Olipa lähellä!

HÄMÄLÄINEN MARKKU 12.11.2013 15:24

Yhdenkin ison auton mokailu näkyy, mutta ei niiden tuhansien jotka ajavat ja liikennöivät hyvin.

LATVALA MARKO 12.11.2013 15:29

Raimolle. Tuntematta tietä sen tarkemmin, mutta kerroit, että kilometrin suora, eikä ketään tullut vastaan, niin vois päätellä että aika hiljainen ja vähän pienempi tie. Kuski ajoi ihan niinkuin minäkin pienellä, vähäliikenteisellä tiellä, joka on vielä yleensä kupera, niinkuin sianselkä. Keskiviivan päällä on paljon vakaampi ajaa, kuin tiukasti omaa kaistaa, varsinkin , jos vielä nuppi oli tyhjä ja kärryssä kuorma päällä.

Martti taas laukoo totuuksia vain omasta mielestään. 10 vuotta noita pohjoisen teitä kulkeneena, ei yhtään poro- tai hirvikolaria. Kyllä se isonkin autonkin matka monesti voi katketa porokolariin, eikä sitä kukaan halua.

Mielenkiintoinen ilmiö myös tuo jatkuva rekkakuskien moittiminen. Kumma juttu kun rekkakuskien omilla keskustelupalstoilla ei mollata karavaanareita, vaikka aihetta kyllä olisi ihan riittämiin. Kertonee varmasti jotain asenteista ja ajetuista kilometreistä.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.11.2013 klo 15:33:13 Eipä täällä kukaan haukkunut sitä pikkuauton kuljettajaa, joka ajoi la-iltana stopin takaa työkaverin auton alle. Eipä tietenkään, kun hän oli henkilöautolla liikkeellä, mutta voi sitä meteliä, jos olisikin tehnyt saman virheen raskaalla kalustolla.

KAASINEN PERTTU 12.11.2013 16:25

Toisin päin:Rekat kulkee ja karavaanarit haukkuu. Rekkaliikenne on hyöty liikennettä. Karavaanarit on huviliikennettä. Kaikkihan me joskus tehdään virheitä.

VALTONEN MARTTI 12.11.2013 16:56

Kaikesta polemiikista huolimatta itse asennoidun jokaiseen kotimaan kilvissä olevaan raskaaseen yhdistelmään vielä olettaen ratissa olevan "teiden ritari" ja tosi ammattilainen.

LATVALA MARKO 12.11.2013 17:29

Tuo porojen päälle ajo varmaan provo tai tosi huonoa huumoria. En vaan millään viitsisi uskoa kenenkään ajattelevan noin.

KANKAALA TARMO 12.11.2013 17:32

juu ollaan yritetty olla "teitten ritari"jo pidemmän aikaa mutta nykyään myös" teitten tukko",joten näkökulmaa hiukan kummaltakin puolelta.Tiedoksi tosiaan että täällä on niitä rikoll..ei kun ritareitakin :) eikä viitsi ihan työkseen alkaa haukkumaan jokaista h-autoilijaa jotka tekee virheitä kulkiessaan. Jos oikein VITU..aa nämä rekkakuskit niin menkää ja sanokaa baarin pöydässä heille mitä ajattelette :)

HAAPANEN TIMO 12.11.2013 19:16

Tänään tuli ambulanssi takaa vilkut päällä. Näin sen hyvin, ja katselin jo valmiiksi että tie on mun kohdalla vapaa ohittamiseen.

Kaukana edellä meni rekka joka ilmeisesti fundeerasi samaa asiaa ja laskeskeli vastaantulijoita olevan silloin kun lanssi saa hänet kiinni, veti pysäkille parkkiin juuri sopivasti. Ammattimies.

Rekan perässä tuleva henkilöauto sen sijaan jatkoi matkaansa ja jäi ambulanssille tientukkeeksi koko vastaantulevan jonon ajaksi. Ei varmaan huomannut koko vehjettä ennen kuin pillit huusivat takaluukussa.

Mulla riittäisi kerrottavaa näin päin joka päivä.

@timppa

VÄLIMÄKI JARMO 12.11.2013 19:23

Joo näähän kuule on niitä ittiänsä parempia kuskeja jotka on aina rekkamiehiä syyttämäs joka asiasta.Paljonkohan ajavat ennemmän vuodessa. JV

VALTONEN MARTTI 12.11.2013 20:24

Lainaus:

"Tuo porojen päälle ajo varmaan provo tai tosi huonoa huumoria. En vaan millään viitsisi uskoa kenenkään ajattelevan noin."

-en mäkään kyllä haluaisi kenenkään ajattelevan niin mutta kun näkee sen tukkirallin pohjoisen teillä niin väkisinkin sellainen ajattelutapa mieleen.

Aattelepa Marko niitä tukkilasteja jyräämässä siellä. Tosi vaarallista jarrutella äkisti jonkun eläimen takia.

-ja kerrankin..toivon että olet oikeassa ja minä väärässä.

LATVALA MARKO 12.11.2013 20:38

Tottakai tiedän ne tukkirekat, mutta onkin täysin kaksi eri asiaa, jarrutella ja väistellä turvallisesti mahdollisuuksien mukaan, kuin se mitä sinä kirjoitit ja annoit ymmärtää, että vaan lisää kaasua ja vauhtia, että pysyy paremmin tiellä törmäystilanteessa. Empä oikein tiedä mistä tuollaiset ajatukset syntyy.

VALTONEN MARTTI 12.11.2013 21:16

Markolle: ajatukset syntyy näkemästäni mutta en tarkoittanut 'lissää kaasua' vaan jotta turha hiljennellä, ajellaan vaan normaalia nopeutta porovaarankin alueella. Sävy on hiukan erilainen. Ja tiedetäänhän kuorma-auton ajattaneen poliisiautonkin Utsjoen silloisella kapeaakin kapeammalla tiellä ojaan. Tuskin siinäkään paljon poroja on ajateltu.

LATVALA MARKO 12.11.2013 22:13

Tuota porovaara-aluettahan on puoli suomea. Eipä se näytä ainakaan henkilöautoja hidastavan. Viime yönä porot seikkaili mm. Pellossa ihan keskellä kirkonkylää, Pellonhovin kohdalla. 3 poroa oli heittäny henkensä Simon paikkeilla. Aika heikosti ne näkyy mustalla tiellä ja lyhyillä valoilla ajaessa.

HJELM ARTO-VEIKKO 13.11.2013 07:57

Vuosia sitten tulin kehä 1 vasentakaistaa jonossa ducatolla. ambulanssi perässä vilkut päällä. Heti kun huomasin väistin, minulle jäi sellainen tunne että se oli pitkään roikkunut perässä kun ajoi autoni takana niin ettei sivupeileistä näkynyt. Vanhanajan Saabista olis kurkinut perässä niin että vaikea olisi ollut huomaamatta.

Jelmi

HYTÖNEN RAIMO 13.11.2013 12:05

Lisäyksenä (sattuneesta syystä), että oli siinä tien keskellä kaksi keltaista viivaakin, koska suoralla oli liittymiä. Ei niillä näyttänyt olevan menoon mitään vaikutusta.

Eikä tuo porojen päälle ajaminenkaan ole mikään provo. Poromiehet itse ihmettelevät, jos joku ajaa rekan metsähallituksen puolelle yhden poron takia. Eihän se heiltä ole pois, koska saavat vakuutuksesta korvauksen. Eivät tosin nauraneet siinä tapauksessa, jossa tukkilastissa oleva täysperävaunuyhdistelmä ei jarruttanut tiellä olevan porotokan vuoksi, vaan pisti tikkana läpi. Ei jäänyt tielle kuin 18 muusattua poronraatoa. Ja jatkoi ajamalla matkaansa, eli ei ne porot juuri suurta kuormuria hätkäytä.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.11.2013 klo 23:32:19 Lisäyksenä sen verran, että edellämainittu yliajo tapahtui Värriön metsäautotiellä talviolosuhteissa. Auratulla tiellä mahtui ajamaan yksi ajoneuvo kerrallaan, ohittamista varten oli tehty muutaman sadan metrin välein kohtaamispaikat. Auravallit yli metrin korkuiset, joten tiellä ollut porotokka ei päässyt helposti kaukalosta pois. Vauhtia oli sen verran ettei kuljettaja saanut jarrutettua tarpeeksi, ja lopputulos sen mukainen. Tietysti hän olisi voinut ajaa metsään, mutta valitsi tälläisen vaihtoehdon. Tunnen tapauksen tarkkaan, koska jouduin virkatyönäni sitä selvittämään.

LATVALA MARKO 13.11.2013 13:23

No voi hyvänenaika sentään. Ei varmaan kukaan tahallaan aja yhdenkään poron päälle , jos se vaan on jotenkin mahdollista välttää. Vaikka ei porosta välittäisikään, niin autolle tulee seisontapäiviä korjaamolla ja aina tulee aika paljon kuluja , vaikka olis minkälaiset vakuutukset.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.11.2013 klo 13:27:03 Vielä sen verran, että pölliautot on yleensä sen verran korkeampia, kun rahtivehkeet, että porot melkein mahtuu juoksemaan alta. Ilman kunnollista karjapuskuria rahtiauto kyllä aika helposti saa sen verran siipeensä, että matka katkeaa.

VALTONEN MARTTI 13.11.2013 13:55

..niin ettäkö mällin jäljet ei ihan lähde seuraavassa pesussa:-))

KOISTINEN TOIVO 13.11.2013 17:14

Sen verta porohommista, että täälläpäin, jos vastaantulija vilauttaa pitkiä valoja, niin kannattaa tarkkailla tien pieliä. Siellä jossain on yleensä poro/ja. Tietysti ovat voineet poistuakkin paikalta. Mutta se yleensä on varotus. Jos itse ajaa porotokan ohi, niin on hyvä varottaa vastaantulijoita samalla lailla. Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.