Regenerointi / hiukkassuodatin ongelma

Arto Tuhkanen 02.08.2025 18:35

Olisiko kenelläkään vinkkiä?
2016 Ducato, kaikki toimii hyvin mutta regenerointi oranssi häiriövalo syttyy noin 3000km välein. Valo sammuu jos hiukkassuodatin pestään tai tehdään pakkopoltto. Kulkee hyvin eikä mene vikatilaan. Vaihdettu myös paineerotunnistin. Mittarissa nyt 90000 km. Vika alkoi vuosi sitten.
Tiistaina taas pajalle tutkittavaksi. Katsastus edessä.


Niin ja huollon mukaan suodatin on hyväkuntoinen.
muokattu: 16.8.2025 09:20
Timo Haapanen 03.08.2025 07:56

Oma kokemus ja tuttavien kuulemisen perusteella veikkaan paine-eroanturia syylliseksi. Onko anturi vaihdettu vain yhden kerran?

Tämä osa
https://www.euvaraosat.fi/osa/bosch/7304565

Anturin vaihto ottaa puolisen tuntia, itsellä on uusi osa mukana matkassa.

Ari Kröger 03.08.2025 08:33

Käykö tuo Timon linkissä mainittu anturi myös 2012 mallin ducatoon?
Itse juuri vaihdoin (taas) anturin, mutta se oli hieman eri näköinen.
Anturista tuli hieman kirkasta vettä sitä irrottaessa.

Timo Haapanen 03.08.2025 09:24

Luulen tuon mallin olevan -14 ja uudempiin. Vettä kertovat löytyvän lähes aina. Itse olen valon palaessa tehnyt lähes 10 000 km:n reissun, nollaus piti valon pois jonkun aikaa. Erään tuttavan matka keskeytyi, voima hiipui moottorista ja syynä oli pelkästään ko. anturi.

Lauri Niittynen 03.08.2025 17:27

Ilmeisesti ainakaan -13 Ducatossa ei ole merkkivaloa jälkipoltolle. Kerran olen sen kunnolla haistanut, kun lähti päälle kaupan ja yöparkin välissä ja jäi kesken, oli vähän ikävä mennä nukkumaan kun oli vain arvaus, että mitään ongelmaa ei ole. Muuten ei ole tietoa kuinka usein tapahtuu, mutta autolla on ajettu 175 tkm ja omaa osuutta reilut sata tkm eikä vikaa ole ollut. Onko tietoa kuinka tuo toimii käytännössä?

Timo Haapanen 03.08.2025 19:08

Mun tietääkseni jälkipoltolle ei ole merkkivaloa ainakaan Ducatoissa. itse olen kaksi kertaa 160 000 km:n aikana huomannut polton. Molemmilla kerroilla pitkähkön maantieajon jälkeen vauhtia hiljentäessä alkoi savutus. Savutusta kestää ehkä 10-15 sekuntia ja sen aikana voimaa on pois.

Tapahtumaa ei voi olla huomaamatta, väitän ettei mun auto ole polttoa tehnyt kuin sen kaksi kertaa.

Arto Tuhkanen 03.08.2025 19:43

Henkilöautoni Mercedes tekee polton muutaman sadan kilometrin välein. Ei erota muusta kuin hajusta ja käyntiäänestä. Ducatossa ei ole tullut pistettyä merkille milloin polttaa vai polttaako ollenkaan. Paineeroanturi vaihdettiin viime viikolla, mutta ei tehty pakkopolttoa. Vaikuttaako se sitten siihen että oranssi regenehäiriövalo palaa edelleen. No tiistaina tarkempiin tutkimuksiin

Risto Salomaa 03.08.2025 22:20

Ostin -13 mallisen retkiksen -19 syksyllä, paine-eroanturivika ja häiriövalo päällä. Italiamotorilla uusi anturi myyjän laskuun. Olivat huonolaatuista erää. Uusittiin muutama, sitten erivalmistajan anturi ja muutostyö, anturi siirrettiin tulipeltiin aika ylös. Sähköjohdot ja kumiletkut siis jatkettiin, aikaisemmin oli siellä alhaalla bdf-pöntön lähellä. Sen jälkeen yli 80000 tuhatta ilman ongelmia. Nokipoltto tapahtuu runsaan 500 km välein tiettävästi. Jos hetkellinen kulutus näytöllä, huomaa muutaman litran kulutuksen noususta. Useampikeskenjäänyt poltto sytyttää häiriövalon.


Jos huomaa polton, pitää ajaa yli 2000 rpm ja muistaakseni yli 60 kmh
muokattu: 3.8.2025 22:25
Petteri Haverinen 04.08.2025 19:22

Mersun Sprinterin alustaisessa m-autossa näkee näytön valikosta hiukkassuodattimen täyttöasteen sekä myös sen, kun lähtee polttamaan suodattimen puhtaaksi.

Arto Tuhkanen 05.08.2025 19:04

No niin..
Häiriövalo ongelma selvisi. Moottori optimointi ohjelma ei jostain syystä toiminut niin kuin oli tarkoitus. Ohjelmassa ei ollut vikaa, mutta ei vain autossani toiminut. Ohjelma poistettiin ja nyt kaikki on ok.
Selvisi sekin että kun regenerointi on käynnissä, -niin silloin pyörii flekti. Ainakin minun -16 Ducatossa. Ainakin tietää siitä että on regenerointi käynnissä. Toki pyöriihän flekti muulloinkin.
Kiitos mielenkiinnosta ja vastauksista.

Timo Haapanen 05.08.2025 20:32

Olisi ''optimoinnista'' kannattanut mainita aivan ensimmäiseksi. Hyvä kuitenkin näin jälkikäteenkin, ei jää ongelma mietityttämään.

Ville Säynäjäkangas 06.08.2025 09:32

Minusta on tärkeää ymmärtää, että hiukkassuodattimen poltto on varsin yksinkertainen tapahtuma. Siihen ei tarvita mitään erillisiä laitteita, vaan polttoaineenruiskutuksen ajoitusta vain käännetään myöhemmälle, jolloin palotapahtuma siirtyy pakoputken suuntaan. Tämä siis merkistä riippumatta.

Jos lastutus estää polton, niin silloin ohjelmassa on selkeä vika, selittelipä lastuttaja mitä tahansa. Olen sen verran tutustunut ja tehnyt moottorin ohjelmia, että tiedän tämän.

Ville Säynäjäkangas 07.08.2025 11:22
Timo Haapanen

Mun tietääkseni jälkipoltolle ei ole merkkivaloa ainakaan Ducatoissa. itse olen kaksi kertaa 160 000 km:n aikana huomannut polton. Molemmilla kerroilla pitkähkön maantieajon jälkeen vauhtia hiljentäessä alkoi savutus. Savutusta kestää ehkä 10-15 sekuntia ja sen aikana voimaa on pois.

Tapahtumaa ei voi olla huomaamatta, väitän ettei mun auto ole polttoa tehnyt kuin sen kaksi kertaa.

Kun tarkastelee testerillä dpf polttohistoriaa, niin joidenkin satojen kilometrien välein prosessi on yrittänyt käynnistyä, mutta tavallisesti liian lyhyiden ajomatkojen ja aikojen vuoksi se on jäänyt kesken. Poltto ei kestä sekunteja vaan luokkaa 15-45 minuuttia. Nämä taas merkistä riippumattomia juttuja.

Tuo sekuntien savutus ja tehonpuute on todennäköisesti joku muu häiriö. Dpf poltto on normaalisti savuton toimenpide, paitsi jos pakoputkeen on kertynyt runsaammin öljyä. Olen tehnyt testerin kanssa eri autoihin kymmeniä pakkopolttoja -viime viikolla viimeksi-, eikä savutusta ole esiintynyt.

Tapio Pankka 16.08.2025 09:20

Mulla kiukutteli myös toi dpf -vikakoodi. Vaihtelin paine-eroanturia muutaman kerran sen alkuperäiselle paikalle auton alle.
Viimeksi siirsin tuon anturin moottoritilan ylös. Ajatuksella, että kondenssivesi valuu pois.
Nyt on ajettu muutama reissu, eikä valo ole syttynyt.
PS. Alkuperäiset johdot riittää kun purkaa ne ulos johto sarjasta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.