Verkkovirran syötön katkeaminen Travemünden lautalla
Jussi Niemi
04.09.2025 09:29
Siirryttyäni käyttämään 2022-mallista Ducatoa (Caradoa), jossa on litiumakut ja muut nykyaikaiset sähkövimpaimet, jääkaapin ja pakastimen virransyöttö Finnlinesin Travemunde-Helsinki -reitin laivoilla on järjestään lauennut matkan aikana ja perille tultaessa kaapit ovat olleet haaleat, eivät todellakaan kylmät. Tätä laukeamista ei tapahtunut koskaan edellisen lyijyakku-Ducaton kanssa. Kun kysyin nyt taas keväällä kansimiehistöltä, mistä syötön laukeaminen johtuu, vastattiin, että heidän järjestelmänsä katkaisee virran syötön, jos se havaitsee, että vastaanottavassa päässä ladataan akkuja. Aiemmilla kerroilla vastaukset olivat olleet ympäripyöreitä.
Kysymykseni kuuluukin, mitä pitäisi Ducatossa tehdä, jotta syöttävä puoli ei luulisi väärin, että akkuja ladattaisiin? Autossa on paneelissa vain verkkovirran sisääntulon kytkin päällä, ja tietenkään muita laitteita kuin jääkaappi/pakastin ei ole käynnissä
Timo Haapanen
04.09.2025 10:07
Ville Säynäjäkangas
04.09.2025 10:13
Ei se mitään väärin luule. Töpseli jos on auton kyljessä ja sulla on 30A laturi litiumakuille, mutta laivalla vaan 10A sulake, niin eihän se kestä.
Vai oletko estänyt akkujen latauksen jollain erityismenettelyllä?
Timo Haapanen
04.09.2025 15:06
Caradossa ei ole ollut tehdasasennuksena LiFePo4 akkua, tai kahta kun puhut monikossa. Siellä voi olla järkyttävän iso laturi, näitä asennetaan monella tavalla.
Laturissa voi olla ottovirralle vaihtoehtoja, kunhan selvität mitä siellä on saadaan ehkä ongelma ratkaistua. Kaksi litiumia imee helkkarin ison virran.
Itsellä parhaillaan LiFePo4 latautuu Victron Energy Blue Smartilla 7,5 A:n virralla, on satavarmaa että se toimisi myös paatilla.
Petteri Haverinen
04.09.2025 16:08
Ville SäynäjäkangasEi se mitään väärin luule. Töpseli jos on auton kyljessä ja sulla on 30A laturi litiumakuille, mutta laivalla vaan 10A sulake, niin eihän se kestä.
Vai oletko estänyt akkujen latauksen jollain erityismenettelyllä?
Mietis nyt taas Ville, ennenkuin kirjoitat… missä tavan pistokkeessa on enempää kuin 16ah sulake??? Jos tarvittaisiin 30 ah sulake, niin missä lifepo4 akut saisi ladattua??
Eipälen Jussi, että laivassa vikavirtasuoja katkaisee virran m-autoosi. Käytäisin auton asiantuntijan tarkastuksessa…
Timo Haapanen
04.09.2025 17:50
Mitään tekniikan huippua laivalla olevat sähkövedot eivät ole. Työmaakeskuksia ja alakeskuksia pitkillä johdotuksilla. Eikä mitään uutta tavaraa.
Kyllä Petteri 30 A:n laturit ovat melko tavallisia. EBL- latureissakin maailman sivu on 18 A.
Tilanne on muuttunut litiumin tultua, kaksi vajaata litiumia ottaa helposti vaikka 60A, latureitakin on yleisesti kaytössä 50 ampeerisia.
Antero Virkkala
04.09.2025 19:53
Huomannette, että 10A 230 voltilla = 2300W. 30A 15 voltilla = 450W. Ei 230 voltin johtosuojan pitäisi laueta ennen kuin muutama tuollainen akkulaturi kuormittaa samaa johdonsuojaa.
Ville Säynäjäkangas
04.09.2025 21:00
No niin tietenkin muuntajan tulo- ja lähtöampeerit on erit. Sulakkeen myyjän sanat ”Sulaketta ei voi mitoittaa wattien mukaan. Ampeeri on aina ampeeri jännitteestä riippumatta” on vaan jäänyt niin hyvin muistiin. Erikoiskuljetus-etuautoon rakennettiin 12v sähköjä ja sulakerasiaksi laitettiin taloihin tarkoitettu din-kiskorasia 230v 10A automaattisulakkeilla. Mietiskelin että onko ampeeri kylmästi vaan samanarvoinen 12v tasasähkössa kuin 230v vaihtosähkössä?
Timo Haapanen
05.09.2025 08:19
Jos aloittajan auto on ainut mistä sähkö katkeaa pitää vikaa hakea juuri siitä autosta.
Kari Rautiainen
05.09.2025 09:50
Timo HaapanenJos aloittajan auto on ainut mistä sähkö katkeaa pitää vikaa hakea juuri siitä autosta.
Viimeks kun tulin trawesta helsinkiin, oli viereisestä autosta sähköt poikki ja jääkaappi lämmenny. Samasta jakorasiasta kun munkin auto. Ero vaan jääkaapissa, sillä ei osannu kaappi toipua häiriötilasta, mulla näköjään osas. Yhtään en ihmettele että pikku katkoksia virransyötössä kun kattelee niitten virityksiä. Kansimiehen selitys latauksen tunnistuksesta voi jättää omaan arvoonsa.
Muuten se sulakekoko, just laitoin 4000w invertterin autoon, ja 300A sulakkeen väliin.
Petteri Haverinen
05.09.2025 10:38
Timo HaapanenMitään tekniikan huippua laivalla olevat sähkövedot eivät ole. Työmaakeskuksia ja alakeskuksia pitkillä johdotuksilla. Eikä mitään uutta tavaraa.
Kyllä Petteri 30 A:n laturit ovat melko tavallisia. EBL- latureissakin maailman sivu on 18 A.
Tilanne on muuttunut litiumin tultua, kaksi vajaata litiumia ottaa helposti vaikka 60A, latureitakin on yleisesti kaytössä 50 ampeerisia.
En sitä kirjoittanut, vaan sitä ettei vaadi lataaminen 30ah sulaketta 230v järjestelmään…
Timo Haapanen
05.09.2025 15:08
Kari RautiainenViimeks kun tulin trawesta helsinkiin, oli viereisestä autosta sähköt poikki ja jääkaappi lämmenny. Samasta jakorasiasta kun munkin auto. Ero vaan jääkaapissa, sillä ei osannu kaappi toipua häiriötilasta, mulla näköjään osas. Yhtään en ihmettele että pikku katkoksia virransyötössä kun kattelee niitten virityksiä. Kansimiehen selitys latauksen tunnistuksesta voi jättää omaan arvoonsa.
Muuten se sulakekoko, just laitoin 4000w invertterin autoon, ja 300A sulakkeen väliin.
Jos autossa on AES kaappi automaattiasennossa ja tulee katkos alkaa kaappi välittömästi etsiä kaasua. Kun sitä ei löydy tapahtuu jotain. En ole omastani kokeillut mitä tapahtuu, enkä kokeile, sen verran herkkiä nämä ovat.
Manuuaalikaapin (MES) olessa verkkovirrassa palautuu se samaan missä on onkin.
AES-kaappi pitäisi ehkä asettaa verkkovirralle niin se löytäisi sen katkoksen jälkeen. Arvailua tämä kaikki.
Kari Rautiainen
05.09.2025 17:07
Timo HaapanenJos autossa on AES kaappi automaattiasennossa ja tulee katkos alkaa kaappi välittömästi etsiä kaasua. Kun sitä ei löydy tapahtuu jotain. En ole omastani kokeillut mitä tapahtuu, enkä kokeile, sen verran herkkiä nämä ovat.
Manuuaalikaapin (MES) olessa verkkovirrassa palautuu se samaan missä on onkin.
AES-kaappi pitäisi ehkä asettaa verkkovirralle niin se löytäisi sen katkoksen jälkeen. Arvailua tämä kaikki.
Vaikee sanoa. Mulla on aina automaatilla. En tiä sitte mistä johtuu. Puskissa kun meen ja vaihdan kaasupullon, kaappi menee tietty virhetilaan eikä osaa toipua kun kaasua taas on. Se on kuitattava että lähtee taas hommiin.