LiFePo4 akku ja aurinkopanelit/DC/DC lataus.
Timo Haapanen
23.07.2025 20:02
Tulin juuri viikon kotimaan kierrokselta. Kertaakaan en ladannut akkua muilla kuin paneleilla. Töpselissä ei oltu missään vaiheessa eikä akkua ladattu ajon aikana.
Pari päivää pidin säädintä Australian miehen ajatusten mukaisena. Akku oli miltei koko ajan lähes 100%. Ei hyvä. Palautin asetukset säätimen LiFePo4 asetuksiin, nyt sain akun jonkun verran vajumaan. Perusasetuksessa on kohtalainen ero latauksen loppumisen ja uudelleen alkamisen välillä.
https://www.youtube.com/watch?v=6vTaCkTVl7I
Säädin on tämä
https://www.akku-assa.fi/product/1540/victron-smartsolar-mppt-10030-lataussaadin-bluetooth?gad_source=1&gad_campaignid=17419157506&gbraid=0AAAAAobp4Q4wYdZwKU6dCrOxfdFqvWvJa&gclid=Cj0KCQjwkILEBhDeARIsAL--pjwqpmLj4bh6wz22su0bBD9iT6X9Vk-BbjDUznnb5qLRWMZqOXU9CCMaAohYEALw_wcB
Paneleita mulla on 440 W, Suomen kesässä ne riittävät mainiosti, mikrouuni, kahvinkeitin, telkkarin katselu.
Kellä paneleita on, kannattaa LiFePo4 akun kanssa miettiä tarvitaanko ajonaikaista latausta lainkaan, itsellä on katkaisin laturin remote pistokkeessa. Menee akku pilalle ja auton moottorilaturi on työssä jota ei tarvitsisi tehdä. Lisäksi tietysti paneleilla ilmainen sähkö.
Tässä videossa kaveri paneutuu asiaan. Hänellä on panelit ja katkaisin laturissa.
https://www.youtube.com/watch?v=Ost5uITGm0g
Uskoisin omalta kohdaltani pärjääväni myös etelän reissulla pelkillä paneleilla. Aurinkoa sentään n. 12 tuntia joka päivä.
Ville Säynäjäkangas
23.07.2025 21:03
Itse olen ajatellut juuri samaa ajonaikaisen latauksen tarpeettomuudesta. Varsinkin meillä vaunun kanssa. Toistakymmentä metriä 2,5mm2 kaapelia auton laturilta vaunun akkuun. Suattaapi johto vähän käydä lämpöisenä 14v x 18a = 250w kuormalla
Ollaan harjoiteltu turvallisesti kausipaikalla nyt kuukauden verran 160w paneelilla ja 100ah LiFePo4 akulla elämistä. Invertterillä keitelty kahvia ja käytetty leivänpaahdinta, myös kompressorikylmälaukkua pyöritetty. 2x kännykät, 2x tabletit, bt kaiutin ja radio on latailtu. Hyvin on tuntunut sähkö riittävän ilman tolppasähköä ja ilman ajonaikaista latausta.
Selvennyksenä, 18A tulee pienemmästä Victron Orion dc-dc laturista.
muokattu: 23.7.2025 21:05
Petteri Haverinen
25.07.2025 08:59
Eikös noissa lifepo4-akuissa ole oma ”äly”, joka säätelee latausta?
Timo Haapanen
25.07.2025 09:38
LiFePO4-akku ei itse säätele lataustaan – se on aina laturin tai lataussäätimen tehtävä. BMS ei "säädä" laturin jännitettä tai virtaa, se voi ainoastaan katkaista latauksen tai purkauksen, jos olosuhteet muuttuvat vaarallisiksi.
Petteri Haverinen
25.07.2025 14:42
Eihän tietenkään puolista laturia ohjaa, , mut näyttää se tekevän muutakin:
https://energiatuote.fi/mika-on-bms-ja-miksi-se-on-tarkea-osa-akustoa/
Mikä on BMS eli akun hallintajärjestelmä?
BMS eli akun hallintajärjestelmä on monimutkainen elektroninen järjestelmä, joka valvoo ja hallinnoi ladattavien akkujen toimintaa. Kyseessä on ikään kuin akuston ”aivot”, jotka varmistavat, että jokainen akun kenno toimii optimaalisesti ja turvallisesti kaikissa olosuhteissa.
BMS koostuu useista keskeisistä komponenteista: mikroprosessorista, joka toimii järjestelmän aivoina, erilaisista sensoreista, jotka mittaavat kennojännitteitä, lämpötiloja ja virtaa, sekä ohjainpiireistä, jotka säätävät latausta ja purkua. Lisäksi järjestelmään kuuluu usein tiedonsiirtomoduuli, joka mahdollistaa kommunikoinnin muiden järjestelmien kanssa.
Tekniseltä rakenteeltaan BMS voi olla integroitu suoraan akkupakettiin tai toteutettu erillisenä moduulina. Aurinkoenergiaratkaisuissa BMS kommunikoi usein invertterin, laturin ja muiden järjestelmäkomponenttien kanssa varmistaen, että energia virtaa optimaalisesti ja turvallisesti koko järjestelmässä.
BMS:n keskeiset toiminnot akuston suojauksessa
BMS-järjestelmän tärkein tehtävä on suojata akustoa vaurioilta ja pidentää sen käyttöikää. Tämän se toteuttaa useiden kriittisten suojaustoimintojen avulla:
Ylilatauksen esto – BMS valvoo jatkuvasti kennojännitteitä ja katkaisee latauksen, kun jännite nousee turvallisen rajan yläpuolelle. Tämä suojaa kennoja sisäisiltä vaurioilta ja estää vaarallisen ylikuumenemisen.
Syväpurkautumisen esto – Samalla tavoin BMS estää akustoa purkautumasta liian alhaiselle tasolle, mikä voisi aiheuttaa pysyviä vaurioita kennoille.
Lämpötilan hallinta – Järjestelmä tarkkailee akuston lämpötilaa ja voi rajoittaa virtaa tai jopa katkaista toiminnan, jos lämpötila nousee liian korkeaksi tai laskee liian matalaksi.
Virran rajoitus – BMS suojaa akustoa rajoittamalla maksimivirtaa sekä latauksen että purkamisen aikana, mikä estää ylikuormituksesta johtuvia vaurioita.
Kennojännitteiden tasapainotus – Yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on kyky tasapainottaa yksittäisten kennojen jännitteitä. Tämä varmistaa, että kaikki kennot kuluvat tasaisesti ja akuston kokonaiskapasiteetti säilyy optimaalisena.
Petteri Haverinen
25.07.2025 14:51
Lähinnä tätä kirjoittamaasi lausetta ihmettelin
” Kellä paneleita on, kannattaa LiFePo4 akun kanssa miettiä tarvitaanko ajonaikaista latausta lainkaan, itsellä on katkaisin laturin remote pistokkeessa. Menee akku pilalle ja auton moottorilaturi on työssä jota ei tarvitsisi tehdä. Lisäksi tietysti paneleilla ilmainen sähkö.”
Miten niin menee akku pilalle, jos sitä ladataan myös ajaessa?
Timo Haapanen
25.07.2025 16:18
LiFePo4-akku ei tykkää jos se on jatkuvasti 100% tai lähellä sitä. Luulen että aika monella lifepo-miehellä on niin että ajon aikana ladataan täyteen ja sitten illalla töpseliin. Hyvässä lykyssä panelit kolmantena lataamassa.
Se on tykkänään eri asia tämä lifepo. Ottaa kaikki vastaan mitä irti saa ja niin isolla virralla kun saatavilla on.
BMS pysäyttää latauksen kuten Antero jossain sanoi ''kuin rautatien stopparipukit''
Mulla kävi huhtikuussa juuri niin. Olimme Sofiassa yöparkissa, ei verkkovirtaa, panelit päällä, säätimenä vanha Epever. Autossa ei muuta kulutusta kuin Truma päällä kaasulla. Illalla palasimme autolle , Trumassa paloi virheilmotus. Asiaa tutkittuani selvisi ettei Trumalle tule lainkaan 12 V:n virtaa, akun BMS ilmoitti suojanneensa laitteita. Se oli suojannut kuten rautatien stoppari helvetinmoisella rysäyksellä koska se onneton panelisäädin oli vielä lykännyt virtaa täyteen akkuun.
Mulla on EBL-630 jossa on väyläohjaus 12 V:n laitteille. Pitkin auton lattiaa on 6 kpl väylämoduleita joita lämppäriä käyttävä oli pimeä.
Asiasta ei isompaa ongelmaa tullut. Vedin trumalle asennusohjeen mukaisesti sähkön suoraa akusta. Mukana oli johtoja sen verran että sain homman kuntoon. Kotona uusin ko. johdon asianmukaiseksi enkä uhraa ajatustakaan aivan turhalle väylämodulille. Truma toimii aivan normaalisti omasta ohjauspanelistaan.
Pitkä kirjoitus BMS:n toimimattomuudesta tai toimivuudesta. Nyt on uusi säädin jolla uskaltaa ladata loppuun asti.
Petteri Haverinen
26.07.2025 10:11
Mielenkiintoinen lause:
Yksi yhteen vaihdettavissa
AGM/GEL-lyijyakkujen kanssa ilman lataus-/purkausrakenteen muutosta.
100 Ah:n litium-LiFePO4 korvaa noin 200 Ah:n lyijyakun maksimaalisella käyttökapasiteetilla.
Eins zu eins mit Bleisäureakkus austauschbar
AGM-/GEL ohne Änderung der Lade-/Entladestruktur.
100Ah Lithium LiFePO4 ersetzen in der Funktion ungefähr eine 200Ah Bleibatterie durch ein Maximum an nutzbarer Kapazität.
https://www.fritz-berger.de/artikel/liontron-lifepo4-lx-arctic-smart-bluetooth-bms-lithium-batterie-12-v-181074?at_medium=Affiliate&at_campaign=AWIN&at_type=Editorial+Content&at_identifier=www.promobil.de&at_format=0&at_creation=0&at_variant=0&partnerid=80W&sv1=affiliate&sv_campaign_id=893807&awc=70949_1753513673_0d3f48ac416ec334a17e68b01de90d67
Akku on suora korvaaja lyijyakuille, kuten AGM- tai geeliakuille, ilman, että lataus- tai purkurakennetta tarvitsee muuttaa. Akku soveltuu vain 12 V:n asennuksiin. Rinnakkaiskytkentä on mahdollista kapasiteetin lisäämiseksi (sarjakytkentä esimerkiksi 24 V:iin ei ole mahdollinen).
muokattu: 26.7.2025 10:12
Ville Säynäjäkangas
26.07.2025 10:52
Tuo linkin akku painaa 30kg ja maksaa 1200€. Vastaavat toiset merkit painaa 15kg ja hinta 400€.
Eli tuohon ”suora korvaaja” akkuun on ympätty samoihin kuoriin dc-dc laturi hillittömällä jäähdytysrivoituksella ja laitettu hinta kohdalleen. Eihän se tyhmä ole joka pyytää….
Petteri Haverinen
26.07.2025 11:23
Painaa alle 20 kg ja on artic-malli 7 vuoden takuulla…
Saksan lehden testissa parhaaksi arvioitu…
hinta/laatu suhde kohtaa…
Ville Säynäjäkangas
26.07.2025 11:34
Joo, tuli kirjoitusvirhe. Teknisissä tiedoissa akun paino on 20,8kg.
3x hinnalle ei ole kyllä tarpeeksi perusteita.
muokattu: 26.7.2025 11:36
Petteri Haverinen
26.07.2025 11:50
Noh, linkkaas vastaava akku?
Ei taida noilla spekseillä löytyä?
Petteri Haverinen
26.07.2025 14:06
Kyllähän se hieman oudolta näyttää, kun akku laitetaan Ducaton penkin alle kyljelleen, mut maailma muuttuu..
https://youtu.be/ZnE3Me7ukR0
Sprinterin alustassa on akut pitkittäin sohvan alla, mut silti itsekin arvostan tuota yksinkertaisuutta asentamisessa sekä käytössä.. tod.näk vaihtuu agm-akut yhteen 150 ah tai 200ah Liontron akkuun...
Timo Haapanen
28.07.2025 15:00
Maailma tosiaan muuttuu. Mulla on nyt meneillään akun tyhjennys 50 % säilytysvaraukseen asti. Reissusta tullessa se jäi 99 % kun en huomannut ottaa paneleita pois käytöstä. Nyt kun tiedän ettei reissata ehkä reiluun kuukauteen on autossa kulutusta päällä ja varaus on tällä hetkellä 78%.
Petteri Haverinen
28.07.2025 21:32
Tuskin menee pitkää aikaa, kun muillakin akku myyjillä on tarjolla samaa plug and play konseptia… näitähän olisi pitänyt jo alunperin olla tarjolla..
Ville Säynäjäkangas
28.07.2025 21:48
Äkkiä unohdetaan koko lyijyakku hupiakkuna ja sitten ei kukaan mitään lyijyakun korvausakkua tarvi tai halua. Hinnoittelulla ajaa itsensä ulos jo näiltä siirtymäajan markkinoiltakin.
Jos hinnoittelussa ei ole pilkun paikka kohdallaan, niin on aivan sama kuinka loistava tuote on myynnissä. Onhan näitä ylihinnoiteltuja startuppeja nähty. Lyhyt on tarina.
muokattu: 28.7.2025 21:53
Petteri Haverinen
29.07.2025 08:20
Voi Ville noita sun höpinöitä… tämä valmistaja on myynyt jo pitkään laatua.. kaikki ei sitä halvinta jaskaa…
Laita nyt jo linkki mistä muulta saat all in artic lifepo4 akun???
Timo Haapanen
29.07.2025 08:37
Villen kanssa samoilla linjoilla. DC/DC-laturi uudemmissa jo on, kunhan autojen omat verkkovirtalaturit muuttuvat lifepon lataukseen sopivaksi on homma siinä.
Paneleille valitaan sopiva säädin. Itse en lifepoa ilman paneleita pitäisi, se on tehokas virran vastaanottaja.
Petteri Haverinen
29.07.2025 11:18
Mietitäänpä vähän.. Saksassa on rekisterissä yli miljoona matkailua-autoa..
Moni haluaisi käyttää asunto-osan ilmastointi myös matka/puskaparkissa.
Elokuun lomat juuri alkamassa…
Ei ihme, että all in lifepo4 Ducaton penkin alle sopivat 150Ah ja 200Ah- mallit on loppuunmyyty useassa verkkokaupassa..
Timo Haapanen
29.07.2025 13:25
Tässä sun linkkaamassa akussa on max purkuvirta 150A. Kovin lyhyeksi jää akun elämä jos autoa akulla yrutetään jäähdyttää. Akkuja pitäisi olla vähintään kaksi jos ilmastointia aikoo käyttää. Sen jälkeen on uusi ongelma, miten saa sen akkupatterin täyteen niin ettei mikään hajoa.
Itsellä on 100 A ja sekä mikro että kahvinkeitin jää vähän alle eikä kumpaakaan käytetä kuin muutama minuutti kerrallaan.
Petteri Haverinen
29.07.2025 16:12
Pystyy nyky akuilla 2*95ah sgm pitämään ilmastoinia päällä n 3 tuntia auringonpsisteessa. Eihän se koko aikaa käy täysillä… mukavasti poistaa kosteutta sisältä ja samalla viilentää…
Liitteenä ed firmsn sivulta ” ei jännitehäviöitä suurille kuluttajille, kuten kahvinkeitin tai ilmastointilaite
Markus Hyry
30.07.2025 18:08
Moi keskustelijoille, LiFepo4 akkua suunnitteilla täälläkin. Tein kuormitustestin nykyisillä 2x85ah akuilla, josta syöttö inventterin kautta auton maasähköpistokkeeseen. Alkuperäinen akku kuvassa oikea ja jemmassa oli Exiden akku ja asensin kesäksi tuon kombon loppuun ajettavaksi. Järjestelmään kuulluu (kuva 1) 2x185w paneelit Wictron 100/30 säätimellä, Cotec 1500w siniaalto inventteri, Dometic dc/dc laturi (LiFepo4 sopiva), Dometic 2.2kw ilmastointilaite. Lisäksi Wictron suntti näytöllä varustettuna. Heti alkuun laski lähtöjännitteestä 13.6v --> n. 12.5v ja siitä sitten alas päin (kuvat 2-3 ja video 1). Lopussa n. 30min jännite putosi n. 11.5v (kuva 4). Inventterille syöttökaapelin koko 50mm2, lopussa lämpötila 43.4 astetta (kuva 5). Jatkossa ei ole tarkoitus viilentää autoa, vaan inventteri palvelee lähinnä cpap-laitetta, kahvinkeitintä, leivänpaahdinta ja ekä joskus 2kw:n induktioliettä, näille asensin 2 erillistä kiinteää pistorasiaa ns. "roikka" menetelmällä. Lopuksin totean, että Lifepo4 akkua syksyllä tilailemaan, akun koko vielä mietinnässä.
Markus Hyry
30.07.2025 18:08
Moi keskustelijoille, LiFepo4 akkua suunnitteilla täälläkin. Tein kuormitustestin nykyisillä 2x85ah akuilla, josta syöttö inventterin kautta auton maasähköpistokkeeseen. Alkuperäinen akku kuvassa oikea ja jemmassa oli Exiden akku ja asensin kesäksi tuon kombon loppuun ajettavaksi. Järjestelmään kuulluu (kuva 1) 2x185w paneelit Wictron 100/30 säätimellä, Cotec 1500w siniaalto inventteri, Dometic dc/dc laturi (LiFepo4 sopiva), Dometic 2.2kw ilmastointilaite. Lisäksi Wictron suntti näytöllä varustettuna. Heti alkuun laski lähtöjännitteestä 13.6v --> n. 12.5v ja siitä sitten alas päin (kuvat 2-3 ja video 1). Lopussa n. 30min jännite putosi n. 11.5v (kuva 4). Inventterille syöttökaapelin koko 50mm2, lopussa lämpötila 43.4 astetta (kuva 5). Jatkossa ei ole tarkoitus viilentää autoa, vaan inventteri palvelee lähinnä cpap-laitetta, kahvinkeitintä, leivänpaahdinta ja ekä joskus 2kw:n induktioliettä, näille asensin 2 erillistä kiinteää pistorasiaa ns. "roikka" menetelmällä. Lopuksin totean, että Lifepo4 akkua syksyllä tilailemaan, akun koko vielä mietinnässä.
Markus Hyry
30.07.2025 18:14
Moi keskustelijoille, LiFepo4 akkua suunnitteilla täälläkin. Tein kuormitustestin nykyisillä 2x85ah akuilla, josta syöttö inventterin kautta auton maasähköpistokkeeseen. Alkuperäinen akku kuvassa oikea ja jemmassa oli Exiden akku ja asensin kesäksi tuon kombon loppuun ajettavaksi. Järjestelmään kuulluu (kuva 1) 2x185w paneelit Wictron 100/30 säätimellä, Cotec 1500w siniaalto inventteri, Dometic dc/dc laturi (LiFepo4 sopiva), Dometic 2.2kw ilmastointilaite. Lisäksi Wictron suntti näytöllä varustettuna. Heti alkuun laski lähtöjännitteestä 13.6v --> n. 12.5v ja siitä sitten alas päin (kuvat 2-3 ja video 1). Lopussa n. 30min jännite putosi n. 11.5v (kuva 4). Inventterille syöttökaapelin koko 50mm2, lopussa lämpötila 43.4 astetta (kuva 5). Jatkossa ei ole tarkoitus viilentää autoa, vaan inventteri palvelee lähinnä cpap-laitetta, kahvinkeitintä, leivänpaahdinta ja ekä joskus 2kw:n induktioliettä, näille asensin 2 erillistä kiinteää pistorasiaa ns. "roikka" menetelmällä. Lopuksin totean, että Lifepo4 akkua syksyllä tilailemaan, akun koko vielä mietinnässä.
Markus Hyry
30.07.2025 18:30
Moi, näköjään videot ei oonnistu laittaa, joten kuvat vain. Yritin syöttää parikertaa, joten siitä nuo tripla syötöt. Ohessa vain kuvat, jos ei onnistu niin pitää tehdöä oma keskustelualoitus.
Timo Kajava
30.07.2025 22:16
Näköjään paneelit rinnan. Suosittelisin sarjakytkentää, jolloin häviöt jää pienemmiksi, kun kerta säädinkin on oikea MPPT säädin. IMHO.
Seppo Svärd
31.07.2025 15:10
Markus HyryMoi keskustelijoille, LiFepo4 akkua suunnitteilla täälläkin. Tein kuormitustestin nykyisillä 2x85ah akuilla, josta syöttö inventterin kautta auton maasähköpistokkeeseen. Alkuperäinen akku kuvassa oikea ja jemmassa oli Exiden akku ja asensin kesäksi tuon kombon loppuun ajettavaksi. Järjestelmään kuulluu (kuva 1) 2x185w paneelit Wictron 100/30 säätimellä, Cotec 1500w siniaalto inventteri, Dometic dc/dc laturi (LiFepo4 sopiva), Dometic 2.2kw ilmastointilaite. Lisäksi Wictron suntti näytöllä varustettuna. Heti alkuun laski lähtöjännitteestä 13.6v --> n. 12.5v ja siitä sitten alas päin (kuvat 2-3 ja video 1). Lopussa n. 30min jännite putosi n. 11.5v (kuva 4). Inventterille syöttökaapelin koko 50mm2, lopussa lämpötila 43.4 astetta (kuva 5). Jatkossa ei ole tarkoitus viilentää autoa, vaan inventteri palvelee lähinnä cpap-laitetta, kahvinkeitintä, leivänpaahdinta ja ekä joskus 2kw:n induktioliettä, näille asensin 2 erillistä kiinteää pistorasiaa ns. "roikka" menetelmällä. Lopuksin totean, että Lifepo4 akkua syksyllä tilailemaan, akun koko vielä mietinnässä.
Asian vierstä: onko cpap laitetta järkevämpi käyttää 12v virtalähteellä kuin invertterin kautta?
Timo Haapanen
31.07.2025 19:48
Uskoisin että konvertteri on parempi hyötysuhteeltaan vaikka on siinäkin häviötä.
https://www.broshop.fi/products/konvertteri-resmed-airsense-10-sarjan-cpap-laitteille?variant=46742415245654&country=FI¤cy=EUR&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&utm_campaign=&utm_adgroup=&utm_network=&utm_keyword=&gad_source=1&gad_campaignid=17178582624&gbraid=0AAAAAoPRVe1AKZz2Z1A1pU9E_A18VP7RF&gclid=CjwKCAjwqKzEBhANEiwAeQaPVQtT9u6xfX0Xs1nFr5UAwCx7kVsbOJ84J-gsn93LtguIG0ms-OMb5BoCggEQAvD_BwE
Konvertterin hyötysuhde on 85-90%. Ilman kostutinta jää kulutus konvertterillä alle yhden ampeerin. Pelkästään invertterin oma tyhjakäyntivirta voi olla saman suuruinen.
muokattu: 31.7.2025 19:57
Jouko Piispanen
02.08.2025 11:58
Samoja olen miettinyt. Vaunussa 140Ah LiTime -akku. Turhan usein tulee pidettyä akkua 100 % latauksessa. Tämä tapahtuu "vahingossa" , kun lähtöä edeltävänä päivänä laittaa jääkaapin kylmenemään ja maasähkö sitä varten kiinni. Vaunun oma laturi alkaa ladata 7A virralla. Ja sama tapahtuu ajon aikana autosta. Pitäisi keksiä joku katkaisija johonkin , jolla saisi katkaistua nuo lataukset silloin kun haluaa. Joskushan noita latauksia tarvitaankin. Mutta haluaisin tietysti ladata lähinnä vaunun aurinkopaneeleilla , 400W paneeleilla siihen ei kauaa mene, lataus on yleensä noin 8A luokkaa. Pilvisellä säällä 4,8A.
Timo Haapanen
03.08.2025 09:29
Millainen se vaunun laturi on?
Jouko Piispanen
03.08.2025 21:36
Se on tällainen saksalaisvalmisteinen , siis vaunussa Hobby 560 UL vm. 2008.
Jouko Piispanen
03.08.2025 21:38
Timo Haapanen
03.08.2025 22:12
Kuvissa ei ole verkkovirtalaturi vaan DC/DC muunnin joka nostaa autosta tulevan oletetusti vajaan jännitteen
( 8-15 V ) sopivaksi vaunun laitteille ( 13,8 - 14,2 V ) Samalla virta putoaa 10 A:sta 7 A:iin.
Timo Haapanen
04.08.2025 14:20
Mutta, mutta. Autosta tuleva lataus Toptronin kautta ei ole sitten ollenkaan sopivaa lifepo-akulle, sieltä auto lykkää päätyyn asti sitä samaa, eikä siinä ole vaiheittaista akunhallintaa. Luultavasti akun BMS joutuu joka kerralla pysäyttämään latauksen.
Lisää. Vaunussa taitaa olla Dometicin verkkovirtalaturi. Tälläinen https://kauppa.jyvascaravan.fi/tuote/muuntaja-dometic-400va-hobby/?gad_source=1&gad_campaignid=17347253516&gbraid=0AAAAADtO2E7xMt3dEC5r3HaSCDQcL2q9m&gclid=Cj0KCQjwtMHEBhC-ARIsABua5iTmQYwNVKLkS0-pkmEy8fk240g0zmtO5hpqrfvR8Urhhw-VA36Q4NIaAn1UEALw_wcB
Sekään ei ole sopiva lifepo4 akulle. Ei ole vaiheittaista akunhallintaa. Jännite liian pieni.
Millainen on panelien säädin? Edelliset kaksi laturia turmelevat akun.
Jouko Piispanen
05.08.2025 18:33
Juurikin tuon näköinen Dometicin verkkovirtalaite on. Olen ymmärtänyt, että se Toptronic säätää myös tuon antaman sähkön akun lataukseen sopivaksi. Auton sähkön lisäksi. Aurinkopaneelin säädin on Victron Blue , josta olen valinnut LiFePo4 - asetukset käyttöön.
Timo Haapanen
05.08.2025 20:45
Toptronic on vain siksi että saataisiin autosta pitkien johtojen ja milloin minkäkinlaisten pistorasioiden kautta tuleva virta järjelliseksi akulle ja laitteille. Mutta se muuttaa sen vain tavalliselle lyijyakulle sopivaksi.
Silloin kun Toptronic on tehty ei tiedetty mitään lifepo-akuista. Voi olla vaikea rasti saada hyvin toimivaa latausta sieltä autosta asti. Joku lifepolle sopiva Dc/Dc-laturi pitäisi olla. Aika pienillä ampeereilla.
Panelisäätimestä sulla ei ole huolia, se toimii juuri kuten pitää.
Timo Kajava
06.08.2025 08:40
Tuon toptronikin tilalle voi vaihtaa vaikka tämmöisen, niin on LiFePo4 yhteensopiva.
https://www.suomenakut.fi/laturit-ja-lataustarvikkeet/victron-energy-orion-tr-smart-dc-laturi-12-12-18a-220w-isolated/p/8719076046066/#description
Antero Virkkala
06.08.2025 09:45
Timo K, edellyttääkö asennus vaunuun, että Orionista valitaan eristetty versio?
Ville Säynäjäkangas
06.08.2025 11:26
18A versio taitaa olla eristetty halus tai ei. Suuremmalla ampeerimäärällä en ostais, enkä ostanutkaan. 18A on sekin vähintään tarpeeksi.
Timo Kajava
06.08.2025 11:34
Antero VirkkalaTimo K, edellyttääkö asennus vaunuun, että Orionista valitaan eristetty versio?
Yleensä ei tarvitse.
Toni Rosvall
07.08.2025 12:38
Tällaisen laitoin pari vuotta sitten kiinni johtoihin, muuta en tehnyt, ja hyvin on pelittänyt. Super-b-epsilon-12v-150ah-lifepo4
Luotan täysin sisäänrakennettuun BMS:ään, mikä näyttää hienosti säätelevän tulevaa virtaa kaikista kolmesta lähteestä (auton laturi, verkkovirta, paneeli). Jossain malleissa ilmeisesti BMS, suoritaa ainoastaan ON/OFF käskyjä?
Toimivuus testattu myös talviolosuhteissa, verkkovirtaa ei tule otettua talvellakaan diesel lämmityksen takia,kun ei enää murheita kaasun saannista/loppumisesta, hyvin pärjää kompura kaapilla ym. sähköhärpäkkeet 2 vrk ajamatta.
Jouko Piispanen
08.08.2025 17:25
Tuleekohan myös jääkaapin virta ajaessa Toptronicin kautta? Maasähköissä ollessa varmaan ei.
A-paneeleissa minulla on katkaisija , että voi matkailun päättyessä jättää akun noin 40% varausasteeseen. Samoin erillisessä verkkolaturissa, jossa on litium-asetukset. Sekin on tosin pois käytöstä lähes aina, kun ei ole virrasta pulaa. Ajaessa Topronicci lataa, mutta jos on lyhyt matka, vaikka pari tuntia, eihän se ehdi kuin 10 % ladata. Töissäkin kun pitää käydä, yleensä ollaan 2-3 pv reissussa , sitten vaunu 7 pv pihassa, jolloin olisi hyvä akun olla n. 40%.
Meneehän se niinkin , että opettelee tämän uuden filosofian. Pitää muistaa viimeisenä reissupäivänä kuluttaa jollain tapaa akkua sopivasti. Ennen oli tavoitteena , että lyijyakut aina mahdollisimman täynnä.
muokattu: 8.8.2025 17:29
Ville Säynäjäkangas
09.08.2025 16:29
Jos tulee kuukausien tauko, niin voi pudottaa varauksen 50-80% luokkaan, mutta ajokaudella ei kannata stressata. Päivät tai viikot ei tee yhtään mitään.
Näin olen toiminut sähköpyörän akun kanssa ja 10 vuoden jälkeen en huomaa kapasiteetin pudonneen.