Vika akussa vai laturissa
Arto Ruokonen
19.05.2025 11:19
Hei,
Talvisäilytyksen jälkeen on starttaaminen vaikeutunut ja pitkänkin ajon jälkeen starttimoottori nippa nappa jaksaa pyörähtää. Auto on Fiat 2,3, vm.2021, ajettu 48tkm. Akkuvalo palaa punaisena kun virrat kytkee mutta ei pala ajon aikana. Mietin pitäisikö vaihtaa akku vai onkohan latauksessa jotain häikkää. Onko muilla kokemuksia n. 4v vanhasta autosta. Autossa on start/stop -järjestelmä mutta yleensä kytken sen pois käytöstä kun lähden liikkeelle.
-AR
Timo Haapanen
19.05.2025 13:42
Osta Temusta tälläinen kahdella eurolla niin näet aina latausjännitteen
https://img.kwcdn.com/product/fancy/39bea47b-bc7c-4e25-9e90-22c9c96563b3.jpg?imageView2/2/w/264/q/70/format/webp
jyrki salo
19.05.2025 15:35
Mittauta akku akkuliikkeessä ihan palveluna tekevät ...
Teemu Kumpulainen
19.05.2025 18:39
Akku sökö ei siinä muuta vikaa ole. Itsellä Hobby -21 ja juuri uusittiin siihen akku. Starttasi laiskasti ja latauksen jälkeen akkutesterillä vain 55%.
Varta A4 105ah agm on suoraan käypä alkuperäisen kaltainen akku. Nyky akkujen keski-ikä on noin 5v
Arto Ruokonen
19.05.2025 19:09
Kiitos tiedosta.
Yleensä olen tottunut että akku kestää vuosikausia mutta jouduinpa hupiakunkin jo uusimaan tänä keväänä.
Ville Säynäjäkangas
19.05.2025 19:11
Joojoo "nykyakut" eivät ole todellakaan huonompia kuin ennen, mutta ne ovat hemmetisti kovemmalla rasituksella kuin ennen. Sähköä kuluu ihan järkyttäviä määriä ja kaupan päälle tulee autojen älyeurolaturit, jotka eivät lataa kuin silloin tällöin.
Oikea lause muotoillaan näin: Nykyautot kuluttavat akun loppuun 5 vuodessa.
Olen ennekin tätä jankuttanut, mutta kerran vielä: olen mittaillut kymmenien (satojen?) autojen akkujännitteitä ja melkein kaikkien akkujen jännite pyörii 10-40% varauksessa. Jos et usko, niin mittaa autosi jännite vuorokauden seisonnan jälkeen. Veikkaan että se on enintään 12,5v. Täyden lyijyakun jännite on 12,8v ja agm 13,0v. Akut eivät kestä pidemmän päälle jatkuvaa vajaajännitettä. Ohjeena on ladata akku ulkoisella oikealla laturilla 2 viikon välein.
muokattu: 19.5.2025 19:21
Timo Haapanen
19.05.2025 20:01
Älylaturiautoissa tahtoo lepojännite jäädä 12,5 V:n vaiheille. Vaimon tojoon ostin uuden akun melkein turhaan mittausten jälkeen. Melkein turhaan siksi että sain mönkijään hyvän akun tojosta.
Arto Ruokonen
25.05.2025 19:12
Käytin auton akkutestauksessa. Lähtiessä mittasin lepojännitteen n. 12,2V. Akku liikkeessä lukema oli 12,7V ( noin 20min.ajon jälkeen). Arvio oli että akku on kunnossa.
Timo Haapanen
25.05.2025 19:26
Tuo 12,7 ei ole oikea lukema, lepojännite tarkoittaa oikeasti sitä että akku on ollut levossa pitkään, puoli vuorokautta.
Ajettuasi 20 min. akku lataantui hivenen, todella hivenen, mutta se riitti sotkemaan lepojännitteen. Lukema 12,2 V tarkoittaa akun olleen lähes tyhjä. Ihme että lähti käymään.
Timo Haapanen
29.05.2025 18:14
Arto Ruokonen
29.05.2025 20:37
En ole ostanut. Auto on nyt käynnistynyt
toistaiseksi ihan hyvin. Ostin kyllä starttiboosterin varalle.