- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Leirintävinkkejä Puolaan?
Leirintävinkkejä Puolaan?
Onko hyviä kokemuksia leirintäalueista Puolassa?
Varsova, Krakova, Poznan(tai lähiseutu) ja Sopot suunnitelmissa.
Tarkoitus pyörähtää myös Slovakiassa (Trencin) ja Tsekeissä Prahassa.
Toki muutkin kuin leirintävinkit otetaan ilolla vastaan 😉. Liikumme 7-metrisellä matkailuautolla. Kaksi aikuista ja kaksi aikuistuvaa nuorta.
Tässä muutama meidän makuun oleva paikka. Puola on kyllä meillä ihan ykköskohde kesällä...ei tarvitse edemmäs..
ElK:ssä kivalla sijainnilla oleva kämppäri, toki suihkut/vessat kaipaisivat uusintaa, mut onhan matkailuautossa omat suhku ja vessa mukana.
Parkowa, 19-305 Ełk, Puola
Järviseudulla oleva Mikolajki on kiva paikka missä useita vaihtoehtoja kämppäreissä. Taas kaupunki lähellä.
Leśna 2, 11-730 Mikołajki, Puola
Warka (Warsovasta n 80 km) on myös kiva paikka ja kämppäri kaupungin kupeessa joen rannalla. Varsin mukava pikkukaupunki ja hyvä olut...
Alejka spacerowa, 05-660 Warka, Puola
Sandomierz, keskustan kupeessa, kunnon portaat kaupungin keskustaan
Żwirki i Wigury 1, 27-600 Sandomierz, Puola
Wroclaw on iso kaupunki ja kämppäriltä pääsee ratikalla keskustaan ihmettelemään tonttuja.
Starodworska 11A, 52-020 Wrocław, Puola
Gdanskissa teknillisen korkeakoulun matkaparkki (https://csa.pg.edu.pl/en/camper-park-0). Tuolla tosin sanotaan, että on toistaiseksi suljettu. Mahtaako koskea pelkästään talvikautta vai onko matkaparkki päätetty lopettaa?
Yöpaikkana ei nyt niin ihmeellinen, mutta ajoi asiansa. Hieman muhkurainen ja osin kalteva nurmikenttä. Sekä sähköllisiä että sähköttömiä paikkoja. Vessat ja suihkut vähän sivummalla urheiluhallilla ja siellä suihkut käytettävissä vain osan päivää. Kulkupelin omat fasiliteetit (ainakin vessa) on siis tarpeelliset. Rautatie meni ihan vieressä, mutta ei se ainakaan meitä häirinnyt, kun löydettiin paikka toiselta laidalta.
Parasta tuossa oli sijainti. Spårapysäkki lähellä ja siitä pääsi helposti vanhan kaupungin muurille. Ja kun aloittajalla oli Sopot listalla, niin sehän on ihan lähellä. Muistaakseni sinnekin olisi päässyt spåralla, mutta me pyöräiltiin sinne. Olisko viitisen kilometriä matkaparkilta niin alkaa jo ne Sopotin hiekkarannat. Sopotin keskustaan vähän ehemmän matkaa. Hyvät pyöräväylät oli, ei mitään ongelmaa.
Jokaisessa aloittajan paikassa olen käynyt. Puolaan pitää mennä pikkuisen eri ajatuksella kuin perinteisiin karavaanarin kohteisiin. En oikein uskalla suositella mitään leirintäaluetta, mutta kaupungit ovat jokainen Trenciniä lukuunottamatta oikein kivoja.
Jos menee Krakovaan, ei kannata jättää väliin Wieliczkan suolakaivosta
https://fi.wikipedia.org/wiki/Wieliczkan_suolakaivos
Zakopane hyppyrimäkineen on myös siinä lähellä. Kaksi kämppäriä. Ja myös tämä kohde
https://tamamatka.fi/auschwitz-birkenau-keskitysleirimuseo/
Zakopane unohtui listaltani, siellä on kiva käydä kesäaikaan. Menoa riittää, mutta ei ole lunta.
Puola on on kyllä yllättävän kiva matkailuautoilijan kohdemaa, sillä esim ulkoliikuntavälineet löytyy monen kämppärin vierestä, maantiet on erittäin hyvässä kunnossa. Toki jos hakee 5 tähden alueita, niin on väärässä maassa.
Historia on hyvä tuntea, mutta kyllä nuo keskitysleiri vierailut vie lomatunnelman pitkäksi aikaa, sekä luukirkon luut joutaisi jo haudata maahan...
Hyppyrimäkien läheltä pääsee vuorille (Kasprowy Wierch) 2000 metriin isoilla köysiratavaunuilla, ruuhkaa on myös kesäisin. Lunta ylhäällä ei kesällä juuri ole.
https://www.google.com/search?q=Kasprowy+Wierchkorkeus&oq=Kasprowy+Wierchkorkeus&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIJCAEQIRgKGKABMgkIAhAhGAoYoAEyCQgDECEYChigAdIBCDY1NzFqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
https://maps.app.goo.gl/qT1vxxR54LfgNvoH6
Touhua on ympäri vuoden
https://maps.app.goo.gl/E2kLdi2vxhFHnzSM7
Melko kattavasti alueita tuolla polakkien omilla sivuilla:
http://pfcc.eu/ang/main.php?nazwa=b.c.wies#
Camping-Stogi -Gdansk oli ihan siisti paikka ja hyvät kulkuyhteydet.Ihan vieressä oli jokin toinen paikka ja se ei vaikuttanut kovin siistiltä.
Isot kiitokset kaikille vinkkejä antaneille!
Trencin ei saanut kehuja. Onko mukavia kokemuksia tuon Slovakian kulman kaupungeista?
Mun mielestäni koko Slovakia on melko ankeaa seutua Bratislavan kulmaa lukuunottamatta. Jättäisin Trencinin väliin ja menisin Bratislavaan. Siellä on kämppäri erinomaisella sijainnilla, raitsikkan päätepysäkki on vieressä, samoin kauppa. Ratikka no4 20 minuutin välein keskustaan, 10 minuutin pätkä.
https://maps.app.goo.gl/FjasCgFdfGLZKuEn9
Jonkun matkaa Tonavaa alas mennessä on hauskanen paikka. Slovakia kähvelsi Tonavan Unkarilta kanavoimalla sen omalle puolelleen. Littymäkohdassa on patoja sekä surffauskoski.
https://maps.app.goo.gl/1MZSAJ83f2VMuTwQ7
Siellä myös kämppäri, kenttä näkyy kuvassa keskellä. Muutama auto siellä on.
https://maps.app.goo.gl/E4rxT8NbZU9xNib78
Nämä molemmat leiripaikat ovat hieman ylihinnoiteltuja, 25 euron tuntumassa.
Viime toukokuussa oltiin yö tuolla bratislavan kämppärillä, Camping Zlaté piesky. Silloin siellä oli rakennustöitä käynnissä. Uusivat auton tyhjennys- ja vesipisteen. Toiminnot taisivat tulla lisämaksullisiksi uuteen paikkaan. Rakennustöistä johtuen saatiin 2hlö/yö sähköllä 6€ hintaan. Normaali hinta taitaa olla kolmenkympin pinnassa. Olivat purkaneet alueen portin tuntumasta vanhan rakennuksen ja kyltistä päätellen aikoivat rakentaa lidl myymälän siihen. Raitsikkalinja oli myös remontissa silloin niin sitä ei käytetty, mutta boltilla pääsi hyvin vanhaan kaupunkiin joka on sopivan kokoinen tutustumiseen jalkaisin.
Poznanissa ollaan oltu camping nr 155, hotel malta paikassa. Sieltä on n. 900m matka raitsikkapysäkille josta pääsee suoraan vanhan kaupungin viereen. Itse kämppäri oli siisti. Tosin käynnistä on jo kuutisen vuotta aikaa.
Kiitos Puolan leirialuevinkeistä. Tämä Koillis-Puolassa oleva Agroturystyka i Camping Joanna i Heinz Grundel. http://www.camping-mazury.com/ on noin 20 km Elkistä länteen tien 16 varressa. Todella tilava ja viimeisen päälle siisti. Vessat ja suihkut loistavat puhtauttaan. Isäntäväki on ystävällistä ja puhuvat Saksaa ja Englantia.
Nämä kaikki on tietysti enemmän ja vähemmän makuasioita, mutta niistä lukemattomista kaupungeista missä olen käynyt, Bratislava on mielestäni harmain ja surkein. Vähiten käymisen arvoinen paikka itse kohteena, en vaivautuisi hukkaamaan lomapäiviä siellä käymiseen. Krakova taas on täysi helmi, käymisen arvoinen sekä vanhan kaupungin että Kazimirskin juutalaiskortteleiden osalta. Unohtamatta Wawelin linnaa, Oscar Schindlerin tehdasmuseota tai Krakovan Ghettoa. Krakovahan säilyi Puolan kaupungeista parhaiten toisen maailmansodan melskeissä, ja on aikalailla alkuperäisessä kunnossa. Gdansk ja Sopot myös todellakin vierailun arvoisia paikkoja. Sopotista saksaan päin ajettaessa rannikkoa pitkin, löytyy paljon leirintäalueita ja pieniä lomakyläkomplekseja, joista oma suosikki on Ustronie Morskien alue hienoine uimarantoineen.
Viime kesänä ajoimme Baltian läpi Puolaan. Park for Night -sovellutus kannattaa ladata kännykkään ja katsoa sieltä arvosteluja. Matkaan kannattaa ostaa mukaan Autoliiton Autoillen Euroopassa -kirja. Netistä löytyy googlaamalla Pieni Matkaopas, josta voi lukea hyvää tietoa.
Saimme vinkkejä kokeneilta reissaajilta (kiitos Anja ja Markku!). Sen mukaisesti ajoimme Puolassa Suwalkin (Camping nr 133 Eurocamping) kautta Augustowiin ja sieltä itärajan isoja metsiä katsomaan. Bialystokista itään majoitus on pienissä perhepaikoissa ja tunnetaan vain käteinen, kuittia ei saanut (!). Sama peli oli pyöränvuokrauksessa.
Idästä jatkoimme Krakovaan, jossa Camping nr 103 Clepard on hyvä, virallinen paikka. Kävimme Auschwichin ja Birkenaun keskitysleirissä sekä Wielickan suolakaivoksissa retkillä, yövyimme yhteensä neljä yötä. Retkeä ei kannata varata viimeiselle päivälle, sillä esim. meille tuli ajan muutos. Retket vievät koko päivän ja varasimme ne leirintäalueen yhteistyökumppanin kautta. Huonojalkaisen EI kannata lähteä näille retkille. Keskitysleiriin mennessä kuljetaan metallinpaljastimen läpi.
Emme käyneet Tatra-vuoristossa, mutta Anja suositteli sitä ja Camping nr 207 Ustup -leirintäaluetta. Toinen alue Camping Park Olimp. Katowice ei ole kummoinen paikka, mutta siellä on siisti alue, Katowice Camping 215. Nikiszowiec on Unescon maailmanperintökohde; kaivoskaupunki, jossa edelleen asutaan. Bielsko Biela Camping 99 Beskid on hyvä alue.
Krakovasta jatkoimme Toruniin, Torun Camping nr 33 Tramp. Siitä Malborkiin, jonka linnaan (kannattaa mennä heti aamusta, jolloin on rauhallista). Yövyimme linnan kanssa samalla puolella olevalla leirintäalueella , jossa on hyvät suojatut paikat, Camping nr 197 Nogat. Gdanskin kaupungista noin 20 minuutin ratikkamatkan päässä on parikin aluetta, yövyimme Camping Stogi nr 218 alueella. Huomioi, että ratikkapysäkki lähtee alueelta lähtiessä eteenpäin. Googlesta löytyy ratikan aikataulu. Alueelle mennessä on uusi hyvä Lidl.
Gdanskin pääkadulla Dluga 33/34 Bar Neptun on ns. kansanruokapaikka: edullinen, hyvä kotiruoka, ota tarjotin, mene jonoon ja näytä kokille, minä ruuan haluat. Hän tuo sen sinulle keittiöstä. Kassa osaa kieliä tai ei osaa. Myös yläkerrassa on paikkoja. Kävimme kaksi kertaa syömässä ja hyvää oli halvalla!
Sopotiin emme ehtineet. Mikolajki on pelkkä turistipaikka, en suosittele. Sen sijaan Hitlerin sudenpesässä /Wolfsschanze kannattaa ehdottamasti käydä. Menkää illaksi ja yöpykää paikalla ja heti aamusta kierrokselle. (Kesäkuun alussa paljon koululaisten retkiä, joten tulee ruuhkia. Tämä pätee myös muihin turistikohteisiin.)
Elk on oikea kaupunki, jossa on jopa yliopisto ja kaupungin ylläpitämä pieni leirintäalue. Siellä jouduimme menemään apteekkiin, kun havaittiin punkin purema. Kansainvälisen reseptin kirjoitti Suomesta käsin chattilääkäri, asia hoitui nopeasti (vaatimus: älykänny, kuva puremasta, maksukortti, kelakortti, näistä kuvat lääkärifirman systeemiin). 90 % Puolan apteekeista hyväksyy kansainvälisen reseptin. Matkavakuutus korvasi lääkärikäynnin ja antibiootin.
Puola on iso maa, joten paljon jäi näkemättä. Anja suositteli Varsovan matkailuun seuraavia: esikaupunkialueella Camping WOK, ohiajaessa Camping nr 226 Rozalin. Varsovan ja Katowicen välissä on maaseudulla Camping Los.
Poznanissa Malta-järven rannalla siisti Camping Poznan. Poznanissa hieno 3D-muraali Mural Srodka.
Puolassa osataan yllättävän huonosti englantia, jopa turistipaikoissa, oppaat toki poikkeus. Kokeile saksaa, ja moni vanhempi myyjä osaa venäjää. Google Translator kannattaa ladata kännykkään ja sen ohjeella voit ottaa vaikka ruokapakkauksesta kuvan ja se kääntää sinulle (enemmän tai vähemmän oikein).
Olimme todella tyytyväisiä Puolan reissuun, paljon nähtävää ja hyvä edullinen ruoka. Ajo Via Balticaa pitkin oli raskas, joten kannattaa miettiä myös lauttayhteyttä Ruotsiin ja tai Pohjois-Saksaan ainakin jompaan kumpaan suuntaan. Baltian maissa juhannus on oikealla vanhalla paikallaan eli ei niinkuin Suomessa. Juhannuspäivä on vapaapäivä, jolloin rekkaliikenne on vähäisempää.
Harri ja kirjuri-vaimo
Mikolajki oli oikein positiivinen kokemus ja varsin hyvä lihasavustamokin löytyi tuoksun perusteella. Paikallisuutta löytyi .
Meitä ei kyllä kiinnosta suolakaivokset, eikä luukirkot (laittaisivat hautaan jo nuo luut). Keskitysleiri vierailu vie helposti lomafiiliksen pois, toki tärkeää muistaa historiaa.
Yllättävän hyvin on pärjätty ilman yhtään autoliiton myymää tuotetta tai palvelua…
'' Ajo Via Balticaa pitkin oli raskas, joten kannattaa miettiä myös lauttayhteyttä Ruotsiin ja tai Pohjois-Saksaan ainakin jompaan kumpaan suuntaan. ''
Hieman ihmettelen ylläolevaa lausetta. Ettei vaan joku saa sellaista käsitystä että tiet tai liikenne eroasivat jotenkin muusta keskisestä euroopasta. Kymmeniä kertoja Balticaa ajaneena en keksi millään miksi ajaminen olisi jollain tavalla raskaampaa kuin muualla. Rekkoja taitaa olla vähemmän kuin esim. saksan motareilla eikä teiden kunnossa ole mitään moitittavaa.
Meillä kyseessä oli ensimmäinen kerta Via Balticalla. Euroopan harvaanasuttujen pohjoisosien jälkeen meno tuntui aika hurjalta, ei niinkään liikenne, vaan teiden rakennustyöt. En tiedä, onko sellaista aina, mutta ainakin meiltä se vei innon lähteä uudelleen ajamaan ko. tietä.
Suomen juhannusaattona, kun olimme jo paluumatkalla, oli vastaantulevan liikenteen kaistalla rekan nuppi eturenkaiden takaa pudonnut rakenteilla olevan tien reunaan ja rekka tukki koko tien. Siinä sitten perjantai-iltana syntyi kilometrien jono vastaantulijoiden kaistalle. Meillä oli vapaa väylä.
Eräs Sveitsissä asuva suomalainen kertoi ajavansa Saksan läpi aina sunnuntaisin, jolloin rekat eivät saa ajaa moottoritiellä. Me tuskin lähdemme Saksan tai muunkaan Keski-Euroopan isoille teille.
Motareiden rakennusvauhti Puolassa on uskomatonta, lähes kaikki tiet on tehty koskemattomaan maahan parinkymmenen viime vuoden aikana. Jos viime kesänä jossain oli töitä on se rakennustyö varmasti eri paikassa ensi kesänä.
Itse olen Puolassakin alkanut ajaa pienempiä teitä, ovat ehtineet niitäkin kunnostaa. Motarit ovat Puolassa erittäin tylsiä, ne ovat niin uusia ettei näköpiiriin ole ehtinyt tulla oikein mitään. Punaiset kaksinumeroiset ovat oiva valinta kiireettömälle matkaajalle.
Kaikenlaiset yöpaikat ovat myös lisääntyneet, pieniä talojen pihoja, maapaikkoja, minikämppäreitä, matkaparkkeja on syntynyt. Vuosikausiin en ole näillä vanhoilla numerokämppäreillä vieraillut, Park4 night on hyvä opas uusiin pikkupaikkoihin.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.