Vetoauton merkitys vaunuhankintaa.

Jaakko Knuutila 02.05.2020 15:52

Terve, täysi noviisi täällä häiritsee muutamalla kysymyksellä ja toivoo kokemuksen ääntä kertomaan viisaita sanoja. Olemme siis hankkimassa ekaa vaunua perheelle (2+ 3 pientä lasta), ja tarkoitus on "sovittaa" vaunuhankinta siten, ettei autoa ole tämän vuoksi tarpeen hetimiten vaihtaa. Minulla ei kuitenkaan ole aikaisempaa kokemusta vaunuista, joten ei ole myöskään käsitystä siitä, millainen vaunu on jo käytännössä liian raskas ja suuri, vaikka papereiden mukaan se olisikin vielä "laillisissa rajoissa".

Eli kärry on 2.0 TDI Passat (etuveto, märkäDSG), jonka suurin sallittu jarrullinen vetomassa sen 1800kg ja yhdistelmän suurin sallittu kok.massa liikenteessä 4035 kg. Rekkarin mukaan auton kok.massa pv-käytössä 2235 kg ja perävaunumassa jarruin 1800 kg.

Monet tilojen puolesta meidän tarpeeseen ideaalit vaunut ovat näköjään helposti omamassa 1400 + kg ja kokonaismassa noin 1600-2000kg.

Vaunun käyttötarkoitus on ensisijaisesti lisätilana mökillä / mummolassa, eli vaunua ei ole tarkoitustaan kovin paljoa vedellä maantieajossa.

Mutta mielellään kuulisin ihan käytännön kokemuksiin perustuen argumentteja koskien sopivaa vaunua tällaisen auton vedettäväksi. Selvää on, että auto on heiveröinen, mutta miten mahtaa suoriutua esimerkiksi tuosta maksimista, eli 1800kg vaunun vetämisestä satunnaisesti?

Ja toisaalta, kuulen mielellään suosituksia, minkä kokoluokan ja massan vaunu olisi sitten sellainen, mitä tuolla vehkeellä vielä järkevästi vetäisi.

Liikkeen myyjä esimerkiksi esitti, että autollamme voisi vielä vetää Dethleffs Camper 700mk2:stä, jonka ominaispaino on 1580 ja kokonaispaino 2000kg, kunhan huomioi kuormaamisessa sen, ettei tuo vaunun vaakapaino ylitä 1800kg. Tältä pohjalta olin siis kuvitellut, että tuon kokoluokan vaunua vielä Passatilla vetelisi. Mutta mutta, mitenköhän se mahtaa ihan käytännössä toimia?

Kiitos etukäteen,
Jaska


Tapani Vilen 02.05.2020 17:40

Vanha sanonta jos on liian pieni vetomassa autossa niin kyllä häntä heiluttaa koiraa... eli sanoisin maasturi vetoautoksi.. Tuolla vaunun massalla vaaditaan myös autosta enempi massaa ...muuten tulee vaikeuksia .

Jaakko Knuutila 02.05.2020 18:50

Kiitos kommentista. Onko näihin olemassa jotain nyrkkisääntöä vetoauton ja vaunun massan suhteesta? Eli jos ajatellaan tätä nykyistä autoa, niin minkälainen kokonaismassa sen perässä tulee vielä fiksusti?

Jukka Kaakinen 02.05.2020 19:31

Itse vedän etvetoisella Volvolla maksimipainoista vedettävää (1800kg) vaunua. Hyvin on perässä tullut Norjan Trollstigenissä kuin Geirangerissa eikä ole ollut ongelmia. Toki takakontissa on lumiketjut varalta. Auttaa märällä ruohikollakin liikkeelle lähtöön. Rajana pidän auton maksimi vetopainoa ja vaunun suurinta sallittua kokonaismassaa joka on molemmissa tuo 1800 kg niin ei tule ongelmia kuormauksen kanssa. Aisapaino pitää katsoa auton rekisteriotteesta ettei se ylity. Sopiva noin 75 kg. Liian kevyt aisapaino on vaarallinen tiellä. Onnea vaunun hankintaan.

Jaakko Knuutila 02.05.2020 19:55

Kiitos kommentista. Onko sinulla auton omamassa kuitenkin vaunun kokonaismassaa suurempi?

Lisäksi tässä potentiaalisia vaunuja läpikäydessä ihmetystä on herättänyt se, miksi kahdessa prikulleen saman mallin saman ikäisessä vaunussa rekkarien mukaiset ominaispainot poikkeavat toisistaan. Sama mallinumero molemmissa, ja toisen papereissa 1480kg/2000kg ja toisessa 1285kg/2000kg. Täytyy vissiin käyttää ihan vaakalla, jotta saa itse oikeasuuntaisen tiedon.

Jaska

Erkki Anttila 03.05.2020 08:32

Asuntovaunun lisäkantavuutta voi jälkikäteen hakea maahantuojan / valmistajan kautta. Kustannus asiapapereiden ym. muuoksista noin 250 euroa.

T. Erkki

Jukka Kaakinen 03.05.2020 08:44

En käynyt katsomassa otteesta, mutta on suurempi. Varmaan samoja kokoja kuin Passatissa. Onhan sinulla Be luokan ajo-oikeus. Kun yhdistelmän yhteen laskettu kokonaismassa ylittää 3500 kg niin silloin pitää olla pikku e ajo-oikeus. O1 luokan kevyt pv on poikkeus tähän, mutta käytännössä Passatin perään riittävän kokoinen vaunu vaatii pikku e:n. Massat ajo-oikeuteen lasketaan suoraan rekisteriotteista yhteen laskemalla. Auton vetomassa todetaan tien päällä punnitsemalla vaakalla. Tämän takia myyjäliike kertoo että passatilla voi vetää yli 1800 kg: n kokonais massan vaunua kunhan vaakapaino jää tuohon 1800 kg. Lasten kanssa matkatessa kertyy painoa vaunuun niin paljon että suosittelen katsomaan sellaista vaunua jonka koko massa jää tuohon 1800 kg:n. Ei tarvitse jännittää tiellä poliiseja eikä auton kestävyyttä. VW:n tehdas määrittää vetopainot auton ominaisuuksien esim. vaihteiston kestävyyden mukaan. Laatikon öljyt kuumenee herkästi liiaksi.
Tossapa lisää tuumimista t. Jukka

Harri Halinen 03.05.2020 12:50

Nykymoottorit ovat hiukan erilaisia kuin 2000-luvun alussa.
Itsellä on hyvä vertailu jos muistan oikein. N. 40 vuotta sitten vedin 1,6 litran bensa-Taunuksella alle 1000 kg:n Soliferiä. Kyllä se perässä tuli muttei ollut kaksinen voimaltaan.
Nyt vedän 1,6 litran 165 hv bensaturbo Citroenilla ja ei ole mitään ongelmia kulkea muun liikenteen vauhdilla (paitsi moottoriteillä).
Kiihtyvyydestä kun nollasta lähdetään tinkii jonkin verran, mutta esim. sallittuihin ohituksiin riittää tehot mainiosti.
Kun autoa hankit on tärkitä asioita, auton valmistajan suurin sallittu vetomassa jarrulliselle, tarkista että vaunun kokonaispaino alittaa auton valmistajan sallitun perävaunumassan, yhdistemän suurin sallittu kokonaismassa alittaa sallitun, sekä yhdistelmän leveyteen liittyvät asiat.
Ainakin nämä voimassa nykyään 3.5.20.

Timo Kajava 03.05.2020 22:23

"Laatikon öljyt kuumenee herkästi liiaksi."

Aloittajan kyseessä on DSG vaihteisto (=robotti) jossa ei ole öljyn kuumenemis ongelmaa kuten momentinmuuntimella varustetuilla.

Muuten aloitajan auto on kyllä hyvä moottorin ja vaihteiston puolesta vaunun vetoon, kunhan pysytään valmistajan antamissa rajoissa.

Nm. tuhansia kilometrejä vetänyt 2.0TDI+DSG yhdistelmällä, ja myös Norjan mäissäkin.

Heikki Strömmer 04.05.2020 11:40

No mulla on esimerkki liian painavasta laillisesta vaunusta. Veturina Dacia Logan 900 kuutioisella kolmipyttyisellä turbokoneella, 90 hepoa. Suurin sallittu vetopaino jarrullisella kärryllä 1110kg. Vaununa Cabby 510 kokonaispaino 1100kg. Tuntuu että Dacian kone hajoaa hetkellä millä hyvänsä. Kulutus ilman vaunua 4,5L/ 100 km, vaunun kans 12,5L/100 km.


Vauhtia molemmissa kulutus esimerkeissä 80 km/h
muokattu: 4.5.2020 11:42
Esa Varonen 04.05.2020 17:19

Ei mene pahasti pieleen kun muistaa nyrkkisäännön: Maksimi vaunun kokonaispaino on 10 x vetoauton hevosvoimat. Piti ainakin takavuosina hyvin paikkansa. Mieluummin vähän ylimääräistä reserviä kuin puhti pois.

Toivo Koistinen 05.05.2020 06:43

Lienee totta tuo määre. Mutta verrattuna vanhaan, on koneen koolla jotain tuohon. 900 kuution kone, ja yli sata hevosta jos verrataan parilitrasen alle sata hepoiseen, nin ei epäilystä miten mennään.
Näkisin, että se kannatta ottaa huomioon.
Tp

Markku Anttila 07.05.2020 07:56

Onnistuuko Passatiin takapenkille 3 turvaistuinta vai onko lapset jo yli 130cm pituisia?.Kokemuksena 3lasta 2v,5v ja 6v.Ongelmana turvaistuimet lapsille.Pakko hankkia 7istuinpaikkainen city maasturi.

Jaakko Knuutila 12.05.2020 07:47

Terve, ei sinne kolmea mene, ainakaan näitä isofixejä, mitä meillä on. Järjestely on ollut sellainen, että levein istuin/vanhin lapsi edessä, toiselle aikuiselle paikka takana keskellä. Ei optimi, mutta meillä ihan toimiva ja riittävä ratkaisu. Vuokrasimme myös as.autoa, kun mietimme auton ja vaunun välillä, eikä niissäkään matkistusmukavuus kummoinen ollut, kun toinen aikuinen tuli kirkonpenkissä selkä menosuuntaan lannevöissä ja sisämelu oli myös melkoista. Täytyy myöntää, että onhan tässä tullut niitä 7-paikkasia tullut katseltua, ja jopa koeajolla käyty. Mutta suosituksia otetaan vastaan (neliveto, yli 180hp, 7 paikkaa + tavaratilaa jonkin verran ja tietysti hinta/laatu). :)

Marko Karvanen 15.06.2020 14:50

Samanlaisella autolla kokemusta 1775kg vaunun vetämisestä kahden reissun, n.1000km verran jonka jälkeen auto meni vaihtoon. Vetokyky riitti hienosti ja automaatti hoiti hommansa niin kuin piti.
Ongelmaksi muodostui edellä mainittu "häntä heiluttaa koiraa" efekti. Ajokokemus oli tuulisella kelillä lähinnä pelottava. Suosittelen että valitset vaunuksi sellaisen jonka kokonaismassa on pienempi kuin auton omamassa niin ei varmaankaan mene pahasti pieleen.

Sulevi Kallio 19.06.2020 14:15

Meillä veturina Ford Kuga 2.0tdci 140hv powershift laatikolla ja peräsä Kabe kok.paino 1700kg ja kevyjesti kulukee eikä haittaa sivutuulet. Reippaalla 80km/h marssivauhilla kulutus vaunun kanssa 10l/100km. Ei paha.


Kuga on awd (eli valeneliveto) kok.paino 2160kg ja sajan kilon aisapainolla minkä Voorti ja kitkavetopää sallii kok.painoksi lasketaa 2260kg. Ainu mikä on ongelma on "laillinen" aisapaino. Se kun puskaparkkilaisena tuppaa menee heleposti n.70-80kg yli sallitun, ku veet pitää kulettaa säilijösä mukana, vaikka sinnehän ne kuuluuki. Vaunun varapyörän ollesa perällä sänkyn alla, yhellä vajaalla kaasupullolla ja vesisäilijö tyhyjänä Kaapen aisapaino n.90kg. Tuohon ku talaven tullen laittaa toisen pullon ja säilijöön 40l vettä ja tavarat omille paikoillee, rupijaa aisapaino olee yläriman yläpuolella. Toki tuo paino ei kahella hengellä paina voortin perrää maahan. Enne vejin Kaapea Hiluksilla, ni ei koskaa tullu ees aateltuva mokomaa asijaa. Mut ku vaihoi henkilöpirssiin ni jostakin kummasta syystä menin ja punnihin. Sen jäläkee se vähä vaivannu,nii ku kivi kenkäsä.
muokattu: 19.6.2020 14:28
Kai Simonen 22.12.2020 08:53

Varmaankin tuo auton käyttäytyminen asuntovaunun vedossa on automerkistä ja mallista riippuvainen. Itselläni on ollut 15 vuoden aikana kaksi VW passattia, bensamoottori nelivetoja, öljyssä oleva 6-lovinen DSG vaihteisto. Auton omapaino vähän yli 1700kg ja vetopaino 2200kg. Vaunun kokonaispaino 2200kg. Lastattuna ajossa ruokien kanssa vaunun paino punnituksen mukaan hieman yli 2100kg. Mukavasti on vaunun veto mennyt, ei ole ollut epävakautta millään kelillä. Kaksi kertaa ajettu etelästä napapiirille kesälomilla, nekin olivat leppoisia retkiä. Jos joutuu pitkään peruuttamaan vaunun kanssa ylämäkeen metsäisellä juurakkoisella leirintäalueella, DSG kuumenee kyllä. Hetken odotus ja homma jatkuu. Muulloin ei ole vaihteisto koskaan kuumentunut.

Seppo Klemetti 30.01.2021 20:32

Nykyautoissa on voimaa kuin pienessä kylässä. Kyllä ne vetää mutta kumpi vetää mitäkin. Vetääkö auto vaunua vaiko vaunu autoa. Lisäksi mielestäni hyvin ensiarvoisen tärkeä seikka on vaihdelaatikko. Nyky autojen laatikot on niin pieniä, että niitä kantaa kainalossaan. On ihan selvä, että kun auton perään laitetaan likimain saman painoinen vaunu, ei laatikko, liiemmin kuin kytkinkään, ole suunniteltu sellaisia kuormia kiskomaan. Kyllä siinä rupeaa kytkin haisemaan. Pitäsi pikkupirrit suoraan hylätä vaunujen eteen vaikka hevosia olisi kuinka paljon. Ja mikä tärkeintä, kun vaunu alkaa viedä autoa, siinä on hymy tiukassa.

Ville Säynäjäkangas 30.01.2021 21:20

Kerroppa missä autossa vaihdelaatikko on pienempi kuin ennen?
Ja jos löytyy, niin ulkomitat ei kerro mitään tehonkestosta.
Nykyautoilla ei saa vetää läheskään niin paljon kuin ennen. Ennen sai vetää auton painoista vaunua, kun ei ollut vetomassoja. Nykyisin vetomassa rajaa monessa tapauksessa tehokkaankin auton laillista vetokykyä.

Markku Anttila 31.01.2021 12:39

Hanki 7paikkainen SantaFe tai Kia Sorento pari vuotta käytetyistä jo jopa reilu 10t hinta pudonnut.Hyvin mahtuu 3 turvaistuinta ja Tanskandokki kyytiin.Tavaroita ei hirveesti 3rivi avattuna mahdu mutta tehot ei autosta lopu.Kokeiltu myös volkkarin sharania 7 paikkasta mutta se ei ole hyvä vaunun veturina.Etupää tulee vaunun kanssa turhan kevyeksi.

Ari Kuusisto 31.01.2021 14:35

Eikös ole takuitakin Korealaisissa , 5-7V, ei kai niitä uskalla antaa ihan mihin vaan.

Allan Haarakangas 31.01.2021 16:02

Kaikkien edellä kerrottujen hevosvoimien ja vaihdelaatikoiden ominaisuuksien lisäksi on muitakin merkittäviä seikkoja jotka vaikuttavat yhdistelmän käytökseen ja vakauteen.
Mainittakoon tässä yksi, erittäin merkittävä seikka:
Vetokoukun etäisyys taka-akselista.
Siis mitä lähempänä koukku on takapyöriä niin sitä vakaampaa on meno.

Kymmenien tuhansien kilometrien kokemus on osoittanut sen.
Esimerkiksi Verson mittarissa on 370.000 km ja alkuperäiset iskarit. Peräylitys on pieni ja meno edelleenkin vakaata.
Vaunun matkapaino noin 1400 kg.


Markku Anttila 31.01.2021 16:30

Minulla on 5 Hynday autosta joista 4 on Santa Fee mallia 2007 kaksi 2013 joista kummastakin vuosimallista on ollut ja on 7 paikkainen versio. vanhemmilla vedettiin solkun 630 ja uudemmilla Hobbyn 650 delux mallia.-07 lähti vaihtoon 160t ja 450t ajettuina.450t ajetun kone oli jo ostettaessa remontoitu.-13 malli toinen 5 paikkanen 198hp koneella vaihtui Kia sorentoon ja toisella on ajettu kohta 300t ja tekniikka on toimivaa.Sanoisin että toimivia laitteita.

Toivo Koistinen 31.01.2021 16:34

Ainahan se on vakaampaa hinaaminen, jos koukku on lähelä taka-akselia, lisäksi pitkä akseliväli on siinä etuna.
Esimerkiski pitkän peräylityksen matkailuautossa peräkärry, josa on aisan mitta kärryn akselilta koukulle sama, kun koukulta auton taka-akseliin, tai jopa lyhempi, niin onhan se omansa hinailtava
Onneksi henkilöautoisa koukun, ja akselin väli on suht lyhyt, ja vaunussa pidempi aisamitta.
Tp

Markku Anttila 31.01.2021 16:55

Tuli kirjoitettua suulla suuremmalla 7paikkaset autot on pojan autoja mutta olen käyttänyt niitä vaunun vetoon.

Janne Virtanen 05.02.2021 19:31

Nykyinen yhdistelmä ainakin toimii, Hobby 650 teli ja LandRover Freelander 2.0Td4 automaatti. Vaunun kokp 1900kg ja auton oma 1780kg. Vetokyky ilmoitettu 2000kg. Jatkuva neliveto, esijännitetty viskokytkin. Etu- ja takaylitys pienet, aisapaino autolle Max 130kg vai peräti 150kg?

Kitkapää ja teli rauhoittaa menoa.

Yleensä auto meillä ollut ainakin muutama sata kiloa painavampi. Taannoin piti tehdä reissu Solifer S4:llä ja kaksilitraisella Sierralla. Voimaa oli riittämiin, mutta meno huojuvaa, molemmat keskenään aika saman painoiset. Laitoin käytetyn kitkapään vaunuun, kulki tasaisesti kuin juna kiskoilla.

Riku Repo 26.07.2021 11:38

uskaltaako/kannattaako ostaa n. 1250 kg vaunun vetoon

VW Tiguan R-line1,4 TSI 118kW 4motion (vm2014/135000km) . vetopainoksi ilmoitettu 2000kg


Vai Sport Style 2,0 TDI 4Motion jossa 103 kW / 140 Hv (vm2013/148000km). vetopainoksi ilmoitettu 2200kg

hinnoiltaan suunnilleen samassa.

t. Riku
Toivo Koistinen 26.07.2021 17:17

Isompi konetilavuus antaa alavääntöä. Tosin en ole noista TSI tuplaturboista asian tuntija senkään vertaa, miten niissä.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.