- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Kaasupullon täyttö tai pullon vuokraus Ranskassa.
Kaasupullon täyttö tai pullon vuokraus Ranskassa.
Keväällä useamman viikon matka Ranskaan ja kaksi 11kg pulloa ei riitä koko matkan ajaksi.
Onko mahdollista täyttää suomipullo Hännisen myymällä adapterilla?
Toinen mahdollisuus,pullon vuokraus leirinnästä panttia vastaan?
Kolmas mahdollisuus,onko täyttöasemia missä saa täytön?
En mielelläni ottaisi kolmea pulloa mukaan!
Kiitos tulevista vastauksista.
En osaa sanoa täytöstä Ranskassa, mutta minulla on mukana aina viisi pulloa. Yksi Espanjalainen, Yksi Portugalilainen ja kolme Suomalaista joista yksi on 5kg. Kaikki ovat päältä painettavia.
Intermarche, Carrefour ja muut isot ketjut myy omia kaasupulloja. Yleensä pantti 1 €
ja sisus 20-30 €. Ainakin Carrefourin valkoinen pullo on samalla liittimellä kuin suomipullot.
Samoin Intermarcheen punainen pullo.
T : Masi
Pullojen täyttö on Ranskassa kielletty. Irrallista tankkipulloakaan ei saa täyttää. Tästä on omakohtainen kokemus jonka jälkeen asensin ulkotäyttöletkun tankkipullooni, sen jälkeen ei mitään ongelmia.
Huoltoasemakaasukin on Ranskassa kallista, pullohinnaksi tulee 16-18 euroa.
Ranskalaisessa kierreventtiilipullossa ei ole tiivistettä pulloventtiilissä, vaikea saada pitämään ilman muunnosnippaa. Nippaa myy esim. http://kauppa.wilhtom.fi/eurosetpol-liitinsarja.prod?backurl=http%3A%2F%2Fwww.wilhtom.fi%2FYritys
On näköjään kallis ja tarvitaan vain alarivin keskimmäinen.
Pullloventtiilin vuoto on vaarallinen, siellä on täysi pullonpaine ja sijainti on ennen letkurikkoventtiiliä.
@timppa
Noissa minun mainitsemissa on tiiviste nimenomaan pullon venttiilissä.
Tuolla noita on varastossa kaksi, Carrefour valkoinen, 11 kg ja Antargas kultainen 13 kg.
Noita pulloja joissa on tuo pullon venttiilissä oleva tiiviste ja samalla kierteellä kuin suomi
tai saksa pullon löytyy 18 erilaista ( 6 - 13 kg, butaania, probaania ) ja useammalta pakkaajalta.
Eli kun menee asemalle ostamaan, näyttää oman pullon venttiilin, niin myyjä antaa vastavan
ranskalaisen pullon.
Ja ranskassa nuo pantit on nimellisiä eli 1-10 €. On metallipulloa, alumiinia ja kuitua.
Kuitupulloihin saa ostettua samasta paikasta yleensä oikeanlaisen painoventtiilin, eivätkä ole hinnalla pilattuja.
Tankkipullo on tietysti se paras ratkaisu, ei tarvitse maita miettiä kaasun saantiin ja aina näkee mittarista
koska on kaasu loppumassa.
T : Masi
Ahaa, hyvä kun korjasit asian. Tärkeä korjaus, Kiitos!
Luultavasti aloittajalla on auto jossa on letkurikkoventtiili, silloin ei voi kayttää painoventtiiliä vaan painoventtiiliadapteria. Linkissä oleva ei ole paineensäädin vaan pullonpaineen läpi päästävä adapteri joka kiinnitetään painoventtiilipullon ja auton letkurikkoventtiili kierretään adapteriin.
http://sarkacaravan.fi/index.php/caravan-tarvikkeet/kaasutarvikkeet/kaasuadapterit/kaasupulloadapter.html
@timppa
Meillä on 3 kuukauden kevät tai syysmatkoilla ollut mukana kaksi 11 kg pulloa. Matkan jälkeen on jäljellä 1,5 pulloa, eli kaasua ei paljon ole mennyt. Tosin ollaan käytetty leirintäalueiden palveluja hyväksi, ne kun ovat Eroopassa ihan eri maailasta kuin Suomessa.
Meillä on 3 kuukauden kevät tai syysmatkoilla ollut mukana kaksi 11 kg pulloa. Matkan jälkeen on jäljellä 1,5 pulloa, eli kaasua ei paljon ole mennyt. Tosin ollaan käytetty leirintäalueiden palveluja hyväksi, ne kun ovat Eroopassa ihan eri maailasta kuin Suomessa.
En , mutta en ole uusia tunnuksia hommanut kun en tunne tarvetta kirjoituksiani piiloitella muilta ihmisiltä.
Tosin olen liittynyt Hollantilaiseen matkailuauto järjestöön jolla on paljon palveluita matkaileville jäsenille.
Siinä järjestössä on muunmuuassa tuo täälläkin äsken esille tullut laki apu.
www.nkc.nl'
T : Masi
Jaahans, selvä.
Kaasussahan on sellainen homma ettei sitä kulu jos pitää pullon kiinni, pärjää sitä niinkin.
Itse tiedän oman käyttöni keväisin ja syksyisin, pullo riittää 10-15 päivää. Kaikki vehkeet mitkä kaasulla toimivat ovat ahkerassa käytössä. Mukavuutta se on, autossa täysi lämpö siirtymilläkin ja lämmin vesi päällä koko ajan. Suihku, grilli ja tiskaukset käytössä.
@timppa
Ranskassa tankkasin pari viikkoa sitten marketin asemalla Suomi pulloon kaasua eikä mitään ongelmaa Hännisen adapterilla.
Kaasun tarve matkalla riippuu tietenkin käyttötottumuksista, vuodenajasta ja matkan pituudesta.
Ranskan keskilämpötilat keväällä on jotakuinkin huhti-toukokuussa samat kun meillä toukokuun lopun ja kesäkuun puolenvälin keskilämpötilat. Vuosittaista vaihtelua toki on, mutta kyllä lämmityksen käytettävän kaasun määrä jää aika pieneksi, ja etenkin jos autossa on sähköpatruuna niin campingilla yövyttäessä lämmitykseen ei mene kaasu ja sama tietenkin myös jääkappia koskien.
Kyllä kahdella 11 kg pullossa pärjää kuukauden reissun "normaaleilla käyttötottumuksilla" varsin hyvin.
Jos haluaa varakangasta "rullalle" niin toiseksi pulloksi saksalainen niin sen voi paluumatkalla vaihtaa heti kun tulee Saksan alueelle. Ensin saksalainen pullo käyttöön (samalla kierteellä oleva liitin) , sitten suomalainen jolloin saksalaisesta tulee vaihtopullo paluumatkalle.
Näin koko matkalla käytettävissä oleva kaasumäärä on 33 kg ja sen on paljon.
Näin toimien ei tarvita mitään hilavitkuttimia.
Tämä kaasuasia meni jo vuosia sitten sivuraiteelle, kun optiosta kaasun tankkauksessa huoltamoilla ja viitosen säästöstä kaasun hinnassa tuli maailman tärkein asia, eikä asetettu kysymystä siitä tarvitaanko ylipäätään mitään erityisjärjestelyjä. Normaalisti sille ei ole mitään tarvetta, vaan 22 kg kaasua riittää kuukauden kierrokselle Euroopassa ihan hyvin.
Ja jos haluaa kapasiteettia lisää niin saksalaisella kaasupullolla se onnistuu 50 eurolla.
Kun kuukauden kiertomatkan hinta Euroopassa on jo 3000 eurosta ylöspäin niin siinä ei yksi kaasupullon kuorien 50 euron hinta paljoin paina. Kaasupullon sisältämän kaasun hintavertailu taas on samaa kokoluokkaa, kun vertailu marketissa, että ostanko tänään saman kokoisen palan lampaanmaitojuusto vai Goudaa.
Mitä tuohon kaasun huoltoasematankkauksen tule niin se on luvallista ylitäytön estolla varustettuun tankkipulloon, jota mm. Timo matkoillaan käyttää.
Ps. Luxemburgissa on camping-alue jossa täytetään mm. suomalaisia kaasupulloja ihan sertifioiduilla laitteilla.
https://www.fuussekaul.lu/
Pullojen täyttö on Ranskassa kielletty. Irrallista tankkipulloakaan ei saa täyttää. Tästä on omakohtainen kokemus jonka jälkeen asensin ulkotäyttöletkun tankkipullooni, sen jälkeen ei mitään ongelmia.
Huoltoasemakaasukin on Ranskassa kallista, pullohinnaksi tulee 16-18 euroa.
Ranskalaisessa kierreventtiilipullossa ei ole tiivistettä pulloventtiilissä, vaikea saada pitämään ilman muunnosnippaa. Nippaa myy esim. http://kauppa.wilhtom.fi/eurosetpol-liitinsarja.prod?backurl=http%3A%2F%2Fwww.wilhtom.fi%2FYritys
On näköjään kallis ja tarvitaan vain alarivin keskimmäinen.
Pullloventtiilin vuoto on vaarallinen, siellä on täysi pullonpaine ja sijainti on ennen letkurikkoventtiiliä.
@timppa
https://www.gaswinkel.com/_de/catalogus/lpg_gastankflaschen/75_kg_safefill_composiet_gasfles_182_liter.htm
https://www.gaswinkel.com/_de/catalogus/lpg_gastankflaschen/75_kg_safefill_composiet_gasfles_182_liter.htm
Kiitos viestien lähettäjille hyvistä vinkeistä !
Pentti T.
Ranskassa tankkasin pari viikkoa sitten marketin asemalla Suomi pulloon kaasua eikä mitään ongelmaa Hännisen adapterilla.
Toki voi salaa yrittää tankata laittomasti. Aika paljon voi ihminen tehdä sellaista mikä on kiellettyä.
@timppa
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.