Akut testattu

Esa Ojala 13.02.2021 18:49

Mielenkiintoinen testi erilaisista akuista, sponsoroitu kylläkin, joten katsojan/lukijan vastuulla.
Ylivoimainen voittaja on lämmitetty lithium akku, toimii myös pakkasessa. Jos siihen ei ole "varaa", kannattaa hankkia ihan perus lyijyakku. Agm akkua ei testin mukaan juurikaan kannata hankkia.
Ihan hyvä video, lontoota tietenkin jappasevat..

https://www.youtube.com/watch?v=iy3hga_P5YY

https://mortonsonthemove.com/best-rv-battery-test-results/

Hannu Sankala 13.02.2021 19:01

Joo, onhan erilaisia testejä tietenkin. Paremmuusjärjestys nyt vaan karavaanarillekin on: Litium - Geeli - AGM - avoin akku (se voi tietysti olla huoltovapaa tai ihan avoin eli vettä ajoittain lisättävä). Starttiakkusuositus onkin erilainen. Jos järjestystä mitataan rahassa, jokaisen kukkaro määrää sen sopivaksi, jos kiloissa, litium voittaa taas ja niin edelleen.

Markku Hämäläinen 13.02.2021 20:02

Litiumakun lataaminen vaatii lämpötilan ja jännitteen valvontaa ja se toimii heikosti pakkasessa.
Kaiken kaikkiaan se ei ole huolettoman käyttäjän akku

Esa Ojala 13.02.2021 20:16
Markku Hämäläinen

Litiumakun lataaminen vaatii lämpötilan ja jännitteen valvontaa ja se toimii heikosti pakkasessa.
Kaiken kaikkiaan se ei ole huolettoman käyttäjän akku

Tämänkin testin mukaan lämmityksellä oleva lithiumakku toimii hyvin pakkasessa, paremmin kuin lyijyakku.
Myös lyijyakku vaatii lämpötilan ja jännitteen valvontaa.

Teemu Eerola 13.02.2021 23:23

On kymmenien vuosien kokemukset neste-lyijyakuista, siis niistä perinteisistä Eivät paljoa maksa ja kun ei osta kaikkein halvinta, niin moneen vuoteen ei tarvitse mitään huolta kantaa. M- autonkin italialainen käyttöakku kesti 14 vuotta, eikä sitä ladattu tolppasähköllä, kuin pitempien talviseisokkien aikana 2-3 kk välein 24 h, kuten autossa hupiakkuina olevia geeli- ja lyijyakkuakin auton omalla laturilla.

Ei täyteen ladattu, pinnoiltaan puhdas ja päävirtakytkimellä kaikesta kulutuksesta erotettu
lyijyakku pakkasta tai hellettäkään pelkää. Koskaan en ole niitä millään irrallisilla latureilla ladannut. Laadukas akku, esim. Trane, maksaa parikymppiä enemmän kuin halpikset, mutta 8 vuotta kesti viimeisinkin ilman pienintäkään huolta h- auton epäsäännöllisessä ajossa.

Kokemuksia jo kolmesta Tranesta, joista yksi m- autossakin. Olisi pelkkää pulaamista näiden ""muka nykyaikaisten", mutta hellää huolenpitoa vaativien, kovin kalliiden, erikoisakkujen käyttäminen. Ainakin kokemuksistaan kirjoittavien mukaan ovat kovin vaativia!

Toivo Koistinen 14.02.2021 06:33

Tuumailin tuota akkuhommaa, jossa normaali autoilusta Timo kerto oleellisen.
Mutta attelin tulevaisuutta, miten pohjoiseen saatasiin akusto, joka kestää kylmää, on kevyt, ja kykenee säilömään, ja luovutamaan kokoonsa nähen paljon virtaa lukemattomia kertoja.
Sellaista vaatii kyllä nämä olot sähköautoista, että ne menestyisivät täällä talviolosuhteissa . Siinä on haastetta.
Tosin paljonko valmistajat siihen panostaa, koska suurimmat markkinat lie lämpimissä olosuhteissa.
Tp

Esa Ojala 14.02.2021 08:05
Teemu Eerola

On kymmenien vuosien kokemukset neste-lyijyakuista, siis niistä perinteisistä Eivät paljoa maksa ja kun ei osta kaikkein halvinta, niin moneen vuoteen ei tarvitse mitään huolta kantaa. M- autonkin italialainen käyttöakku kesti 14 vuotta, eikä sitä ladattu tolppasähköllä, kuin pitempien talviseisokkien aikana 2-3 kk välein 24 h, kuten autossa hupiakkuina olevia geeli- ja lyijyakkuakin auton omalla laturilla.

Ei täyteen ladattu, pinnoiltaan puhdas ja päävirtakytkimellä kaikesta kulutuksesta erotettu
lyijyakku pakkasta tai hellettäkään pelkää. Koskaan en ole niitä millään irrallisilla latureilla ladannut. Laadukas akku, esim. Trane, maksaa parikymppiä enemmän kuin halpikset, mutta 8 vuotta kesti viimeisinkin ilman pienintäkään huolta h- auton epäsäännöllisessä ajossa.

Kokemuksia jo kolmesta Tranesta, joista yksi m- autossakin. Olisi pelkkää pulaamista näiden ""muka nykyaikaisten", mutta hellää huolenpitoa vaativien, kovin kalliiden, erikoisakkujen käyttäminen. Ainakin kokemuksistaan kirjoittavien mukaan ovat kovin vaativia!

Nyt kannattaa huomata, että kyseinen testi on hupiakuista, ei käynnistysakuista.
Tahtovat mennä aina sekaisin kun kokemuksista kerrotaan ;D

Timo Haapanen 14.02.2021 08:09

Mitä tarkoittaa paras? Paras mihin? Mulle litium on aivan viimeisin vaihtoehto. AGM-akun poistin ( kunnossa olevana ) käytöstä toissa kesänä. Korkiton tavallinen vapaa-ajan akku on osoittautunut parhaaksi mulle. Kokonaisuus ratkaisee, millaiset panelit, millainen käyttö.

@timppa

Toivo Koistinen 14.02.2021 08:34

Onko sitten lyijy starti, ja hupiakuisa eroa. Kun mitä minulla on noita starttiakkuja ollut, varsinkin traktorissa, niin siihen hommaan eritäin huono, koska siinä on akku keulassa, ja jääähdyttimen ilma kulkee sen yli sisään syylärin.
Elikkä se on kaikkein kylmimmässä paikassa, mitä olla voi.
Ollut jo ainakin 15 vuotta, ja yhä pelaa, eikä ole ulkopuolista laturia käytetty. Käyttö epäsäännöllistä, ja talvisin jolloin sitä yleensä käytän ajelen sillä sen pari tuntia, ja taas hylkään sen seisomaan.
Hupiakuista senverta, että tuosssa on alkuperäis akku latoseisojassa kymmenes vuosi menossa, ja kun seisokin aikana sen kerran kuussa lataan, se on kylmässä autossa.
Starttiakkuhan siinä on kuskinpuolen kynnyksen alla etulokasuojan takana varsin kylmässä paikasa, mutta niinhän raskaan liikenteen akutkin on rungon kotelosa.

Niin sitäminä, että jos noisa paremmisa akuisa pitää olla lämmitys, nin miten ne sopii asuntoauton hupipuoleen, kun jo nyt suunnitellaan käyttöön, jotta virta riittää panelia, ja aggregaattia.
Sähköähän se lämmitys syö, eli tuottaako se akku sitten virtaa niinpaljon enemmän verrattuna normaaliin lyijyakkuun, että se lämmitys kannattaa, koska kaikki asuntopuolen vrta auton leiriytyessä ilman tolppasähköä tulee juuri siittä akusta.
Tp

Esa Ojala 14.02.2021 10:36

Mitä olen tässä joutessani tutustunut noihin lithium akkuihin, ei ne välttämättä ole huono vaihtoehto hupiakuksi.
Tässäpä muutama positiivinen ja negatiivinen havainto, joihin olen törmännyt.

Jos verrataan samankokoisia Ah akkuja.
Lithium akusta saatava energiamäärä on huomattavasti suurempi kuin lyijyakusta, varsinkin kylmässä.
Lithium akkua voi purkaa normaalisti pakkasessa, mutta lataus ei onnistu (vahingoittuu).
Eli jos auton ottaa käyttöön pakkasesta, pitää odotella että akku lämpenee ennen kuin lataus onnistuu.
Käytännössä akun elektroniikka suojaa niin, ettei lataus käynnisty kylmässä (ei kaikissa akuissa).
Toinen vaihtoehto on akun lämmitys sen aikaa, kunnes ympäröivä tila lämpenee riittävästi. Lämmitys vie esim. 30Wh, eli ei suurta määrää. Lämmitys voisi olla ihan hyvä myös lyijyakulle..

Hinta on tietenkin moninkertainen lithium akussa. Mutta jos elinikä on niin kuin vakuuttavat, jopa 10 kertainen, alkaa hinta olla edullinen.
Tuon testin mukaan akkua purettaessa 50%, latauskertoja lithiumilla 12000 ja perus lyijyakulla 800.
Tuosta jos ynnäilee. 100Ah lithium 1000€, lyijyakku x2 =200€. Käytänössä pitää olla kaksi lyijyakkua, jotta saadaan suunnilleen sama energiamäärä ulos huoletta.
Eli viisi kertaa voi uusia lyijyakut, sen jälkeen alkaa ottaa ns. takkiin. Ja kymmenen kerran jälkeen lihiumit vielä porskuttelevat täysillä..
Siinäpä sitä kannatta puntaroida mikä on itselle sopiva.

Korjata saa ja pitää jos jotain väärin esitin...


Jäi tuosta vielä pois AGM akun latauskerrat/hinta. 1200/ 250€x2=500€. Pari kertaa kun vaihtaa, niin on jo lithiumin hintaset. Kannatta siis käyttää perus akkuja tai lithium akkuja, minun mielestäni...
muokattu: 14.2.2021 11:04
Teemu Eerola 14.02.2021 10:57

Kaikenlaista "kehitystä" akuissakin tapahtuu, mutta en menisi sellaiseen uhkapeliin, että hankkisin suurella rahalla jonkin ihmeakun, mikä voi sitten yhden unohduksen seurauksena mennä romuksi. Oh. yksi vanhempi akkujuttu samasta aiheesta:
Teemu Eerola
07.11.2019 18:04

Ari toi tuossa edellä likimain kaikki asiat, miksi Lithium akusta ei loppujen lopuksi ole mitään erityistä hyötyä matkailuautossa, vaikka sellaisen hinta on tavalliseen saman tehoiseen neste-lyijyakkuun verrattuna jopa yli 10 kertainen. Myös AGM akut ovat turhan kalliita, mm. koska nesteakutkin ovat nykyisin täysin koteloituja ja huoltovapaita.

Alla Pro Mobil- lehden vertailua AGM ja Litium akuista. Tulevat samaan tulokseen : kallis ja herkkä akku, jota tavallinen matkailuauton käyttäjä ei tarvitse, ellei nyt sitten auton painoraja ole muutamasta kilosta kiinni:

https://www.promobil.de/zubehoertest/lithium-vs-agm-batterie-stromspeicher-vergleich/

Esa Ojala 14.02.2021 11:10

Kyllähän se niin on, että noilla satasen akkuilla pääsee helposti sen kymmenen vuotta eteenpäin, ennenkuin lithiumi päihittää hinnallaan, ainakin toistaiseksi. Ja huoletonhan se lyijyakku on, ilman turhaa elektroniikkaa.

Hannu Sankala 14.02.2021 15:25

Timo tuossa aiemmin mainitsi käyttötarkoituksen merkityksestä, se on juuri niin. Litiumakku samalla Ah-määrällä on tietysti paljon keveämpi kuin lyijyakku, tämä voi olla tärkeä joillekin. Lisäksi litiumakku voi olla Ah-määrältään puolta pienempi kuin lyijyakku, koska sitä voi kuormittaa 100 - 0%, kun taas lyijyakku suositellaan pitkäikäisyyden varmistamiseksi 100 - 50% sykliseen käyttöön. Toisaalta mitäpä iloa on siitä, että huolellisella käytöllä tavallinen akku saattaa riittää 10 vuodeksi ja vastaavasti litiumakku sitten kestäisi 100 vuotta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.