Mersun vito vetoautona
Heikki Rekola
20.08.2025 11:38
Hei. Olen katsellut kyseistä autoa vuosimallia 2013 automaattina ja 136 hv. Varmaan jaksaa vetää mut onko kestävyydestä kokemuksia? Mitä kannattaa tarkistaa ostaessa? Onko kallis huoltaa/korjata?
T. Heikki
Ville Säynäjäkangas
20.08.2025 14:03
Ehdottomasti tärkein tarkastettava asia on ruoste.
Toinen on huoltohistoria, eli onko huollettu hyvin vai huolto-ohjelman mukaisesti. Öljynvaihtovälisuositus kun on 25-40tkm öljyn laadusta riippuen. 10tkm on oikeasti hyvä öljynvaihtoväli ja jopa 15tkm menettelee, mutta ei enempää. Näitä OM651 moottoreita on särkynyt huonolla huollolla ja liian matalien kierrosten vedätyksellä. Jakopäitä ja laakerointeja on hajonnut. Toisaalta löytyy myös 500tkm ajettuja, jotka toimii vieläkin.
Oikeastaan nämä koskee kaikkia merkkejä ja malleja nykyisin.
Käytetyn pakettiauton osto on hyvin vaikeaa, jos haluaa ehjän ja hyvin huolletun. Pakut kun ovat enimmäkseen yrityksen uutena hankkimia, eivätkä ne ole kenenkään omia. Siispä niille annetaan kenkää surutta ja autoa kolhitaan huoletta. Vastaavasti firma säästää huolloissa. Näin ei montakaan helmeä löydy käytetyistä.
Onnea hankintaan. Sitä tarvitaan. Itsekin joutuu ajelemaan E-mersulla, kun samalla rahalla ei löydä ehjää Vitoa.
Petteri Haverinen
20.08.2025 16:39
OM651 moottorin suurin ongelma on yksi rivinen jakoketju. Ei kestä ohjelmointia ja ketju pitää välillä vaihtaa…
Ville Säynäjäkangas
20.08.2025 16:43
Niin ja istuuko vitossa kukaan ikinä kyydissä?
Se vakio kahden hengen vänkärinpenkki on aivan järkyttävän kauhea, varsinkin pidemmillä matkoilla ja varsinkin jos vertaa yhden istuttavaan käsinojalliseen (mersun sanoin) mukavuusistuimeen.
Myös vakionopeudensäädin ja ilmastointi eivät kuulu pakujen vakiovarustukseen, kun taas mersun henkilöautoissa kuuluu.
Enkä ole mollaamassa vitoa, vaan kerron rehellisesti nämä asiat. Itsekin ostan viton heti kun hinta-kunto-varustus on lähellekkään kohdallaan.
Ville Säynäjäkangas
20.08.2025 16:46
Petteri HaverinenOM651 moottorin suurin ongelma on yksi rivinen jakoketju. Ei kestä ohjelmointia ja ketju pitää välillä vaihtaa…
Ei missään autossa ole nykyisin lujaa jakopäätä. Päästömääräykset heikensivät ne pysyvästi.
Heikki Rekola
21.08.2025 11:54
Kiitos vastauksista. Autolla ajettu vähän yli 200tkm.175tkm tehty isompi huolto mm.automaattiöljyt vaihdettu. Parin vuotta sitten uusittu eberi ja kardaani vaihdettu. Korissa ei lommoja,suora kylkinen ja muutama pieni maali korjaus(ruoste?) Alle en ole päässy kunnolla katsoon mut helmat on ainakin hyvässä massassa ja maalissa. Tarjolla olis myös Toyotan proace 120kw automaatilla 2013 malli, mut vähän epäilyttää,korissa osumia.
T. Heikki
Heikki Rekola
23.08.2025 13:40
Nyt käyty koeajamassa Toyotan proace, kokemus ei kovin miellyttävä. Nitisi natisi,kolahteli,automaatti paukahteli,istuin ei kovin hyvä. Myyjä meinas et ihan tyypillinen uudempi pakettiauto. Liikkeeseen jäi. Mukava päästä kokeileen eri pakuja.
T. Heikki
Ville Säynäjäkangas
23.08.2025 17:15
Niin kuin jo kirjoitin, niin itsekin haluaisin pakettiauton vetoautoksi, mutta mikä on Heikki sinun motiivisi saada paku veturiksi?
Heikki Rekola
23.08.2025 20:18
No oikeastaan paku ei tulisi itselle vaan tytär tarvitsee ja ajattelin et lainaan kun itse tarvitsen. Tällä hetkellä kuljetan peräkärryllä kun tarvetta. Samalla aattelin et miksei myös vaunun vetoon. Tämä kyseinen vito meni kun jäin vähän miettimään. Nyt olis tarjolla tilalle vito 163 hv automaatti mut ajettuna 270 tkm. Onko kestävyys ollu jo ääri rajoilla noilla tehoilla? Täydellisellä huoltokirjalla.
T. Heikki
Ville Säynäjäkangas
23.08.2025 22:17
Samaa moottoria on myös yli 200 heppaista ohjelmaversiota ja ei tehoista säry, vaan huonosta huollosta ja mahdollisesta matalien kierrosten väännätyksestä, automaattilaatikko tietenkin vähän estää sitä
Luitko huoltokirjaa? Minkälaisia oli öljynvaihtovälit?