Vaunu tienpäälle ?

Erkki Lahtinen 25.06.2018 13:41

Mainostaako joku vaununvalmistaja vaunumalliansa erityisesti runsaaseen matkusteluun sopivaksi ? Onko kokemusta siitä, että mikä merkki tai malli kestää erityisesti matkantekoa ? Kokoluokka pienehkö tai keskikokoa.

Juhani Halmeenmäki 25.06.2018 17:10

Se harmittavaisin yhtälön tekijä on yleensä paino. Eli ns premium-merkkien vaunut ovat painavia, jolloin pitää olla iso vetoauto, ja polttoainettakin kuluu.
Toisaalta seikkoja, jotka nekin ratkaisevat valintaa ovat aisapaino, mahdollinen talvikäyttö, ja vaunun koko. Jossain keskisessä Euroopassa perinteisen kapea ja alle viisimetrinen vaunu on selvästi helpompi liikkua. Vaikka isommallakin pärjää, niin pienempi vaan on vaivattomampi, myös alueilla loma-aikaan. Aisapainossa on hämmästyttävänkin paljon eroja, ja kun pitää ottaa huomioon pidemmän reissun tavaroiden lastauskin.
Oma eläkepäivien reissuvaunu tullee olemaan jotain edullisempaa "ei premium" merkkiä, pohjaratkaisuun huomiota kiinnittäen, ja kylmästöintilaitteella sekä mowerilla.
Näin kymmeniä koeajoja suorittaneena en kiinnitä pääpainoa suoraan merkkiin, vaan ensin pitää löytää se muut kriteerit täyttävien vaunujen valikoima, josta lähdetään sitten punnitsemaan oikeaa, hinta mielessä pitäen. Täysin takuuviatontakaan merkkiä ei valitettavasti ole.

Matti Ryhänen 29.06.2018 08:51

Meillä on Fendt Bianco 515 SG vaunu, jonka leveys on 230 cm ja oma paino 1400kg. Kapeana vaununa on helpompi liikkua ahtaammissakin paikoissa. On vedetty noin 10000 km ympäri kotimaata, Ruotsia, sekä käyty myös Norjan Kirknäsissä.
Vaunu on varustettu Alde 3020 nestekiertolämmityksellä, joten tarkenee myös talvella kausipaikalla.
Veturina on Huyndai Santa fe 2010, 6 pykäläisellä automaatttilaatikolla, tehoa on 197 pollea ja 436 nm vääntöä tulee nätisti perässä.
Edellinen LMC vaunu oli 250cm leveä, joka oli vähän hankala tietyissä paikoissa.


Kuvassa ollaan Ruotsin suurimmalla leirintä-alueella Böda cambingilla kuluvan kesän kesäkuun alkupuolella. Se sijaitsee Öölannissa. Kun liikumme paljon, niin vaihdettin edellinen vaunu kapeampaan, jolloin liikkuminen on sujuvampaa ja helpompaa. Edellisellä vaunulla oltiin Lofooteilla 2014 kesällä, se oli jätettävä leirintäalueelle , koska tiet olivat tosi kapeat. Käytiin pelkällä veturilla aivan saariston Atlantin puoleisessa päässä, Å nimisellä paikkakunnalla. Oli hieno reissu ja upeat maisemat.
muokattu: 29.6.2018 11:04
Hannu Jylhä 29.06.2018 16:13

Olen Juhanin kanssa samaa mieltä, että merkki ei ole tärkeä. Minun mielestäni kannattaa lähteä siitä mitä vaunultaan tarvitsee: onko se vain yöpymistä varten oleva teltan korvike vai halutaanko mukavuuksia esim. uunia, isoa jääkaappia, suihkua. Näistä aletaan vääntämään sopivaa kokoonpanoa itselle. Mitä enemmän on paikoillaan sitä enemmän tarvitaan tilaa. Jos paikkaa vaihdetaan usein niin arvostaa helppoa käsiteltävyyttä. Jos liikutaan pohjolassa talvisin pitää arvottaa lämmitysjärjestelmää. Paljon vetävä arvostaa kitkavetopää ja mover on ehdoton vaunun käsittelyssä.

Markku Anttila 29.06.2018 16:17

Suosittelen vaunuksi jotain Hobbyn vaunua pelkän hintapolitiikan vuoksi.Talvivaunuilu on taitolaji paitsi jos harrastat rinnelaskettelua kausipaikalla.Minulla on ollut noita uusia vaunuja Detsku,Solkku,Cabby ja nyt Hobby.Mikään niistä ei ole ollut ilman ongelmia.Mitä edullisemman vaunun hankit sitä varmemmin sen saa myytyä käytettynä.Se on mielestäni tärkein kriteeri vaunua hankkiessa.Luovut siitä kuitenkin jossain vaiheessa.Kaikkia vaunuja voi varustella joko hankkiessa tai myöhemmin.En kehu Hobbya muusta kuin tämän uusissa vaunuissa olevan slim tower jääkapin vuoksi.Moitteita kyllä olis sinikantisen vihon verran,mutta verrattuna hinta laatu suhteen johdosta en sanokkaan mitään.

Juhani Halmeenmäki 29.06.2018 17:14

Hobbylla on hyvä hinta ja laaja mallisto, tosin siinä saa olla varovainen, ettei itse ahnehdi vaunuunsa liikaa massaa. Fendt on Hobbyn "premium-painos".
Knausin (vertaan sitä Hobbyyn) kevyempi merkki on Weinsberg. Sen kanssa samaa luokkaa on Carado, mutta en tiedä, miten sen maahantuonti on nyt?
Adriallakin on kevyitä mallisarjoja, mutta Suomen tuonti on keskittynyt parempiin.
Bürstner, Dethleffs, LMC menee jo helposti painaviin.
Tuossa nyt jokunen mieleen juolahtanut.

Erkki Lahtinen 30.06.2018 22:58

Kiitos vastauksista, mutta lisää kaivataan.
Olemme ostaneet v. 2005 Solifer 550 jubilee vm.90 vaunun. Vaunupäiväkirjan mukaan neljän ensimmäisen vuoden aikana oli kuljettu 28355 km. ja yövytty 145 yötä. Sama vaunu on edelleen käytössä, mutta ehkä vuosittainen ajomäärä on vähän pienempi. Arviolta meillä vaunua on vedetty n. 55000 km. Suurin osa kilometreistä on tullut ulkomaanmatkoista. Väkeä on ollut mukana tavallisesti 4-6 henkeä. Muista vaunuista ei ole kokemusta. Jatkossakin tultaneen kulkemaan myös pitkin Eurooppaa.
Kyllähän tämäkin vaunu on kiitettävästi kestänyt , mutta aika tekee tehtävänsä. Seuraava vaunu olisi siis pienempi, pääasiassa vain kahdelle. Ehdottomasti kapea. Painosta ei niin väliä. Mutta vaunun pitäisi kestää kuoppaa ja töyssyä, tuulta ja sadetta sekä mielellään myös talven jäitä ja pakkasia. Onko niin, että kalliimpi vaunu tarkoittaa myös vahvempaa alustaa , renkaita, kattoluukkuja, vesiputkistoa, ovea, ikkunoita, verhoja, lämmityslaitetta, vessaa jne. ? Antaako telipyörästö vakautta menoon ja turvaa rengasrikon sattuessa ? (meillä hankala kokemus renkaan räjähtäessä Ranskan moottoritiellä )

Juhani Halmeenmäki 02.07.2018 20:54

Kalliimpi ei automaattisesti tarkoita vahvuutta.
Lämmitin on aina joko Truma tai Alde, muita ei enää ole. Samoin kattoluukut on yleensä Hekiä, liesi ja jääkaappi Thetford tai Dometic, jne. Eli ei yleensä eroa merkkien välillä kun ei ole muita valmistajia.
Korin muoviosien kestävyydestä ei takaa kukaan, niitä kun on nykyisin paljon ja ne on isoja.
Mutta sen verran hinta korreloi jotain laatua, että Kabessa on materiaalit sieltä järeämmästä päästä. Kuten hinta ja massakin.
Kaksiakselinen on vakaampi, mutta painaa sekin, ja jos rengas räjähtää vauhdissa, niin kyllä siinäkin kumi silpoo sisustaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.