Karavaanarit liikenteessä

RISSANEN KARI 13.09.2006 01:37

no joo, ekat koeajot ajoin vuonna 1980

ja samat tunteet yhä, ja moottoritielläkin on omat rajoituksensa

der vanha

Kari

HYTÖNEN RAIMO 13.09.2006 09:37

Vaikka asiasta on puhuttu jo väsymiseen asti, hämmennetään vielä parilla tosiasialla:

1) Vaikka ajat matkailuautolla kuinka rajoitusten mukaan, niin siitä on päästävä ohi (henkilöautot/pakut/kuorma-autot/linja-autot) oli tiekohtainen rajoitus mikä hyvänsä,

2) Hämäläisviive - kun näytät vilkulla, että tie on vapaa ohitukseen takana roikkuja viivyttelee ja lähtee ohitukseen vasta pitkän miettimisen jälkeen, jolloin se ei läheskään aina ole enää turvallista (ja syy on tietenkin karavaanarissa),

3) Painostajat - etenkin raskaan liikenteen suosima tapa; roikutaan takapuskurin välittömässä tuntumassa. Eikö rekkakuski tiedä, mikä on 60 tonnin yhdistelmän jarrutusmatka ( T U R V A L L I S U U S V Ä L I), vai luottaaka hän siihen, että hän selviää mahdollisessa kolarissa pienemmin vaurioin. Tiedän hyvin, että heidän tapansa on ajaa rajoitinta vasten (=89 kmh todellista nopeutta), mutta näyttävät jotkut ajavan reilua satastakin (ei pitäisi olla mahdollista). Luulisi omistajienkin jo kiinnittävän tähän huomiota, sillä nopeuden nosto 80 kmh:ssa liki 90 kmh:iin lisää melko reippaasti polttoaineenkulutusta.

HYTÖNEN RAIMO 13.09.2006 09:43

Lisätään kohtaan 1)Vaikka ajat matkailuautolla tai vaunuyhdistelmällä...

TERVO JARI 13.09.2006 16:38

kun tulee pitkä vastamäki niin hidasta mäen alla nopeus 50-60 km/h ja itse tuuppaat pienemmänvaihteen silmään ja häivyt mäenpäälle suitsait, jääköön "painostaja" "pykältämään" mäkeensä.

Tosin en suosittele kuin viimeisenä "varotoimenpiteenä" jos itse ajat kuitenkin "asiallisesti" nopeuden, olosuhteiden ja liikennevirtaan nähden.

Jari

Ps. Ruma temppu, mutta siinä tilanteessa ihan asiallinen, toivon mukaan opettaa roikkujaa.

HYTÖNEN RAIMO 14.09.2006 13:56

Kyllä tuo ehdottamasi on jo kokeiltu, lisättynä muutamalla tiukalla jarrutuksella (henkilöautolla) paikassa missä ei ole ohitusmahdollisuutta, kun alkavat ihan niskaan puhaltamaan. Eivät näy vähästä oppivan (viimeksi turverekka tunki voimalla ohi viidenkympin rajoitusalueella, juuri kun olin kääntymässä vasemmalle, ovessa luki Kuljetus Konttinen). Onneksi katsoin peiliin, muuten olisi käynyt huonosti. Ja vilkun olin tietenkin pannut päälle jo hyvissä ajoin.

PALIN MATTI 15.09.2006 08:39

Siis häh? Haittaako se takana tulevaa, jos edessä ylinopeutta ajava häipyy pikkuhiljaa etuhorisonttiin?

PALIN MATTI 15.09.2006 08:58

Juuri näin Raimo! Ykköskohtasi sai vahvistusta, kun eilen ajelin Keskipohjanmaalta ylöspäin kohti kotia. Edelläni ajoi rekka rajoitinta vasten ja minä sen perässä samalla nopeudella. Takanani kuikuili pitkän aikaa ohitusta henkilöauto, joka sitten saikin siihen tilaisuuden. Ohitus päättyi sitten minun ja rekan väliin. Auto jäi siihen ajamaan ilman minkäänlaista "kuikuilua" päästäkseen enää rekasta ohi.

Johtopäätös: 1) Piironkiauton perässä ei ole säädyllistä ajaa 90 km/h nopeudella muun liikennevirran mukana. 2) Rekan perässä se on sällittua, eikä todennäköisesti niin "kunnian päälle käyvää", kuin piironkiauton perässä!

Samalla tieosuudella tein toisenkin testin: Ajelin satasen alueella tasaisella 90 - 95 km/h nopeudella ja perässäni ajoi kaksi henkilöautoa samaa nopeutta. Eivät halunnetkaan ohittaa. Tarkkailin koko ajan peileistä tilannetta takanani. Autojen määrä takanani lisääntyi. Kun niitä oli siellä viisi, nostin nopeuteni 100 - 105 km/h. Ajettuani tällä nopeudella n. 10 min, lähti kaikkein takimaisin auto ohittamaan koko letkaa, minut mukaanlukien. Sen perässä tulivat sitten loputkin neljä autoa. Koko revohka jäi sitten siihen eteeni jonoksi ja hiljensivät vauhdin hieman alle sataseen. Niin tein tietysti minäkin. Siinä sitten mentiin edelleen kuuden auton jonona sillä erotuksella, että kenenkään ei enää tarvinnut aja piironkiauton perässä! Ja kaikki elivät onnellisina elämänsä loppuun saakka!

TIKKANEN MIRJA 15.09.2006 09:24

Olen täysin samaa mieltä ja lisätään vielä kohta 4) Kiilaajat jotka tulevat kolmion takaa eteen kun luulevat ettei auto kiihdy vaunu perässä. Muutama säikähtänyt tyyppi nähtiin kesän aikana. Ei se tarkoita että nopeus on etanan vauhtia vaikka on vaunu perässä. En alentunut keskarin näyttelyyn mutta ihmetyyppejä on kyllä kun väkisellä tullaan eteen kolmion takaa.

Toukokuussa ajelin Sievin korkeudella reilu 90 km/h vaunu perässä ja täysperävaunu hiillosti perseessä kiinni kokoajan. Kun nopeutta oli melkein sata niin eiku ohi vaan ja vielä vaarallisessa paikassa. En antanut tietä koska eihän niillä saa ajaakaan niin lujaa (tai siis en pysähtynyt levikkeelle).

No, meinas meidät sora-autokin puskea jokeen mutta onneks sai auton pysähtyyn. Liekö uskalla ikinä enää mennä Kutturantielle, säikähdettiin nimittäin niin maan perusteellisesti. Se on melko karmea tunne kun täydessä lastissa oleva sora-auto tulee vastaan jarrut sutissa ja kuski huitoo että peruuttakaa...No, onneks löyty pakki eikä osunu ees kaiteisiin. Siinä oli tällä sora-autolla jotain 30 km/h ylinopeutta joten jos ei ois hidastettu sillalle vois olla että ois tullu noutaja.. Silloin kävi mielessä että ei niitä nopeusrajoituksia tosiaankaan ole huvikseen keksitty =)

KALLELA PENTTI 15.09.2006 18:29

... kuinka kaunista..... toi onnellinen loppu niin vetoaa naiselliseeen puoleeni.........;-)

LASSILA PEKKA 16.09.2006 20:51

Edellinen kirjoittaja ei päästä rekkaa ohi koska ne ei saisi ajaa niin kovaa. Enpä ryhtyisi liikennepoliisina vahtimaan ajaako rekat ylinoeutta vai ei. Pääsät ohi vaan niin on itselläkin mukavampi ajella kun ei rekka puske niskassa kiinni. Sinähän olet vaunun kanssa vapaalla, ei sinulla mihinkään kiire ole. Anna tyhmien olla tyhmiä, mutta älä jää alle.

TIKKANEN MIRJA 16.09.2006 23:40

No joo-o, enpä anna jatkossakaan tietä. Suomesta löytyy niin paljo törppöjä jotka ajaa liian lujaa tai liian hitaasti. Annoin kyllä tietä ohituspaikassa mutta en varmana minkään pissapään takia aja levikkeelle joka vaarantaa tiellä muiden hengen =) Täysperävaunurekka vaikka paperikuormassa tekee aika rumaa jälkeä. Täydellistä kuskia ei tietenkään ole mutta on se mukava ajella sujuvassa liikenteessä.

HYNNINEN JARNO 03.10.2006 20:58

Olettekohan ajatellut,kun syyttelette rekkojen ylinopeuksista, että ajelette itsekin yli sallitun 80km/h,jos mittarinne näyttää 90km/h.En halua syytellä ketään,mutta olen itse ajanut rekkaa 10 vuotta ja karavaanari 4vuotta. Tiedän tällaisista ns.kumilanka kuskeista, jotka ajavat sulkuviivoilla alle sallitun ja kun tilaa ois ohi mennä niin sitten ei päästetä.Ja tähän ei kuulu pelkästään karavaanareita vaan myös autoilijoita.Toi kuljetusala on liian tiukkaan aikataulutettua ja kuskeille erittäin stressaavaa ajaa kaikenlaisten kuskien seassa.En tosin puolustele kaahareita, jotka liikennettä vaarantavat kiireenkään nojalla. Oli aikoja kun matkasin vanhempieni kanssa nuorempana niin silloin karavaanarit antoivat tietä reilummin kun tänä päivänä.Itse pyrin antamaan tietä autoilijoille ja myös rekoille,koska tiedän mitä niiden hyteissä ajatellaan.(aikataulut,sallitut vuorokautiset ajo-ja lepo-ajat, valitukset toimistoilta jos on myöhästynyt,kiusaajat tiellä jne.) Koitetaan olla sovussa tiellä niin ehkä saadaan samanlainen sopu teille kun oli ennen ja annetaan mieluummin sitä tietä molemmin puolin kun aletaan kiusaamaan jarruttelemalla ja olemalla kumilankoja.Vain yhdessä saamme sovun liikenteeseen. Hyvää syksyn jatkoa kaikille! T:Jake SF-C 105595

HÄMÄLÄINEN TOIVO 04.10.2006 12:31

Luin yllä olevan viestiketjun noin ylimalkaisesti läpi ensimmäisen kerran. Mitä jäi mieleen. No se että; "Kyllähän minä, mutta kun ne muut!"

NYYSSÖNEN KAJ 06.10.2006 08:27

Autoilijoiten tottumattomuus (ei siis vain karavaanarit)

-yhteispeliin muiden liikkeellä olijoiden kanssa -tottumattomuus vilkaaseen liikenteeseen -suvaisemattomuus

Puuttuu tämä yhteinen tavoite: että pääsemme kaikki YHDESSÄ sujuvasti perille

SALMI PEKKA 18.11.2006 23:00

MOnasti Lappiin menoreissulla tulee ees-taas ohituksia kun matkailuauto ohitetaan ihan periaatteesta ja vastaavasti ohituksen jälkeen vauhti tippuu. Meikäpoika on ikävästi ajanut näissä tapauksissa takaisin keulille ja jatkaen edelleen vakkarilla.

Näkyväisyys on huonoa matkailuauton takana mutta vain ja ainaostaan jos ajaa liiaan lähellä. Eli turvalliset hyvät etäisyydet autojen välillä niin ei hätää -tälöin kaikinpuolinen ohittaminenkin on helpompaa.

Toisille nämä aamukiukuttelut liikenteessä ihan arkenakin ovat parustoimintaa, sen verran erityisesti 1-tien motarilla on lääkettä ottamatta jättäneitä per päivä. Minä itse on pääasia - muut ovat sivuseikka ja laki ei koske kaikkia

Saksassa muuten "kaikki" liikenteessä toimi esimerkillisesti.

HELIN ANTTI ANTERO 28.11.2006 18:19

Milloinka rekkojen nopeus on muutettu? Tietääkseni 80 km/h sääntö on voimassa vielakin. Eiköhän nopeusrajoitukset tarkoita sitä,että ne ovat suurinpia sallittuja nopeuksia? Säännössä ei sanota, että pitää ajaa vähintään sitä nopeutta jota merkki näyttää.Navikattorin mukaan ajaessani noin 88-89 nopeuttaq rekat ohittaa sallituissa,että sallittomissa paikoissa.Se niistä rajoituksista.

PALIN MATTI 29.11.2006 07:45

Jos rekka ohittaa sinut maantiellä ajaessasi ~90 km/h nopeudella, on olemassa kolme eri mahdollisuutta:

Rekan lakisääteinen nopeusrajoitin on poistettu käytöstä (laittomasti). Todellinen nopeutesi on ollutkin alhaisempi, kuin olet olettanut (yllätys, yllätys)! Sinulla on tapana "värittää" kertomiasi tarinoita (tahaton refleksi).

Jotenkin vaikuttaa siltä, että itse liikut aika harvoin liikenteessä piirongillasi, jos et ole havainnut, että nykyisenä kiristyneen kilpailun aikakautena rekat todellakin painavat usvaa putkeen aina (melkein) sen, mitä rajoittimet sallivat. KJON!!!!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.