vetoautona plug in-hy

Henrik Westermark 12.11.2022 17:29

Tällä hetkellä minulla on vetoautona Jeep Grand Cherokee 3 litran V6-diesel. On se hyvä vetoauto, mutta hivenen kallis. Olen miettinyt vaihtoa, ja Volvo V60 diesel-hybriidi plug in-versio kiinnostaa. Onko tietoa miten toimii? Vaununi on Dethleffs C´Joy 460 LE, mikä on aika kevyt, että ei tule painon puolesta hankaluuksia.

Toivo Koistinen 13.11.2022 07:12

Mitä minulla aikanaan työnpuolesta volvosta, niin laatuauto on se, ja lienee vieläkin vaikka sen omistaakin Kiina.
Loppuilopuksihan Kiinasta taitaa aikasen paljon tulla tuota elekroniikkaa kaikkeen maholliseen.
Elikkä kuten auton myyjä aikanan saneli. Jos yhdessä automallissa jokin pettää, ja saa korjauskutsun, niin se sama vika ilmenee kymmenessä muussakin.
Kahtelin nettiautosta, niin riski peli on se, elikkä kyllä vaunu liikkuu. Niinja vastauksena muiden kyselyyn, miksi hybridi, niin se on sinun valinta.
Tp

Toivo Koistinen 13.11.2022 07:23

Unohtui. Puolison puolelta sukulaismies ostoi taannon jokanurkasta raapivan volvo v60 dieseliautonmaatin käytetyn, ja on hyvin tyytyväinen siihen, ja minäkin koeajelin sen sillon.
Oli kyllä hyvä istua, ja ajaa, riski peli. Kateuksisani juonittelin, että onse pirkules hiennoa herralla, kun siannahka jakkarat liikkuu sähöllä, ja takaluukku aukeilee napistakun painaa,
Muttaeipä ole öljytikkua ninku mulla vanhuksesä... Mjäh.
Tp

Petri Ahonen 13.11.2022 11:34

Minulla oli aikaan ensin Volvo S60 ja sitten vuosien saatossa viisi erivuotista V70. Sitten tuli taasen aika vaihtaa autoa, mutta V70 valmistus olikin lopetettu ja "tilalle" tullut kiinalaisomistajien valvonnassa V60 (pienempi kooltaan) ja V90 (isompi kooltaan). Kävin toki tutustumassa molempiin, mutta kauppaan jäivät... Kontaktimuoviset puujäljitelmät kojelaudassa ja se startti-nappi... se varmaankin on jo vaihdettu toisenlaiseen, sellainen ei voinut kestää viikkoa kauempaa.
Se, että kannattaako diesel plugittia ostaa jakaa mielipiteitä, koska joutuu kuitenkin käyttövoimaveron maksamaan. V60 nelivetoisena soveltuu varmasti hyvin veton hommiin, mutta jos mietitään sitä, että kulutus on 20kWh/100km ilman vaunua ja 30kWh/100km vaunun kanssa. Talvella tuohon voi laittaa 10kWh/100km lisää. Diisselin kulutus nousee 6litrasta tyhjänä 8litraan vaunun kanssa, kesät talvet. Pienipäästöisin autohan on Diisselin, eikä noita latauspaikkojen vieläkään ihan joka korpikuusen alla ole. Tämä on vain minun mielipide.

Henrik Westermark 13.11.2022 12:12

Tuskin dieselhybriidillä voi pitkillä matkoilla vetää vaunua sähköllä. Sähkö käytetään kotona kauppareissuilla ja muilla lyhyillä matkoilla. Vaunun kanssa kuitenkin dieselmoottori varmaan saa laulaa. Mutta Jeeppini syö normaaliajoilla 8-9 litra satasella ja vaunulla 10-11, että luultavasti kuitenkin pääsen halvemmalla kuin jeepillä jos vaihdan. Ja dieselhybriidi tuntuu kuitenkin minun käyttötarpeiden mukaan paremmalta kuin bensahybriidi.

Virve Pitkäranta 13.11.2022 12:21

Eikös tuo hydriditekniikka ole luotu vain verotuksen takia ja siinä on sitte yhdistetty sähkön ja polttomoottorin huonot puolet.
Vetoautoksi sopii riisseli ja hupiajoon sähkö, mutta ne pitää olle eri autossa.
Jukka P.

Toivo Koistinen 13.11.2022 12:56

Kuten aloittaja kertoi, niin hybriti sopii hälle. Vuosia sitten juttelin hybridin omistajan kanssa, niin hän kertoi miksi.
Ajaa lyhyehkön työmatkan, ja se kulkee sen sähköllä, kun kotona yöllä, ja työpaikalla lataa sen. Näin tulee kulku halvemmaksi
Mutta pitkillä matkoilla se sitten toimii polttomoottorilla kokoajan.
Tämän saman kertoi minulle myös Rovaniemeläinen taksikuski tojotasta. ksupungissa se kulkee sähkölä, mutta minua kyytiessään se kävi normaalisti.
Siittä taas kannattaako vaihtaa jeeppi uuteen autoon, niin ei, koska silä välirahalla huoltaa, ja ostaa löpöä paljon.
Näin minäkin perustelen kun sanova, vaiha vanhus uuteen, ja saat halvemmat kilometrit.
Mutta sekin on henkilökohtainen suvereeni valinta, eli onnea uudelle autolle.
Tp


https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/2013071117253395
muokattu: 13.11.2022 13:02
Henrik Westermark 13.11.2022 13:13

Kiitos! En ole vielä ostanut mitään. Mietin vaan ja katson mitä on tarjottava. Maanantaina kuitenkin käymme katsomassa.

Petri Ahonen 13.11.2022 15:54

Olet Henrik siinä(kin) ihan oikeassa, että ladattavan hybridin akku riittää, vähän autosta riippuen, kesällä n. 50km ajoon ilman vaunua (neliveto) . Tuolla kilometrimäärällä toki moni ajaa päivittäisen kauppa- tai työmatkan. Sitten kun tulee talvi, kilometrit putoavat 30km. Putoamista tapahtuu lisää kun perään laitetaan kuormaa (vaunu). Kaikilla patteriautoillahan ei saa vetää vaunua ollenkaan. Toki nyt pitää ottaa huomioon myös se, että akku latautuu myös alamäessä ja jarrutellessa, eli ei se akusto ihan turhan painona mukana ole ja jos vaunu vielä perässä saadaan lisää jarrutusenergian, sen voima kun on joissakin autoissa säädettävissä.

PS. Jos et löydä hyvää Volvoa niin MB löytyy kanssa hyviä pienempiä neliveto "vetureita" kunnon väännöillä (esim. GLC).


Mersusta löytyy Volvoon verrattuna jotain 306Hp 700Nm väännöllä. Iso plussa Volvoon on myös se, että kyseessä on pikku SUV, eli pylly ei ole kuopassa vaan autoon on helppo vanhemmankin huonojalkaisen "nousta". Tässäkin kännykkä äpillä käytössä joitain sovelluksia.
muokattu: 14.11.2022 14:52
Juhani Vehnilä 13.11.2022 22:16

Ootko punninnut vaunun matkavarustuksessa? Meillä ei edellinen vaunu noussut katsastuksessa kahden tonnin nosturilla, vaikka kokonaispaino sai olla 1500 kg.
Tulimme katsastukseen suoraan laivalta kuuden viikon turneen jälkeen. Kyllä siihen kunnon vetoauto tarvitaan eli kugan hybridin sallima 1500 kg ei riitä. Aikoinaan beduiini painoi 1500 kg ilman matkavarusteita = sallittu kokonaispaino.

Jari Ahola 14.11.2022 11:36
Henrik Westermark

Tällä hetkellä minulla on vetoautona Jeep Grand Cherokee 3 litran V6-diesel. On se hyvä vetoauto, mutta hivenen kallis. Olen miettinyt vaihtoa, ja Volvo V60 diesel-hybriidi plug in-versio kiinnostaa. Onko tietoa miten toimii? Vaununi on Dethleffs C´Joy 460 LE, mikä on aika kevyt, että ei tule painon puolesta hankaluuksia.

On ollut jo 2½ vuoden ajan vm-17 V60 D5 AWD TwinEngine, eli plugari.

Pieniruokainen, kytkentämassa 1800 kg. Tehokas. Nelivetoisuus näppärä tuossa. Ei mitään jatkuvaa/epätaloudellista kardaani/Torseen/Haldex -hässäkkää vaan yksinkertainen "moottori takana", välitön reaktio.. toimii vaikka akku olisi loppu (kun jättää aina reserviä). Ei välttämättä mikään ralliauto (lappu lattiassa) - jos kokeilee ajaa "kahvaedellä", niin vedon vaihtuminen takaa eteen vaatii käsiä liukkailla.. normiajossa yllätyksetön.
Vaimo pärjää lähes koko vuoden työmatkansa sähköllä tuolla - laskin omakotiasujan sähkösopimuksella, että dieselillä ajaminen on 2.5x kalliimpaa. Nyt syksyllä dsliä kuluu lyhyessäkin ajossa n. 1 l/100m kun sisälämmitys tapahtuu Eberillä. Voi valikosta ottaa automatiikan pois, mutta sitten hörähtää D5 tulille startissa.
Vedon vaihtuminen maantie tai kapunkiajossa on todella tunnoton dslsähköjne.. - 5 pyttynen kone on värinätön. Eikä syö öljyä kuten nuo D2-4 (4 pyttyiset)
Sähköllä kulkee vielä 120km/h vauhdissakin.
Mainiota tuossa on, että ilmastointi (A/C viilennys) toimii vaikka parkkihallissa. Voi jättää vaikka auton "käyntiin".. D5:n yhteydessä on myös jokin sähkömoottori ja apulaitehihna kun hydr. ohj. tehostinkin toimii A/C lisäksi.

Jos jotain miinuksia, niin takakontti 7cm matalempi (kontissa korokepohja) ja tankki pienempi, mitä vastaavassa sähköttömässä. Ja tietty käyttövoimavero dieselin takia, mutta ajoneuvoveron perusosa pieni (CO2, 49g,,) yht ~520€/v
Range 50km(11.2kWh)) toteutuu Pure -moodissa, mutta keskitalvella puolittuu kun esilämmityksiä käyttää..
Kuluttaa muuten enempi takarenkaita kun meillä kilsat tulee sähköllä - sikäli aivan outoa huoltoväli 1v/25tkm kun moottorilla tulee vain parituhatta km vuoteen vajaan 20tkm vuosi kilsoista..

Vetohommissa ruuti riittää: 231hp(163+68)ja 620Nm (420+200), joskin kevyempiä vain vedetty. Raskaamman vaunun kanssa saa käydä tankilla useammin kuin sähköttömällä V60:llä.

Jari Ahola 14.11.2022 11:56

Sellainen nyanssi VolvoOnCall (VOC) auton älystä, että siihen voi karttaa tallettaa latauspaikkansa (puhelin app), ja kertoa latauspaikat. Esim kotona kun on kausisähkö, lataus alkaa vasta klo 22:00 ja loppuu viimeistään 07:00. Kerran kun laittaa ajastuksen, niin tekee aina töpselin kytkettyä (erottaa kun vihreän valon sijasta vilkuttaa sinistä luukun yhteydessä). Ja vastaavasti töissä esim. lataa aina heti.
Tekee ajotilastoa- ja päiväkirjaa ajoista ja kulutuksesta - näkee esim. mitä vaatii kWh 1, 10, 50, 100 km ajossa jne..
Sitä mitä täyssähkötkin..

Juhani Vehnilä 28.11.2022 11:22

Viimeisessä caravan lehdessä ja sama juttu iltapäivälehdessä Sportage vetelee tyhjää vaunua ja Virtanen suosittelee sitä vetoautoksi? Kuka vetää tyhjää vaunua perässään paitsi testaaja!
Tuolla aiemmin kirjoitin omien vaunujeni todellisista vetopainoista ja ehkä vetoauton valinta olisi syytä perustua todellisiin painoihin.

Lauri Niittynen 28.11.2022 13:39
Juhani Vehnilä

Viimeisessä caravan lehdessä ja sama juttu iltapäivälehdessä Sportage vetelee tyhjää vaunua ja Virtanen suosittelee sitä vetoautoksi? Kuka vetää tyhjää vaunua perässään paitsi testaaja!
Tuolla aiemmin kirjoitin omien vaunujeni todellisista vetopainoista ja ehkä vetoauton valinta olisi syytä perustua todellisiin painoihin.

Joskus puhuttiin, ettei asuntovaunuun saa laittaa mitään ylimääräistä, kaikki mahdollinen on sijoitettava vetoautoon tai jätettävä kotiin. Varsinkin nesteet kuuluvat vetoautoon ja kaikki painavat esineet. Siten vaunun massa ei kasva paljoakaan vetokunnossa.

Vetoautosta pitää tarkistaa koukun sallima kuormitus. Ehkä ne nykyisin tulevat enemmän autotehtaalta, mutta aiemmin niitäkin sai ostaa erilaisia. Halpa oli hyvä eli koukun tyyppikilvestä näki paljonko saa vetää ja millä aisapainolla.

Toivo Koistinen 28.11.2022 14:50

Ennenhän oli aisapainon säätö, kuormatessa vaunua, nin puntari aisapyörän alle, nin siten aisapaino tuli kohilleen. No akselipainohan, jos niin ostaa punnituslätkät, ja ne pyörien alle.
Varmin tapahan tieten paku, tai picup, ja ei ongelmaa tavaroiden kanssa. lava-autojahan jo on 5 hengelle, elikkä riski veturi ja perheauto.
Niinno sitten iso vaunu, ja pikku E kortti, eli monmutkasta on kulttuur, sanoisi Esa Pakarinen
Nykyäänhän tai nykyään, nin meillä kohta 20 vuotiaassa on rekisteriiotteesen merkitty nämä tiedot, mitä painoja sa vetää.
Kakslitra tiisseli 90 hepoista, ja 1100 kg perään. Mitä joskus kokeilumielessä aikanaan kun oltiin vähän vaunun hankinnan kannalla, niiin ei kakistellu kun veteli.
Nythän koneet pienenee, kai litrasessa jo samat hevosvoimat.
Tp


Ohi aiheen, mutta erillisenä kysymys. Onko kukaan käyttänny tuota Motox öljyä koneessa. https://www.motonet.fi/fi/tuote/599542/Motox-DieselSyn-5W-40-CFSM-20-l-moottorioljy?gclid=EAIaIQobChMI7NjJxv3S-wIVFASiAx2BNAQUEAQYBCABEgKnGfD_BwE
muokattu: 29.11.2022 10:34

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.