Matkailuauton nopeus

Kari Rautiainen 21.06.2025 21:25

Mulla tuon harmaa fergun huippunopeus on 20 km/h ja ymmärrän kyllä ettei kaikki tykkää. Toistaseks on kaikki ohi päässy.

Voiko siis huippunopeus olla alinopeutta?

Rauno Ruostela 21.06.2025 22:01

Hmm… Ei millään pahalla mutta kaikki oleellinen näyttää tiivistyvän yhteen lauseeseen, siihen ensimmäiseen – ”Olen uusi matkailuautoilun harrastaja”, jäljempänä kutsut itseäsi ”jopa” karavaanariksi ”… jos me karavaanaritkin muistetaan…”.

Eihän se että hankkii kaluston, tai vermeet johonkin toimintaan, tee sinusta vielä alan todellista harrastajaa tai sen hengen mukaista toimijaa. Minä esim. omistan parikin virveliä yms. kalastusvehkeitä mutta en missään nimessä sanoisi itseäni kalastajaksi. Olen myös ostanut rautakaupasta kirveen mutta en silti koe itseäni kirvesmieheksi (älä nyt ota liian vakavasti mutta ehkä ymmärrät pointin).

Toteat että ”Mulle se matka ei ole tärkein vaan päämäärä”. Oletko ollenkaan miettinyt että minkä takia sinä haluaisit olla karavaanari tai miksi ylipäätään liikut ko. kalustolla (matkailuautolla) lomamatkoilla jos lomasi alkaa vasta saavuttuasi ennalta määrättyyn kohteeseen? Varsinkin jos kohde on hiukankin kauempana niin eikö juna/lentokone tai peräti normaali isompi henkilöauto olisi parempi vaihtoehto?

Itselläni on takana tätä rentoa harrastusta (pääasiassa vapaa aikatauluista, majoitusvarauksista yms.) reilut 20v ja loma alkaa AINA jo kotipihalta kun auto lähtee liikkeelle. Varsinkin asunto-autolla ”ideana” on liikkua paljon tuolla tienpäällä fiiliksen, säiden, maisemien yms mukaan ja pysähdytään ”milloin missäkin” sen mukaan miltä tuntuu – Ei siis todellakaan (yleensä) ajella moottoriteitä tai muutenkaan ”sata lasissa” vaan silmät auki uusia maisemia ja paikkoja katsellen niin että se päämäärä kulkee siinä koko ajan mukana!

Eipä mulla muuta kuin että koita sinäkin maltaa rentoutua siellä auton ratissa maisemia katsellen ja jos oikein tiukalle aikataulu menee niin lähde vaikka pari tuntia aikaisemmin liikkeelle tai peräti jo edellisenä iltana.

Hannu Kononen 23.06.2025 19:38

Muutaman vuoden välein putkahkaa samat keskustelun aiheet lavalle.Alinopeudesta on aina mielenkiintoista
keskustella ja aihe saa näköjään myös keskustelijoiden verenpaineen nousemaan.
Itselläni on kokemusta matkailuautoista n. 35 vuotta ja kaikenlaista on tullut nähtyä ja koettua lähes kaikissa
Euroopan maissa.Mutta jos keskitytään Suomeen,niin mikä on pielessä ? Monet ajelee liian hitaasti ja toiset ylinopeutta. Tähän päivään mennessä ylinopeutta ajava ei ole häirinnyt omaa matkantekoani,mutta ns. alinopeutta ajavat takuulla lähes joka päivä.
Ylinopeutta ajavat ovat yleensä liikenteessä aika taitavia ja jos eivät,niin loppu tulee yleensä kohtalaisen nopeasti.
Sen todistaa viimeaikaisetkin uutiset.
Miksi karavaanareita syytetään alinopeudesta liikenteessä.Vuosikausia karavaanarit valittivat 80 nopeusrajoituksesta,sitten kun saa ajaa muun liikenteen ohessa samaa nopeutta,niin korötellään
kuten ennenkin ja "katsellaan maisemia ja ollaan lomalla". Tosiasiassa säästetään ,ehkä päivän reisulla
pari litraa,mutta karavaanari on perusluonteeltaan saita ja joskus jopa köyhänpuoleinen,rahaa saa kulua
vain pakolliset menot.Alinopeuteen on syynä myös suomalaisten matkakulkimien kunto,ei riitä tehot
mäkisessä maastossa tasaiseen ajoon,mittarit valehtelee nopeuden reilustikin,aivan kuten henkilöautoissakin.
Syitähän aina löytyy.
Miksi karavaanarit saa muiden tiellä liikkujien agressioita? Suomalainen kateus on perussyyllinen.
Kiire ei mihinkään; näin tuntuu tämän päivän ihmisillä olevan elämän suunta.Antakaa pöljien mennä ja
näytellä niitä vammautuneita käsiään,jossa ei ole jäljellä kuin keskisormi.Karavaanarikin on verot maksanut
ja oikeutettu liikkumaan omalla tavalla ja turvallisesti maanteillä.Tulevien vuosien matkailuautojen veron-
korotukset luulisi laskevan kateutta hieman,kun m-autoilijatkin pääsevät nauttimaan autoverojen roimista korotuksista,kunpa vaunuille ja myös vesiliikenteeseen ymmärrettäisiin asettaa samat verot,unohtamatta kesäasuntojakaan.

Jukka Rajamäki 24.06.2025 07:25

Niinpä, jos ajelet suurinta sallittua nopeutta ja vielä 5-10 km/h yli niin se on Ok, tosin monet perkärpäset roikkuu puskurissa edelleen. Mutta auta armias jos ajat suurinta sallittua nopeutta ja välillä vauhti laskee vaikka 5 km/h niin johan alkaa perskärpäsillä niska punottaa ja verenpaine nousta.

Kari Rautiainen 24.06.2025 11:09

” Tulevien vuosien matkailuautojen veron-
korotukset luulisi laskevan kateutta hieman,kun m-autoilijatkin pääsevät nauttimaan autoverojen roimista korotuksista,kunpa vaunuille ja myös vesiliikenteeseen ymmärrettäisiin asettaa samat verot,unohtamatta kesäasuntojakaan.”

Tuota, voiskohan Hannu valaista hieman tätä asiaa että miten esim vaunulle tai mökille asetetaan käyttövoimavero? Ja miten tämä kateuteen vaikuttaa?

Seppo Suomi 24.06.2025 13:11

Miksi kaikki tehdään niin vaikeaksi. Haistellaan pakoputken päästä mitä kauheuksia sieltä tulee ja laitetaan sille hajulle vero. Kalliissa laboratorioissa määritellään paljonko ko. ajoneuvo kuluttaa polttoainetta ja määrätään sen mukainen vero ,vaikkei ajettaisikaan metriäkään.
Onneksi en ajele WLTP:n mukaan vaan omalla tyylilläni. Traficomin mukaan Fiattini kulutus on WLTP I, yhdistetty kulutus (l/100km) 12,4 . Itse en ole koskaan saanut yli 10 l/100km palamaan
Olisikohan yksinkertaisempaa ja tasapuolisempaa pistää kaikki nuo maksit nippuun ja lisätä se polttoaineen hintaan. Silloin toteutuisi se että joka kuluttaa niin se maksaa.
Sehän olisi liian yksinkertaista päättäville poliitikoille ja rahvaskin saisi konkreettisen käsityksen autoilun hinnan muodostuksesta.
Tämä kirjoitushan ei kuulu aloitus provoon vaan sattui nyt tulemaan tänne.

Toivo Koistinen 24.06.2025 15:37

Olen alakanu jo olemaan hermostumatta takana lähellä ajavista.
Itse ajelen omaa tahtia, ja kun sitten kertyy porukkaa taakse, niin jos ei tule hyvää paikkaa, missä von antaa merkkiä vilkulla, että menkää, niin hiljennän, ja ajan ihan reunaan, nin pääsevät menemään
Varsinkin jos perään tulee raskas ajoneuvo, niin pyrin sen päästämään menemään, koska työtäänhän kuski tekee.
Sillalailla sitä mennään näillä kauppa, ja kaupunkireissuilla. Pidemmät ajelut näyttää jo olevan ohi. elellään kotosalla omassa rauhassa.
Rantalenkillä sauvakävelyllä ei ohittelijoita ole.
Tp

Ville Säynäjäkangas 24.06.2025 15:48
Seppo Suomi

Miksi kaikki tehdään niin vaikeaksi. Haistellaan pakoputken päästä mitä kauheuksia sieltä tulee ja laitetaan sille hajulle vero. Kalliissa laboratorioissa määritellään paljonko ko. ajoneuvo kuluttaa polttoainetta ja määrätään sen mukainen vero ,vaikkei ajettaisikaan metriäkään.
Onneksi en ajele WLTP:n mukaan vaan omalla tyylilläni. Traficomin mukaan Fiattini kulutus on WLTP I, yhdistetty kulutus (l/100km) 12,4 . Itse en ole koskaan saanut yli 10 l/100km palamaan
Olisikohan yksinkertaisempaa ja tasapuolisempaa pistää kaikki nuo maksit nippuun ja lisätä se polttoaineen hintaan. Silloin toteutuisi se että joka kuluttaa niin se maksaa.
Sehän olisi liian yksinkertaista päättäville poliitikoille ja rahvaskin saisi konkreettisen käsityksen autoilun hinnan muodostuksesta.
Tämä kirjoitushan ei kuulu aloitus provoon vaan sattui nyt tulemaan tänne.

Noin niinkuin esimerkkinä, sehän olisi yksinkertaista ja tasapuolista Nuorgamissa asuvalle lauantaimakkaran ostajalle, kun hintaan lisätään kuljetusta 1500km enemmän kuin pääkaupungissa asuvalle. Liika laput silmillä yksinkertaistaminen tuo uusia ongelmia.

Seppo Lokasaari 24.06.2025 21:10
Ville Säynäjäkangas

Noin niinkuin esimerkkinä, sehän olisi yksinkertaista ja tasapuolista Nuorgamissa asuvalle lauantaimakkaran ostajalle, kun hintaan lisätään kuljetusta 1500km enemmän kuin pääkaupungissa asuvalle. Liika laput silmillä yksinkertaistaminen tuo uusia ongelmia.

Kyllä asia on noin, kuin Ville kirjoittaa. Sanonta, että pidetään koko suomi asuttuna, niin kaikki vaan ei asu raitiovaunu/paikallisbussi ym. tarjolla olevien kulkimien lähellä. Batteriautot ovat varmaan ok siellä missä lyhyitä matkoja kuljetaan jne.
Maaseudulta se ruoka tulee kaupunkiinkin ja varmaan maistuu, mutta täällä vaan on oltava ihmisiä, jotka sitä tuottaa ja kohtuu hintaisilla kuluilla.
Toki, jos oikein ahtaalle asiat viedään, niin taitaa kotimaan omavaraisuus olla vaarassa ja siinä kohtaa saattaa alkaa ajatukset muuttumaan.

Saattaa tämä juttu olla aivan jotain muuta, kuin aloitus, mutta eipä se haittaa

Esa Varonen 24.06.2025 21:24

Tänään ajelin matkamökillä Iitistä Lahteen päin 83km todellisella nopeudella. Tiellä 100 km rajoitus. Poliisit ajoivat takana. Muuten tie tyhjä. Ei ilmeisesti ollut sitä liiallista alinopeutta kun eivät pysäyttäneet ja sakottaneet.

Toivo Koistinen 25.06.2025 07:18

Ei kaikki kanssakulkijat ole sitä raivosakkia. Muistan, kun kerran tulin henkilöautolla etuajo-oikeutetulle tielle, ja en ollut tarkkana, niin jos ei se kaveri pysäyttänyt niin olisi rytissyt.
Hän viittasi minua jatkamaan, ja kun nostin kättä kiitokseksii niin tervehti takaisin. Toisen keran vasemmalta risteykseen, niin etuajooikeutettu tulija hiljensi, ja viittasi jatkamaan. Vastasi myös kiitos tervehdykseen kaikki sormet pystyssä
Kerran sitten sattui Huutokoskella kun ajelin ratapölkynvaihtokonetta. Tulin asemalta päätielle, ja katselin molempiin suuntiin, eikä ketään tulossa, niin lähdin eteenpäin.
Sitten huomasin, että päätie kun oli remontissa, niin siinä risteyksessä oli juuri kohdalla tiehöylä työssään.
Pysäytin ennekun kolahti, ja menin kädellä koittaman sitä, ettei se ollut vaan kummitustyökone. kaveri ohjaamoss naureskeli, lähti peruuttamaan, ja viittasi minua jatkamaan.
Toisinsanoen olenko ainoa liikennemokaaja, jota kanssakulkijat ovat auttaneet.
Tp

Kari Rautiainen 25.06.2025 09:10

Tässä kaupunkialueella tulin huoltoasemalta ducatolla, peräkärryn kanssa. Eihän se siinä sohjossa lähtö kovin liukkaasti käynyt ja paikalle kerkes yks joka hyvin rytmikkäästi soitti torvea. Ikkuna auki ja sanoin sille että sorry. Torvi pelaa komeesti, saitko muuta joululahjaa?

No tämä siihen: Toi oli hyvä, lähetkö kahville?

Otettiin pullatkin.

Esa Varonen 25.06.2025 10:22

Puolassa olimme tulossa kolmion takaa isommalle tielle. Rajoitus taisi olla 50 tai 60. Autoja tuli molemmista suunnista letkana. Meillä oli tarkotus kääntyä vasemmalle. Kun tie sitten oli tyhjä oikealta niin vasemmalta tuleva pysäytti autonsa ja samalla koko jonon. Pääsimme näin liikenteeseen. Nostin kuskille kiitokseksi kaikki vasemman käden viisi sormea. Kahvit olisin tarjonnut jos olisi ollut mahdollista.

Jukka Rajamäki 25.06.2025 10:52
Esa Varonen

Tänään ajelin matkamökillä Iitistä Lahteen päin 83km todellisella nopeudella. Tiellä 100 km rajoitus. Poliisit ajoivat takana. Muuten tie tyhjä. Ei ilmeisesti ollut sitä liiallista alinopeutta kun eivät pysäyttäneet ja sakottaneet.

12 tie Kouvolasta Tampereelle. Arkisin paljon rekkaliikennettä. Kymi Ringin kohdalla pitkä ohituskaista, seuraava Kausalan jälkeen. Yksi pitkä suora jossa 100km/h rajoitus muuten 60/80 aluetta Nastolaan asti josta alkaa leveäkaiststie ja 100km/h. Sitten pätkä motaria josta Lahden eteläiselle kehätielle jossa on kaksi kaistaa menosuuntaan mutta 80km/h rajoitus kunnes muuttuu yksikaistaiseksi ja alkaa 100km/h. Lahden ja Tampereen välillä yksi ainoa ohituskaista alue muuten 80/100km/h vaihtelevasti. Vain pari hyvää ohituspaikkaa satasen alueella koko matkalla. Eipä tee mieli pahemmin ohitella jos näkee parin kolmen rekan ajelevan samaan suuntaan. Mieluummin pitää kunnon turvavalin ja antaa kiireisimpien mennä. Kouvola-Tampere reilu kaksi ja puolituntia, kymmenkunta minuuttia suuntaan tai toiseen. Onko sillä niin isoa väliä?

Juha-Matti Vanhatalo 25.06.2025 12:10

Höpö höpö...

Arto Oksanen 25.06.2025 19:04

Nyt kannattaa katsoa peiliin saattaa nähdä Julkun kuvan. Tietenkin yhtäkirjainta vaihtamalla,


Tämä koskee vain Höpöä.
muokattu: 25.6.2025 19:23

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.