittajan tapaukseen tuskin syynä oli hihnan ikä vaan kuten monet kirjoittanut jäätynyt vesi hihnassa& hihnapyörässä ( hihna ei jousta ja kiristin ei löysää jotain tapahtuu kun ylimääräistä välissä) esilämmitys lyhyen aikaa ns lohkolämmit- timellä ei varmuudella sulata jäätä kovalla pakkasella ehkä " weebasto" vois sulattaa. Varmin tapa pitkään parkissa olleelle esilämmitys ja kun ilmanlämpötila plussalla käynnistys.

Kyllä noita hihnaongelmia on kautta ajan ollut esim -80 luvulla pakkaslumi pyryn aiheuttamia, ja nyt vaihdetaan moottoreita uusiin pakettiautoihin, nuo apulaite- hihnan jakoremminväliin menot taitaa olla eräällä merkillä yleisiä T jyrih

EEROLA TEEMU 13.02.2016 19:54

Lainaus:"Jos hihna pettä enne 4 v kun edellinen hihna on vaihdettu kannatta otta yhteys hihnan vaihtaneeseen liikkeeseen. ( Ei varmaankaan koske kuutamo urakointia ?)"

Voihan sen yhteyden ottaa, mutta parhaassa tapauksessa korvataan vain uusi hihna , ei töitä tai vahinkoja. Ellei sitten voi osittaa, että hihnan asennuksessa on tapahtunut selvä virhe, jonka voi todistaa. Minulle kävi kerran niin, että hihnan suojakotelosta oli vaihdon aikana murjaistu n. 2x3 cm pala pois. Huomasin sen heti kun kotona katsoin pellin alle. Hihna näkyi synnytetystä aukosta ja oli alttiina kaikelle roskalle ym.

Delta- auto yritti väittää, että pala oli jo aikaisemmin murjaistu. No ei ollut, kun oli ensimmäinen vaihto. Kysyin, että pitääkö tehdä ilmoitus poliisille? Ottivat uudelleen työn alle ja vaihtoivat uuden kotelon. Asentaja oli rehellinen ja myönsi löytäneensä murjotun palan suojan pohjalta. Kiitti, että olin huomannut. Tuntui ymmärtäneen, että olisi voinut tulla iso lasku. Mutta olisiko silloin pystynyt todistamaan, että virhe johtui asennuksesta, kun koko suojus olisi ehkä mennyt tuhannen viulun päreeksi?

JOS hihna mistä tahansa syystä katkeaa vaikka 2 v asennuksesta ja ajettu on 20 tkm, niin maksimi korvaus voi olla uusi hihna, joka ei paljoa maksa vahinkoon verrattuna.

LEHTONEN TIMO 13.02.2016 21:29

Miksi Ruotsissa on pidempi vaihtoväli? Onhan Ruotsissakin kylmää.

NIEMINEN PENTTI 13.02.2016 21:36

Mulla Fiat Dukato 130 hv Mulyijet vm 2010 . Huoltokirjan mukaan vaihto neljän vuoden välein . Kilometrimäärää en muista kun kirja ei oo tässä paikan päällä.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.2.2016 klo 21:37:23 Asun Ruotsissa .

TURUNEN HEIMO 13.02.2016 23:52

Tässä tietoa Britanniasta. http://www.mytimingbelt.com/Results.aspx?ModelId=199

KOLEHMAINEN KARI 16.02.2016 16:29

Mistähän sitä saisi tarkempaa tietoa noista ruotsalaisista vaihtoväleistä? Onko ne mainittu ruotsinkielisissä ohjekirjoissa vai ovatko ne merkkikorjaamojen tietoja?

Aikoinani pidin katastusmiehet lujilla tinkaamalla (piruuttani), miksi pitää vaihtaa 4 vuoden välein, kun kilometrejä tulee kovin vähän koska auto seisoo pukeilla talvet.

Neljä katastajaa kuudesta kiinnitti huomion talviseisottamiseen ja piti 4 vuoden väliä tuosta syystä ehdottomana maksimina. Hihnan kannalta olisi parempi, jos autoa käytettäisiin talvellakin. Pari katsastajaa epäili, että viisi vuotta saattaisi olla vielä yritettävissä...

TOIVONEN MARTTI 16.02.2016 17:51

Mutta eihän tuo remmi kuulu katsastajille millään lailla? Arvailivat varmaan vaan kohteliaisuuttaan mikä olisi oikea vaihtoväli.

mot

EEROLA TEEMU 16.02.2016 18:02

Katsastusmiehillä tuskin on parasta tietoa jakohihnan vaihtoväleistä. Se on niin paljon riippuvainen maasta ja siitä, kuka ko. SAMAA moottoria käyttävää alustaa myy. Käväisin Ruotsin Caravanklubin sivuilla ja sielläkin on suurta hämminkiä. Esim Fiatin tehdas pitää hihnaa rasittavina tekijöinä mm. paljoa kaupunkiajoa, raskaita ajo- olosuhteita ja pölyä. Ei mainita esim. kylmiä olosuhteita lainkaan.

Tässä pari kommenttia:

Citat: Ursprungligen postat av Helena o Tom Visa inlägg På samma bil i Finland 4år eller 12000 mil.Det konstigt att det skiljer så mellan olika länder.Citroen använder samma 2,8 liters (Iveco)motor som Fiat och där skall samma rem hålla 10 år eller 20000mil .

Den verkstad som jag var i kontakt med var en Citroen verkstad, han sa att Citroen använder bl.a 2,3 0ch 2,8 motorer i sina bilar, bl.a i Jumper. Han la fram ett papper där det stot 10 år eller 12000 mil. Det är ju samma motorer, varför är det då olika garantier. Jag tror oxå att det är för att mjölka ut pengar ur fordonsägarens börs, men underligt är det.

Suomalaiset ihmettelevät miksi Ruotsissa yleinen Ducato m- autojen hihnan vaihtoväli 5 v on Suomessa 4 v tai 120 000 km. Myös, että Citroenissa käytetään saamaa (Iveco) Fiatin 2,8 moottoria ja sille "luvataan" 10 v tai 200 000 km vaihtoväli.

osassa ruotsalaisessa Citroen korjaamossa 2,3 ja 2,8 Jumperin moottoreille kerrotaan annettavan 10 v tai 120 000 km takuut. Miksi erilaiset "takuut" samoille moottoreille? Onko kyseessä asiakkaiden rahojen lypsäminen? Outoa!
JANHONEN MATTI 16.02.2016 18:03

Saksalaiseen promobil kerätyn remminvaihtotiedoton mukaan

Ducato (2006-2011) 120/130 Multijet, vaihtoväli 4-5 vuotta/135 000 km Ducato (ab. 2011-) 130/150 Multijet, vaihtoväli 8 vuotta/192 000 km Lähdetieto: promobil

HAKALA JYRI 16.02.2016 18:14

Katsastajan kiinnostaa hihna lähinnä kun tekevät "vanhanajan saavutettiin" autolle, onhan se helpotus jos yli ikäinen hihna jos pettää testissä, ei tarvitse ainakaan korvata tai tieto yli ikäinen hihna ei tarvitse testiä tehdä kuin omistajan luvalla oletan. Terv jyrih Ps ei noissa max kierrostesteissä yleensä ongelmaa, vanhoissa ongelmallisin yläkerrokset oletan.

KOLEHMAINEN KARI 17.02.2016 12:00

Onhan niissä aina joku, mikä on saanut asentajakoulutusta... Itse asiasta olet ihan oikeassa!

AHJOS TIMO 17.02.2016 12:14

Katsastajan täytyy pitää kieli keskellä suuta vastatessaan asiakkaan kysymyksiin, ettei asiakas pääse myöhemmin vetoamaan, että "katsastusmies sanoi niin ja minä luotin siihen". Heidän kuuluu vain tarkastaa, onko auto laillisessa kunnossa ja onko siinä mahdollisesti jokin ominaisuus tai osa enää vain juuri ja juuri laillisuuden rajoissa tai pian kulumassa loppuun.

Ari Knuutila 25.03.2019 17:16

Kuluneen vuoden aikana Kymenlaaksossa useita remmejä poikki .Samasta autosta kaksi kertaa .
Sinne täytyy päästä vettä joka jäätyy ,tai tekee jotain muuta kun yli pompii ....Itselläni oli muutama aika sitten ilmastoinnin remmi katkennut ,Puolassa asia tuli ilmi syy tuntematon .Uskon että remmi oli poikki jo entisellä omistajalla Rinta -Jolppi korvasi korjauksen joka tehtiin Puolan Luplinissa .

Ari Knuutila 26.03.2019 06:58

Mitä tuo remminvaihto nykyään kustantaa ?

Jussi Eskola 26.03.2019 07:41

Mulla homma tehtiin viime kesänä Iissä, kustannus alle 400€ vesipumppuineen

Christian Rethmann 26.03.2019 21:44

Alle 400e töineen ja vesipumppuineen tuskin koskee 2.3 konetta 2006 eteenpäin koska jo pelkästään Motonetin valmistama Motonet jakohihnasarja vesipumpulla maksaa 238e jolloin töille jää noin 150e ja tuon operaation virallinen työaika on 4.5 tuntia.

Just tänään oli asiakas kysnyt merkkiliikkeestä hintaa, vastaus oli kuulemma reilun tonnin. Meiltä tarjottiin varman päälle (=eli arviota ei ainakaan tulla ylittämään) 750-800e. Kyseessä oli 2014 malli ja homma sisälsi jakopään, vesipumpun, jäähdytinnesteet ja moniurahihnat (2kpl).

Täysintegroitujen kanssa kannattaa varautua vielä vähän extrahintaan kun konehuoneisiin pääsee usein aika nihkeästi käsiksi joka sitten hidastaa työtä.

Ari Knuutila 27.03.2019 07:55

Vielä kysymys ,auto vm.14 2.3 koneella ajettu 58ooo. Vesipumpun vaihto uuteen ???


Eli onko ,noilla kilsoilla vesipumppu jo vaihtokunnossa .
muokattu: 27.3.2019 09:51
Timo Haapanen 27.03.2019 08:41

Gatesin hihnasarja vesipumpulla maksaa 139€
https://www.autonvaraosat24.fi/gates/7277980

Siihen asentajan työtä 5 h a 50€ =139+ 250= 389€ Lisäksi Gatesin moniurahihna maksaa n.11€

@timppa

Ari Knuutila 27.03.2019 17:05

Vanhassa ketjussa jonka lukasin oli riittävästi infoa ,eli alkuperäisen pumpun tulee kestää seuraavalle seuraavaan hihnan vaihtoon asti......

Eero Bruun 30.03.2019 19:44

Tietääkö joku Kuopiossa hyvän Rapidon/Ducaton hihnanvaihtajan, joka samalla tekisi huollonkin? Hartikainen on omalla kokemuksellani yleensä 50% kalliimpi kuin esimerkiksi Volttikadun AD henkilöautoani huollattaessa tai korjatessa.

Valto Laapotti 25.04.2019 22:40

Hei. Onko 2008-mallin 2.3-Ducatossa alunperin muovinen suojakansi moottorin päällä, ja saisiko nähtäväksi kuvia, ja/tai tarkempia selostuksia noista tukkoon menevistä vedenpoistoaukoista ja konsteista, millä estetään jakohihnalle veden pääsy,, niin ja; onko noihin saatavina suojaa moottorin päälle, jolla estetään hampaan hyppääminen hihnalla?

Valto Laapotti 25.04.2019 22:42

Siis hihnan hyppääminen hampaalta.

Valto Laapotti 26.04.2019 10:43

Nyt sain selville, mikä on ongelma(https://www.youtube.com/watch?v=GwSB1qpBZCI). Mikä liimamassa on hyvä tiivistämiseen, ja onko ikkunan alakulmissa ne vedenpoistoreiät, jotka tukkeutuu?

Hannu Mankisenmaa 26.04.2019 11:25

Tämä kumi estää veden valumisen jakohihnakoteloon ja suojaa sähköosia. Ja on helppo irrottaa jos on tarve.


Avauksen otsikko ei pidä paikkaansa. Ei jakohihna hypi itsestään yli, jos se on huolettu ajallaan, vaan vesi joka on mennyt hihnalle ja jäätynyt pakkasella. Eli Fiatiss ei ole tyyppivikaa jakohihnan kestävyydessä.
muokattu: 26.4.2019 16:11
Hannu Mankisenmaa 26.04.2019 11:47

Itse laitoin suojaksi sähköosille, kun sain vinkin, koska sähköosia on mennyt näissä veden takia.

Valto Laapotti 28.04.2019 16:39

Mitä liimamassoja/teippejä yms olette käyttäneet tuon vesikourun sauman tiivistämiseen?

Christian Rethmann 28.04.2019 22:32

Kai tuohon tarkoitukseen käy 'ihan tavallinen sikaflexi' (), itelleni laitettiin moottorisilikonia jotta sen saa joskus purettuakin hajoittmatta paikkoja.

() Tiedän että Sikaflexejä on useita sortteja, toi ihan tavallinen sikaflexi vaan on sellanen keskivertoasiakkaan tilaus :-)

Valto Laapotti 06.05.2019 08:04

Siis, pitäisikö tuulilasin alanurkan seutuvilla olla ohuet vedenpoistoputket; omastani en löydä? Oletteko teettäneet uusia virta-avaimia, ja korjauttaneet virtalukkoja; omassa vain yksi avain, ja virtalukko takertelee, entisessä korjautui uudella avaimella.

Heimo Turunen 06.05.2019 12:24

Minulla meni henkilöautosta virtalukko jumiin. Vara-avain ei ratkaissut ongelmaa. Marmoritiskillä hinta lukolle oli kova ja kun halusin säilyttää yhden avaimen käytännön niin menipä monimutkaiksi, ostan lukon, lukkoseppä kokoaa haitat avaimen mukaan, marmoritiskille jossa ajonestonkoodaus ja suolainen maksu. Otin lukon irti, ihan rälläkällä parit ryppyilevät haitat sileäksi ja hyvin toimi. Eikä auennut muulla kuin omalla avaimella vaikka merkki tunnettiin ruuvarilla käyttöönotettavaksi.

Hannu Mankisenmaa 06.05.2019 17:59

Itsellä meni jumiin, kun kokeilin miten parkit laitetaan päälle, vaikka auto ei ollut kuin 5-vuotta vanha aikanaan. Merkkiliike puhui lukkojen vaihdosta ja 1000€ remontista.
Onneksi sain selville korjaajan, se löytyi, Mikkelin lukkosepät. Lähetin sinne virtalukon, kun sain lyötyä irti pallokantapultit. Lukko ja avain postiin ja homma hoitui edullisesti. Lukon mukana tuli uudet kiinnityspultit myös. Kannattaa kysyä, googlesta löytyy yhteystiedot.

Hannu Mankisenmaa 08.05.2019 05:30

Virtalukosta vielä, mitään koodauksia ei tarvi tehdä, vaan auto toimii yhdellä avaimella, kuin uutena. Hinta lukon huololle oli muistaakseni 100-200€. Muutama vuosi sitten.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.