- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Tänään kirjoittaa näin
Tänään kirjoittaa näin
https://www.youtube.com/watch?v=4truiEwub0M&list=RD4truiEwub0M
Hiljennä nyt Matti Unkarin kohdalla ettet sinne kylmään Kroatiaan heti joudu. Tänään 28° Unkarin Túrkevessä. Meillä reissun neljäs kylpylä menossa, ainakin yhtä monta vielä jäljellä.
@timppa
Olemme melko tarkasti tuon 28 alla. Vasárnap = sunnuntai.
@timppa
Liitetiedostot
1-img_20180414_200930.jpgEilen Puolassa oli +25 ja niin oli tänään tällä Budapestissakin.
Nytkin klo 19 aikaan vielä +20.
Minulla on aina ollut sellainen mieliteko, että auringonlaskun ja itseni väliin ei saa jäädä kun meri.
Tämä ei täällä sisämaassa onnistu, siksikin Croatiaan.
Perjantaina iltapäivälaivalla tultiin Tallinaan.
Tänään tiistaina iltapäiväkahvit juotiin jo Croatissa Pagin saaren maisemissa.
Autopaikan piha on sitten viime kevään laatoitettu, joten pihamattoja ei enää tarvita.
Liitetiedostot
016.jpgMoi Matti mitä reittiä käytit, kun ajelit Pagin saarelle . Oletko/ oletteko jollain Campinalueella ,kuvat ois tosi kivoi.
Hyviä lomapäiviä matkaajille . P.s millä kulkineelle huristelette siellä Kroatiassa....?
Ter. HakalinPoika
Hei! Ari
Tultiin reittiä Tallinna - Pärnu (Camping Konse) - Siwalki camping Privat - Lublin (TIR-Park) - Budapest(camping Fortuna) - Pag-saari ( Camping Simuni)
Kroatiassa etelään menevältä moottoritieltä laskeuduttiin Adrian meren rannalla olevaan Senj íin josta ajo Priznaan ja siitä lautalla Pagin Zigljen. Lauttamaksu 25 e/suunta.
Tästä alueesta saat tietoja ja kuvia www.camping-simuni.hr
Vaihdamme tästä kohta puolin hieman ylemmäs Rijekan lähelle KRK:n saarelle ja siellä camping KRK:lle
https://www.camping-adriatic.com/camping-krk-politin
Tässä tietoa Croatin camping-alueista yleensä
https://www.camping.hr/best-camps
Via Baltica on Bialystockiin saakka kunnossa, joskin heikkenemässä kun alkaa suuresta liikennemäärästä johtuen tulla runkovaurioita.
Tämä varsinainen Puolan "itäinen reitti" on edelleen vaihtelevassa kunnossa ja toisaalta sen ymmärtää kun Puolan tienrakennuksen painopisteet on ihan muualla.
Suurimpien kaupunkien ohitustiet on valmiit ja senpä vuoksi navi kannattaa päivittää ennen kun reitille lähtee. Heikkokuntoisia osuuksia reitillä on edelleen ja yksi riesa Puolassa on suuri määrä pieniä taajamia joiden läpi tie kulkee ja nopeusrajoitukset 40-50-60 km/h. Keskinopeus jää pakosta aika pieneksi.
Slovakian tarra-vignette on vaihtunut Unkarin tapaan elecktroniseksi eikä tarroja enää myydä.
Kroatian tietullijärjestelmä on ns. suljettu järjestelmä eli maksu peritään tietulliasemilla.
Kulkimena on matkailuauto.
Ari
Tässä muutamia kuvia rannan vapaista paikoista.
Nyt eletään huhtikuuta ja tänään päivälämpötila oli jo varjossa +24 C ja yölämpötilakin oli viime yönä jo +18
Tuskin täällä "valkoihoinen" elää keskikesällä.
Liitetiedostot
007.jpgHuonot puolet pitää mainita myös. Huhtikuussa merivesi on kylmää. Jos uimaan tokenee niin Kroatiassa on aika yleistä että rannat ovat erittäin kivisiä= vaikeita kahlata. Muualla kuin saarilla on kämppäreillä jyrkät rinteet rantaan, lähes kaikki paikat ovat pengerrettyjä.
Meri on toki erittäin kaunista katsella.
@timppa
Niissä maissa joissa ei ole merenrantaa, merivesi on vielä kylmempää tähän aikaan vuodesta.
Se että mantereen paikoilla on jyrkät rinteet rantaa ei ole koko totuus.
Tässä muutamia esimerkiksi.
https://www.istracamping.com/en
https://www.camping.hr/campsites/jezera-lovisca
https://www.camping.hr/campsites/solaris
Pengerretyllä merenrantacampingilla on puolensa ja puolensa.
Tasamaan tallaajien camping-alueella vain rantapaikoilla olijoilla on meri- tai järvinäköala.
Pengerretyllä alueella lähes jokaisella, ja vallankin jos pengerrys on riittävä ja alueen tiestö tukee lomitusta.
Kiitos Matti
Taas laitoit tositukevan tietopaketin .
Ter. Hakalinpoika
Juu, en minä Kroatiaa isommin moiti, pikkuisen ylimainostettu se vaan on. Hyviä puolia on paljon esim. ravintoloiden merelliset sapuskat ovat erinomaisia.
@timppa
Eilen vaihdettiin paikka jumalattomassa helteessä kun meni jo +30 C rikki.
Illalla piti nestetasapainoa jo parantaa huurteisilla tuolla ravintolan terassilla.
Ohessa muutamia kuvia auton sivuikkunasta otettuna tuolta rantatieltä ja pari kuvaa tältä uudelta alueelta.
Tuolla uima-altaalla pääsisi Timokin kultansa kanssa vaikka kuutamouinnille, kun näyttää tuo kuukin tuossa taas täyttyvän.
Eilen vaihdettiin paikka jumalattomassa helteessä kun meni jo +30 C rikki.
Illalla piti nestetasapainoa jo parantaa huurteisilla tuolla ravintolan terassilla.
Ohessa muutamia kuvia auton sivuikkunasta otettuna tuolta rantatieltä ja pari kuvaa tältä uudelta alueelta.
Tuolla uima-altaalla pääsisi Timokin kultansa kanssa vaikka kuutamouinnille, kun näyttää tuo kuukin tuossa taas täyttyvän.
Timpan kanssa samoja mietteitä, Adrianmeri rantoineen kaunista katseltavaa matkiksen vieressä istuen, toiminnallisesti Kroatia ei meidän porukalle ole sitä ykkösmestaa (uinti, pyöräily yms.). vaan onpahan tuota Euroopassa valinnanvaraa yhden elämän tarpeiksi, Suomesta nyt puhumattakaan.
Onko teillä oikein ykkösmestoja? Meille ei niitä vielä ole niitä päässyt kertymään.
Mutta liikennemerkkiä on aina noudatettava vaikka se olisi tämän näköinen.
Liitetiedostot
077.jpgKyllä me olemme uineet ja istuneet terveysvesissä joka päivä aamulla tunnin ja illalla toisen. Vesien lämpö on ollut 27°- 40°C.
Seitsemäs kylpylä meneillään, osassa käyty kahteen kertaan. Altaita kylpylöissä sisällä ja ulkona alkaen kolmesta aina viiteentoista asti.
@timppa
No, kun kerran kysyt, niin on todellakin ykkösmesta, se alkaa tuosta tontin rajalta eli Päijänne saarineen ja uimapaikkoineen, upeat maisemat Paljaspäältä ja Satasarviselta, veneilyreitit aina Lahdesta Viitasaarelle, on reheviä lehtoja ja kuivempia männiköitä vaeltaa, luonnonrauhaa ja eläimiä, lintuja. Jotkut puhuvat oikein Paratiisisaarista, Alvar Aaltokin viihtyi kesäpaikassaan tuossa saaren toisella reunalla.
Siitä huolimatta Eurooppa kutsuu, vaihtelu kun virkistää, ehkäpä nuo Timpan mainostamat kylpylät, piti jo viime keväänä käydä, vaan aika tuhrautui jo menomatkan mielenkiintoisiin paikkoihin, kun olimme niin typeriä, että takerruimme kaikkialle ex tempore, olis pitänyt vain huristaa niska kyrmyssä suoraan Unkariin.
Päästin emännän pahimmasta matkakuumeesta viikoksi Marbellan aurinkoon Vappuaattona, pääsee hetkeksi vapaalle mun passaamisesta.
@Timppa
Voitko Timo hieman avata, missä kylpylät sijaitsevat,ois kiva merkata ylös.
Viime vuonna käytiin Castrum Termal Camping és Apartman
Hajdúböszörmény, Uzsok tér 1, 4220 Unkari.
https://goo.gl/maps/3zSkTfJbWjA2 .täällä.
Tohtiko niihin mennä?
Kun viimeksi kävin Sotsissa niin puoleen kesään haisin mädälle kananmunalle.
Kun Kroatiasta puhutaan usein niistä suurista - jopa liian suurista - camping-alueista.
Maassa on kuitenkin paljon pieniä vain muutaman kymmenen paikan alueita, joilla kannattaa yöpyä.
Tässä pari esimerkiksi.
Tuo aivan Senj´n kaupungin keskustassa oleva alue on varmaan kesäisin aina täynnä joten kannatta olla ajoissa liikkeellä jos sinne aikoo.
http://visitsenj.com/en/tourist-offer/campsites/skver-campsite/
http://www.apartmani-sibinj.com/campings.php
Viime keväänä olimme mm. täällä:
https://goo.gl/maps/U8P17ap6Esj
Kivat kuppilat ja aika hyvä ranta.
Arille! Hajdúböszörmény on tuttu paikka. Kunhan tulen kotiin teen kartan paikoista missa kannattaa käydä. Meillekkin tuli pari hutia tällä reissulla, ei tarvinnut jäädä.
@timppa
Lämpimässä krakovassa ollaan. Via balticaa pitkin ollaan tultu. Varsovassa oltiin pari päivää ja nyt krakovassa pari päivää. Eilen tutustuttiin hienoon wavelin linnaan ja vanhaan kaupunkiin. Tänään olisi tarkoitus jatkaa matkaa kohti budapestia. Siellä vietetään pari päivää ja eteläisin piste olisi kroatiassa istrian niemimaalla. Venetsian ja gardajärven kautta kohti muncheniä ja siitä hiljokseen kohti suomea. Paluureitti vielä auki. mennäänkö samaa reittiä takas vai ajetaanko tanskan kautta.
Liitetiedostot
verkahalli_krakovassa.jpgReilu viikko ollaan oltu nyt reissussa. Aluksi via Baltiaa pitkin Kaunasiin jossa kämppärit olivat kiinni. Jatkettiin matkaa vähän eteenpäin ja yövyttiin Baltian logistiikka kesuksen vieressä olevan pikkumotellin pihalla. Motelli oli täynnä! Majoittuminen ei maksanut mitään mutta käytiin illallisella motellilla. Kahdenkymmenen euron setelistä jäi reilusti tippiä myös majoituksesta.
Varsovan VOK:ssa olimme yhden yön ja Krakovan SMOK:ssa pari yötä. Sieltä Budapestin länsipuolelle yhdeksi yöksi ja sitten lyhyt siirtyminen Hevizin Castrumiin. Eilen työpäivän mittainen siirtoajo Kroatiaan Splitin lähelle Camping Stobreciin. Päätettiin olla täällä Vapun yli lähteä sitten jollain aikataululla ajelemaan pohjoista kohti. Takaisin ajo via Baltiaa pitkin ei enää innosta.
Matka jatkuu ja tänään vaihdoimme maata.
Läksimme aamulla Croatian camping Krk:ta, ajoimme Slovenijan poikki Rijekasta Triesteen ja ja siitä Gardan Bardolinoon ja vanhalle tutulle Camping Serenellalle, joka on niin täynnä kun Turusen pyssy, ettei sovi laukeamaan.
Tuolla KRK campingilla kannattaa poiketa jos ei muuten katsomassa mihin suuntaan hyvät camping-alueet Euroopassa on kehittymässä. Ja niin on kyllä hinnatkin. Korkean sesongin aikaan autopaikka ja kaksi henkilöä parhailla paikoilla kustantaa yli 70 e/vrk.
Ja silti nytkin parhaat paikat täyttyi ensin.
Campingilla on muuten ruoan laadun suhteen hyvin korkeatasoinen ja kohtuuhintainen ravintola.
Ja täällä Serenellalla havaittavissa sama ilmiö kun monilla muillakin camping-alueilla, matkailuauto- ja vaunupaikkoja on muutettu bungalow-paikoiksi merkittävä määrä. Ilmeisesti niistä tulee rahaan enemmän.
Triesten jälkeen alkaa harvinaisen pitkä tietyöalue joka aiheuttaa ruuhkia jo nyt ja kesällä varmaan vielä enemmän, vaikka koko ajan on käytössä ainakin kaksi kaistaa.
Tällä menolla Eurooppa hukkuu rekkoihin. Tänään näin elämäni pisimmän rekkajonon heti Triesten jälkeen. Ainakin 25 kilometriä rekkoja jonossa moottoritien toisella laidalla.
Samat aatokset kun Jukalla. Varsinaisen Via Baltica -osuuden 67-tiestä voin ajaa, eli välin Tallinna -Varsova, mutta Puolan itärajan teille en enää mene.
Italiassa dieselin hinta moottoriteiden varsilla hipoo jo 1,6 e/ltr.
Vastapäisen paikan saksalainen naapuri tuli toivottaman tervetulleeksi, kun sain leirin pystyy ja samalla kertoi lyhyesti saman tarinan, jonka olen kuullut saksalaisilta monta kerta.
Oli tullut laivalla Suomen, ajanut matkailuautolla maa päästä päähän Inariin ja siitä Nordkappin ja edelleen Norjan rannikkoa alas Osloon ja sieltä kotiin,
Sitten hän pani kädet ristiin rinnan päälle, esitti vilunväristyksiä, ja sanoi Finland rain, rain rain.
Jos tuon on saksalaisten karavaanarien kuva Suomesta laajemminkin niin eipä ihme jos heitä ei meillä juurikaan enää näy.
''Samat aatokset kun Jukalla. Varsinaisen Via Baltica -osuuden 67-tiestä voin ajaa, eli välin Tallinna -Varsova, mutta Puolan itärajan teille en enää mene.''
Se on maailman sivu ollut niin ettei Puolassa pidä ajatella matkaa kilometreinä vaan aikana. Pitää ottaa joku tuntimäärä minkä ajaa ja sitten vaan ajaa sen eikä mieti muuta. Ei hiljaa ajamisessa mitään vikaa ole, suhtautumiskysymys se on. Naftaakin kuluu vähemmän kun mennään 50-60 km/h.
@timppa
Silloin vaatimukset on eri, kun on ollaan matkalla kohdealueelle, tai kohdematkalla.
Silloin yleensä mennään eikä meinata, koska matkalla vietetty aika on pois kohdeajoista.
Töllistelymatkat jossa ollaan "matkalla ei minnekään" on asia erikseen.
Kyllä Croatian suuntaan menijöiden kannattaa ajaa reittiä:
Varsova - Katowice/Krakova - Brno - Wien - Graz - Maribor - Ljubljaba - Trieste/Rijeka.
Reitille sattuu monia mielenkiintoisia tutustumiskohteita jos on niihin aikaa,
Miksi tehdä matkasta epämiellyttävä, pelkällä perusajatuksen vaihdolla tilanne muuttuu, ei kiirettä, ei mitään väliä.
@timppa
Varman Timollekin jossain vaiheessa selviää, että silloin kun ollaan johonkin tiettyyn kohteeseen menossa niin silloin mennään eikä meinata.
Aina kohteessa on mukavampi olla kun tien päällä ja etenkin eurooppalaisessa liikenteessä.
"Töllistelyajo" jossa edetään kohteesta toiseen tai vain edetään on asia erikseen.
Itse olen sen vaiheen jo jättänyt taakse.
Sitä paitsi ei ne Puolan itäpuolen tiet siitä parane eikä taajamien läpi 40 jurraten (joissa se tie on vielä huonommassa kunnossa) siitä vähene eteni miten tahansa. Siitähän tässä nimenomaan on kysymys.
Varman Timollekin jossain vaiheessa selviää, että silloin kun ollaan johonkin tiettyyn kohteeseen menossa niin silloin mennään eikä meinata.
Aina kohteessa on mukavampi olla kun tien päällä ja etenkin eurooppalaisessa liikenteessä.
"Töllistelyajo" jossa edetään kohteesta toiseen tai vain edetään on asia erikseen.
Itse olen sen vaiheen jo jättänyt taakse.
Sitä paitsi ei ne Puolan itäpuolen tiet siitä parane eikä taajamien läpi 40 jurraten (joissa se tie on vielä huonommassa kunnossa) siitä vähene eteni miten tahansa. Siitähän tässä nimenomaan on kysymys.
Meillä tuo "töllistelyajo" on kestänyt yli 30 vuotta. Koskakohan siitä pääsisi eroon ?
Ehkä sitten kun tuo "Viimeinen loma" alkaa ?
Kolmessakymmenessä vaanarivuodessa on kyllä mulle selvinnyt monta asiaa.
Toki joskus kun on sopiva mieli päällä tulee ajettua 10-12 tunninkin päiviä mutta ei niistä kiva olo tule. Nyt käytin 5 päivää Unkarin pohjoisosaan, se tekee 320 km/päivä. Ei ollut pitkiä päiviä vaikka keskinopeus oli 60km/h.
@timppa
Helteisessä budapestissä ollaan kolmatta päivää. Tänään sääennuste +26c. Haller campingilla alkavat pikkuhiljaa varutautumaan sesonkiin kohentelemalla paikkoja. Muutaman sadan metrin päästä menee metro jolla näppärä mennä keskustaan. Pyörälläkään ei ole pitkä matka joen vartta mennä. T
Tänään mennä linnavuorelle ihastelemaan budapestin näkymää. huomenna jatketaan matkaa balatonille. Paikan päällä katsotaan jäädäänkö viettämään hellepäivää sinne vai jatketaanko kohti kroatiaa. ajoreitti on vielä auki, että ajetaanko zagrebin kautta istirin niemimaalle vai slovenian kautta. Onko slovenian reitti millainen? Ljubljana kiinnostaisi. siitä voisi ajaa pulaan tai rovinjiin.
Kroatiassa olisi aikomus viettää muutama päivä ja mennä siitä venetsiaan camping fusinaan.
suomalaisia karavaanareita ei ole vielä sattunut samalle kämppärille. eilen tavattiin budapestin illassa suomalainen pariskunta joka oli viettämässä pitkää viikonloppua täällä.
Castrumit tuttuja. Tizzajärvellä oltu monet kerrat ja viikot. Thermal camping. Siinä Lidlin vastaisella puolella. Komeat pyörätiet pitkin järven penkkoja. Camping lämpö Kylpylä vähän ehtoossa, mutta edullinen ja kaikki toimii. Monia muita en nyt ala luetteleen.
Kai suosittelen, että ajat Ljubljanan kautta.
Slovevenia on vignette maa.
Ljubljana -Trieste reitille sattuu Postoijan tippukiviluolan joka on käymisen arvoinen kohde.
Luolasto on syvällä vuoren sisällä ja sinne mennään pienellä sähköjunalla.
Katso paikan tiedot netistä,
Postoijassa voi ensimmäisen kerran ratkaista miten menet Istrialle.
Uuden reittivalinnan voi tehdä vielä ennen Triesteä.
Fusina campingin lähes portin pielestä pääsee Venetsiaan vesibussilla ainakin tunnin välein.
Jos saat Fusinassa rantapaikan niin ota.
Illalla Venetsian valot näkyy hyvin campingille ja saatat kokea yllätyksen kun valtavan tankkerit menee aivan autosi keulan editse Mestren sataman suuntaan
mihin sulla Matti oikein kiire on,hautaanko?töllistelymatka?lentokoneella pääsee nopeesti ja hotellikaa paljoo maksa jos turistirysiä kohtaan mieli????
En nyt ymmärrä mihin edellinen kirjoittaja viittaa.
Vastasin vain kysyjälle reittivalintaa koskevaan kysymykseen ja samalla toin esiin reitillä olevan yhden tosi hyvän tutustumiskohteen.
Aina kulkiessa tulee tarkkailtua mihin suuntaa liikenneturvallisuus eri maissa on kehittymässä.
Jos viime vuonna kiinnitin huomiota siihen, että Saksassa rekkojen turvavälit oli merkittävästi pidentyneet ja saman huomion tein nyt Italiaa koskien.
Missä määrin tämä kehitys johtuu sakotuskäytännön muutoksesta (tähänkin on oma automaattikamera joka mittaa auton nopeuden ja etäisyyden) ja missä määrin kuskien omaehtoisesta käyttäytymismuutoksesta ei ole tiedossa, mutta muutos on selvästi havaittavissa.
Tappituntumalla ajaminen on selvästi vähentynyt ja hyvä niin.
Tämä helpottaa matkailuautolla liikkumista, tekee siitä turvallisempaa ja antaa myös tilaisuuden väistää takaa tulevaa nopeampaa liikennettä.
Aina kulkiessa tulee tarkkailtua mihin suuntaa liikenneturvallisuus eri maissa on kehittymässä.
Jos viime vuonna kiinnitin huomiota siihen, että Saksassa rekkojen turvavälit oli merkittävästi pidentyneet ja saman huomion tein nyt Italiaa koskien.
Missä määrin tämä kehitys johtuu sakotuskäytännön muutoksesta (tähänkin on oma automaattikamera joka mittaa auton nopeuden ja etäisyyden) ja missä määrin kuskien omaehtoisesta käyttäytymismuutoksesta ei ole tiedossa, mutta muutos on selvästi havaittavissa.
Tappituntumalla ajaminen on selvästi vähentynyt ja hyvä niin.
Tämä helpottaa matkailuautolla liikkumista, tekee siitä turvallisempaa ja antaa myös tilaisuuden väistää takaa tulevaa nopeampaa liikennettä.
Huomen aamuna se sitten taas alkaa se kotimatka.
Kesä on jo täällä koettu ja tarkoitus on tuoda se mukana kotimahan.
Aina se ei ole onnistunut mutta nyt näyttää siltä että onnistuu.
Täällä olevat pimeät illat - joskin lämpimät vaihtuu kotomaan kuulaisiin kevät öihin ja kevään tulon voi kokea kotona taas uudestaan.
Hieman kuitenkin on nostalgista vaikka kuinka monta kertaa tämän saman kotiinpaluun on kokenut.
Matkalauluksi ajattelinkin valita kahden taiturin pianisti Richard Claydermanin ja kitaristin Francis Goyan kauniin kappaleen Nostalgia.
https://www.youtube.com/watch?v=A7dtNX2mCNQ
On maailmassa vielä sentään jotain kaunista, jos ei muussa niin musiikissa.
Nonnii.
Pari päivää on mennyt ja nyt ollaan siirrytty Gardan Bardolinosta Lyypekin campingille jossa muuten on karavaanareita aika mukavasti.
Tultiin reittiä Bardolino-Innsbruck-München-Leipzig-Berliini (kehä) Lyypekki.
Taas vahvistui se käsitys, itäpuolelta 9-´tietä ylös nousten on parempi ajaa kun Fussenista 7-tietä ajaen Hampuriin ja siitä edelleen A1 Lyypekkiin.
Matkaa Berliini kehän kautta kulkien tuli 1 276 km ja keskinopeudeksi tankkaukset ja ruoka/kahvitauot mukaan lukien tuli 70 km/h. Mikä tarkoittaa, että vilkku vasemmalle oli aika ahkeraan käytössä.
Saksojen yhdistyessä nuo itäpuolen tiet kunnostettiin Saksan yhdistymisrahaston rahoilla ja ovat edelleen varsin hyvässä kunnossa. Tältä reitiltä jää pois nuo monien mielestä epämiellyttävät Kasselin seudun mäet pois ja myös Hampuri ohitetaan teiden E26 ja A1 välillä olevaa oikotietä 404 pitkin.
Italiassa dieselin hinta on pilvissä ja moottoriteiden varsin hinta kieppuu 1,6-1,7 euron välillä per litra.
Itävallan puolella Brennerissä dieselin hinta oli 1,21 e/lt.
Nyt on kevään reissu paketissa. Vappua tuli vietettyä Kroatian Splitissä. Sieltä jatkoimme matkaa Krk saaren Bor campingille. Vähän ristiriitainen kuva jäi alueesta, tosin sesonki ei vielä ollut alkanut. Kovasti tuntuvat laajentavan aluetta joten ilmeisesti kysyntää riittää vaikka ei olekaan rannan tuntumassa. Krksta lähtöä edeltävänä päivänä lämpöä oli vielä reilu 30 astetta ja seuraavana päivänä Itävallan alppilaaksossa +13 astetta ja tihkusadetta. Saksasta löysimme pienen mukavan alueen Pottensteinin läheltä. Mukavia vaellusreittejä, pieni puro virtasi alueen viressä ja siellä näkyi taimenia, ei vain tullut perhovehkeitä mukaan. Alue tuntui olevan erityisesti kalliokiipeilijöiden suosiossa. Pottensteinista matka jatkui Lübbeniin. Mielenkiintoinen paikka vaikka onkin aikamoinen turistikohde mikä näkyi myös hinnoissa. Lübbenista ajoimme Matin kuvaamaa reittiä Travemündeen. Yllätykseksi kalasataman matkapparkin tilalla oli mittava työmaa ja jahti clubin matkaparkkikin oli lopettanut toimintansa jo 2017 puolella joten menimme Ivendorfin leirintäalueelle. Travemündesta menimme yölautalla Malmöön ja sieltä sitten yhden päivän aikan Kapellskäriin. Vajaa kaksisataa kilometriä ennen Tukholmaa otettiin kunnon iltapäiväunet, että olimme virkeitä Tukholman iltapäiväruuhkassa. Malmön linjalta siirretyllä Finnswanilla laiballa nukutun yön jälkeen heräsimme tänä aamuna Naantalin satamassa. Nyt kotona jo kymmenen tuntia.
Meillä tuo Finnswanilla matkustaminen ei ollut oikein hyvä kokemus.
Ruoan taso oli heikompi kun mihin olemme aiemmin sillä reitillä tottuneet.
Se aiempi kotiruokamainen ruoka oli sekä tuoretta että maultaan parempaa.
Ruoka oli selvästi kokeneempi matkustaja sillä laivalla kun me, oletimme sen tehneen ainakin yhden reissun enemmän.
Aamiaiselle mentäessä avaaja sanoi, että ravintola on avattu klo 6.00 mutta joku ei muistanut avata ravintolan ovea. No avautuihan se ovi jo klo 6.10
Toinen kummajainen sattui tultaessa Naantaliin.
Laiva kiinnittyi aikataulun mukaan ja meidät laskettiin autokannelle klo 7.15
Ja sitten ei tapahtunutkaan tuntiin yhtään mitään. Ei edes minkäänlaista kuulutusta siitä mistä moinen viivästyminen johtui. Jotenkin jäi vähän huono maku palvelusta.
Niin, rekkamiesmuonahan se lähinnä oli ja rekkamiehiä piisasi, enimmäkseen eteläistä veljeskansaa kuulosti olevan. Meidän ei tarvinnut odottaa kuin puolituntia. Olivat siinä ajassa ehtineet tyhjentää alakannen rekoista lähes kokonaan. Ainakin joskus Helsinki - Travemünde linjalla rekkakuskit on laskettu ensin alemmille kansille ja vasta myöhemmin on erikseen annettu lupa mennä 7-kannen matkustajille.
Meille nuo yölauttamatkat sopivat vain parhaiten matkakumppani koiran vuoksi. Yö menee nukkuessa, päivällä laivalla jaloittellu on hyvin rajallista (rajoitettua).
Jukka Rajamäki
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.
052.jpg
1.jpg
2.jpg
3.jpg