Talven 2017-2018 matka Portugaliin ja vähän mualle

Kaj Nyyssönen 12.04.2018 21:47

Armacão de Pera

Täällä on kyllä ihan keskitalven kelit välillä sataan kaatamalla ja sitten paistaa aurinko joka synnyttää viiden bofoorin tulen eikä lämpötila iltapäivällä kuin 16 - 18* Yöt alle +10 astetta. Olavi Virta lauloi Portugalin huhtikuusta mutta se oli ennen vanha nyt ollaan menossa kohti uutta jääkautta. Joten politikot miettii miten sen verottaminen onnistuisi meneen läpi samanaikaisesti kun verotetaan ilmaston lämpenemisestä.

Kuvat Sataa ja paistaa vuoron perää otin kuvaa kujasta mutta tulikin selfie

Kaj Nyyssönen 15.04.2018 21:25

Vila Real de Santo Antonio

Kotimatka alkaa 17.4.2018 Matkalla käymme La Rochelle ulkopuolella olevaan saareen Biskaja lahdella jonne pääsee vain laskuveden aikana. Seuraava kohde on Normandian maihinnousualueella Sainte-Mére-Eglise jossa on Airborne museo seuraava kohde on Amerikkalaisten hautausmaa. Kolmas toisen maailmansodan kohde Dunkerque joka käsittelee alkusodassa Englatilaisten perääntymisestä Ranskan maalta. Sieltä sitten suunnistetaan Travemündeen josta laiva Helsinkiin lähtee 30.4.2018 klo 03:00.Vuosaaren satamassa olemme sitten 1.5.2018 aamulla.
Kuvat täältä:
https://photos.app.goo.gl/Q1cHw9G7skJRY8ej2

Kaj Nyyssönen 18.04.2018 13:28

Tänää ajamme toisen etapin ja pelkkää moottoritietä rampilta toiselle. Tulee olemaan 4 km pitempi kuin edellinen mutta kestää luhyemmän ajan koska saamme keskinopeudeksi n. 90 km/h. Vielä lataamme aurikosähköä starttiakkuun jäi eilen vähän vajaaksi kun tuo sähköflekti kävi niin pitkään noissa mäissä. Samalla kirjoittelen LEO24h Servicen hyvällä WiFi palvelulla tänne.
Muut kuvat kuvakansiossa:

Kaj Nyyssönen 19.04.2018 18:55

La Brujula
Baskimaan reunalla pohjois Espanjassa kolmas ajopäivä takana 861 km ajettu. Kaksi ensimmäistä päivää totuteltiin ratin kääntämistä kolmantena ajoimme 427 km ilman yhtään pysähdystä. Kohta lähdön jälkeen nousi tie 940 m korkeuteen jolloin tarvitsimme sähköflektin apua moottorin jähdyttämiseen toinen rykäys vei meidät 1184m korkeuteen kyllä flekti oli pitkään päällä aurinkosähkön avulla.

Samoin toimii Repsol asema jolla yövyimme edellisen yön on rakentanut ison aurinkopatteriston. Kyllä minä mielummin ajan Mersulla kuin BMW:llä.

Tämä La Brujula on 1000m korkeudessa mutta matkan varrella käytiin välillä aika alhaalla. Valitettavasti fontti koko on niin pieni 14" nätyöllä että en näe lukea korkeusmittaria ajaessa. Olen suunnitellut ostavani lentokoneen korkeusmittarin tai variometrin että tiedän olemmeko menossa ylöspäin vaiko alaspäin.

Illalla siirymme ravintolaan syömään, automme vieressä löytyy myös sellainen joka jossa lukee CLUB ja väritys on vaaleanpunainen. Siinä se on ollut joka vuosi eikä sisällä ole tullut poikettua. Olenkohan menettänyt jotain?

kuvatekstit näkyy täältä
https://photos.app.goo.gl/Q1cHw9G7skJRY8ej2

Kaj Nyyssönen 19.04.2018 18:55

La Brujula
Baskimaan reunalla pohjois Espanjassa kolmas ajopäivä takana 861 km ajettu. Kaksi ensimmäistä päivää totuteltiin ratin kääntämistä kolmantena ajoimme 427 km ilman yhtään pysähdystä. Kohta lähdön jälkeen nousi tie 940 m korkeuteen jolloin tarvitsimme sähköflektin apua moottorin jähdyttämiseen toinen rykäys vei meidät 1184m korkeuteen kyllä flekti oli pitkään päällä aurinkosähkön avulla.

Samoin toimii Repsol asema jolla yövyimme edellisen yön on rakentanut ison aurinkopatteriston. Kyllä minä mielummin ajan Mersulla kuin BMW:llä.

Tämä La Brujula on 1000m korkeudessa mutta matkan varrella käytiin välillä aika alhaalla. Valitettavasti fontti koko on niin pieni 14" nätyöllä että en näe lukea korkeusmittaria ajaessa. Olen suunnitellut ostavani lentokoneen korkeusmittarin tai variometrin että tiedän olemmeko menossa ylöspäin vaiko alaspäin.

Illalla siirymme ravintolaan syömään, automme vieressä löytyy myös sellainen joka jossa lukee CLUB ja väritys on vaaleanpunainen. Siinä se on ollut joka vuosi eikä sisällä ole tullut poikettua. Olenkohan menettänyt jotain?

kuvatekstit näkyy täältä
https://photos.app.goo.gl/Q1cHw9G7skJRY8ej2

Kaj Nyyssönen 19.04.2018 18:57

La Brujula
Baskimaan reunalla pohjois Espanjassa kolmas ajopäivä takana 861 km ajettu. Kaksi ensimmäistä päivää totuteltiin ratin kääntämistä kolmantena ajoimme 427 km ilman yhtään pysähdystä. Kohta lähdön jälkeen nousi tie 940 m korkeuteen jolloin tarvitsimme sähköflektin apua moottorin jähdyttämiseen toinen rykäys vei meidät 1184m korkeuteen kyllä flekti oli pitkään päällä aurinkosähkön avulla.

Samoin toimii Repsol asema jolla yövyimme edellisen yön on rakentanut ison aurinkopatteriston. Kyllä minä mielummin ajan Mersulla kuin BMW:llä.

Tämä La Brujula on 1000m korkeudessa mutta matkan varrella käytiin välillä aika alhaalla. Valitettavasti fontti koko on niin pieni 14" nätyöllä että en näe lukea korkeusmittaria ajaessa. Olen suunnitellut ostavani lentokoneen korkeusmittarin tai variometrin että tiedän olemmeko menossa ylöspäin vaiko alaspäin.

Illalla siirymme ravintolaan syömään, automme vieressä löytyy myös sellainen joka jossa lukee CLUB ja väritys on vaaleanpunainen. Siinä se on ollut joka vuosi eikä sisällä ole tullut poikettua. Olenkohan menettänyt jotain?

kuvatekstit näkyy täältä
https://photos.app.goo.gl/Q1cHw9G7skJRY8ej2

Kaj Nyyssönen 23.04.2018 16:27

Ranskassa olemme olleet jo kolme yötä. Matka on edennyt Normandian tutustumaan maihin nousun tapahtumiin paikan päällä.
Kuvat tulee kuvakansioon kun olen yhteydessä kannettavalla.

Kaj Nyyssönen 25.04.2018 15:06

Nyt vuorossa on Dunkerque josta Britit evakuoitiin pienillä huviveneillä kun laivastoa loppui alukset. Operaatio dynamo museo on täällä ohjelmassa

Kaj Nyyssönen 25.04.2018 18:18

Olemme nyt paikkakunnalla josta Englantilaiset häädettiin manner Euroopasta 1940. Eli
Dunkerque
Tässä museossa emme ole vielä käyneet. Täällä tuntuisi olevan takatalvi kun lainelautailijat surfaavat reilia ylinopeutta rannan suuntaisesti. lämpötila on vain 13 astetta. Kun saavuimme Ranskaan meillä oli +27 kelit.
Ensimmäinen yöpyminen 8 km etelään Bordeaux söimme illalla terassilla. Toisessa kohteessa oli viikonlopun ja lämpimän kevätsään aikaansaama liikenne sumppu joten ohitimme sen. Seuraava yö oli Nantes etelä puolella. La Relax rekkaravintola.
Seuraavana päivänä ajoime Saite-Mere-Eglise joka oli ensimmäinen laskuvarjojoukkojen pudotus paikka. Siellä se John Steeleedelleen roikkuu laskuvarjostaan kirkon tornissa, nykyään korvattu nukella. Kiersimme Kiersimme Airborne Troups näyttelyn joka käsitti laskuvarjo joukot ja liitokoneilla lasketut joukot.
Seuraavana päivänä ajoimme kohti Dunkerqueta mutta pysähdyimme (ylimääräinen kohde) Saksalaisten hautausmaalla. Sille oli haudatti 22000 sotilaan ruumiit. Seuraavana oli vuorossa Amerikkalaisten hautausmaa vajaat 10000 hautaa. Mutta missasimme liittymän koske seuraavasta ei enään päässyt sinne. Hyvä näin kaikki paikat on olleet täynä Amerikkalaisen kuvia mutta hyvin vähän Saksalaisten alueelta. Ajomatka Dunkerquen oli 479 km ja ilman tuota toista pysähdystä pääsimme perille valoisaan aikaan koska ajamme ilman ajovaloja.
https://photos.app.goo.gl/Q1cHw9G7skJRY8ej2

Kaj Nyyssönen 27.04.2018 21:58

Minulla ei ole Suomen vandin dösä mutta Suomen vanhin Volvo -b10M runkonumero 65. Volvo toi niitä kolme näyttelybusseiksi uudesta tekniikasta niiden kahden muun runkonumerot ovat 66 ja 67 onko kukaan kuullut niistä mitään.

Nyt on 500 km Travemünden lauttasatamaan,aamulla ei ilmanpaineet millään nousseet. Autohof Senden vieressä oli MAN huolto ja myynti soitin heille voivatko tulla apuun. Tulivat löysi että lähtöletku kompressorista oli vanhuutttaan haljennut rakensivät uuden eikä veloittaneet mitään. Oli ystävän palvelus. Palveleva yritys on nimeltään MAN service Münster - Senden. onneksi tämän päivän ajomatka oli suunniteltu vain 115 km pituiseksi. Maanantaina 30.04.2018 klo 03 aamuyöstä lähtee laiva satamasta. Joten toivossa eletään että mukana ollaan. Kuvat olen laitettu - olen laittamassa Kuvakansioon - tässä vaiheessa sekaisin koska koostuu useasta lähteestä.
https://photos.app.goo.gl/Q1cHw9G7skJRY8ej2

Kaj Nyyssönen 02.05.2018 14:56

Kotona olemme!

Matka on tehty ja korjattavaa on kertynyt. Dunkerquessa kävimme Operaatio Dynamo museossa joka kertoo Liittoutuneiden evakoinnista Ranskan maalta kevät 1940. Luoja soi melle loppumatkaksi joka päiväisen Staun alkaen Antwerpenin ohituksesta ja päättyen Hampurin ohittamiseen. Travemündessä oli Festivaalit päällä josta otin musikkia videolle. Videot julkaistaan vähän myöhemmin omassa kansiossa nyt olen lisännyt loppumatkan kuvat. Laivaan saimme ajaa klo 00:03 30.04.2018 viitoskannelle.
https://photos.app.goo.gl/Q1cHw9G7skJRY8ej2

Liitetiedostot

img_4495.jpg
Kaj Nyyssönen 18.05.2018 20:49

Nyt on auton vikalista tä'nä'ä'n jä'lleen lyhetynyt. Hain auton takaisin Hämeenlinnasta. Laturi on nyt korjattu / vaihdettu. Hiilisilta oli loppu ja toisena tuplavikana ankkurin käämi oli poikki. Heiltä löytyi käytetty ankkuri tai laturi hintaan 900€. Suorittivat sille täyden huollon. Kun laturi alkoi lataamaan huomasivat että shunttivastuksen johdon liitin kuumeni hurjasti. Olin kopeloinnut sitä talvella Portugalissa tekivät siihen uuden liitimen.
Alku viikosta löysin ajovalojen vian, ajovalopoltin oli oikosulussa lampun sisällä lähi ja kaukovalo.
Kolhu kyljessä on hitsattu umpeen korjaus edennyt spaklausvaiheeseen.
Vilkkuvalon lasi tilapäiskorjattu liimaa leikkaa tekniikalla - uusi lasi tilattu Hellan tehtaalta kaksi kpl joista toinen varalle. tekevät tilauksesta toimitusaika kahdeksan viikkoa - ei kerkiä katsastusajan puitteissa.
Valokuvakansiossa on lisätty kustannuslaskelma mitä tämän talven matka maksoi.

Kaj Nyyssönen 27.05.2018 17:48

Talven matkan viimeinen päivitys on nyt tehty. On lisätty 7 minutin musikkivideo Tarvemünden 28.4 - 1.5.2018 festivaalelta joka oli rantapromenaadin varressa.

https://photos.app.goo.gl/Q1cHw9G7skJRY8ej2

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.