Kompressorijääkaappi
Kari Kansanaho
20.04.2025 16:35
Pääsiäisterveiset arvon kanssakulkijat!
Kokemuksia kompressorikaapista asuntovaunukäytössä. Maasähkön perässä ei sähkön kanssa ongelmaa ole, mutta tuo ajon aikainen 12V. Riittääkö tuo autosta tuleva sähkö jääkaapin pitämiseen kylmänä? Toki autostahan menee lataussähköä vaunun akulle, mutta…..
-Kari-
Ville Säynäjäkangas
20.04.2025 18:23
Riippuu ihan kompressorikaapista ja akkukapasiteetista. Eli tarkempia tietoja tarvitaan edes arvaukseen.
Kari Kansanaho
20.04.2025 19:34
Ihan perus vaunuakku, olisikohan jotain 80-90 Ah. Ja autolta päin tulee vaunulle ajossa 12V.
Kari Kansanaho
20.04.2025 19:45
Ihan perus vaunuakku, olisikohan jotain 80-90 Ah. Ja autolta päin tulee vaunulle ajossa 12V.
Kari Kansanaho
20.04.2025 22:51
Kaappi voisi olla esim. tämä, olisi samankokoinen fyysisesti kuin alkuperäinen kaappi.
https://www.lumise.fi/vanlife/kompressorijaakaappi-carbest-ar180l/p/8020111858/#description
Ville Säynäjäkangas
21.04.2025 10:48
No hyvä.
Valmistaja ilmoittaa keskimääräiseksi virrankulutukseksi 9,5A, mutta pyöristetään se nyt 10A.
10A x 12v = 120w eli sähkönkulutus on samaa suuruusluokkaa kuin halogeeni ajovaloilla.
.
Yleisesti vetokoukkujen vaununlatausjohdot on 2,5mm2 kokoisia. Se on riittävä tuohon kulutukseen.
.
12v 80Ah akussa on energiaa 960Wh josta voi käyttää puolet eli 480Wh, eli 480Wh / 120W = 4 tuntia pyörii kompressorijääkaappi kokonaan ilman latausta.
.
Kirkastuiko asia ollenkaan?
Kari Kansanaho
21.04.2025 13:48
Kiitos hyvin esitetystä sähkönkulutuksesta. Tuo perusteella kyllä uskaltaisi vaihtaa kompressorijääkaapin tuon vanhan absorptiokaapin tilalle. Huoltotarve olisi huomattavasti pienempi ja hankintakustannukset myös vähän edullisemmat
Ville Säynäjäkangas
21.04.2025 14:55
Aurinkopaneelihan ois mainio hankinta kompressorijääkaapin kaveriksi. Nyt alkaa jo parilla sadalla eurolla paneelisarjoja.
Saamaan.
muokattu: 21.4.2025 14:56
Kari Kansanaho
21.04.2025 15:37
Tuo täysin totta. Ei vaan hirveästi haluttais laittaa ”kuollutta kuormaa”, kun nuo painot nousee aina kun jotain kivaa laittaa….
Petteri Haverinen
21.04.2025 16:23
Itsellä vuoden verran omaa kokemusta, noin 150 litran kaapista (ns slimtorni), matkailuauto käytössä. Tehtaan jäljiltä vain yksi 95ah akku, joka kyllä hyvin olisi käytännössä jo riittänyt jääkaapin virrankulutukseen, mutta muuhunkin tarvitaan virtaa.
Tässä kaapin tiedot; Kokonaistilavuus / pakastinosasto: 136 L / 15 L, keskimääräinen virrankulutus (12V): 8 A, keskimääräinen virrankulutus päivä/yö: 75 W / 45 W, lämpötila-alue jääkaappi/pakastinosasto: +10° - 0°C / -15°C.
Heikki Ikonen
21.04.2025 16:26
Joo 🤔, 80ah akulla ei maito pysy kaappi kylymänä yötä iliman että vaunun kytkee roikalla 240 v järjestelmään latautumaan 😱. Jääkaapin kompura käy n. puolet joka tunti ko uluko lämpötila on +20', on muuten kellotettua tietoa Waecon kaapilla. 🫡 H
Ismo Pulkkinen
21.04.2025 16:26
Meillä on 90l jääkaappi ja vie 45w. Yli puolivuorokautta ollut päällä puskassa ja hyvin riitti 100Ah akku. Ei tietty paljoo muuta käytetty. Vähän töllöö katseltiin.
Ville Säynäjäkangas
21.04.2025 16:34
Ismo PulkkinenMeillä on 90l jääkaappi ja vie 45w. Yli puolivuorokautta ollut päällä puskassa ja hyvin riitti 100Ah akku. Ei tietty paljoo muuta käytetty. Vähän töllöö katseltiin.
Käy järkeen, koska 12v x 100Ah = 1200Wh / 2 = 600Wh ja 600Wh / 45W = 13,33 tuntia.
Tai ei se hirmu hyvin riitä, mutta nippanappa kuitenkin.
muokattu: 21.4.2025 16:36
Heikki Ikonen
21.04.2025 16:41
Kertokaas vielä. Ko akku on aamulla tyhjän puoleinen, pelekästä jääkaappi käytöstä, (iliman lämppäriä, telekkaria tai läppärin ja puhelimen latauksia, valoja ym)
Kauanko autosta on tultava virtaa joka päivä (ajo aika) että seuraavan yön pärjää? 🤷H
Jos minulla - joka päivä taipaleelle ? - "EI jatkoon" - kaasulla maito kylymäksi. H
muokattu: 21.4.2025 16:47
Ville Säynäjäkangas
21.04.2025 16:52
No riippuu laturista, mutta jos auton laturista sais muiden kuluttimien jälkeen vaikka 25A hupiakun lataukseen, niin kahdessa tunnissa sais 12v x 25A x 2h = 600Wh. Tuo 600Wh on 12v 100Ah akun käytettävissä oleva energiamäärä.
Ja omasta 160w aurinkopaneelista tulee keskimäärin tosielämässä 5A, niin (12v x 5A x 10h = 600Wh) 10 tuntia menee lataukseen.
muokattu: 21.4.2025 16:57
Heikki Ikonen
21.04.2025 17:00
Joo "teoriassa" vaan entäpä käytännössä. Akku ei ota vastaan 25A latausta ko muutamia kymmeniä minuutteja ja vastaan otto tippuu radikaalisti. H
Jännite häviöt 2.5m² vaikka 10m pitkässä syöttö kaapelissa
muokattu: 21.4.2025 17:02
Ville Säynäjäkangas
21.04.2025 17:07
Nämä mun laskut ei oo absoluuttista faktaa, vaan niillä saa karkeaa suuntaa.
Heikki Ikonen
21.04.2025 17:30
En halua tyrmätä kirja teoriaa, teoria ja käytäntö on vain kaks er juttua.
Aurinkopaneli asennuksissa pyritään mahdollisimman lyhyisiin kaapeli vetoihin johto 3-4m ja 4mm² tai yli kaapelointiin, häviöiden minimoimiseksi.
Auton laturi/vaunu yhdistelmässä ei noihin pääse. Matka ja mm².
Ko laittaa kalliin kaapin tieten sen toivoisi palvelevan tarvetta. Onnea Kari K rojektiisi, oli valintasi kumpi hyväänsä. H
Ville Säynäjäkangas
21.04.2025 17:48
Sillähän tarjoilin aurinkopaneelia lisäksi. Omat kokemukset museotekniikan halpispaneelista on niin hyviä, etten luopus siitä enään millään.
Kuinkahan hyviä sitten nykytekniikan laatupaneelit ois?
muokattu: 21.4.2025 17:51
Kari Kansanaho
21.04.2025 17:52
Heikki, kiitos kannustuksesta, olis kiva törmäillä jossain päin pohjoista Suomee ja turista vanhoja muistellen. Ponnistellaan nyt kuitenkin järjestelmä ja koitetaan huollattaa jääkaappi vielä kerran, jos vaikka sais lisää tuumausaikaa. Kiitokset myös kaikille mullekin hyvästä keskustelusta aiheeseen liittyen.
Heikki Ikonen
21.04.2025 18:02
Kari KansanahoHeikki, kiitos kannustuksesta, olis kiva törmäillä jossain päin pohjoista Suomee ja turista vanhoja muistellen. Ponnistellaan nyt kuitenkin järjestelmä ja koitetaan huollattaa jääkaappi vielä kerran, jos vaikka sais lisää tuumausaikaa. Kiitokset myös kaikille mullekin hyvästä keskustelusta aiheeseen liittyen.
Kari - 5 pisteen vihje, tuonne tähtäilen. 🫡H
Kari Kansanaho
21.04.2025 18:22
Jaapajaa Heikki, äkkiseltään tulee mieleen jonkin matkaa luoteeseen oleva tunturi paikasta missä ollaan tutustuttu. Kiva olis lähtee vaikka heti, mutta kun tuo vapaa-aika on vähän rajoitettua, vielä
Heikki Ikonen
21.04.2025 18:38
Kari KansanahoJaapajaa Heikki, äkkiseltään tulee mieleen jonkin matkaa luoteeseen oleva tunturi paikasta missä ollaan tutustuttu. Kiva olis lähtee vaikka heti, mutta kun tuo vapaa-aika on vähän rajoitettua, vielä
🇫🇮 🇫🇮 🇫🇮 🇫🇮 🇫🇮 - juuri näin. H
Jukka Rajamäki
23.04.2025 07:42
En tiedä selventääkä tämä aihetta mutta asennutimme autoon kwh-mittarin. Olimme n. 20 tuntia maasähkössä. Latasimme puhelimia, bt soitinta, illalla valot olivat päällä. Aamulla keitimme kahvit 650w keittimellä. Tämän lisäksi lämmityksen puhallin otti virtaa ja slimtower kompura jääkaappi. Erillinen pakastinlokero ei ollut päällä kun sille ei ollut tarvetta. Sähkön kulutus oli tasan 1kwh.
Heikki Ikonen
23.04.2025 08:49
Oisko tuo jotenii noin 🤔🤷. H
Jos kaikki sähkö ois otettu 12v akusta se vaatisi semmosen 170 ah akun tai kaks 85 ah akkua. Minun kokemuksella on kyllä vara antoo periksiki "tieteelle"?
muokattu: 23.4.2025 08:57
Heikki Ikonen
23.04.2025 09:12
On tämä kyllä villi homma keväällä tunturissa. Ei paista aurinko koko aikaa, on ollu semmosia "lonkero kelejäkin" . Toisaalta monesti ihan kirkasta pilivien läpi ja aurinkoki näkyy aika ussein. Yöllä pakkasta -10' päivällä muutama aste pakkasella.
Katolla 2x170w aurinkopanelit. Akut 2x110ah + katastrofi 95ah akku otetaan käyttöön (kaamoksella) tarvittaessa, täysiä liki koko ajan. Sähköä (12v) ei tarvihe säästellä vaikka on puskassa. 😎 H
Heikki Ikonen
23.04.2025 09:18
Vasen on MB oma 95ah akku oik on Flairin hupi 2x110ah akut, eilisen päivän räntää rätki. 😎 H