Vetygeneraattori polttomoottorin vakiovarusteeksi

Pertti Lehtinen 29.03.2022 22:24

Nyt kun energian käytön tehokkuutta on kuulutettu lisättäväksi ja puheenjohtajammekin käsitteli vetypolttoainetta puheenjohtajan palstalla herää kysymys, että onko verotuksellisista syistä järkevää estää vetygeneraattoreiden luvallinen käyttö tieliikenteessä käytetyissä ottomoottorilla toimivissa ajoneuvoissa.

He ketkä tuntevat vetygeneraattorin toimintatavan ja ovat ehkä sen jo testanneetkin, tietävät varsinkin diesel- mutta myös bensiinimoottorissa vedyn lisääminen imuilmaan muuttavan palamistapahtumaa merkittävästi. Moottori tuottaa enemmän tehoa samalla polttoaineen kulutuksella sekä mm. puhtaamman palamisen ja esimerkiksi sen, ettei moottoriöljy juuri likaannu niissä moottoreissa, missä vetygeneraattoria käytetään.

Itse en ole tätä kokeillut autossa, mutta USA:ssa mm. raskaat rekka-autot ovat käyttäneet vetygeneraattoreita jo ainakin vuosikymmenen ja näiden testien perusteella ovat raportoineet sen mitä yllä olen referoinut.

Jotakin vetygeneraattorin "salatusta hyödystä" kertoo myös se, että kun MythBusters teki polttoaineen säästökonstien vertailun, he tekivät tarkoituksellisesti vetygeneraattorin käyttötestin täysin väärin. Heidän testien mukaan vetygeneraattorilla ei saa auton moottoria edes käymään. Testin tulos oli "Bustered" siis "Ei toimi". He eivät ehkä "ulkoisen tahon painostuksesta" voineet tehdä testiä siten kuin olisi pitänyt. Jos totuus olisi kerrottu siitä olisi tullut skandaali.

Jos joku nyt väittää ottavansa "kaikki konstit käyttöön" kotimaisen energian käytön tehostamisessa ja puhtaamman liikenteen toteuttamisessa, mutta tieliikenteessä ei sallita vetygeneraattoreita käytettävän palamisen tehostamiseen. Nyt ollaan siinä pisteessä missä paljon puhutaan, mutta varsinaisia toimivia konsteja ei sallita käytettävän. Verotus on aikaisemminkin estänyt järkevien ratkaisujen käyttöönoton ja tiedän myös muita syitä, joita tultaisiin esittämään syyksi, ettei vetytehostusta ottomoottoreihin tieliikenteessä voida ottaa käyttöön.

En tarkoita käyttöön otolla sitä, että otettaisiin limupullo ja sinne tuikataan vettä ja johdot, josta vety johdetaan muoviletkulla ilmanpuhdistimeen, vaan tarkoitan oikea suunniteltua ja turvallista järjestelmä, missä on asialliset ja turvalliset sähköiset kytkennät sekä vedyn takaiskusuojat ja mahdollisesti automaattinen vedensyöttö ja kalsiumhydroksiidin annostelut jne, jotta järjestelmä toimii optimaalisesti eikä vetygeneraattorin räjähdys moottoritilassa pääse tapahtumaan. Tuotetun vedyn määrää voidaan tarkoin kontrolloida automaattisen ohjausjärjestelmän avulla.

Erittäin mielenkiintoista oli käyttää vetygeneraattoria aggregaatin käynnin tehostamiseen. Aggregaatista saa 12 V ja max 8 A virtaa vetygeneraattoria varten erillisestä sähköliitännästä. Tuotetun vedyn voi siirtää suoraan ilmanpuhdistimeen taakse kaasuttimeen. Jos joku räjähtäisi, niin väliäkö hällä. Ainakaan konepelti ei lennä mihinkään. Todennäköisesti kuuluu vain järjettömän terävä pamahdus.

Siis, tässä olisi todellinen markkinarako uustuotannon aloittamiseksi, energiaa säästävälle ja polttomoottorin puhtaampaa palamista tehostavalle geneeriselle lisävarusteelle. Tämä jälkiasennettava lisävaruste mihin autoon tahansa olisi todellinen ympäristöteko!

Alla olevassa linkissä on käsitelty myös tätä aihetta, kannattaa lukea.
https://harvelit.proboards.com/thread/2156/helppo-vetygeneraattori-ottomoottoreille

Timo Leskinen 30.03.2022 07:17

Jooo se on tämä verotulot.......monta hyvääää asiaaaa on torpatttu, tän takia.
80 muanviljelijä tek lannallla käävän kulkupelin, hallitus torppasi ku laittto kunnnon verot
Mut jospa sitä nyt ruvettas ajattelemaan pitemmälle tässä asiassa, että jotain tarttis tehä.
Toivotaaaa ja pelkästäään EI toivota.
Vaaan ruvetaan toimimaan

T. Timppa

Pertti Lehtinen 31.03.2022 09:14

Itse en ole testannut polttoaineen säästöä tarkoilla mittauksilla. Huomasin kyllä, että tulppa ja mäntä ovat todella puhtaat lyhyenkin käytön jälkeen, minkä voi odottaa pitkällä juoksulla aiheuttavan polttoaineen kulutuksen säästöä puhtaamman palotilan ja pakoputkiston vaikutuksesta.

Ne ketkä ovat julkaisseet polttoaineen säästömittauksia lyhyillä testijaksoilla ja hallituissa olosuhteissa eivät ole saaneet kovin merkittäviä tuloksia polttoaineen säästöä ja siis verotulojen vähenemistä osoittamaan. Se miten puhdas moottori on pienenkin palamistapahtumaan lisätyn vedyn jälkeen lupailisi, että päästöt ovat merkittävästi vähäisempiä kuin ilman lisävetyä.

Itse käyttämäni max 8 A virta ei paljoa vetyä tuota, mutta eipä moottorikaan ollut iso, 1 kW aggregaatti.

Vetygeneraattorin käyttöön perustuvia päästömittauksia en ole mistään löytänyt.
Onkohan teistä kukaan tietoinen onko tällaisia asiallisen mittausarvoja jossakin saatavilla?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.