Ota uusi luottamustehtävä haltuun - hallitustyöskentelyn tietopaketti
16.9.2025 18:00
Deadline: 15.9.2025
Webinaari/Teams
"Hallitustyöskentelyn ABC - näin onnistut uudessa luottamustehtävässäsi"
Aika
Tiistaina 16.9.2025 klo 18-20
Paikka
Teams
Teema ja taso
- Teema: yhdistystoiminta
- Taso: perehdytys
Esittely
Uusien luottamushenkilöiden perehdyttäminen on kaksiosainen kokonaisuus, joka kattaa sekä yhdistystoiminnan että hallitustyöskentelyn perusasiat. Perehdytyksen tarkoituksena on, että jokaisen uuden luottamushenkilön olisi mahdollisimman helppoa ja sujuvaa aloittaa uudessa tehtävässään.
Tämä toinen osa vie sinut syvemmälle hallitustyöskentelyn maailmaan. Perehdymme yhdessä luottamushenkilöiden eri rooleihin, tehtäviin, vastuisiin ja velvollisuuksiin - sekä tietenkin oikeuksiin. Kuulemme, mitä hallituksen jäseniltä odotetaan. Lisäksi käymme läpi hallituksen työskentelyn keskeiset käytännöt, päätöksenteon periaatteet ja yhdistyksen toiminnan kehittämiseen vaikuttamisen. Webinaarissa saat käytännön vinkkejä onnistuneeseen hallitustyöskentelyyn, jotta se tuntuisi sujuvalta ja merkitykselliseltä.
Kohderyhmä
- Kaikki, jotka ovat aloittaneen yhdistyksen luottamustehtävässä vuoden 2025 aikana (esim. puheenjohtaja, sihteeri, hallituksen jäsen)
- Myös sellaiset aiemmin aloittaneet, jotka haluavat vahvistaa tai päivittää osaamistaan toimivaan hallitustyöskentelyyn liittyen
Sisältö
- Luottamushenkilöiden roolit ja vastuut hallituksessa
- Hallitustyöskentelyn käytännöt ja kokouskäytännöt
- Päätöksentekoprosessi ja vaikutusmahdollisuudet
- Yhteistyö ja viestintä hallituksen sisällä ja yhdistyksen jäsenistön kanssa
- Vertaiskokemuksia ja käytännön vinkkejä kokeneemmilta luottamushenkilöiltä hallitustyöskentelyn sujuvuuteen ja onnistumisen
Osaamistavoitteet
Webinaarin jälkeen osallistuja
- ymmärtää oman roolinsa ja siihen liittyvät tehtävät, vastuut ja velvollisuudet
- tietää muiden luottamushenkilöiden tehtävät, vastuut ja velvollisuudet
- tuntee hyvän hallitustyöskentelyn perusasiat ja käytännöt
- lähtee aktiiviseksi toimijaksi omassa yhdistyksessään
- tietää, mistä saa saa tarvittaessa apua ja tukea.
Kouluttajat
- Veikko Vuorialho - SF-Caravan ry, yhdistystoiminnan asiantuntija
- Hanna Jokinen – SF-Caravan ry, koulutussuunnittelija
Ilmoittautuminen
Webinaari on maksuton, mutta vaatii ennakkoilmoittautumisen alla olevalla lomakkeella viimeistään 15.9..2025. Jälki-ilmoittautumiset sähköpostilla hanna.jokinen@karavaanarit.fi.
Osallistumislinkki lähetetään kaikille ilmoittautuneille toteutuspäivän aamuna. Muistathan merkitä tilaisuuden kalenteriisi, sillä ilmoittautumisesta ei tule erillistä kalenterimerkintää.
Webinaaria ei tallenneta, mutta ilmoittautuneet saavat materiaalin sähköpostitse tilaisuuden jälkeen.
Yhteistyössä
Opintokeskus Sivis
Koulutuskalenteri
- 26.8.2025 Ota uusi luottamustehtävä haltuun - yhdistystoiminnan tietopaketti, Webinaari/Teams
- 28.8.2025 Sihteereiden teematorstai - elokuu, Webinaari/Teams
- 4.9.2025 Hinnoittelun vaikutus yhdistyksen talouteen, Webinaari/Teams
- 9.9.2025 Canvalla someen -markkinointipaja, Webinaari/Teams
- 11.9.2025 Puheenjohtajien iltakahvit, syyskuu, Webinaari/Teams
- 13.9. - 14.9.2025 Sihteeri- ja taloudenhoitajapäivät 2025, Seinäjoki, Hotelli-Ravintola Alma
- 16.9.2025 Ota uusi luottamustehtävä haltuun - hallitustyöskentelyn tietopaketti, Webinaari/Teams
- 23.9.2025 Vastuullisuusopas yhdistyksen toiminnan tukena, Webinaari/Teams
- 25.9.2025 Sihteereiden teematorstai - syyskuu, Webinaari/Teams
- 30.9.2025 Uusittu Leirintäalueen turvallisuusopas tutuksi, Webinaari/Teams