Liikennekäytöstä poisto ulkomailla

Esa-Matti Laukkanen 18.02.2024 10:28

Otatteko aina auton pois liikennekäytöstä, kun seisotte esim. Espanjassa leirintäalueella - sanotaan nyt vaikka pari viikkoa? Läppärillähän se käy kätevästi - samoin kuin käyttöön otto matkan jatkuessa.

Seppo Asplund 18.02.2024 16:52

Kyllä, täytyy vaan muistaa ottaa liikenteeseen kun matka jatkuu.

Seppo Suomi 18.02.2024 18:06

Jos yli viikon paikallaan niin ehdottomasti.

Petteri Haverinen 19.02.2024 08:25

Kannattaa omasta vakuutusyhtiöstä tarkastaa mitä vakuutuksia jää voimaan, kun tekee käytöstä poiston.
Käsittääkseni esim törmäysturva jää pois , eli jos joku törmää matkavehkeeseen, niin toivon mukaan törmääjällä on vakuutus sekä korvataanko mahdollinen puunoksan putoaminen matkavehkeen päälle?

Veli-Pekka Merikallio 19.02.2024 09:02

Tuon Petterin kommentin jälkeen olen sitä mieltä, että muutaman viikon takia en viitsisi alkaa säveltää turhia kuvioita!

Eipä tuo itse asiassa ole tullut koskaan edes mieleeni, vaikka normaalit Euroopan reissut ovat kestäneet keskimäärin kuusi viikkoa. Ja se taas johtuu siitä, että olemme enemmän liikkeessä kuin paikallamme.

Koska homma on kuitenkin mahdollista, kukin arvioikoon omat tarpeensa!

Timo Haapanen 19.02.2024 09:59

Ifin osalta mulla on tarkka tieto. Ainoastaan törmäysturva poistuu silloin kun auto on pois liikennekäytöstä. Luonnoilmiöt, ilkivalta, pysäköintiturva, palo, varkaus, yms. jää voimaan.

Liikennevakuutuksen maksu loppuu tykkänään, kaskosta jää seisonnan ajaksi maksettavaksi melko tarkaan 1/3 koko hinnasta. Törmäysturvan osuus on iso n. 2/3 potista, joten maksua jää vain n.1/3.

Itselle jää seisonnassa maksettavaksi n. 23€/kuukausi. Ei muita maksuja, ei veroja, ei penniäkään liikennevakuutuksesta.

Oma autoni verot ovat 62€/kuukausi. Seisonnassa säästyy vakuutuksen kanssa yhteensä melko tarkkaan 100€/kuukausi.


No jäi liikennevakuutus säästösummasta pois. Eli säästö yhteensä n. 120€/kuukausi
muokattu: 19.2.2024 14:39
Esa-Matti Laukkanen 20.02.2024 19:10

Kiitti kommenteista. Täytyy miettiä juttua. Keväällä ja alkukesästä on muutama Espanjan camping ohjelmassa, missä oltaisiin pari viikkoa paikallaan.

Petteri Haverinen 21.02.2024 08:37
Esa-Matti Laukkanen

Kiitti kommenteista. Täytyy miettiä juttua. Keväällä ja alkukesästä on muutama Espanjan camping ohjelmassa, missä oltaisiin pari viikkoa paikallaan.

Eräs vakuutusyhtiön myyjä, joka myös vaikuttaa karavaanaripiireissä, kertoi, että hän voi laittaa kaskonpäälle myös seisonta-aikana, mutta itse en usko kuin kirjallisiin vakuutusehtoihin... samassa viestiä hän kertoi eri tietoa omavastuun määrästä varkaustapauksessa ulkomailla, mitä heidän vakuutusyhtiön sivuilla lukee...

Eila Ollikainen 23.04.2025 19:16

Minä luen Traficomin ohjeita niin, että suomalaisen auton voi poistaa liikennekäytöstä tilapäisesti ja minun mielestäni ohjeessa on tarkoitus puhua SUOMESSA tapahtuvasta liikenteestä (mutta tämä siis on oma tulkintani, Traficom ei sano suoraan).
Nimittäin Traficomilla on erikseen ohjeet ajoneuvon liikennekäytöstä poistosta ulkomaille tai Ahvenanmaalle, mutta silloin puhutaan ajoneuvon lopullisesta poistosta liikennekäytöstä, eli ajoneuvo viedään rekisteröitäväksi ulkomaille (tällöin ajoneuvoa ei voi enää milloinkaan käyttää Suomessa).
Perustelen näkemystäni myös sillä, että Espanjan viranomaiset tai poliisi eivät näe liikennekontrolleissa mistään, onko suomalainen ajoneuvo poistettu tilapäisesti liikennekäytöstä, sillä suomalaisajoneuvossa saavat rekisterikilvet olla kiinnitettyinä tilapäisen liikennekäytöstä poistonkin aikana.
Toinen perustelu on mielestäni se, että jos ajoneuvo on liikennekäytöstä poistettu (vaikka vain tilapäisesti), niin miten tällaisella ajoneuvolla voisi olla lupa käyttää kyseistä ajoneuvoa liikenteeseen ulkomailla? Siis käyttö kielletty Suomessa – sallittu ulkomailla?

Espanjassa tunnetaan toki myös espanjalaisten (siis Espanjassa rekisteröityjen) ajoneuvojen tilapäinen liikenteestä poisto (Baja temporal). Espanjassa ohje menee näin:
”Väliaikainen poisto liikenteestä kestää enintään vuoden. Ennen kuin vuosi päättyy, voi pyytää pidennystä toisella vuodella. Et voi ajaa ajoneuvoa, kun se on tilapäisesti poistettu rekisteristä.”

Laitan aiheesta tiedustelun Traficomille....

Petteri Haverinen 26.04.2025 08:07
Eila Ollikainen

Minä luen Traficomin ohjeita niin, että suomalaisen auton voi poistaa liikennekäytöstä tilapäisesti ja minun mielestäni ohjeessa on tarkoitus puhua SUOMESSA tapahtuvasta liikenteestä (mutta tämä siis on oma tulkintani, Traficom ei sano suoraan).
Nimittäin Traficomilla on erikseen ohjeet ajoneuvon liikennekäytöstä poistosta ulkomaille tai Ahvenanmaalle, mutta silloin puhutaan ajoneuvon lopullisesta poistosta liikennekäytöstä, eli ajoneuvo viedään rekisteröitäväksi ulkomaille (tällöin ajoneuvoa ei voi enää milloinkaan käyttää Suomessa).
Perustelen näkemystäni myös sillä, että Espanjan viranomaiset tai poliisi eivät näe liikennekontrolleissa mistään, onko suomalainen ajoneuvo poistettu tilapäisesti liikennekäytöstä, sillä suomalaisajoneuvossa saavat rekisterikilvet olla kiinnitettyinä tilapäisen liikennekäytöstä poistonkin aikana.
Toinen perustelu on mielestäni se, että jos ajoneuvo on liikennekäytöstä poistettu (vaikka vain tilapäisesti), niin miten tällaisella ajoneuvolla voisi olla lupa käyttää kyseistä ajoneuvoa liikenteeseen ulkomailla? Siis käyttö kielletty Suomessa – sallittu ulkomailla?

Espanjassa tunnetaan toki myös espanjalaisten (siis Espanjassa rekisteröityjen) ajoneuvojen tilapäinen liikenteestä poisto (Baja temporal). Espanjassa ohje menee näin:
”Väliaikainen poisto liikenteestä kestää enintään vuoden. Ennen kuin vuosi päättyy, voi pyytää pidennystä toisella vuodella. Et voi ajaa ajoneuvoa, kun se on tilapäisesti poistettu rekisteristä.”

Laitan aiheesta tiedustelun Traficomille....

Ei taida muidenkaan maiden välillä olla ajantasaista tietoa poliisilla onko ajoneuvossa liikkennevakuutus voimassa?

Ville Säynäjäkangas 26.04.2025 09:31

Oli tietoa tai ei, mutta kuka ottaa sen riskin, että ajelee ilman liikennevakuutusta?

Petteri Haverinen 27.04.2025 12:04
Ville Säynäjäkangas

Oli tietoa tai ei, mutta kuka ottaa sen riskin, että ajelee ilman liikennevakuutusta?

Luetun ymmärtäminen on jos näköjään vaikeaa, sitä en todellakaan tarkoittanut


Joskus
muokattu: 27.4.2025 12:57
Timo Haapanen 27.04.2025 19:03

Tuskin kellään etelän talvehtijoista on auto liikennekäytössä. Kun ei käytetä, ei makseta. Aivän normaali asia.

Eila Ollikainen 02.05.2025 22:44

Moottori 1-2-/2025 / Autoliiton lakimies Risto Tuori kirjoittaa sivulla 90 näin:

”Liikennekäyttö on eri asia kuin ajoneuvon käyttäminen liikenteeseen. Moottoriajoneuvojen käyttöön liikenteessä on maailmanlaajuisesti sovittu pakollisesta liikennevakuutuksesta. EU:ssa liikennevakuutusta säätelee unionin liikennevakuutusdirektiivi, jonka viimeisin muutos toteutettiin Suomessa 1.6.2024 voimaan tulleella liikennevakuutuslain muutoksella. . ..
Liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa käytetään liikenteeseen aina, kun sillä kuljetetaan henkilöitä tai tavaroita. Paikalla ei ole väliä, vaan jo ajoneuvon siirtäminen autotallista ulos on sen kuljettamista, jos joku henkilö on sen sisällä. Jos siinä yhteydessä tapahtuu vahinko, korvauksesta vastaa Liikennevakuutuskeskus. . . .
Ajoneuvoa käytetään liikennevakuutuslaissa tarkoitetulla tavalla liikenteeseen silloinkin, kun se pysäytetään tai pysäköidään.”

Traficomin asiakaspalvelu vastasi 2.5.25 minun tiedusteluuni näin:

”Ulkomaiset viranomaiset näkevät kyllä onko ajoneuvo liikennekäytöstä poistettuna tai myös sen onko se esimerkiksi katsastettu.”

Kari Rautiainen 03.05.2025 08:02

”Ulkomaiset viranomaiset näkevät kyllä onko ajoneuvo liikennekäytöstä poistettuna tai myös sen onko se esimerkiksi katsastettu.”

No olipas outo vastaus. Näkeehän joo rekisteriotteesta katsastuksen. Mikä merkitys sillä on, onkin sitten toinen juttu kokonaan.
Toinen tuo ”ulkomaiset”, eihän se nyt noin voi olla. Ulkomaita on melko monta, enkä ihan heti usko että serbian viranomaiset pääsee trafin tietokantaan kiinni. On myös ymmärrettävää että kysyttäessä viranomaisen kuuluu sanoa noin.

Mutta asiaan. Vahva käsitykseni on että jollei auto ole liikennekäytössä, voi sen poistaa liikennekäytöstä, oli maa mikä hyvänsä.

Petteri Haverinen 03.05.2025 10:56

Siinä on taas lause lakimieheltä..” Ajoneuvoa käytetään liikennevakuutuslaissa tarkoitetulla tavalla liikenteeseen silloinkin, kun se pysäytetään tai pysäköidään”…
😂

Timo Haapanen 03.05.2025 18:49
Eila Ollikainen

Moottori 1-2-/2025 / Autoliiton lakimies Risto Tuori kirjoittaa sivulla 90 näin:

”Liikennekäyttö on eri asia kuin ajoneuvon käyttäminen liikenteeseen. Moottoriajoneuvojen käyttöön liikenteessä on maailmanlaajuisesti sovittu pakollisesta liikennevakuutuksesta. EU:ssa liikennevakuutusta säätelee unionin liikennevakuutusdirektiivi, jonka viimeisin muutos toteutettiin Suomessa 1.6.2024 voimaan tulleella liikennevakuutuslain muutoksella. . ..
Liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa käytetään liikenteeseen aina, kun sillä kuljetetaan henkilöitä tai tavaroita. Paikalla ei ole väliä, vaan jo ajoneuvon siirtäminen autotallista ulos on sen kuljettamista, jos joku henkilö on sen sisällä. Jos siinä yhteydessä tapahtuu vahinko, korvauksesta vastaa Liikennevakuutuskeskus. . . .
Ajoneuvoa käytetään liikennevakuutuslaissa tarkoitetulla tavalla liikenteeseen silloinkin, kun se pysäytetään tai pysäköidään.”

Traficomin asiakaspalvelu vastasi 2.5.25 minun tiedusteluuni näin:

”Ulkomaiset viranomaiset näkevät kyllä onko ajoneuvo liikennekäytöstä poistettuna tai myös sen onko se esimerkiksi katsastettu.”

Mutta kun ei siirretä eikä kuljeteta mitään. Ollaan parselassa paikoillaan hirveät telttaviritykset auton kyljessä. Älkää nyt selvää asiaa vääntäkö.

Kari Rautiainen 03.05.2025 19:56
Timo Haapanen

Mutta kun ei siirretä eikä kuljeteta mitään. Ollaan parselassa paikoillaan hirveät telttaviritykset auton kyljessä. Älkää nyt selvää asiaa vääntäkö.

Just näin. Pois vaan tieliikennekäytöstä. Hittojako sitä turhasta maksaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.