Matkailuauton nopeus

Juha Karonen 15.06.2025 17:42

Moi Kaikki

Olen uusi matkailuautoilun harrastaja ja tykkään kovasti, mutta tuolla tien päällä ihmettyttää muiden matkailkuautolijoiden nopeus ja itsekkyys. Vuodesta 2020 alle 3500 kg painoisella paketti- ja matkailuautolla on saanut ajaa ihan samaa nopeutta kuin henkilöautolla, mutta edelleen tuolla körötellään alinopeutta, eikä annetta tietä. Ymmärrän, että ollaan lomalla, eikä ole kiire mihinkään, mutta jos ajaa huomattavaa alinopeutta, niin olisiko kohteliasta ajaa hetkeksi sivuun ja antaa muiden mennä, jos ei kerran ole kiire mihinkään. Mulle se matka ei ole tärkein vaan määränpää, eikä todellakaan huvita ajella satasen alueella 8 kymppiä sen takia, että jollain ei ole kiire tai säästää polttoainetta. Niin kuin usein toitotetaan ,että yhteispelillä saadaan kaikille mukava matka, niin pitää muistaa, että tien päällä on muitakin. Jos taustapeiliin alkaa muodostua jonoa, niin sen pitäisi kertoa jokaiselle fiksulle kuskille, että olisiko aika ajaa minuutiksi sivuun, niin poistuu maantieraivo ja hullut ohitukset kummasti. Mulla itsellä on sääntö, jos joku ajaa hiljaa edellä niin ohitan, jos joku haluaa minusta ohi, niin annan kohteliaasti tietä. Liikenne sujuu paremmin jos me karavaanaritkin muistetaan se että, ei ne kaikki ihmiset siellä tiellä ole lomalla. Aja sivuun kun takana on kertynyt ihan oikea jono. Se antaa Sinusta hyvän kuvan karavaanarina, eikä siinä kuuluisana tien tukkona. Turvallisia kilometrejä kaikille ja Hyvää kesää.

Reijo Pesonen 15.06.2025 18:45

Oma, vuosikymmenien kokemus on, että suunnilleen sama nopeus millä rekat ajelee, on sopiva nopeus. Rekkojen ohittelu on ensinnäkin aina pieni riski ja ennen kaikkea se ei edistä matkanopeutta juuri ollenkaan.
Jos olen esim. asuntoautolla liikenteessä ja on niin kiire että koko ajan pitää kytätä ohitusta, niin maisemat jää ainakin minulla näkemättä.
Olenkin asennoitunut jo ennen matkalle lähtöä, että jos kerran edellä ajavalla ei ole kiire, mikäpä hoppu se minullakaan lomaillessa on.
Tv. Ro

Juha Karonen 15.06.2025 19:03

Ymmärrän tuon pointin, mutta rekoilla ei pääse kovempaa ja he ovat töissä. Miksi sitten sinä joka tykkäät körötellä, niin mikä siinä on niin vaikeeta antaa tilaa sujuvalle liikenteelle. Tienliikenne laissa on tähänkin nykyään pylälä 2020 lähtien . Huomattavaa alinopeutta ajavan ilman pätevää syytä on annettava tietä tai tästä voidaan määrätä 100 euron rikemaksu. ja laki on kaikille sama

Reijo Pesonen 15.06.2025 19:15

Mikä on alinopeus?
Oikea nopeus lienee se jonka kuljettaja kokee turvalliseksi ajaa.
Tuossa olen Juha kanssasi samaa mieltä, että on oikein ja kohteliasta päästää ohi pyrkivä turvallisesti ohittamaan.
Mutta vieläkin kymmenien vuosien kokemukseen asuntoautolla tien päällä. Yleensä karavaanarit päästävät kohteliaasti nopeammin ajavat ohi. Mutta ehkä enemmän näkyy juuri ne tiukat jopa vaaralliset ohitukset.
Tv Rp

Juha Karonen 15.06.2025 19:39

Laissa on määritelty alinopeus josta sakotetaan, en jaksanut hakea mikä se raja on , mutta muistaakseni yli 20 km alinopeus. Paskat mitään tietä anneta. Mä ajan työkseni yli 60 t vuodessa enkä ole koskaan nähnyt yhdenkään karavaanarin ajavan sivuun. Päinvastoin oikein nautitaan kun saa vetää letkaa. Nyt viikonloppuna teimme matkiksella 900 km lenkin . Kymmeniä alinopeuden ajavia, jopa 60 kmh satasen alueella. Yksikään, ei yksikään antanut tietä. ja jopa yksi näytti keskisormea kun ohitin 100 kmh alueella 75 kmh ajavan matkiksen, ja tarra oli jotain 14 tuhatta alkuinen, että ei ihan uusi karavaanari. Jos tämä on tälläinen tollojen seura, niin ehkä pitää miettiä tuota jäsenyyttä uudestaan...

Juha Karonen 15.06.2025 19:39

Laissa on määritelty alinopeus josta sakotetaan, en jaksanut hakea mikä se raja on , mutta muistaakseni yli 20 km alinopeus. Paskat mitään tietä anneta. Mä ajan työkseni yli 60 t vuodessa enkä ole koskaan nähnyt yhdenkään karavaanarin ajavan sivuun. Päinvastoin oikein nautitaan kun saa vetää letkaa. Nyt viikonloppuna teimme matkiksella 900 km lenkin . Kymmeniä alinopeuden ajavia, jopa 60 kmh satasen alueella. Yksikään, ei yksikään antanut tietä. ja jopa yksi näytti keskisormea kun ohitin 100 kmh alueella 75 kmh ajavan matkiksen, ja tarra oli jotain 14 tuhatta alkuinen, että ei ihan uusi karavaanari. Jos tämä on tälläinen tollojen seura, niin ehkä pitää miettiä tuota jäsenyyttä uudestaan...

Seppo Lokasaari 15.06.2025 20:07

Jos matkailuautolla ajaa tien päällä samaa vauhtia rekkojen kanssa, eli noin 85-87km/h, niin se ei todellakaan ole alinopeutta. Meidän auto kulkee kylkin vaikka 140km/h, mutta? Kuka sen jonon tekee rekan tai matkailuauton perään?? Se jono tulee siitä, kun siihen ihan hitaamman ajoneuvon perään jää junnaamaan, henkilö. joka ei uskalla ohittaa. Alinopeus on sitten ihan asia erikseen, mutta pääsee niistä helposti ohi. Aikamoinen mielipide on aloittajalla.

Reijo Pesonen 15.06.2025 20:11

Älä Juha hyvä mies hermostu. Kyllä me mahdutaan tuolla tienpäällä kulkemaan. Ja jos satut tulemaan perään niin mennään sivuun ja huiskautetaan kättä. Ja tuskin tuo jäsenyyvestä eroaminen kovinkaan paljon liikenteeseen vaikuttaa.
Joten jatketaan.
Tv. Rp

Pasi Peippo 15.06.2025 20:59

Juu, kannattaa vakavasti miettiä jäsenyyttä....

Juha Karonen 15.06.2025 21:19

Saatte mun puolesta ajaa rekkojen kanssa samaa nopeutta, mutta se on alle 3500 kg auton kanssa alinopeutta ja silloin on velvollisuus antaa tietä normi liikenteelle. Se ei todellakaan ole vaikeeta, eikä teidän lomaanne pilaa, vaan antaa monelle tiellä liikkujalle hyvän mielen. Mä en ymmärrä mikä tässä on niin vaikeeta ymmärtää, koska kysymys on liikenteen sujuvuudesta ei vittuilusta ja seuraava jäsen joka näyttää tuolla tiellä keskaria ihan turhasta, niin laitan numeron talteen..

Juha Karonen 15.06.2025 21:22

Tässä vielä faktaa:

Alinopeudella ajaminen tarkoittaa ajoneuvon kuljettamista tieliikennelain mukaan "aiheettoman hitaasti", eli nopeudella, joka ei ole tarkoituksenmukaista vallitsevissa olosuhteissa. Vaikka alinopeutta ei ole tarkasti määritelty laissa, siitä voidaan sakottaa, jos se aiheuttaa vaaraa tai haittaa muulle liikenteelle. Esimerkiksi moottoritiellä alinopeudella ajaminen voi olla vaarallista ja johtaa sakkoihin.
Uuden tieliikennelain mukaan poliisi voi määrätä sadan euron liikennevirhemaksun alinopeudesta, jos se aiheuttaa vaaraa tai haittaa liikenteelle. Tämä tarkoittaa, että vaikka alinopeus ei ole erikseen kielletty, se voi olla laitonta, jos se on tarpeettoman hidasta ja aiheuttaa ongelmia muille tienkäyttäjille.
Esimerkiksi ajoneuvolla ajaminen liian hitaasti ohituskaistalla tai tarpeettomasti jarruttaminen ilman syytä voi johtaa sakkoihin. Myös liian hidas ajaminen yleisesti voi olla laitonta, jos se aiheuttaa vaaraa tai haittaa muille, vaikka alinopeus ei olekaan itsessään kiellettyä Liikennevilkun mukaan.
Moottoritiellä ei ole erikseen määritelty alinta sallittua nopeutta, mutta tarpeettoman hitaasti ajaminen on kiellettyä. Jos keli tai muut olosuhteet eivät edellytä hidasta vauhtia, moottoritiellä ajaminen alle suositellun nopeuden voi olla vaarallista ja johtaa sakkoihin.

Ville Säynäjäkangas 15.06.2025 21:59

Nyt on valittu kulkuneuvo väärin. Urheiluauto ois oikea valinta, eikä matkis….

Juha Karonen 15.06.2025 22:15

Miten muka. Matkailuautolla ajellaan nopeusrajoitusten mukaisesti, eikä häiritä liikennettä. Thats it. ja jos ei aja niin sitten annetaan tietä muille, mikä tässä nyt on niin stanan vaikeeta ymmärtää..

Seppo Suomi 15.06.2025 22:28

Taasko näitä provoja ilmestyy tänne?

Juha Karonen 15.06.2025 22:32

Miten niin, Mä olen kyllä ihan jäsen, mutta en ymmärrä tuota liikenne käyttätymistä ollenkaan jota jäsenet ja muut matkailuatoilijat tällä hetkellä tuolla tiellä levittää. Ei ihme että maine, on että teiden tukko

Juha Karonen 15.06.2025 23:03

ja ote vielä yhdistyksen säännöistä:

3 §
Tarkoituksensa toteuttamiseksi liitto:

a) kehittää matkailuajoneuvojen turvallista, taloudellista ja tarkoituksenmukaista käyttöä ja pyrkii toimialansa osalta edistämään liikenneturvallisuutta,

eli ei törttöilyä, liikenteen häirintää yms.

Reijo Pesonen 16.06.2025 06:00

Juha.
Tuo karavaanarit numeroiden muistiin kirjaaminen on mukavaa puuhaa, joskin kiireessä ajon aikana ei kovin turvallista.
Meillä lapset sitä on harrastanut kautta aikojen ja kilpailleet siitä kuka näkee enemmän niitä numeroita tai pienimmän numeron.
Joten harrastuksensa meillä itse kullakin.
Kaikille hyvää, joustavaa ja turvallista kesää.
Tv. Rp

Heikki Ikonen 16.06.2025 08:10

Ali nopeus... jokanen kait ajelee kykyjesä mukaista nopeutta.
Meillä on ihan pesiiaalit alinopeutta ajavat. Talavella 80 tiellä viittä/kuuttakymppiä ja keskellä tietä, Aasialaiset vieraamme vuokra autoilla. Eikä tiiä ko vastaan tulee kummalle puolelle net väistää (heillä kotona vasemman puolinen liikenne) Voi ko se tien kapeus, pimeys ja lumi pelottaa 😱.
Tuo on ALI nopeutta, joo.

Toki ko tulin (n. 300km) kylläpä 😰 ko Rovaniemeltä etelään kaikki 30 km tesla tyyräs 70 kmh 4-tiellä - suoran tullen kiihytti sinne liki 80. Onneks älys kääntyä (koti tielleen).

No täällä (puskassa) Perämeren kansallispuistossa ⛵️ ei liikenne murheet paina, tilaa ja rauhaa yllin kyllin. 🤣 H

Liitetiedostot

20250616_074157.jpg
Petteri Haverinen 16.06.2025 08:14
Juha Karonen

Moi Kaikki

Olen uusi matkailuautoilun harrastaja ja tykkään kovasti, mutta tuolla tien päällä ihmettyttää muiden matkailkuautolijoiden nopeus ja itsekkyys. Vuodesta 2020 alle 3500 kg painoisella paketti- ja matkailuautolla on saanut ajaa ihan samaa nopeutta kuin henkilöautolla, mutta edelleen tuolla körötellään alinopeutta, eikä annetta tietä. Ymmärrän, että ollaan lomalla, eikä ole kiire mihinkään, mutta jos ajaa huomattavaa alinopeutta, niin olisiko kohteliasta ajaa hetkeksi sivuun ja antaa muiden mennä, jos ei kerran ole kiire mihinkään. Mulle se matka ei ole tärkein vaan määränpää, eikä todellakaan huvita ajella satasen alueella 8 kymppiä sen takia, että jollain ei ole kiire tai säästää polttoainetta. Niin kuin usein toitotetaan ,että yhteispelillä saadaan kaikille mukava matka, niin pitää muistaa, että tien päällä on muitakin. Jos taustapeiliin alkaa muodostua jonoa, niin sen pitäisi kertoa jokaiselle fiksulle kuskille, että olisiko aika ajaa minuutiksi sivuun, niin poistuu maantieraivo ja hullut ohitukset kummasti. Mulla itsellä on sääntö, jos joku ajaa hiljaa edellä niin ohitan, jos joku haluaa minusta ohi, niin annan kohteliaasti tietä. Liikenne sujuu paremmin jos me karavaanaritkin muistetaan se että, ei ne kaikki ihmiset siellä tiellä ole lomalla. Aja sivuun kun takana on kertynyt ihan oikea jono. Se antaa Sinusta hyvän kuvan karavaanarina, eikä siinä kuuluisana tien tukkona. Turvallisia kilometrejä kaikille ja Hyvää kesää.

En tiedä koska olet ajokorttisi saanut, mutta nykyisen korostetaan oman henkisen tilan hallintaa auton ratissa...huomaa myös mihin pystyt vaikuttamaan ja mihin et... liikenteessä liikkuu hyvin erilaisen ajontavan omaavia kuskeja kaikenlaisilla ajoneuvoilla...

Ainoastaan hälytysajossa olevilla ajoneuvoilla on liikenteessä todellisuudessa kiire, muilla kiire on joko itse aiheutettua tai väärän aikataulutuksen aiheuttamaa

Totta toki, että liikenteen pitäisi saada lisää valvontaa... turvavälit ja niiden puute oli hyvä kohde aloittaa rikemaksun periminen...

Jari Tietäväinen 16.06.2025 09:13

Mitäpäs Juha jos nyt vain rauhoittuisit ja hengittelisit hetken, etenkin silloin kun olet ratissa, niin kaikilla on mukavampaa. Jos nyt ihan ensimmäiseksi miettisit tuota tilannetta missä sulle näytettiin keskaria. Ettet vain provosoinut tilannetta jollain tavalla ennen ohitusta tai sen aikana? Vaikutat olevan sellainen kuumakalle, että voisin lyödä aika paljon vetoa siitä, että jonkinlaista hitaan nopeuden protestointia siinä on ollut, mikä sitten on aiheuttanut tuon keskarin noston. En puolustele sitä, koska liikenneturvallisuuden ensimmäinen perussääntö on se, että ei pidä provosoitua, jos provosoidaan.

Oma kokemukseni on toisenlainen. Mielestäni hitaammin ajavat karavaanarit antavat hyvin tietä, kun vähän aikaa odottaa. Mutta eihän se ole millään tavalla kohtuullista olettaa, että tietä annetaan tietä heti kun joku kiireinen ilmestyy taakse. Eihän siitä matkanteosta tule yhtään mitään, jos joka bussipysäkille pitää koukata. Eli annetaan sen jonon kertyä jonkin aikaa ja sitten ajetaan sivuun. Mutta jos siellä takana ei malteta odottaa, niin konfliktihan tuosta syntyy. Tuokin keskisormea näyttänyt kuski olisi saattanut olla menossa jo seuraavalla pysäkille sivuun, mutta sinä näit tuon vain "ei anneta tietä" -vaiheen ja hiillyit.

Ihmisillä voi olla hyvinkin erilaisia syitä hitaasti ajamiseen. Jonkun mielestä sillä saavutettava säästö on niin merkittävä, että kannattaa ajaa vähän hitaammin. Jonkun toisen mielestä etenkin vanhemmalla kalustolla meteli 100 km/h nopeudessa saattaa olla niin kova, että sitä ei vaan jaksa kuunnella. Tai sitten kyse saattaakin olla yli 3,5 tonnisesta matkiksesta, joka ei täytä 100 km/h nopeuden vaatimuksia. Ethän sinä voi sitä tietää, miksi joku ajaa hitaammin.

Tuosta kokonaispainosta. Esim. oma matkamökkini on 4-tonninen. Se kyllä on hyväksytty 100 km/h nopeudelle ja sen mukaan myös ajan. Mutta ei se ole iso kulkine, ja sen saisi pienellä kantavuudella rekisteröityä myös 3,5-tonniseksi. Päälle päin ei voisi epäillä, että se onkin yli 3,5-tonninen. Ja kaikki tällaiset eivät täytä 100 km/h vaatimuksia. Suurin osa matkiksista toki on max 3,5-tonnisia, mutta pointti tässä on se, että et voi mitenkään tietää, mitä nopeutta milläkin yksittäisellä matkiksella saa ajaa ja on ihan turha hiiltyä toisen ajonopeuksista. Korotat vain omaa verenpainettasi ihan turhaan.

Jari Tietäväinen 16.06.2025 09:33

Lisää pohdintaa nopeuksista... Tuolla liikenteessä tuntuu olevan aika paljon sellaisia kuskeja, joille matkailuauto on punainen vaate, vaikkei se edes ajaisi muuta liikennettä hitaammin. Oman matkikseni voimavarat riittää hyvin rajoitusten mukaan ajamiseen, ja automaattivaihteiston ansiosta ei tapahdu edes mahdollista laiskan vaihtajan aiheuttamaa hyytymistä ylämäkeen. Tasaisella vauhdilla etenen hieman yli rajoisten.

Ajan henkilöautolla ja matkiksella ihan samalla tavalla tuolla liikenteessä, paitsi että matkiksella en saa ajaa motarilla kuin 100 km/h. Ajotapani ei herätä henkilöautolla kummempia reaktioita, mutta matkiksella se joskus herättää. Jos ajan matkiksella 80 km/h alueella gps:n mukaan noin 83-84 km/h, niin välillä joidenkin on päästävä "teiden tukon" ohi vaikka keltaisella viivalla. Pahimmoillaan on käynyt niin, että jos rajoitus heti tuon jälkeen nouseekin 100 km/h, niin se sama auto jää siihen eteen kökkimään jotain 90 km/h nopeutta. Mutta annas olla, jos lähden ohittamaan, niin sitten se kaasupoljin löytyykin, mutta vain hetkeksi. Ohi ei matkailuautoa voi millään laskea, vaikka itse ajaa alle suurimman sallitun. Siinä sitä sitten körötellään peräkkäin.

Toinen silloin tällöin kohdalle osuva tilanne on sellainen, jossa ohituskaistatiellä ajan rekan kiinni ja taakse alkaa kertyä jonoa. Sitten kun ohituskaista alkaa ja jos se on lyhyt, pidän paikkani jonon keulilla ja polkaisen kaasun pohjaan ja menen. Ajan vähän yli rajoituksen, eli kenenkään ei luulisi tuosta kärsivän. Mutta kun kyse on matkailuautosta eikä henkilöautosta, niin joillekin tuo ei käy. Pitäisi vissiin laskea kaikki muut sen rekan ohi, ja jäädä odottamaan jos vaikka seuraavan ohituskaistan pituus riittäisi niin että matkailuautollakin ehtii ohi, sitten kun kaikki muut on mennyt.

Käsittämätöntä asennevammaa tuolla liikenteessä näkee. Suurimmalla osalla onneksi asenne on kohdillaan niin että kaikki mahtuvat liikenteeseen, mutta sitten on se pieni vähemmistö, joka käy todella lämpimänä milloin mistäkin syystä. Euroopan omistajia varmaan luulevat olevansa ja kaikkien pitäisi väistää, kun he tulevat.

Yhteispelillä, toisten huomioimisella ja kärsivällisyydellä on kaikilla liikenteessä mukavampaa ja matka joutuu sillä nopeudella, mitä kukakin katsaa parhaaksi ajaa. Ei provoida eikä provosoiduta, niin hyvin menee.

Seppo Lokasaari 16.06.2025 09:39
Jari Tietäväinen

Lisää pohdintaa nopeuksista... Tuolla liikenteessä tuntuu olevan aika paljon sellaisia kuskeja, joille matkailuauto on punainen vaate, vaikkei se edes ajaisi muuta liikennettä hitaammin. Oman matkikseni voimavarat riittää hyvin rajoitusten mukaan ajamiseen, ja automaattivaihteiston ansiosta ei tapahdu edes mahdollista laiskan vaihtajan aiheuttamaa hyytymistä ylämäkeen. Tasaisella vauhdilla etenen hieman yli rajoisten.

Ajan henkilöautolla ja matkiksella ihan samalla tavalla tuolla liikenteessä, paitsi että matkiksella en saa ajaa motarilla kuin 100 km/h. Ajotapani ei herätä henkilöautolla kummempia reaktioita, mutta matkiksella se joskus herättää. Jos ajan matkiksella 80 km/h alueella gps:n mukaan noin 83-84 km/h, niin välillä joidenkin on päästävä "teiden tukon" ohi vaikka keltaisella viivalla. Pahimmoillaan on käynyt niin, että jos rajoitus heti tuon jälkeen nouseekin 100 km/h, niin se sama auto jää siihen eteen kökkimään jotain 90 km/h nopeutta. Mutta annas olla, jos lähden ohittamaan, niin sitten se kaasupoljin löytyykin, mutta vain hetkeksi. Ohi ei matkailuautoa voi millään laskea, vaikka itse ajaa alle suurimman sallitun. Siinä sitä sitten körötellään peräkkäin.

Toinen silloin tällöin kohdalle osuva tilanne on sellainen, jossa ohituskaistatiellä ajan rekan kiinni ja taakse alkaa kertyä jonoa. Sitten kun ohituskaista alkaa ja jos se on lyhyt, pidän paikkani jonon keulilla ja polkaisen kaasun pohjaan ja menen. Ajan vähän yli rajoituksen, eli kenenkään ei luulisi tuosta kärsivän. Mutta kun kyse on matkailuautosta eikä henkilöautosta, niin joillekin tuo ei käy. Pitäisi vissiin laskea kaikki muut sen rekan ohi, ja jäädä odottamaan jos vaikka seuraavan ohituskaistan pituus riittäisi niin että matkailuautollakin ehtii ohi, sitten kun kaikki muut on mennyt.

Käsittämätöntä asennevammaa tuolla liikenteessä näkee. Suurimmalla osalla onneksi asenne on kohdillaan niin että kaikki mahtuvat liikenteeseen, mutta sitten on se pieni vähemmistö, joka käy todella lämpimänä milloin mistäkin syystä. Euroopan omistajia varmaan luulevat olevansa ja kaikkien pitäisi väistää, kun he tulevat.

Yhteispelillä, toisten huomioimisella ja kärsivällisyydellä on kaikilla liikenteessä mukavampaa ja matka joutuu sillä nopeudella, mitä kukakin katsaa parhaaksi ajaa. Ei provoida eikä provosoiduta, niin hyvin menee.

Tässä Jarin tekstissä on asiaa ja totuutta. 👍

Seppo Yliniemi 16.06.2025 11:58

Just näin,matkailu kuljin pahaksi liikenteessä monelle.

Harri Halinen 16.06.2025 14:53

Ei haittaa vaikka edessä kulkee onnellinen karavaanari rauhallisesti vaikka nopeudella 70 km/t kahdeksankympin alueella.
Vietän perässä vaikka minuutin-kaksi matkalla kauemmin, ei minulla ole kiire kuten hermoheikoilla.

Ville Säynäjäkangas 16.06.2025 15:38

Mutta tiktok-pikasomen herkistämillä aivoilla ei sekuntiakaan voi odottaa. Dopamiinieuforiavirta on oltava tauoton. Muuten hermo pettää heti ja rajusti!

Timo Haapanen 16.06.2025 16:30
Harri Halinen

Ei haittaa vaikka edessä kulkee onnellinen karavaanari rauhallisesti vaikka nopeudella 70 km/t kahdeksankympin alueella.
Vietän perässä vaikka minuutin-kaksi matkalla kauemmin, ei minulla ole kiire kuten hermoheikoilla.

Jätä sitten Harri puolikilsaa väliä siihen nysvääjään jotta normaalisiti ajavat pääsevät teistä yksitellen ohi.

Toivo Koistinen 16.06.2025 17:41

Muistui mieleen vuosia sitten tapaus matkailuautoilijan kanssa. Ajelin moottoritietä henkilöautolla, kun liittymästä oli matkauauto tulossa sisään.
Mitä oli siinä peräkkäin autoja. Hän tuli siihen liittymän kiihdytyskaistaa rinnalle, ja ajoi siinä, kunnes se alkoi päättymään.
Mutta herrasmiehenä ymmärsi kai, etten voinut väistää keskikaistalle, koska sitä myöden oli tulosa minua ohittava auto rinnalle, ja nosti kättä minulle sivuikkunastaan.
Sääliksi kävi, koska hän oli vammautunut, eli kädestä oli katkennut sormet, ja ainoastaan jäljellä oleva keskisormi oli pystyssä.
Tp

Ville Säynäjäkangas 16.06.2025 18:26

Pitäis saada 80km/h kattonopeus koko maahan ja kaikille ajoneuvoille. Siitä ei olisi haittaa kenellekään, mutta hyötyjä olis monia.

Harri Halinen 16.06.2025 18:52
Timo Haapanen

Jätä sitten Harri puolikilsaa väliä siihen nysvääjään jotta normaalisiti ajavat pääsevät teistä yksitellen ohi.

Kyllä ohittajalla on pitkä auto kun ei mahdu pienempään väliin.
Ehkä tehokkaampi moottori auttaisi ohittajaa tai järjen käyttö ja järkevä suhtautuminen koko ohitukseen.
Minä olen aina halutessani päässyt sujuvasti toisia häiritsemättä, vaaraa aiheuttamatta ohi. En myöskään ole letkan vetäjä koska se olisi kiusan tekemistä.

Toivo Koistinen 16.06.2025 19:07

Kyllähän se hyvä, koska uskoisin liikenneonnettomuksienkin vähenevän, kun alhaisemmalla nopeudella ajellessa reagoiti aika asioihin olisi pidempi vähän.
En tiijä miten nyt, mutta kun ajelin, oli raskailla nopeusrajoitin 87 km, ja muistelen perusteena, että tarvitessa kun ajaa sitä alle 80 nopeutta, joka oli sillon raskailla suurin sallittu, nin jäi hieman reserviä nopeudessa.
No on pakko myöntää, että kyllä tuli ajeltua rajoitinta vasten, eli sitä 87 nopeutta, vaikka se oli sillon laitonta.
Piti käydä kaupungissa tänään, ja edellä meni pari rekkaa, niin kyllä ne ajeli siinä moottoritiellä noin 90 nopeutta suunnilleen..
Yhtä asiaa ihmettelen yhä, että kun ajelin mottoritietä n 90 nopeudella, ja kun henkilöautoja ohitti minua, niin muutamalla oli kiirus palata takaisin laitakaistale, että meelkin minun etupuskuria hipoi.
Useampi kyllä veteli keskikaista puolensadan metrin päähän liki kunnes palasi kaistalle.
No sitä sama kullä esiintyi kun isommilla ajelin, niin monesti aatteli, talvikelilläkin, että jos sille ohittavalle sattuisi minun keulan edessä vaikka rengasrikko, niin mitähän sitten..
No sitä toisetkin kuskit uksi, kun joskus huoltamon kahvikuppoosen ääreen sattui heitä.ja noituivat, että sateella kura lensi silmille.
Tp

Vesa Varis 16.06.2025 21:42

Niinhän se menee ettei se eka auto sitä jonoa tee, vaan se toinen auto. Siis se perässäroikkuja. Se joko ei mene ohi, tai sitten ei jätä riittävästi väliä edellä ajavaan. Niin, että sen perässä oleva joutuisi ohittamaan kerralla molemmat autot.
No, sopu sijaa antaa ja jos on kiire ni kannattaa katsoa peiliin. Sieltä se kiireen lopullinen tekijä useimmiten löytyy.

Marko Uusivuori 17.06.2025 07:26

Joku sanoi että karavaanarin hyvä nopeus on ajaa rekkojen perässä. Itselläni on kevyt kuorkki ja pakko sanoo etten ole nähnyt ainoatakaan asuntoautoilijaa tai asuntovaunun vetäjää rekkojen perässä notkumassa kymmeniä jopa satoja kilometrejä. Miksi ne siihen jäisi kun suurimmalla osallahan saa käsittääkseni ajaa 100km/h, joillain rajoitusten mukaan. Kyllä ne pääsääntöisesti rekan ohittaa kun tulee hyvä kohta. Vanhemmat asuntoautot ei ole mitään raketteja joten varmasti välillä ottaa hiukan aikaa kytätä se sopiva ohitus kohta. Hyvää kesää kaikille ja turvallisia kilometrejä.

Jukka Rajamäki 17.06.2025 08:16

Aikoinaan kun tuli vielä käytyä pohjoisessa hiihtolomareissulla huomasi sen konkreettisemmin, että oli niitä joiden oli väen väkisin päästävä ohi ja niitä jotka tyytyivät ajamaan jonossa turhaan hötkyilemättä. Kuitenkin ne samat autot, ohittajat ja ohitettavat, lähes poikkeuksetta, olivat Lusissa moottoritien alussa samaan aikaan.
Käytännössä ajan voittaminen pyrkimällä ajamaan koko ajan suurinta sallittua nopeutta on aika marginaalinen. Keskinopeus ei edes pitkällä matkalla ei ole paljonkaan korkeampi kuin liikennevirrassa ajavalla.
Työelämässä ollessa osallistuin Du Point asiantuntijan John Taylorin turvallisuuskoulutukseen. Hän kertoi esimerkin omasta kokemuksestaan. Hän oli ollut viikkoja työmatkalla ja palasi vihdoin Lontooseen. Ikävä ja kiire oli perheen pariin. Ajoi kotiin reipasta vauhtia ohitellen hitaampia kunnes sattui täpärä läheltäpiti tilanne. Hänelle jolle turvallisuus pitäisi olla ykkös asia riskeeraa henkensä muutaman minuutin vuoksi. Ilahtuuko perhe vähemmän pitkän eron jälkeen vaikka hän saapuisi puolituntia myöhemmin kotiin vs. jos he joutuisivat tulemaan katsomaan häntä sairaalaan tai pahimmassa tapauksessa tunnistamaan hänet ruumishuoneelta. Kannattaa miettiä omalta kohdaltaan.

Ilkka Yrjönsalo 17.06.2025 09:08

JUHA KARONEN (asennevamma!) Alinopeus? Tieliikennelaki ei tunne lainkaan moista käsitettä! Muuta liikennettä häiritsevä ajo on aivan jotakin muuta kuin ajamalla 100 km/h alueella 80 tai vaikkapa 60 Mitään lakiin kirjattua väistämisen velvoitettakaan ei ole olemassa! Saahan maantiellä ajaa traktorillakin eikä sille traktorikuskillekaan ole lakiin kirjattu mitään velvollisuutta ajaa sivuun ja väistää! Jokainen saa ajaa juuri sellaisella nopeudella jonka itse katsoo turvalliseksi ja itselleen sopivaksi! Muiden huomioiminen ei ole pelkästään sitä että hitaammin ajavan olisi huomioitava (ja väistettävä) nopeammin ajavaa! Miksi vain hitaammin ajavien tulisi huomioida niitä nopeammin ajavia? Eikö nopeammin ajavien tulisi myös huomioida muita? (ja siis sopeutua muun liikenteen käyttämiin nopeuksiin) Mitä sitten jos ajetaan pitkässä letkassa! Sehän on turvallisinta jos kaikki ajavat samaa nopeutta! Eikä sen tarvitse olla se suurin sallittu! Mitä siihen väistämiseen tulee niin ilmeisesti et ole vaatimassa rekoilta sinne bussipysäkille väistämistä? Miksi jonkun muun rekkojen kanssa samaa nopeutta ajavan pitäisi väistää bussipysäkille?? Eikö se ole aivan sama ajaako edelläsi rekka vai jokin muu ajoneuvo hitaampaa nopeutta kuin mitä sinä haluaisit ajaa? Ajo aikatauluja laadittaessa pitää oppia huomioimaan muun liikenteen aiheuttamat viiveet. Väärin laadittua aikataulua EI voi paikata ajamalla kovemmalla vauhdilla! Pitää ilmoittaa kohteeseen että tulemme myöhässä kun en osannut lähteä ajoissa! Mitä itsekkyyteen tulee niin se on itsekästä että vaaditaan muita väistämään kun MINÄ olen tulossa! JOUSTAKAA! VÄISTÄKÄÄ!

Ilkka Yrjönsalo 17.06.2025 09:08

JUHA KARONEN (asennevamma!) Alinopeus? Tieliikennelaki ei tunne lainkaan moista käsitettä! Muuta liikennettä häiritsevä ajo on aivan jotakin muuta kuin ajamalla 100 km/h alueella 80 tai vaikkapa 60 Mitään lakiin kirjattua väistämisen velvoitettakaan ei ole olemassa! Saahan maantiellä ajaa traktorillakin eikä sille traktorikuskillekaan ole lakiin kirjattu mitään velvollisuutta ajaa sivuun ja väistää! Jokainen saa ajaa juuri sellaisella nopeudella jonka itse katsoo turvalliseksi ja itselleen sopivaksi! Muiden huomioiminen ei ole pelkästään sitä että hitaammin ajavan olisi huomioitava (ja väistettävä) nopeammin ajavaa! Miksi vain hitaammin ajavien tulisi huomioida niitä nopeammin ajavia? Eikö nopeammin ajavien tulisi myös huomioida muita? (ja siis sopeutua muun liikenteen käyttämiin nopeuksiin) Mitä sitten jos ajetaan pitkässä letkassa! Sehän on turvallisinta jos kaikki ajavat samaa nopeutta! Eikä sen tarvitse olla se suurin sallittu! Mitä siihen väistämiseen tulee niin ilmeisesti et ole vaatimassa rekoilta sinne bussipysäkille väistämistä? Miksi jonkun muun rekkojen kanssa samaa nopeutta ajavan pitäisi väistää bussipysäkille?? Eikö se ole aivan sama ajaako edelläsi rekka vai jokin muu ajoneuvo hitaampaa nopeutta kuin mitä sinä haluaisit ajaa? Ajo aikatauluja laadittaessa pitää oppia huomioimaan muun liikenteen aiheuttamat viiveet. Väärin laadittua aikataulua EI voi paikata ajamalla kovemmalla vauhdilla! Pitää ilmoittaa kohteeseen että tulemme myöhässä kun en osannut lähteä ajoissa! Mitä itsekkyyteen tulee niin se on itsekästä että vaaditaan muita väistämään kun MINÄ olen tulossa! JOUSTAKAA! VÄISTÄKÄÄ!

Ilkka Yrjönsalo 17.06.2025 09:15

Kehottaisin Juha Karosta ihan oikeasti lukemaan tieliikennelakia ettei tarvitsisi heitellä "musta tuntuu" kommentteja faktoina näihin keskusteluihin!

Seppo Suomi 17.06.2025 16:24

Koittakaa nyt ymmärtää ettei noin tomppeli voi olla mikään muu kun provo.

Ville Säynäjäkangas 17.06.2025 17:38

AI trollibotti?

Seppo Klemetti 18.06.2025 15:00

Minä suosin matkailuautolla ajaessa pikkuteitä, jos ovat asfaltoituja jossain vaiheessa, ja jos vain sellaisia pitkin pääsee määränpäähän. Tokihan niissä "valuvikoja" on ja vauhti sen mukainen. Näin niillä ei ole niinkään tulipalo kiireisiäkään perässä. Mikä sen mukavampaa kuin sopivaa vauhtia antaa mennä losottaa ja saa ihailla maisemia ja kaunista maaseutua. Eihän isojen pääteiden varsilla ole edes liioin mitään nähtävääkään. Eikä pitkähkö venetraileri perässä viiti kaahaillakaan. Ja kun ei ole kiire minnekään. Nytkin kun kävin viime viikolla viikon Tornionjoen lohta soutamassa, pikkuteitä ajelin sinne ja takaisin 780 km. Isoja teitä pitkin olisi ollu lyhyempi matka ja joutusampi jokusia tunteja mutta eipä ollu niskaan hengittäjiä. Jos jokunen halusi ohi, eikun hijasti vähän nopeutta ja päästi ohi sopivassa paikassa. Ei näkyny keskareita. Ei muuten ollu yhellä pakukuskillakaan kiire kun sata kilsaa ajo perässä kun köröteltiin, kunnes kääntyi eri tielle.

Seppo Klemetti 18.06.2025 15:00

Minä suosin matkailuautolla ajaessa pikkuteitä, jos ovat asfaltoituja jossain vaiheessa, ja jos vain sellaisia pitkin pääsee määränpäähän. Tokihan niissä "valuvikoja" on ja vauhti sen mukainen. Näin niillä ei ole niinkään tulipalo kiireisiäkään perässä. Mikä sen mukavampaa kuin sopivaa vauhtia antaa mennä losottaa ja saa ihailla maisemia ja kaunista maaseutua. Eihän isojen pääteiden varsilla ole edes liioin mitään nähtävääkään. Eikä pitkähkö venetraileri perässä viiti kaahaillakaan. Ja kun ei ole kiire minnekään. Nytkin kun kävin viime viikolla viikon Tornionjoen lohta soutamassa, pikkuteitä ajelin sinne ja takaisin 780 km. Isoja teitä pitkin olisi ollu lyhyempi matka ja joutusampi jokusia tunteja mutta eipä ollu niskaan hengittäjiä. Jos jokunen halusi ohi, eikun hijasti vähän nopeutta ja päästi ohi sopivassa paikassa. Ei näkyny keskareita. Ei muuten ollu yhellä pakukuskillakaan kiire kun sata kilsaa ajo perässä kun köröteltiin, kunnes kääntyi eri tielle.

Kari Rautiainen 19.06.2025 10:16

40 vuotta edustajana, en huomannu tollasia ongelmia vaikka kilsoja tuli 3 miljoonaa. No oli kerran kun ajelin juhannukseksi kotiin. Vastaantulijoita sellanen jono etten päässy normaalisti ohittelemaan hitaampia. Eli vastaantulijat on kiellettävä! Jos ei olis noita prkl vastaantulijoita niin ei olis ongelmaakaan. Karonen pääsis huristeleen vapaasti.

Toteutustapaa en osaa sanoa, mutta ei se voi olla vaikeeta maailman onnellisimmalle kansalle.


Kun hoppa keksi tuoda markkinoille coswortin niin aika sukkelaan pääsi kulkemaan. Se oli sillon. Tän päivän patteriautot kiihtyy vielä paremmin.
muokattu: 19.6.2025 10:19
Toivo Koistinen 20.06.2025 08:01

Seppo klemetille hatun nosto, ja syvä kumarrus. Juuri noin ajellen nauttii maisemista, ja tosiaan kun ohitttaja on kohdalla, ja tulee vastaantulija, niin hiljentää, ja auttaa näin turvallisen ohituksen, koska siitä hyötyy itsekin,
Koska jos siinä tilanteessa tulee ohittajalle, ja vastantulijalle kolari, nin siinä on itsekin vaarassa.
Eikös tieliikene lakikin käske auttamaan ohittajaa ohitustilanteessa.
Ninja se on vanha hyvä konsti, kun tulee takaa toinen, ja yritää lähteä, ja on vastaantulija, niin näyttää tienpuolen vilkulla, että elä lähe vielä, ja kun tilanne ohi, ja paikka hyvä, niin ojanpuoleisella antaa merkin, että mene nyt.
Tp

Heikki Ikonen 20.06.2025 09:54

Tuo lupa ohittaa,,, joopajoo,,, ko on boxi katolla ei taho toimia,,, jättäävät jopa pitemmän "turva" välin,,, aikasa roikkuuvat ja ohittaavat omia aikojaan - tympii kytätä puskurissa roikkujaa,,, alaku asukkaat ja hälytys ajoneuvot kyllä käsittää ohittaa,,, toki silloihan myös ohitettava huomioi ohitus turvallisuudesta,,, vaikka tapaahan ei vissiin suositella,,, käytän silti vilikkua Oulu joen pohjois puolella 🤣,,, "kiitos" vilikku ohittajalta tuntuu ohituksen jäläkiin mukavalta 😅.
Hauskaa Jussia Perämereltä 🌞 H

Kari Rautiainen 20.06.2025 10:32

Niin se laki:

” Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.
Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.”

Tapio Pankka 20.06.2025 13:06

Olen uskonut että Suomi on jo siirtynyt ns. kehittyneimpien autoilumaiden joukkoon, jolloin tällaiset harmit on tuntematon käsite.
Muistan hyvin kun -70..80-lukujen aikana liikenne ja autot oli miesten kuumin keskustelun aihe.
Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että ajakoon kukin sillä nopeudella joka hyvältä tuntuu, kaluston kunto, oma kunto, liikenne jne. huomioon ottaen.
Sitten jos itsellä on tarve ja halu ajaa nopeammin, aja ohi! Jos et pääse, on monessa autossa väline josta näkee syyllisen tähän ja moneen muuhunkin ongelmaan. Tätä ihmelaitetta myös peiliksi kutsutaan.

Kari Rautiainen 20.06.2025 14:17
Tapio Pankka

Olen uskonut että Suomi on jo siirtynyt ns. kehittyneimpien autoilumaiden joukkoon, jolloin tällaiset harmit on tuntematon käsite.
Muistan hyvin kun -70..80-lukujen aikana liikenne ja autot oli miesten kuumin keskustelun aihe.
Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että ajakoon kukin sillä nopeudella joka hyvältä tuntuu, kaluston kunto, oma kunto, liikenne jne. huomioon ottaen.
Sitten jos itsellä on tarve ja halu ajaa nopeammin, aja ohi! Jos et pääse, on monessa autossa väline josta näkee syyllisen tähän ja moneen muuhunkin ongelmaan. Tätä ihmelaitetta myös peiliksi kutsutaan.

Ihan loistava havainto. Niistä peileistä näkee sen takana, liian lähellä, ajavan urpon. Siis jos ne on oikein suunnattu.
🤪

Tapio Pankka 21.06.2025 11:23
Kari Rautiainen

Ihan loistava havainto. Niistä peileistä näkee sen takana, liian lähellä, ajavan urpon. Siis jos ne on oikein suunnattu.
🤪

Niin no, jos niitä urpoja usein siellä takapuskurissa kiinni, niin kannattais varmaan katsoa siihen ihmelaitteeseen itsekin.

Ville Säynäjäkangas 21.06.2025 12:53
Tapio Pankka

Niin no, jos niitä urpoja usein siellä takapuskurissa kiinni, niin kannattais varmaan katsoa siihen ihmelaitteeseen itsekin.

Kyllä turvavälistä huolehtiminen on perässä roikkuvan velvollisuus, eikä edellä ajavan.

Tapio Pankka 21.06.2025 18:00

Nii'i jämerästi vaan pidetään kiinni oikeuksista ja velvollisuuksista niin "hyvä" tulee.

Kari Rautiainen 21.06.2025 18:55
Tapio Pankka

Nii'i jämerästi vaan pidetään kiinni oikeuksista ja velvollisuuksista niin "hyvä" tulee.

Mitä tää venkoilu on? Kyllä se on takana ajava kun turvavälistä päättää.

Kari M Niemelä 21.06.2025 20:53

Juha Karonen, jos viikonloppuna ajat 900 km lenkin niin kyllä kiirettä pitää tien päällä jos yöpyäkkin ehdit jossain

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.