Regenerointi / hiukkassuodatin ongelma

Arto Tuhkanen 02.08.2025 18:35

Olisiko kenelläkään vinkkiä?
2016 Ducato, kaikki toimii hyvin mutta regenerointi oranssi häiriövalo syttyy noin 3000km välein. Valo sammuu jos hiukkassuodatin pestään tai tehdään pakkopoltto. Kulkee hyvin eikä mene vikatilaan. Vaihdettu myös paineerotunnistin. Mittarissa nyt 90000 km. Vika alkoi vuosi sitten.
Tiistaina taas pajalle tutkittavaksi. Katsastus edessä.


Niin ja huollon mukaan suodatin on hyväkuntoinen.
muokattu: 3.8.2025 22:20
Timo Haapanen 03.08.2025 07:56

Oma kokemus ja tuttavien kuulemisen perusteella veikkaan paine-eroanturia syylliseksi. Onko anturi vaihdettu vain yhden kerran?

Tämä osa
https://www.euvaraosat.fi/osa/bosch/7304565

Anturin vaihto ottaa puolisen tuntia, itsellä on uusi osa mukana matkassa.

Ari Kröger 03.08.2025 08:33

Käykö tuo Timon linkissä mainittu anturi myös 2012 mallin ducatoon?
Itse juuri vaihdoin (taas) anturin, mutta se oli hieman eri näköinen.
Anturista tuli hieman kirkasta vettä sitä irrottaessa.

Timo Haapanen 03.08.2025 09:24

Luulen tuon mallin olevan -14 ja uudempiin. Vettä kertovat löytyvän lähes aina. Itse olen valon palaessa tehnyt lähes 10 000 km:n reissun, nollaus piti valon pois jonkun aikaa. Erään tuttavan matka keskeytyi, voima hiipui moottorista ja syynä oli pelkästään ko. anturi.

Lauri Niittynen 03.08.2025 17:27

Ilmeisesti ainakaan -13 Ducatossa ei ole merkkivaloa jälkipoltolle. Kerran olen sen kunnolla haistanut, kun lähti päälle kaupan ja yöparkin välissä ja jäi kesken, oli vähän ikävä mennä nukkumaan kun oli vain arvaus, että mitään ongelmaa ei ole. Muuten ei ole tietoa kuinka usein tapahtuu, mutta autolla on ajettu 175 tkm ja omaa osuutta reilut sata tkm eikä vikaa ole ollut. Onko tietoa kuinka tuo toimii käytännössä?

Timo Haapanen 03.08.2025 19:08

Mun tietääkseni jälkipoltolle ei ole merkkivaloa ainakaan Ducatoissa. itse olen kaksi kertaa 160 000 km:n aikana huomannut polton. Molemmilla kerroilla pitkähkön maantieajon jälkeen vauhtia hiljentäessä alkoi savutus. Savutusta kestää ehkä 10-15 sekuntia ja sen aikana voimaa on pois.

Tapahtumaa ei voi olla huomaamatta, väitän ettei mun auto ole polttoa tehnyt kuin sen kaksi kertaa.

Arto Tuhkanen 03.08.2025 19:43

Henkilöautoni Mercedes tekee polton muutaman sadan kilometrin välein. Ei erota muusta kuin hajusta ja käyntiäänestä. Ducatossa ei ole tullut pistettyä merkille milloin polttaa vai polttaako ollenkaan. Paineeroanturi vaihdettiin viime viikolla, mutta ei tehty pakkopolttoa. Vaikuttaako se sitten siihen että oranssi regenehäiriövalo palaa edelleen. No tiistaina tarkempiin tutkimuksiin

Risto Salomaa 03.08.2025 22:20

Ostin -13 mallisen retkiksen -19 syksyllä, paine-eroanturivika ja häiriövalo päällä. Italiamotorilla uusi anturi myyjän laskuun. Olivat huonolaatuista erää. Uusittiin muutama, sitten erivalmistajan anturi ja muutostyö, anturi siirrettiin tulipeltiin aika ylös. Sähköjohdot ja kumiletkut siis jatkettiin, aikaisemmin oli siellä alhaalla bdf-pöntön lähellä. Sen jälkeen yli 80000 tuhatta ilman ongelmia. Nokipoltto tapahtuu runsaan 500 km välein tiettävästi. Jos hetkellinen kulutus näytöllä, huomaa muutaman litran kulutuksen noususta. Useampikeskenjäänyt poltto sytyttää häiriövalon.


Jos huomaa polton, pitää ajaa yli 2000 rpm ja muistaakseni yli 60 kmh
muokattu: 3.8.2025 22:25

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.