Garmin CamperCam 795 kokemuksia

Mika Korppi 28.10.2025 19:27

Kun näkyy Garmin tarjoavan alennuksella laitteitaan, niin laitetaan tähän tuoreita kokemuksia Garmin 795:stä.

Plussat:

Paljon hienoja ominaisuuksia, mm. tien korkeustiedot, kohteeseen lähestymiskuvat, mahdollisuus syöttää ajoneuvon mitat jne. Laitteessa on myös kamera.

Miinukset:

Ei näytä ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia oikein Suomessa, ainakaan yli 3,5 t matkailuautoille. Nopeudet, joita laite näyttää ovat kuin vanhojen linja-autojen rajoitukset, maantiellä 80 ja moottoritiellä 100 km/h. Maantiellä jossa saa ajaa 100 km/h ja jos laitteen mukaan vain 80 km/h, niin se ei silloin varoita etukäteen kun nopeus tippuu 100->80. Noiden lisäksi aivan liian usein vääriä nopeuksia, kuten 50 km/h, rajoituksen ollessa 60/70 km/h. Välillä laite näytti jopa 120 km/h sallituksi nopeudeksi autolle. Ajoneuvon tietoihin voi myös laittaa peräkärryn, mutta sillä asetuksella emme ehtineet kokeilla laitteen näyttämiä nopeusrajoituksia. Garminilta väittivät ettei laite näytä talvinopeusrajoituksia, vaikka meidän muut Garminit ne näyttävät. Meidän ajankohdalle ei nopeuksia muutosta sattunut, joten tuo jäi kokeilematta.

Epäluotettava. Tukholmasta Norjan Sandefjordiin ajettaessa laite ohjeisti lautalle Oslovuonon ylitystä varten. Kun laitoimme lautat kieltolistalle, ei laite löytänyt enää mitään reittiä perille. Itse asiassa se ei noin viikkoon löytänyt mitään reittiä mihinkään. Onneksi oli navigointi puhelimissa, jotta matka jatkui ongelmitta. Ongelma hävisi, kun laite teki pienen päivityksen itse.

Garminin asiakaspalvelu. Käytännössä kaikkiin ongelmiin tarjotaan vastaukseksi, "päivitä laite". Nopeusrajoitusasiassa kehotettiin odottamaan, joskus tulevaisuudessa tulevaa, päivitystä. Vääristä ajoneuvokohtaisista rajoituksista syytettiin karttapohjaa.

Asiakaspalvelun mukaan alle 3,5 t autojen rajoitukset olisi saatu pitkän yrityksen jälkeen kuntoon, mutta olen kuullut ettei tuokaan pitäisi paikkaansa.

Garminille on myös erittäin vaikea myöntää että heidän laitteessaan olisi vikaa, mutta todella pitkän väännön jälkeen pääsin palauttamaan laitteen.

Timo Haapanen 02.11.2025 20:15

Sanoisin että liian pienellä kokemuksella palautit.

Lauri Niittynen 04.11.2025 06:25

Omassa Garminissa on turhan paljon vääriä rajoituksia, vaikka niiden pitäisi olla ihan samat kuin merkeissä näkyvät. Jotenkin tuntuu, että virheet lisääntyivät tämän vuoden kesäksi, vaikka päivittelen laitetta säännöllisesti. Kaikkein ikävimpiä ovat nopeuskamerat, kun jostain Garmin keksii, että rajoitus on juuri kameran kohdalla 80, vaikka muutoin olisi 100. Siinä meinaa jarruttaa.

Jari Tietäväinen 05.11.2025 08:30

Omat kokemukseni on kyllä ihan päinvastaisia. Suomessa tosin en ole käyttänyt muuta kuin ihan lyhyesti pienenä testinä. En siis osaa ottaa kantaa toimivuuteen Suomessa. Tutummassa ympäristössä mulle riittää Google Maps, jonka peilaan Android Autolla auton isolle näytölle.

Ostin viime keväänä Garminin, ilman kameraa mutta juuri tuo 795. Kokemukset on yhdeltä Euroopan reissulta (Ruotsi-Tanska-Saksa-Ranska). Ulkomailla ajan kahden navigaattorin taktiikalla.

Mielestäni Garmin näytti koko reissun ajan nopeusrajoitukset ainakin pääosin oikein. Google oli paljon enemmän kujalla noiden kanssa. Myös yli 3,5 tonnisen nopeusrajoitukset meni koko ajan oikein, aina sen mukaan mikä kunkin maan lainsäädäntö on. Helpotti kun ei rajalla tarttenut miettiä, mitenkäs tämä nyt tässä maassa menikään.

En muista huomanneeni kertaakaan koko reissun aikana, että Garmin olisi näyttänyt peltipoliisin kohdalla olevan rajoituksen väärin. Hyvin toimi.

Aika tarkalla toleranssilla Garmin menee siltojen kanssa, mutta tuo ei ole varsinaisesti virhe. Autoni tarkistusmittaamaton korkeus on 3,06m ja olin laittanut Garminiin korkeudeksi 3,1m. Se vei Saksassa sillalle, jonssa oli juuri 3,1m vapaa korkeus merkin mukaan. En lähtenyt tunkemaan ali, kun tuosta ei tullut kovin montaa kilometria tullut lisää. Päivitin sitten Garminiin auton korkeudeksi 3,2m.

Kahden navigaattorin taktiikalla ajaessani huomasin, että Google joko saa tiedon ongelmista ja poikkeuksista nopeammin kuin Garmin, tai sitten Garmin vain huomioi ne reitityksessä turhan viime tipassa. Kerran kävi niin, että pitkällä siirtymällä loppupäässä olevan tietyön takia Google näytti heti alussa, että kiertotie tulee. Garmin ilmoitti vasta lähestyessä ja turhan myöhään että "etsitään uusi reitti, kierretään suljettu tieosuus tiellä x". En tullut eron syytä liikkeelle lähtiessä tutkineeksi, ihmettelin vain Googlen "typerää" reittivalintaa kun Garmin näytti lyhintä reittiä. Ajoin Googlen opastaman risteyksen ohi Garminiin luottaen ja tuo uudelleenreititys tuli vasta Googlen ehdottaman risteyksen jälkeen. Jouduin huonommalle kiertotielle Googlen reittiin verrattuna, mutta perille kyllä pääsin noinkin.

Tuon reissun perusteella olen varsin tyytyväinen hankintaan. Googlesta tykkään kyllä muuten enemmän ja saan sen isolle näytöllekin, mutta kun ei se tiedä auton mitoista ja painosta mitään, niin pelkästään sen kanssa en tohdi täysin vieraassa ympäristössä navigoida.

Timo Haapanen 12.11.2025 17:05

Mun kokemusten mukaan ainakin normaalikoisella alle 3500 kg:n autolla ei navin auton mitoilla tee yhtään mitään. Tällä autolla nyt 170 000 km. eikä kertaakaan olisi ollut mitoille käyttöä. Kilsoista ainakin 150 000 on ajettu euroopassa motareita vältellen pienillä teillä.

Jos pitää mielessä ettei mene teille jotka on rajoitettu 3500 kiloon pärjää hyvin. Matalat sillat ovat aina olleet hyvin etukäteen merkittyjä eikä niitä ole paljoa.

Jari Tietäväinen 16.11.2025 09:21
Timo Haapanen

Mun kokemusten mukaan ainakin normaalikoisella alle 3500 kg:n autolla ei navin auton mitoilla tee yhtään mitään. Tällä autolla nyt 170 000 km. eikä kertaakaan olisi ollut mitoille käyttöä. Kilsoista ainakin 150 000 on ajettu euroopassa motareita vältellen pienillä teillä.

Jos pitää mielessä ettei mene teille jotka on rajoitettu 3500 kiloon pärjää hyvin. Matalat sillat ovat aina olleet hyvin etukäteen merkittyjä eikä niitä ole paljoa.

Kun taas yli 3,5 tonnisella tuollainen navi on, jos ei nyt ihan välttämätön, niin ainakin erittäin hyödyllinen. 3,5 tonnin painorajoituksia on joillain seuduilla paljon, ja jos ei navi niitä ota huomioon menee reitinvalinta lottoamiseksi.

Päädyin tuon Garminin hankintaan sen jälkeen kun aiemmalla Euroopan reisulla meni pari päivää ihan sekoiluksi kun joka puolella oli painorajoituksia enkä enää yhtään tiennyt mitä kautta pääsen laillisesti kohteeseen. Tarpeeksi pitkään kun olin kiroillut rajoitusmerkkejä, ajoin sitten laittomasti. Osui saksalaiset sheriffitkin tien laitaan ja tiukasti katseella seurasivat mutta eivät onneksi reagoineet.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.