Mover

Harri Halinen 05.01.2021 18:51

Onko kokemuksia ja millaisia?

Hannu Jylhä 05.01.2021 20:06

Meillä on ollut kuusi vuotta ja olemme olleet enemmän kuin tyytyväisiä. Vaunun saa sentilleen siihen mihin haluaa ja miten päin haluaa. En muista merkkiä, mutta Obelinkistä tilattiin ja maksoi muistaakseni noin 700 euroa. Asennukseen meni muutama tunti tuumailuineen.

Alf Lindblom 05.01.2021 20:07

Kabe Safir vaunuun meillä asennettuna (vaunun kokonaispaino 1700 kg). Suomessa ei niinkään tarvetta ole ollut mutta ulkomailla enemmänkin kun leirintäalueiden kulkutiet ahtaampia. Toki helpottaa Suomessakin, voi vaunun helposti laittaa miten päin vain.
Maavara pienenee moverin kohdalla n. 5 - 10 cm riippuen mallista. Kabessa on akselin jälkeinen palkki matalampi joten pyörien taakse asennettuna maavara ei paljon pienentynyt. Toki pitää olla malli joka paremmin sietää roisketta. Itse taiteilin sinne roiskeläpän estämään pahimmat roiskeet vaikkakin oli taakse asentamiseen hyväksytty. Lisäksi taakse asennettuna etuna ettei ensimmäisenä törmää mahdolliseen korkeaan esteeseen.
Painoa tulee lisää 20 - 30 kiloa. Helppo asentaa itse jos jotenkin työkalut pysyy kädessä ja osaa sähköjohtoja liittää.
Jos vaunu on sen verran uusi että siihen on valmiit kiinnitykset Truma moveriin heiltä löytyy malli joka ei pienennä maavaraa. Haittana korkea hinta.
Itse tilasin Saksasta. Tuli huomattavasti halvemmaksi kuin Suomesta ostettuna (Reich easydriver pro 1,8).

Rauno Riitinki 05.01.2021 20:21

Hyvä varuste, mutta käy akun päälle jos joutuu manöveeraamaan pitkään tai pehmeässä maassa jne.

Timo Haapanen 06.01.2021 09:02

Tuttava tilasi Enduro-merkkisen ja hyvin toimi koko vaununomistuksen ajan.
Tuossa yksi
https://www.ebay.de/itm/Rangierhilfe-Enduro-EM303-fur-ein-und-zweiachsige-Wohnwagen-und-Anhanger/163850333860?hash=item26263daea4:g:GBsAAOSw3Y9eV9AW

Ja toinen malli. En tiedä mitä eroa on, ampeerit samat.
https://www.ebay.de/itm/EAL-Enduro-EM203-Rangierhilfe-fur-Wohnwagen-Anhanger-Caravan-Softstopp/360693148804?hash=item53fafcac84:g:lvIAAOSwYAVeV9BP

@timppa


Tekniset tiedot löytyvät kun kelaa vähän alas. Toinen vie 10cm./ s ja toinen 9cm./s.
muokattu: 6.1.2021 09:15
Hannu Sankala 06.01.2021 11:47

Meillä oli Hobbyvaunussa Truma G2 mover. Hieno peli vaunun liikutteluun, mutta varsin pieni este riittää pysäyttämän. Esimerkiksi 2 * 4 tuuman lankku tasaisella alustalla riittää pysäyttämään liikkeen. Talvella tahtoo helposti lipsua, kun pitää mennä ylämäkeen tai kun ylipäätään on lumieste tai mikä vaan. Sen siitä voi sanoa, että paljon riskimpi vaunuin siirtäjä se kuitenkin on kuin 2 tai 3 miestä. Raskaassa maastossa tahtoi lämmetä ja piti vaan pitää tauko ja sitten uudestaan.

Alf Lindblom 06.01.2021 22:43

Hannu, tuo viittaa että on valittu liian tehoton moveri. Mutta jos lankun ylityksen vaikeyden syy on lipsuminen syynä lienee liian löysä puristus rengasta vasten.

Alf Lindblom 06.01.2021 22:43

Hannu, tuo viittaa että on valittu liian tehoton moveri. Mutta jos lankun ylityksen vaikeyden syy on lipsuminen syynä lienee liian löysä puristus rengasta vasten.

Hannu Sankala 08.01.2021 22:55

Moi,
haluaisinpa nähdä sen moverin, joka menee suoraan lankun yli kovalla pinnalla. Moverilla on annettu maksimi kulma minkä se voi nousta. 25 millin laudan yli menee, mutta 50 mm nousu kerralla oli jo liikaa. Lipsumista tapahtui talvikelillä, kun vaunun renkaita pyörittäviin G2:n pyöriin ja renkaan pintaan kertyi lunta tai lumisohjoa. Ei sitä kuivalla kelillä ollut. Maksimi nousukulma riippuu painosta. Vaunun painolla 1800 kg (yksi akseli) nousi muistaakseni 10 astetta ja 1600 kg 20 tai jotain sinne päin Vaununi ajopaino oli vähän alle 1700. Moveria käyttäessä talvirenkaan ulkohalkaisijan on oltava sama kuin kesärenkaalla, ettei pääse liian helposti lipsumaan.

Harri Halinen 09.01.2021 14:41

Entä tuo Moverin etäisyyden säätö jos eroa eri kausirenkaiden halkaisijassa?

Hannu Sankala 10.01.2021 11:52

Moi,
alkuperäiset talvirenkaani olivat pienemmät kuin kesärenkaat. Tutkailin vähän säätömahdollisuutta, mutta luovuin siitä ilmeisen vaikeutensa vuoksi ja, kun vaunu kuitenkin liikkui riittävästi niilläkin. Vaihdoin ikäloput talvirenkaat uusiin ja säätö jäi tarpeettomaksi.

Alf Lindblom 10.01.2021 13:20

Moveri asennetaan yleensä pohjapalkkiin puristusliitoksella, palkkiinhan ei saa reikiä tehdä. Sen takia on hyvä tarkistaa etäisyyttä välillä, kiinnitys on voinut siirtyä syystä tai toisesta.

Sulevi Kallio 25.01.2021 16:11

Meijän Kaapesa (1700kg) tuli mukana entisen omistajan asennuttamana Moveri GO2 ja sen nousu kuluma on 18astetta. Moveri on asennettu rattaan etupuolle.
Kesärattaalla 185/80 r 14c nousee 38mm lattia lankun päälle jotta heilahtaa ja talavikummilla (nastat) 195/70 r15 c, nousee 50mm lankun päälle vähän kikkaillen, ensin toinen ja sitten toinen puoli. Ei ole luisto ongelma vaan voima loppuu, kun yrittää ajaa molemmat puolet yht aikaa. Mikäli en väärin muista, niin nuisa talavirattaisa on kehä jonku 2-4mm pisempi. Ainaki on raskaampi kääntää ajorulla rattaalle, jos kummisa on 4,5bar painetta.

Seppo Laine 05.02.2021 20:24

Minä noin yleisesti ihmettelen miksi niitä lankkuja pitää kasata esteeksi??? Eikös ne poisteta esteet ensin ja tie vapaaksi... Ylämäkeen nemenee hyvin. Akku vaan pitää olla kunnossa. Etelässä sakemanneilla joskus unohtui lataaminen ja vaunu hyytyi vähän hankaliin paikkoihin, oli kaverilla vitsit vähissä. Lainasin akkua että pääsi ahdingosta ja tien päälle akkujaan lataamaan.

Hannu Sankala 05.02.2021 21:05

Lankku esteenä kuvaa minusta hyvin sitä, mihin moveri pystyy ja mihin ei.

Alf Lindblom 12.02.2021 17:57

Lankkutesti on aika paljon kiinni siitä minkö kokoinen pyörä on ja mitä painetta renkaassa on. Ei suoraan kerrro ominaisuuksista. Oman vaunun kohdalla, paino 1600 - 1700 kg, moverin suosituspaino 1800 kg, koolingin ylitys menee vaivatta, mutta jos sama nousukulma jatkuisi niin ei sitten enää menisi. Tasauskiila, näitä muovisia joita myydään, ei tuottanut ongelmia, mutta rajoilla ollaan. Olisi pitänyt hankkia astetta vahvempaa mallia mutta hinta olisi ollut aika paljon suolaisempi.

Kai Simonen 25.05.2021 19:39

Meillä on Hobby telivaunussa (kokonaispaino 2200kg) Enduro prerium mover 2-moottorinen, max 2000kg telivaunuun.
Vaunun ajopaino tavaroineen lienee omalla laskelmallani 2000-2100kg.
Toistaiseksi ainakin on hyvin toiminut, jaksaa pienen korokkeen ylikin nousta hyvin, noin 3 senttiä korkean.
Akun virta (vaunun oma 95Ah AGM) on riittänyt hyvin ruutuun pysäköinnin vekslailuun. Ei näytä kovin paljon syövän akkua sinä aikana. Tosi kätevä laite ja helppokäyttöinen.
Ainut ongelma on ollut, että kovin muhkuraisella pinnalla, jos vetävä pyörä pääsee nousemaan ilmaan, kun taaempi pyörä on kuitenkin vielä maassa (jossa ei ole rullaa) niin siinähän sitä ollaan... Mutta siitäkin olen selvinnyt pienellä vaunun työntämisellä tai sitten pyörän alle tavaraa.
Miksi sitten ostin telivaunuun kaksimoottorisen moverin, enkä nelimoottorista, jolloin rullat olisi ollut joka pyörässä?
Nelimoottorinen olisi maksanut lähes tuplasti ja moverin paino olisi ollut myös kaksinkertainen.

Sulevi Kallio 31.05.2021 10:13

Minä noin yleisesti ihmettelen miksi niitä lankkuja pitää kasata esteeksi??? Eikös ne poisteta esteet ensin ja tie vapaaksi..

Vaikkka rekkakuski olen minäkin, mutta kun veturilla ei ollu yksinkertasesti tillaa kääntää ni pakko oli turvautuva moveriin, ku se vaunusa oli valamiina ostaasa. Kerran oli nii ahas näköala paikka johon Kaapeni halusin puskaparkkiin pariksi yöksi, ni oli tällättävä lankkuja rattaa alle jotta sai suoraa. Siinä tuli testattuva moverin lankulle nousu. Toki olishan ollu se vaihtoehto, että vaunu parkkii sopevaa kohtaa ja tunkilla ratas yles ja lankku alle. Mut sit olis jääny tuoki tieto tietämättä..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.