- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Kreikka talvella 2025-26
Kreikka talvella 2025-26
Hyviä vinkkejä kaipailen, olisi tarkoitus mennä Kreikkaan talvehtimaan.
mikä olisi helpoin reitti 4,5 t autolla mennä ja tulla, mieluimmin teitä jotka eivät ole ihan vuoristoisia ja kapeita, onko sellaisia olemassakaan? Minkälaisia karavaaniparkkeja/ leirintäalueita löytyy lyhytaikaiseen oleskeluun, tapaamme liikkua ja tutustua alueisiin vain muutaman päivän paikallaololla
Park4night hyvä mennä päivä kerrallaan.
Moi, Kreikasta en tiedä juuri mitään, mutta tämän mukaan voi olla vaikea löytää matkaparkkeja. https://www.youtube.com/watch?v=EmTa8TpfQa0
Helpoin reitti on Unkarin kaakonkulmalta Serbiaan ja sieltä Bulgariaan. Unkarin Kiskunhalasista on hyvä lähteä, Serbiassa on erittäin hyvä motari koko matkan Bulgariaan. Puolivälissä on käypäinen yöpaikka.
Itse en ole ajanut kuin yhden kerran Serbian läpi, silloin yövyimme täällä
https://park4night.com/en/place/234450
Kartta
https://maps.app.goo.gl/ok5uYWkTWEZNwCXA6
Matkaparkkeja ei Kreikassa juurikaan ole.
Hei Timo
sinä olet ollut unkarissa kylpylöissä olisiko siellä pari sopivaa kylpylää jotka osuisivat matkalle unkarin läpi
Kaakonkulmalla on kylpyläkämppäreitä aika taajassa. Tuo KIskunhalas on paras lähteä Serbiaan. Tähän aikaan kaksi ruskean veden allasta, kämppäri Ok. Kaikissa paikoissa kylpylä sisältyy kämpparin hintaan n. 21-25€.
Lähellä on Kiskörös
https://www.termalfurdo.hu/furdo/kiskoros-termalfurdo-es-tanuszoda-kemping-141
Cserkeszőlő. Altaiden puolesta valintaa on ehkä yli 10, ulkona ja sisällä. Kämppäri Ok. Useita ravitoloita alueella. https://touring-hotel.hu/en
Pohjoisemmassa.
https://bogacsigyogyfurdo.hu/
Puolalaisten suosiossa. Ei mitään vikaa.
Meillä ei vielä ole edes lähtöpäivä tiedossa todennäköisesti menee marraskuun puoliväliin ennen kuin päästään lähtemään on vielä muutama muuttuja tuossa edessä. Siksi tuntuu nuo kuumat altaat kiinnostavan jo menomatkalla.
Tuossa kattelen reittiä ja näyttäisi että Slovakia kannattaa kiertää Tsekin kautta, näyttäisi olevan aika vuoristoista ja pieniä teitä joita ei suositella talvella ajettavaksi.
Meillä ei vielä ole edes lähtöpäivä tiedossa todennäköisesti menee marraskuun puoliväliin ennen kuin päästään lähtemään on vielä muutama muuttuja tuossa edessä. Siksi tuntuu nuo kuumat altaat kiinnostavan jo menomatkalla.
Tuossa kattelen reittiä ja näyttäisi että Slovakia kannattaa kiertää Tsekin kautta, näyttäisi olevan aika vuoristoista ja pieniä teitä joita ei suositella talvella ajettavaksi.
Viimetalvi kreikassa. Vetäsin kotiin E75 tietä. Erittäin hyvää motaria läpi makedonian ja serbian ja unkarin. Samaa polkua siis kreikasta puolaan
Meillä ei vielä ole edes lähtöpäivä tiedossa todennäköisesti menee marraskuun puoliväliin ennen kuin päästään lähtemään on vielä muutama muuttuja tuossa edessä. Siksi tuntuu nuo kuumat altaat kiinnostavan jo menomatkalla.
Tuossa kattelen reittiä ja näyttäisi että Slovakia kannattaa kiertää Tsekin kautta, näyttäisi olevan aika vuoristoista ja pieniä teitä joita ei suositella talvella ajettavaksi.
Tällä kartan reitillä ei ole yhtään vuoritietä. Tie on ollut kohtalaisessa kunnossa.
https://maps.app.goo.gl/X6Z7xbhemjQhryGk7
Teskon hyvä kauppa heti rajan takana Unkarissa. Reitin miinuksena on 20-30 km. huonoa tietä Unkarin puolella ja yöpaikkojen vähyys Puolan puolella. Paikkoja kyllä on mutta hakusessa. Suosittelen https://park4night.com/en
Ajettiin elokuussa Zakopanen kupeessa olevaan Nowy Targ -kylään missä on Puolan ainoa ympärivuoden auki oleva spa/matkaparkki. Sieltä Slovakian Poprad:n… varsin hyvä pikitie Slovakian puolella ja ei nouse korkealle…
Yuotube videoon liittyen, tässä kopio kreikan karavaararit sivustolta tuosta matkailuautojen pysäköinnistä Googlella käännettynä:
https://www.motorhomeclub.gr/news-actionss/news/518-analytikes-plirofories-gia-tin-diefkrinistiki-20-06-25
Ilmoitus. Selvennykset
Poliisin turvallisuusviraston meille antaman ja toimittaman selvityksen
nro 1246/25/1289648 / 17-06-2025 mukaisesti tiedotamme seuraavaa:
Lakiin 5170/2025, 27 §:n 2 momenttiin kohdistuneiden reaktioiden myrskyn seurauksena pyysimme
kirjeemme johdosta poliisin turvallisuuden pääosastoa antamaan selvennyksen,
jotta paikalliset poliisilaitokset ymmärtäisivät lakia 5170/2025 paremmin, koska
he eivät ymmärtäneet lakia ja vahvistivat rikkomuksia jopa kuntien pysäköintialueilla tai suosittelivat
moottoriajoneuvojen välitöntä poistumista, vaikka ne olisivatkin pysäköity laillisesti.
Tätä varten ja pyyntömme johdosta matkailuministeriö antoi selvennyksen numerolla
prot.9842/19-05-2025 ja lähetti sen poliisin turvallisuuden pääosastolle.
Samaan aikaan uusi siviiliprosessilaki annettiin äänestykseen, ja se hyväksyttiin lailla 5209/2025, Kreikan virallinen lehti
100/A/13-06-2025. Siksi he sisällyttivät sen myös tähän selvennykseen.
Mitä tapahtuu kaiken tämän jälkeen?
1) Lain 5170/2025, artiklan 27 momentin 2 mukaan, jossa sekä lain että matkailuministeriön selvennyksen perusteet perustuvat
, kävi selväksi, että asuntovaunujen ja moottoriajoneuvojen
(moottoriajoneuvot, tästä lähtien nimeltään asuntovaunut) pysäyttämiseen ja pysäköintiin
sovelletaan edelleen tieliikennelain sääntöjä
. Siksi yleisen poliisin selvennyksen 2 momentissa viitataan
lain 5170/2025 asettamiin kieltoihin ja kuvataan ne.
Lopuksi todetaan,
JOITA NYT SÄÄNNELLÄÄN LAIN 5209/2025 (A' 100) 38 ARTIKLAN SÄÄNNÖKSISTÄ
. Eli KOK:sta.
2) 3.a momentissa: ASUINALUEILLA , pykälä ... Lain 5209/2025 38 §:n 6 §:
ää sovelletaan, jossa määrätään muun muassa, että asuinalueilla
on kielletty kokonaispituudeltaan yli 7,5 metriä olevien perävaunujen ja matkailuautojen pysäköinti yli 24
tunnin ajan yhtäjaksoisesti.
Toisin sanoen kaikki enintään 7,5 metriä pitkät ajoneuvot voivat pysäköidä rajattomasti asuinalueilla
KOK:ssa säädetyillä tavoilla. Yli 7,5 metriä pitkät ajoneuvot on 24 tunnin yhtäjaksoisen pysäköinnin jälkeen
siirrettävä tai pysäköitävä erityisesti merkityille alueille.
Asuinalueet: alue, joka on merkitty asuinalueeksi sisään-
ja uloskäynneillä liikennemerkein.
Perustuu lain 5209/2025 4 §:n 26 momenttiin. Asuinalueilla sijaitsevilla rannoilla
enintään 7,5 metriä pitkille matkailuautoille ei ole rajoituksia , ja pysäköinti
on sallittu tieliikennesäännöissä määritellyillä paikoilla ja niillä. Yli 7,5 metriä pitkät ajoneuvot
voivat pysäköidä enintään 24 tunnin ajan tieliikennesäännöissä määritellyillä paikoilla ja niillä.
3) Kohdassa 3.b. Asuinalueiden ULKOPUOLELLA matkailuautojen ja
-perävaunujen pysäköintiin sovelletaan lain 5209/2025 38 §:n 5 momenttia, jossa
pysähtyminen ja pysäköinti on sallittu vain tähän tarkoitukseen osoitetuilla alueilla tai
teiden pientareilla jne., kuten 5 §:ssä mainitaan.
Artiklan 38 5 momenttia sovelletaan kaikkiin tieliikenneajoneuvoihin koosta tai painosta riippumatta.
Jos se koskisi vain tiettyä ajoneuvoluokkaa, se mainittaisiin selvästi.
Asuinalueiden ULKOPUOLELLA pysäköimistä koskeva lainsäädäntö oli olemassa, ja sen kuvaus on täsmälleen sama kuin aiemmassa
tieliikennelaissa, laissa 2696/1999, 34 §:n 4 momentissa, ja se koski myös tuolloin kaikkia tieliikenneajoneuvoja.
Rannoilla voimme pysäköidä rannan lähelle, tielle tai
maisemoidulle alueelle pientareille (pientareilla tarkoitetaan tien ulkopuolella olevia tieosuuksia
, jotka muodostavat tasanteita, joita ei ole tarkoitettu ajoneuvoliikenteelle, mutta joita voidaan käyttää
ajoneuvojen pysähtymiseen ja pysäköimiseen).
HUOMIO , sama koskee muita ajoneuvoja, yleisesti tieliikenteen ajoneuvoja. Rikkomusta ei voida vahvistaa
, ainoastaan moottorikäyttöisissä asuntovaunuissa. Jos siellä on muita pysäköityjä ajoneuvoja,
niille on vahvistettava rikkomus.
Tämä todetaan myös matkailuministeriön selvityksessä nro pr. 9842/19-05-2025, joka koskee
pysäköintiä rannan lähellä: "Samat säännöt ja rajoitukset koskevat jokaista ajoneuvoa ja
tieliikennesääntöjä". Tämä oli voimassa myös aiemmasta tieliikennesäännöstä, artikla 34, kohta 4.
4) Arkeologisilla alueilla pysäköimme nimetyille pysäköintialueille tai tielle tieliikennesääntöjen mukaisesti, artikla 38,
kohta 6 asuinalueiden sisällä ja kohta 5 asuinalueiden ulkopuolella.
Arkeologisilla alueilla, joilla ei ole aitaa ja kohtaamme kyltin, arkeologisen kohteen tai
jos saavut arkeologiselle alueelle, emme aja sinne ja pysäköi tieliikennelain artiklan 38, kohdan ... nojalla. 5.
5) Pysäköinti kunnallisilla tai yksityisillä pysäköintialueilla, maksullisina tai maksutta. Koska tieliikennelaki ei aseta
lisärajoituksia, moottorikäyttöisten asuntovaunujen pysäköinti ei ole kielletty.
Kunnallisilla tai yksityisillä pysäköintialueilla noudatetaan tieliikennelakia, kunhan ajoneuvot kulkevat niiden läpi.
Katso myös matkailuministeriön selvitys nro 9842/19-05-2025.
6) Majoitus: Laissa 5209/2025, 4 §:n määritelmät, 69 §:ssä mainitaan
erityiskäyttö - erikoiskäyttöön tarkoitettu ajoneuvo.
a) Asuntoauto: henkilöiden kuljettamiseen tarkoitettu ajoneuvo, jossa on asuintila, johon kuuluu
vähintään seuraavat varusteet:
aa) istuimet ja pöytä, ab) nukkumistila, ag) keittotila,
ad) säilytystila. Varusteiden on oltava pysyvästi
kiinnitettyinä asuintilaan.
Tässä erikoiskäyttöön tarkoitetussa ajoneuvossa todetaan, että se on tarkoitettu myös asumiseen.
Voit asua siinä, kun se on pysäköitynä, tieliikennesääntöjen mukaisesti ilman mitään
asennusta osoittavia toimia, nimittäin pöytäistuinten käyttöönottoa, markiisin avaamista, portaiden avaamista,
kenkien asettamista pyörille, tukia ja yleisesti ottaen mitään ajoneuvon kiinnittämistä maahan.
Vieläkään ei ole lakia, joka kieltäisi asumista missään ajoneuvossa, puhumattakaan
matkailuautoissa, jotka olisivat myös asumista varten erityistarkoitukseen
ja erityiskäyttöön tarkoitettuina ajoneuvoina.
7) Metsät: Pysäköinti julkisten metsien reunoilla on sallittu 38 artiklan 5 momentin nojalla
. Kuten on kuvattu. 8) Pysäköinti on kielletty
moottoriteillä ja pikateillä
, lukuun ottamatta pysäköintimerkkejä osoittavia pysäköintialueita lain 5209/2025 38 artiklan 1 momentin nojalla.
Edellä mainitun mukaan liikenneministeriö on vastuussa
matkailuautojen, perävaunujen ja yleisesti tieliikenteen ajoneuvojen pysähtymistä ja pysäköintiä koskevien yleisten sääntöjen asettamisesta,
ja tieliikennesäännöissä määritellyllä tavalla se voi asettaa rajoituksia tietyillä alueilla tai
tietyille ajoneuvokoille.
Näissä tieliikennesäännöissä määritellään selvästi, mitä matkailuautolla tarkoitetaan ja mikä on
tähän asti ollut epämääräistä.
Olkaamme kaikki erityisen varovaisia, asennus on kielletty, ja kielto on aina ollut voimassa.
ELATin hallitukselta
Siis pysäköinti vaikuttaisi olevan edelleen sallittua muualla kuin puskaparkissa
Ainakin me olemme pysytelleet virallisilla yöpaikoilla. Maassa maan tavalla niin pärjää hyvin.
Slovakian läpiajosta vielä. Tie E77 on aivan OK. Kilometrissä käydään hiihtokeskusten kohdalla mutta mäet ovat loivia ja tie leveä. Aivan etelässä on uutta motaria, en ole ajanut kuin se alla, se on maksullinen.
https://maps.app.goo.gl/kWuMSey1nppQMPUK6
Kroatian kautta ajaessa on Tsekki, Itävalta, ja Slovenia hyvin mahdollisia ainakin kevyelle autolle kun tiemaksut ovat melko edullisia. Maksujen välttely ei onnistu.
kiitoksia kaikille, hyviä ja varteenotettavia vinkkejä tukevalle matkalle, Ilmeisesti ainakin puolassa joutuu jonkun härpäkkeen tai Äpin ottamaan
kiitoksia kaikille, hyviä ja varteenotettavia vinkkejä tukevalle matkalle, Ilmeisesti ainakin puolassa joutuu jonkun härpäkkeen tai Äpin ottamaan
kiitoksia kaikille, hyviä ja varteenotettavia vinkkejä tukevalle matkalle, Ilmeisesti ainakin puolassa joutuu jonkun härpäkkeen tai Äpin ottamaan
Aika äkänen tuo kirjoitusasetus kun heitti pihalle kesken ajatuksen, noista tiemaksuista vielä, 4,5 tn auto Puolaan joutuu varmaankin ottamaan jonkin maksuvälineen, ajatuksena Via Baltika Varsovaan ja sieltä Krakovaan ja tuota Timon suosittelemaa E77 unkariin, vai voiko noilla väleillä maksaa kopeilla nuo tiemaksut?
Unkarissa onkin sitten taas uudet säännöt yli 3,5 t matkailuautolle:
https://www.hu-go.hu/articles/article/hu-go-pre-registration-for-buses-over-3-5-tons-available-now
Ilman HU-GO-rekisteröintiä
HU-GO-sähköisessä tietullimaksujärjestelmässä tietullit voidaan maksaa myös ennen matkan alkua ostetulla reittilipulla .
Reittilippu on etukäteen ilman HU-GO-järjestelmään rekisteröitymistä ostettu tienkäyttöoikeus, joka oikeuttaa käyttämään vähintään yhtä ennalta määriteltyä tietullillista tieosuutta ennalta määritellyllä tietullivelvollisella moottoriajoneuvolla.
Tässä tapauksessa sopimusvelvollinen voi maksaa tiemaksun rekisteröitymättä suoraan hu-go.hu- verkkosivuston kautta verkkopankkikortilla .
Reittilippu on oikeus käyttää reittiä kertamatkalla ilman keskeytyksiä ajoneuvolle, jonka parametrit on määritetty ostohetkellä. Reittilippua ei voi siirtää, eikä reittiä tai ostohetkellä määritettyjä ajoneuvon parametreja voi muuttaa.
Reittiliput ovat voimassa ostohetkestä seuraavan päivän loppuun 31. tammikuuta 2025 asti (ennakko-ostomahdollisuus päättyy 1. tammikuuta 2024). 1. helmikuuta 2025 alkaen reittilippu on voimassa 120 minuuttia ostohetkestä lukien.
Reittilipun ostohetki on myös sen voimassaolon alkamispäivä. Reittilippuja ei voi enää ostaa etukäteen.
Reittilippuja ei voi lunastaa 1. tammikuuta 2024 alkaen.
Myös reittilipun ostomenettelyä on muutettu: oston yhteydessä sinun on annettava laskutustietosi ja sähköpostiosoite laskun lähettämistä varten. Lasku lähetetään asiakkaalle sähköpostitse.
Puomimaksuja ei ole. Kevyille autoille on/oli aluemaksun mahdollisuus, sitä en ole koskaan käyttänyt. Hyvin pieni ero koko maan ja jonkun alueen välillä. Yli 3500 kg:n maksuihin en ole perehtynyt.
Tähän väliin yksi kysymys: Minkä ajan kuluessa ne Unkarin sakot tulee, jos maksanut "väärin" netissä?
Joku vuosi sitten menin yhtä päivää liian aikaisin kameroiden alle. Pari kuukautta meni, taisi 50 luokkaa olla muistutus.
Minulla on mennyt jo puolivuotta siitä että täällä sanottiin: "Väärin teit ja sakot saat! Miksi et usko neuvoja?" Itseasiassa silloin vaan kysyin, että onko onnistunut hyvin netissä vignetin osto?
Alkoi tulla neuvoja ja en totellut, koska näin että jos tottelen, silloin minä juuri sen sakon saan!
Minulla oli siihen selvä logiikka.
Olin kirjautunut heidän systeemiin sisälle ja merkinnyt autoni D2:seksi. Jos olisin maksanut sen D1:n niin sakko olisi napsahtanut.
No miksikö laitoin D2? No siksi koska vuosikausia oli minulle myyty rajalla ja/tai huoltoasemilla se D2.
Vaikka se suomalaiseen "oikeuskäytäntöön" ei mahdukkaan. Niin olen maailmaa kierrellessäni huomannut sellaisen yksinkertaisen asian, että ei kannata meidän oikeusoppia alkaa heille syöttämään muutaman kympin takia. Kuskoon silmään jos kusevat. Pääsee vähemmällä kun maksaa ja unohtaa. En usko että sakkoa tulee, mutta jos tulee nostan käden virheen merkiksi.
Melkosta sekoilua siellä unkariassa on ollut noitten kanssa. Mutta edelleen ohjeissa sanotaan näin.
Liitetiedostot
img_6223.pngLuitko tuota ja ymmärsitkö? Et vissiin?
Alle 3500 kg:n sellainen M1 luokan auto jossa on vähemmän kuin 7 paikkaa kuuluvat luokkaan D1. Olen lähettänyt kopion rekisteriotteesta, vastaus oli '' Rekisteriotteen mukaan auto kuuluu luokkaan D1''
Aika monta Unkarin reissua olen tehnyt D1 ilmoituksella.
Alle 3500 kg:n sellainen M1 luokan auto jossa on vähemmän kuin 7 paikkaa kuuluvat luokkaan D1. Olen lähettänyt kopion rekisteriotteesta, vastaus oli '' Rekisteriotteen mukaan auto kuuluu luokkaan D1''
Aika monta Unkarin reissua olen tehnyt D1 ilmoituksella.
Uskonhan minä sen, mutta luitko tuon minun tekstin oikeasti?
Lisäksi kysyin tien päällä tarkastajilta, että olenko toiminut väärin?
Vastaus oli että oikein.
Katsos, kun heillä on kameravalvonta ja he näkee että olen ilmoittanut auton D2seksi. Ja maksu on suoritettu.
Ja lisäksi he ovat myyneet niin rajalla kuin huoltoasemilla minulle aina D2. Siksi olin jo ilmoittanut autoni D2:si. Ja teidän mukaan väärin tein, kun pääsin näin helpommalla.
Kuten sanoin, että maailmalla on lakeja ja "lakeja", helpommalla pääsee kun toimii siten kuin he haluaa ;)
Luitko tuota ja ymmärsitkö? Et vissiin?
Mulla on ollu tapana mennä ohjeitten mukaan. Ymmärsitkö? Et vissiin?
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.