Nyt on kennoja katolla.

HAAPANEN TIMO 05.06.2016 20:46

Tapani! Sun kyllä mun mielestäni kannattasi hankkia lisänäyttö jolla säädin ohjelmoidaan juuri täsmälleen käyttämillesi akuille: http://www.aurinkosahko.net/product/104/epsolar-mt-50-lisanaytto

Mikä latausmoodi sulla säätimessä on, tiedätkö miten se lataa?

Tuossa käyttöohje, näet että saat säätimesi oikeisiin arvoihin. http://www.thermosun.fi/WebRoot/Kaupat/Shops/Kuvaus/MediaGallery/MT50_kaeyttoeohje_FIN_PROOF.pdf

@timppa

POKKINEN TAPANI 05.06.2016 21:55

Täytyy tunnustaa, etten tiedä mikä moodi, säätö säätimessä on. En yleensäkään ole niin hirveän perehtynyt noihin laitteisiin vaan olen uskonut mitä tuttu akkukauppias on neuvonut. Kaikki ainakin pelaa tosi hyvin ja toimii juuri siihen tarkoitukseen mihin olen ne hankkinut.

Mika Oulun Akkutalosta on kaiken neuvonut ja olen erittäin tyytyväinen ollut sen liikkeen toimintaan, enkä ole ikinään kuullut siitä liikkeestä mitään muuta kuin positiivistä. Viimeksi hän sanoi, että jos järjestelmä ei toimi niin silloin pitää lisätä hieman akkukapasiteettiä. Epäili, että kaikki toimii, koska emme ole pitkään paikoillaan ja auton laturi lataa mahdollisen lisätarpeen.

Miten tuollainen mittari parantaa järjestelmääni, hyöty, ilo, lisäarvo?

Jos laitteesta on olennaista lisäarvoa niin tottahan se pitää hankkia, mutta todennäköisimmin hankin sen samasta paikkaa kuin muunkin, näin hieman puritaanisella mielellä kun paikallista yrittämistä haluan tukea. Täytyy soittaa tai poiketa joku päivä siellä Akkutalossa

Kaiken tuon teen oikeastaan silkkaa itsekyyttäni, sillä näin koen saavani parhaan hyödyn ja avun kun voin aina kääntyä tutun yrittäjän puoleen. Kymppi ei ole tärkeä vaan kokonaisuus.

olkaamme rehellisesti itsekkäitä

-tapani-

HAAPANEN TIMO 06.06.2016 20:39

Nyt on kennohommat täysin valmiit, tänään hyllyjen modifointia ja etänäytön asennus. Pääkatkaisija, säädin ja näyttö ovat kaikki edessä yläkaapissa.

Paikoilleen menivät myös kaasun ulosotto grilliä varten ja tankkipullon ulkotäyttöletku. Koko päivän taas harrastin, loppusuoralla ollaan.

@timppa

POKKINEN TAPANI 06.06.2016 21:00

Noin se homma toimii kun osaa. Ja se tekemisessä onkin juuri mukaavaa kun oppii tekemään.

-tapani-

KALLIO SULEVI 07.06.2016 14:23

Viimesen päälle asijallisesti laitettu noi Timon ekoenerkia laitteet. Eipä niitä viittis varmaa ittekkää katella jos ois hutasemalla tehty.

Mut mitenkä se on, kun katsoin "Timon kaappiin", niin siel oli näyttö ja pääkatkaisin vierekkäin. Aikas moni on mulle sanonut, että jos laitat paneelit katolle, niin pääkatkaisin pitää sijoittaa mahollisimman lähelle akkua..

Mikäs on reissaavan porukan mielipije asiasta? Tietenkin se on mielipije kysymys missä tykkää sen olla, mutta jos ajatellaa virran kulukemisen kantilta. Oisko pääkatkaisimen paikka lähellä akkua, vai lähellä sääjintä?

Toiset on sanonu myös, että laita kaksi pääkatkaisijaa. Toinen paneelin ja säätimen väliin ja toinen akun viereen.

En kyllä ymmärrä miksi paneelin jälkeen pitäs laittaa katkasin?

NYYSSÖNEN KAJ 07.06.2016 17:56

Aurinkokennon pääkatkaisija on eri asia kuin akun pääkatkaisija. Minulla ei ole katkaisijaa aurinkokennolle mutta kokemus on lompakon kautta opettanut että idea ei ole lainkaan huono.

Monta latauslaitetta päällä yhtä aikaa aiheuttaa ylilatauksen lian herkästi. Sitä ei suljettu akku taasen kestä.

HAAPANEN TIMO 07.06.2016 18:22

Kuvassa näkyvä pääkatkaisin katkaisee kennoilta säätimelle tulevat piuhat.

Akkujen viereen asensin paksuille kaapeleille akunvalitsimen jossa on myös nolla-asento.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 7.6.2016 klo 18:25:46 Mielenrauhan vuoksi se panelit pois pelistä heittävä katkaisija on. Katolla on nyt 370 W ja ampeereita tulee yli 20. Päästetään säädin huilaamaan välillä.

POKKINEN TAPANI 07.06.2016 19:17

Itsellä ei ole pääkatkaisijaa, ainoastaan sulake akun luona.

Miten noi suuremmat kennorakennelmat vaikka omakotitaloissa, tuleeko niihin katkaisia kennoilta tulevaan johtoon?

Tarvitseeko katkaisijan?

ei tietoa

-tapani-

VEIJOLA ESA 07.06.2016 22:11

Nykyaikaiset säätimet näyttää osaavan annostella virtaa paneeleilta aika hyvin tarpeen mukaan, joten ehkä tuo katkaisin on hätävarjelun liioittelua. Mutta jos haluaa näprätä niin mikäpä siinä.

HAAPANEN TIMO 08.06.2016 06:54

Onhan se noinkin, mutta kun saan akunvalitsimelta hupipuolen tykkänään pimeäksi, miksen katkaisisi säätimeltä myös toisesta suunnasta.

Autohan on kuitenkin usein käyttämättömänä parikin viikkoa ja talvella muutaman kuukauden.

@timppa

BACKMAN JUHANI 08.06.2016 15:14

Olisin kiinnostunut moisesta lootassa mistä oot hommannut ja oliko kovin arvokas mitä mahtaa painaa kun näyttää olevan fillaritelineellä että riittääkö telineen kantavuus ja kestääkö auton takaseinä kun rytkyy ja hytkyy ajettaessa ?

Ps. Moni muukin varmaan kiinnostunut voitko laittaa esim uuden osion asiasta

" kennojakatolla"

HAAPANEN TIMO 08.06.2016 18:44

Laatikon olen itse suunnitellut ja myös desing on omaa:)) Seppä hitsasi alumiinit, koko hökötyksessä on reilut parikymmentä jiiriä eikä sepän homma ollut helppo.

Alut ovat 2x25 mm:n kulmaa ja painavat kuutisen kiloa, kennolevyt suunnilleen saman verran. Muistaakseni 25 kiloa kaikkiaan. Hintaahan kertyi alumiinihitsaustyön vuoksi kaikkiaan n.400 + ledivalot satasen.

Monta vuotta laatikko on jo ollut käytössä eikä seinät ole hajoneet. Maximipaino oli vanhassa pyörätelineessä 50 kg. ja sama on tässäkin. Ylihän se menee jonkun verran.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 8.6.2016 klo 18:49:55 Maksin äskettäin auton alla kittaamassa harmaavesisäiliön eristelevyjen suojana olevan pellityksen saumoja.

Säiliön pohjapelti oli asennettu viimeiseksi ja kantattu ylös sivupeltien päälle. Siinähän se hörpötti muutaman millin raolla joten sinne on mennyt sateella ajaessa niin paljon vettä kun on mahtunut.

Onneksi kanttaus on niin huolimatonta että vesi on kyllä hiljalleen valunut pois sieltä valistä.

Enää ei vesi sinne pääse.

POKKINEN TAPANI 08.06.2016 20:24

Timppa,

huomaa, että meillä on saman konsernin höpömökit. Hymeristä vesi oli holvannut etupyöristä alkuperäsen fiatin korin ja hymerin tekemän pyöräkotelo-levikkeen välistä sisään, vesi siis suihkusi sateella ajettaessa asuinkorin sisäpuolelle, joka kuitenkin jäi osin kaasupullokotelon ja sisäseinän väliin. Holvasi vesi kainalooni kun tökkäsin sormin jotain tiivisteetä, asensin äänieristyksiä ja laitoin koteloon tukipalan kun kiinnitin lisälokasuojaa. Sauma tehty juostenkus... Noh nyt kunnossa, ei vuoda enää.

-tapani-

HAAPANEN TIMO 08.06.2016 20:54

Kaikki ne ovat samanlaisia. Vasta sitten kun robotit tekevät työt alusta loppuun jää ihmisen virheet pois.

@timppa

KNAAPI JUHA 09.06.2016 12:04

Oletkos Timppa nähnyt jossakin kohtuullisella hinnalla noita ohuita aurinkopaneeleita, jotka taipuvat vähäisen?

Noitten alumiiniraamisten kanssa näkyy pääsevän tuohon euro ja watti hintaan. Olen Ebay.de sivuilta etsinyt, mutta ei tunnu ohkaisia halvalla löytyvän. Niitä pehmeitä mattoja tai kokoontaitettavia kasseja en metsästä.

HAAPANEN TIMO 09.06.2016 17:55

Enpä ole nähnyt, mutta eivätköhän ne sieltä hiljalleen tule.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 9.6.2016 klo 20:56:56 Komeeta katsella kun juuri äsken täyspilvisltä, vesisateen rajoilla olevalta taivaalta löytyi 2,7 A.

HAAPANEN TIMO 11.06.2016 10:16

Myin kanttiaaltovertin ja hankin tilalle tämän: http://www.solar-tronics.de/spannungswandler/wandler-reiner-sinus/spannungswandler-12v-1500-3000-watt-reiner-sinus-gold-edition.html

Nyt pelittää 700 W:n mikro ja1000 W:n kahvinkeitin hienosti.

@timppa

HAAPANEN TIMO 12.06.2016 10:38

No nyt on auto kunnossa ja tavaroitakin soviteltu paikoilleen. Onneksi ei näitä autonvaihtoja ole pruukattu tehdä kuin noin kymmenen vuoden välein.

Hidasta homma kun harrastelija tekee uniikkityötä, tahtoo joka toinen tunti olla tuumaustunti. Täysiksi työpäiviksi muutettuna ei viikko tainnut riittää rakentelussa.

@timppa

YLITALO ASTA 12.06.2016 11:11

Ja sitten viikon reissu epäkohtien huomaamiseksi ja taas viikko rakentelua.

T: Masi

POKKINEN TAPANI 12.06.2016 12:46

Seuraavaksi voikin alkaa lämpö ja ennenkaikkea äänieristelemään matkamökkiä.

hiljainen auto on ylellisyyttä jota osaan arvostaa

-tapani-

SALO JYRKI 12.06.2016 15:06

Knaappi Juha tälläisiäkö tarkoitit,ohuita paino vain 2,4kg hinta rahteineen n.150e katso kuvat.

T.jyrki

KNAAPI JUHA 13.06.2016 11:16

Asialliseltahan tuo näyttää. Näyttäis olevan muovipohjaan kiinnitetty. Se tekee keveyden. Mikäs on hankintapaikka?

SALO JYRKI 13.06.2016 11:56

www.ebay.de

KNAAPI JUHA 13.06.2016 13:37

Kyllä tuolla osoitteella on toivoton etsittävä. Solarmodulen kauppiaita löytyy satoja ellei tuhatkin. Noita flexiblejäkin riittää selattavaksi sadoin. Eivätkä hinnat ole lainkaan 150 luokkaa vaan pikemminkin kaksinkertaisia. Sorry.

HAAPANEN TIMO 13.06.2016 14:31

Ei muuta myytäisikään jos tuo joustava ja kevyt olisi saman hintainen ja yhtä toimintavarma kuin perinteinen.

@timppa

SALO JYRKI 13.06.2016 15:24

Tämmöisiä löysin haulla mistä kuvakin on.www.ebay.de ja hakukenttään flexible solar panel,tällä hetkellä oli 4:äs ilmoitus.Laitan kuvan liitteeksi missä näkyy hinta ja rahti.Entiedä onko oikeanlainen. T.Jyrki

Käyttäjän lisäys viestiin 13.6.2016 klo 15:31:21 Ilmoituk.luvattu toimitusaika 23.06-14.07-16

KNAAPI JUHA 13.06.2016 17:33

Joo, kiitoksia paljon! Olen kyllä tuota Saksan ebayta paljon selannut, mutta nyt hyökkäsivät suoraan silmiin.

Tuo 149€ ohuesta paneelista on kyllä halpa hinta satawattisesta. Lähetetään muuten Britanniasta. Takuusta ei puhuta mitään, valmistajasta, merkistä tai valmistenumerosta ei ole tietoa. Nuo venepaneelit ovat useimmiten alumiinille tehtyjä mutta tämä on muovia.

HAAPANEN TIMO 13.06.2016 17:35

Näyttää olevan hinta jo pudonnut 1,5 €/W Rahdissa säästää kun tuo on niin kevyt. Tavalliset panelit on nyt n. 0,8€/ W

http://www.ebay.de/itm/Semi-Flexible-100W-Solarpanel-Solarmodul-Photovoltaik-Solarzelle-Monokristallin-/272088700334?hash=item3f59c015ae:g:AvwAAOSwjwlXA1Db#shpCntId

@timppa

JANHONEN MATTI 16.06.2016 13:14

Se on hyvin paljon siitä kiinni mikä on itse kunkin matkustustyyli.

Jos ajaa vain campingilta campingille ja auto on yön sähkössä jolloin asunto-osan laturi tuottaa kulutusvirran ja lataa akut, mitään uusia asennuksia ei tarvita. Tällöin auton perusvarustus, auton laturi, verkkovirtalaturi ja 120 Ah akut on ihan riittävä. Tällä tyylillä reissatessa akut on lähinnä UPS-käytössä.

Akuissa ei juuri ole lataamista, koska asunto-osan laturi täyttää campingilla ja auton oma laturi ajon aikana (jos on tarvis) Ja akkuahan ei voi ladata jos se on jo täynnä, oli millaiset vehkeet tahansa.

120 Ah akut mahdollistaa jo 2 -3 yön puskaparkkeilun normaalilla virrankulutuksella, jopa silloin kun on kompressorijääkaappi. Tämä sillä varauksella, että apsorpio jääkaappi on kaasulla. 120 Ah akuissa kun on virtaa vain 1,44 kWh, Käytännössä max 1 kWh.

Jos tätä pidempää vapautta ulkoisista virtalähteistä haluaa on joko lisättävä akkukapasiteettia tai uusia virtalähteitä. Akkukapasiteetin lisääminen on se halvin konsti, jos ajotyyli on se, että ajetaan 1-2 päivän välein 5-6 tuntia, jolloin auton tehokas laturi työntää akun helposti n. 80 % varaustilaan ja jos ajetaan pidempään alkaa täyttää sitä puuttuvaa 20 %.. Tässä akkutyypillä on merkitystä koska uudet akut pystyy ottamaan virtaa vastaan paremmin kun perinteiset lyijyakut jolloin latausaika lyhenee.

Jos sitten edelleen haluaa kasvattaa vapausastettaan on hankittava joko aggregaatti (min 1000 e) tai aurinkopaneelit. Yhdistelmä iso akkukapasiteetti ja riittävä wattimäärä paneeleissa mahdollistaa riippumattomuuden ulkoisista virtalähteestä huhtikuusta lokakuuhun ja etelämpänä vaikka Espanjassa ympäri vuoden. Iso akkukapasiteetti on siitä hyvä, että sen avulla on mahdollista hyödyttää auton laturin suuri latausteho siirtopäivinä ja seisokissa taas aurinkopaneelit.

LEHTONEN HEMMO 17.06.2016 17:37

No nyt on paneelit asennettu ja katolle mahtui 2 x 80W (Victron) jotka on sarjaankytketty. Säätimenä Victron MPPT 75/15 johon liitetty bluetooth dongle. Kiinnityssarjat paneeleihin tilasin Timpan antamasta osoitteesta ja ne ovat hyvät sekä helppo asentaa. Kaapelin kytkin suoraan akkuun ilman sulaketta kun tuon MPPT-säätimien heikkous on se että ne eivät kestä pitkäaikaista oloa ilman kuormaa (akkua). Säädin toimii sulakkeena jos oikosulkuja ilmenne??? Tuo dongle on tosi kätevä: kännykästä tai tabletista näet suoraan paneelin jännitteen ja ottotehon akkuun, akun jännitteen ja sisään ottaman virran .Myös säätimestä uloslähtevän virran määrän näkee mutta sitähän ei välttämättä autossa tarvita . Kytkentä säätimeen onnistuu ilman työkaluja. Appsit löytyy Android ja Apple-koneille. Paneelit olivat hiukkasen tyyriitä verrattuna ebayssä oleviin mutta arvostan takuuta (25v ??) ja mitat ratkaisivat tämän. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu ajossa sisälle ja tavarat tuntuvat pysyvän katolla.Saapi kysellä jos kiinnostaa....hemmo56@gmail.com. Ja tuotteet löytyy www.swenergia.fi.

Koko paketin hinta on noin 690 € ilman työn osuutta. Muutama kuva ohessa...

Terveisin Hemmo

HAAPANEN TIMO 20.06.2016 11:13

Hyvät on sydeemit Hemmolla!

Itsellä pieni rakentelu jatkuu sähkötöiden merkeissä edelleen:)) Tämän päivän askareina oli starttiakun latauksen järjestäminen hupiakulta ja kojelaudalla olevan 12 V:n pistorasian muuttaminen virtalukko/starttiakulta suoraa hupiakulta toimivaksi.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 20.6.2016 klo 11:17:24 Siis tarvittaessa starttiakun lataus kennoilla hupiakun kautta erillisellä katkaisijalla.

NYYSSÖNEN KAJ 20.06.2016 11:31

Tuossa kuvassa on paneelien vuosituotantoja kaksi vanhinta on 2 paneelin tuottoja. Vuosi on aina tuokokuusta tuokokuuhun.

HAAPANEN TIMO 01.07.2016 09:28

Painava 28 kilon vetokoukku vaihtui viiden kilon puskurintapaiseen. Romikselta pala 3mm:n lootua josta ajoin aisat ja sieltä köytyi myös hieno valkoinen alumiiniputki joka on kuin tehty tuollaiseksi pienten risujen yms. torjujaksi.

Pultteineen, päätytulppineen n. kympin tavarat + autotallista aisojen pohja, sekä pintamaali.

Aisat ajoin niin että alhaalla on tavaraa siinä kohdassa joka ensimmäiseksi ottaa kiinni jyrkässä rampissa yms.

@timppa

YLITALO ASTA 01.07.2016 09:53

Tuo on hyvä, omasta joku tökkäsi parkkipaikalla takapuskurin halki. 1600 euroa oli kustannus arvio korjaamolla eli koko puskuri uusiin olisi mennyt.

T : Masi

KALLIO SULEVI 01.07.2016 19:40

Onkos tuommonen taipuisa paneeli yksi- vai monikide ?

VEIJOLA ESA 02.07.2016 13:57

Vaikuttais olevan yksikiteisiä ainakin tämän myyjän paneelit http://www.enjoy-solar.de/Solarmodule/Semi-Flexibel:::1_52.html?XTCsid=v2cvgspmk5ap4plpeham5sjvf4

KNAAPI JUHA 03.07.2016 00:02

Samalta myyjältä ostin pari viikkoa sitten monikiteisen 50W taipuvan. 108 euroa maksoi ja rahti oli jotain 18. Hyvin pelaa.

VEIJOLA ESA 08.07.2016 13:31

Niinpäs näyttää tulla marine osastollahan noita polyflexejä onkin

VAHTOLA HEIKKI 12.07.2016 11:57

Millä ruuvasitte paneelit kiinni noihin muovikiinnikkeisiin!?

HAAPANEN TIMO 12.07.2016 12:11

Näiden mun käyttämien kiinnikkeiden mukana tulivat nätit rosteriruruuvit ja rosteriset prikat kumilevyllä. Kuvassa keskellä:

http://www.ebay.de/itm/261473745214

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 12.7.2016 klo 12:14:05 Alkureiät tietty pitää panelinkehykseen porata. itse porasin ekan reiän porakärkiruuvilla niin jäi paneli heti kiinni oikeaan paikkaan seuraavaa reikää odottamaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.7.2016 klo 12:19:18 Ensimmäiseksi kiinnikeet paneliin, sitten panelit katolle paikkojen merkkausta varten. Sitten liima katolle ja panelit kiinnikkeineen päälle. Muuta ei tehdä ennen liiman kuivumista.

VAHTOLA HEIKKI 12.07.2016 12:20

Kiitos tästä! Mulla tuli kiinnikkeet ilman ruuveja... Pitää käydä hakemassa rosteriruuvia.

KILLSTRÖM NIELS 28.08.2016 11:10

Niin ne puuttuu Challencerinkin "muhkurasta" eristeet. Huomasin kun laitoin kajarit etuovien yläpuolelle. Tyhjää täynnä koko ajotilan yläosa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.