Matkailuvaunun siirtolaite

Jouko Raitimo 03.02.2022 11:10

Onko kokemuksia matkailuvaunujen siirtolaitteista, esim. Mover Go2:sta. Haluaisin tietoja esim:

asentaminen, onnistuuko tavalliselta ikänsä (75v) erilaisten koneiden ja laitteiden kanssa touhunneelta vai vaatiiko jotain erikoisosaamista?
tuleeko paketin mukana hyvät asennus- ja käyttöohjeet?
kuluttaako kovin vaunun renkaita?
vaatiiko oman akun vai toimiiko vaunun akulla?
toiminta huonossa (mäet, kivet, hietikot, juurakot yms.) maastossa
????
Harri Halinen 03.02.2022 11:36

Juuri samanlainen asennettiin omaan Kabeeni (Smaragd 1500 kg) viime kesänä. Hki Caravan asensi sen.
Toimii hienosti. Ei vaadi omaa akkua vaan syytä olisi olla 70-80 Ah melko uusi akku, minulla oli vuoden ikäinen ja yllättävän pitkälle peruutin metsätietä pitkin eli yli 50 m + pari käännöstä. Eikä akku ollut loppu. En mitannut akun jännitettä peruutuksen jälkeen (valitettavasti unohdin sen silloin).
Olen sitä mieltä että ko laite tulee olla vaunuissa kaikilla henkisen työn tekijöillä ja yli 60 vuotiailla.
Asennusohje on seikkaperäinen mutta en pysty sanomaan kuka pystyy itse asentamaan.
Liikkeet tekevät tarjouksen, mutta ainakin itse laite on ollut ihan hyvä.

Hannu Sankala 03.02.2022 11:53

Moi, aiheesta on sivustolla kokemuksia. Vaunun akulla se kulkee. Ei nouse 2" lankun yli mutta tuumaisen laudan yli menee. Tahtoi minulla ainakin lämmetä ja suojarele laueta, jos joutui pehmeällä alustalla liikuttelemaan. Se oli erittäin hyvä lisävaruste vaunussa. Uskoisin oman asennuksen onnistuvan. Kriittistä voisi kuvitella olevan työskentely vaunun alla, vaunu olisi hyvä saada vähän ylös. Sähkökaapeleiden veto vaunun pohjan läpi on tietysti potentiaalinen kosteusongelmapaikka, mutta en tiedä siihen ohjeita. Ylipäätään käytettynä ostamassani vaunussa oli edellinen omistaja asennuttanut uutena tuon laitteen. Renkaiden kulumista en huomannut. Talvikelillä tahtoi sutia, kun lunta pääsi käyttöpyörän ja renkaan väliin. Jos talvirengas on halkaisijaltaan pienempi kuin kesärengas (niin kuin minulla alussa oli), sutiminen on haitta. Nyt asuntoauton renkailla kyllä kulumista tapahtuu, kun ajaa autoa vaateriin kiilojen päälle ja vähänkin sutii ja sutiihan se. Koskaan en joutunut liian jyrkkään mäkeen, mutta pitkä mäki on vähän sama asia kuin pehmeä alusta ja rele rupeaa laukomaan.

Jouko Raitimo 03.02.2022 12:59

Muistatko Harri paljonko maksoi asennus, tai jos oli pakettihinta laite + asennus?

Timo Haapanen 03.02.2022 13:28

Asennus on vanhalle roparille helppo homma. Ei sinne vaunun alle kovin syvälle tavitse mennä kun vehje tulee kiinni runkopalkkeihin.

Jos akku on kaukana pitää johtojen olla kylliksi paksuja.

@timppa

Veli-Pekka Merikallio 03.02.2022 13:48

https://www.youtube.com/watch?v=Bwe8HL7w5uU

Ei tuo asennus tuon monimutkaisempi ole.

Jyväs-Caravanissa tuo Go2 on tarjouksessa 1200€ ja asennus 500€, itse hommaisin Obelinkilta, viiden tähden tuote 1800kg vaunuun saakka 800€, itse asentaen saa hyvän tuntipalkan.

Tutustuin aiheeseen perusteellisesti pari viikkoa sitten, kunnes hiffasin, että mullahan on koukun nokassa vetoauto, millä siirtelen vaunua.


https://www-obelink-nl.translate.goog/obelink-prestige-ii-mover.html?_x_tr_sl=nl&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=sc Eihän tuo itse laite maksa kuin 699€, laskin tuohon omaan hinta-arviooni kaikki kulut. Tuo pääkatkaisija ja kätevät akun pikaliittimet ei kuulune pakettiin.
muokattu: 3.2.2022 14:00
Harri Halinen 04.02.2022 10:18
Jouko Raitimo

Muistatko Harri paljonko maksoi asennus, tai jos oli pakettihinta laite + asennus?

Se maksoi vuosi sitten listahinnan mukaan tammikuussa 2021 1600 € mutta kun ottivat uuden hinnan helmikuussa käyttöön pyysivät 1700 €. Minulle tuli samaan pakettiin muutakin, en muista sen erillistä hintaani. Tämän vuoden hintaa en tiedä ko. liikkeessä.
Tuo lankun yli meno: en ole testannut mutta akun kunto ja ikä on merkitsevä. Hyvin kulki viime kesänä maastossa jossa meni kivien yli joita oli metsäautotiellä. Pyrki kääntyilemään kun toiselle puolelle tuli este. Vaati opettelua ettei käyttäjä reagoi peruuttaessa aisan liikkeisiin liian nopeasti.
Nyt reilun vuoden ikäisenä (leima 2020) akun kuntoa en tiedä.
Se on koko ajan ollut ohjauskeskuksen lataamana ulkolämpötilassa kotipihassa, tällä hetkellä penkan takana koko vaunu akkuineen kun linko tulee huollosta vasta tänään, ja pikku traktorille liian suuri massa - sutii vain ketjullinen vetopyörä kun ei ole lukkoa. En siis yritä mennä lumihankeen tutkimaan akkua, olen vain käynyt katsomassa akun jännitteen kuukausi sitten.


Ne talvinastarenkaat jotka ovat nyt alla eivät vaatineet vetopyörän uudelleen säätöä, säätö käyttöön vain oli hiukan jäykempi koska varmaan renkaan halkaisija on hiukan suurempi. Tehty asennus oli tehty siististi joten mitään sisustukseen vaikuttavia ulkonäkötekijöitä vaunun sisään ei tullut.
muokattu: 4.2.2022 10:23
Timo Haapanen 04.02.2022 11:05
Jouko Raitimo

Muistatko Harri paljonko maksoi asennus, tai jos oli pakettihinta laite + asennus?

Minä en miettisi sekuntiakaan vaan tilaisin tuon Obelinkin edullisen mowerin. Luotettava kauppias, taitaa olla euroopan suurin tarvikekauppias.

Asennuajaksi ilmoitetaan 240 minuuttia ja eiköhän se siihen mene kunhan on vehkeet valmiina.

Siis tuo V-P:n vinkkaama
https://www-obelink-nl.translate.goog/obelink-prestige-ii-mover.html?_x_tr_sl=nl&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=sc

https://www.youtube.com/watch?v=Ra-Nk_7X_0k&t=18s

@timppa

Veli-Pekka Merikallio 04.02.2022 13:10

Niin, minähän laitoin tuonne ylle päivitetyt hinnat niin Suomesta kuin Obelinkiltäkin, lienee turhaa epämääräisesti muistella vuosien takaisia hintoja, kun saatavilla on juurikin tämän päivän hinnat.

Obelink antaa asennusajaksi neljä tuntia, Jyväs-Caravan laskuttaa viidestä tunnista, 99€/tunti. Omalle työlle saa hyvän tuntipalkan verottomana.

Matti Nyman 04.02.2022 15:49

Moron
Ollut varmaan jo 6 vuotta käytössä, asennus Helsinki Caravanilla. Osaava kyllä pystyy laittamaan, itse en ole osaava. Lankun yli menoon liittyy kokemukseni mukaan kaksi asiaa. Akun varaustaso ja toisena rullan etäisyys renkaasta. Mulla säädettiin uudestaan lähemmäksi renkaita ja vaihdoin, olikohan, 90 ampeerin akun. Nyt jaksaa vääntää.
Matti

Toivo Koistinen 04.02.2022 20:49

Juteltiin kerran leirilä erään vaunun omistajan kanssa aikanaan, kun perkkeeraili vaunuaan tuolla laitteella. Kehui hyväksi, eikä ollut huomannu, että noilla liikkumisilla kuluisi renkaat, kun järjelä ajelee, ettei pyörittele tyhjää.
Totahan se, koska mitä oma kokemus raskaan ropsonista, niin ellei unohtanu alas, nin en huomannu erimoista kulumista monttuajossa, ja lavettihommissa.
Kerran eräälä kuskilla hakiessaan puukuormaa mettätien varrelta talavikelilä, oli jääny alas, en muista montako kilometriä, kun pinnat irtosi renkaista
Tp

Harri Halinen 05.02.2022 15:42

Oikein asennetun vaununsiirtäjän kytkennän päälläolon huomaa jos yrittää sen päällä ollen vetää vaunua. Todennäköisesti suurempien yleisesti käytössä olevan nelivetomaasturien tehoilla huomaa sen. Kaksivetoinen raapii vain paikallaan jos asennus on tehty oikein annettujen asennusetäisyyksien mukaan.
Isompi kitka on silloin kuin huonosti päälle vedetty vaunun käsijarru, eli kyllä kitkan huomaa jollei ole ihan ensikertalainen. Mutta kaikkeahan voi koettaa.

Jouko Piispanen 05.02.2022 17:21

Asensin ennen talvea itse juuri tuollaisen Go2 :n. Helpottaa kyllä hommaa , jos ajaa vaikka 10cm korokkeen päälle asennuksen ajaksi, niin tulee vähän enemmän tilaa liikkua vaunun alla. Renkaat pitää olla paikallaan asennuksen aikana. Moottorit painaa kymmenisen kiloa kappale. Jos on mukana kaveri kannattelemassa moottoria, menee helpommin, itse kyllä asensin yksin. Ohjeet on tarpeeksi selkeät .

Veli-Pekka Merikallio 05.02.2022 17:25

https://www.youtube.com/watch?v=Bwe8HL7w5uU

Jouko, näppärä mies ei tarvitse edes kaveria, palikoilla pärjää!

Jouko Raitimo 05.02.2022 23:48

Kiitos karavaanariystävät! Sain todella asiallista ja asiantuntevaa neuvoa. Liekö asiaa auttanut, että tiesin mitä kysellä. Taidanpa tilata sen Obelink Prestige II -koneiston, hintakin näyttäis olevan varsin kohtuullinen. YouTube videot katseltuani tulin siihen tulokseen, että asennan laitteen itse. Tosin hiukan ihmetyttää, mihin kaikkeen se myyntiesitteessä mainittu 240 minuuttia (4 tuntia) tuhrautuu, sen verran simppeliltä näytti asentaminen. Vielä enemmän ihmetyttää Jyväs-Caravaanin 500 euron asennushinta, kun kyseessä on korjaamo, jossa tarvittavat työkalut vaunu-/autonostureineen. No, aika näyttää oonko turhan optimistinen tuon asentamisen suhteen.

Veli-Pekka Merikallio 06.02.2022 12:24

Jouko, siinä asennusajassa on mukana tupakka-, kahvi- ja ruokatauot + alv.


Missä päin muutoin asentelet sitä vehjestä, saisit asentaa mullekin, maksan puolet tuosta Jyväs-Caravanin taksasta?
muokattu: 6.2.2022 12:26
Jouko Raitimo 10.02.2022 21:32

Tarkemmin tarkasteltuani eri movereiden ominaisuuksia, näyttäis siltä, että Obelink Prestige II koneistolla (hinta 699 eur) vaunua voi liikuttaa vain yhteen suuntaan, mutta Mover Go2 koneistolla (hinta n. 1200 eur) vaunu liikkuu sekä eteen- ,että taaksepäin. Lieneekö hintaero johtuu tuosta? Kertokaa kokemusta omaavat oonko oikeassa vai hakoteillä ajatuksineni.

Ari Jokinen 10.02.2022 21:52

Eiköhän ne kaikki kulje molempiin suuntiin ?
Video ohessa.
https://www.youtube.com/watch?v=9u_46RFIqs0

Jouko Piispanen 10.02.2022 22:00

itse tilasin liikkeestä :
https://www.camping-factory.com/
GO2 oli alle tonnin. Ja olen kokeillut, liikkuu molempiin suuntiin.

Erkki Anttila 11.02.2022 07:57
Jouko Raitimo

Tarkemmin tarkasteltuani eri movereiden ominaisuuksia, näyttäis siltä, että Obelink Prestige II koneistolla (hinta 699 eur) vaunua voi liikuttaa vain yhteen suuntaan, mutta Mover Go2 koneistolla (hinta n. 1200 eur) vaunu liikkuu sekä eteen- ,että taaksepäin. Lieneekö hintaero johtuu tuosta? Kertokaa kokemusta omaavat oonko oikeassa vai hakoteillä ajatuksineni.

Vaunua voi liikuttaa eteen ja taakse sekä sivuille myös Obelink Prestige II moverilla, niin kuin kaikilla muillakin movereilla.


^ Korjaan omaa kommenttiani sen verran, että vaunua voi moverilla myös kääntää. Ei siis sivusuunnassa liikuttaa. :-)
muokattu: 11.2.2022 08:01
Veli-Pekka Merikallio 11.02.2022 16:26

https://www-obelink-nl.translate.goog/obelink-excellent-automatic-ii-mover.html?_x_tr_sl=nl&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=sc

Sitten on vielä tuollainen kehitetympi malli, ei tarvitse edes kammella veivailla!


https://www.youtube.com/watch?v=DlwEW_dFGzc Ja noin se toimii kaikkiin suuntiin!
muokattu: 11.2.2022 16:28
Jouko Raitimo 11.02.2022 21:43

Nyt on sitten tilattu Obelink Prestige II mover. Mainoksessa luvattiin toimitus kotiin 2 arkipäivää. Saas nähdä, en oikein usko, että Mover on kotona Porvoossa ensi viikon tiistaina. Toisaalta ei sillä mitään kiirettä ole, ei haittaa vaikka kestäis 2 viikkoakin.

Erkki Anttila 12.02.2022 13:57
Jouko Raitimo

Nyt on sitten tilattu Obelink Prestige II mover. Mainoksessa luvattiin toimitus kotiin 2 arkipäivää. Saas nähdä, en oikein usko, että Mover on kotona Porvoossa ensi viikon tiistaina. Toisaalta ei sillä mitään kiirettä ole, ei haittaa vaikka kestäis 2 viikkoakin.

Onnea hyvästä ja edukkaasta valinnasta. Aiotko itse asentaa Moverin vaunuun?

Alf Lindblom 12.02.2022 23:34

Tuota laitetta voidaan asennnusvideon perusteella asentaa myös pyörien taakse. Mielestäni se onkin parempi paikka kuin edessa. Ei ole heti ensimmäisenä ottamassa iskua vastaan jos johonkin jalkakäytäväreunaan tms, sattuisi ajamaan. Yleensä palkit pyörien takana ovat matalampia jolloin maavaraa ei veroteta turhan paljon. Toki kaikkiin vaunuihin tämä ei ole mahdollista rakenteensa takia.

Hannu Jylhä 13.02.2022 19:40

Meillä on ollut moveri 9 vuotta nimenomaan akselin taakse asennettuna. Suositus muistaakseni oli akselin etupuolelle, mutta hyvästä syystä, jota nyt en muista, asensin sen taakse. Asennus vei muistaakseni 6 tuntia, mutta toinen kerta olisi mennyt kahdessa tunnissa. Mitään vaikutusta renkaiden kulumiseen en ole huomannut. Virtaahan tuo vie varsinkin jos joutuu pitkään ajamaan ylämäkeen, mutta aina on 75 ah akku riittänyt. Kammen olen jättänyt aina paikoilleen silloin kun rullat ovat renkaissa kiinni. Huomaa varmemmin lähtötarkastusta tehdessä jos rullat ovat vielä kiinni renkaissa. Moveri on kuin auton ilmastointi: kun kerran on ollut ei ilman pärjää.

Jouko Raitimo 14.02.2022 22:40

Kyllä, tarkoitus on, että asennan itse. Sittenhän sen näkee onnistuuko alle sen myyntiesitteessä mainitun 4 tunnin vai olenko turhan optimistinen.

Harri Pekkarinen 20.02.2022 21:36

Itsellä myös suunnitelmissa hankkia mover, muutama kysymys askarruttaa?

Noin 1500kg kokonaispainoisiin yksi akselisiin on tarjolla useita merkkejä, mutta hintaerot on aika huimia.
Onko kukaan perehtynyt tarkemmin mistä hinta erot muotoutuu ja onko järkevää sijoittaa kalliimpaan?
Onko minkälaisia rakenne eroja? Joissakin kuvien perusteella tosi ohuet vetorullat > aiheuttaako ongelmia?
Takuun pituudessa eroja ja miten takuu toimii jos ulkomailta tilaa ja itse asentaa?
Varaosa saatavuuksissa eroja?
Ja vielä tyhmä kysymys, miksi AL-KO alustaisiin pitää ostaa erillinen kiinnityssarja ja mistä tietää mikä AL-KO alusta malli vaunussani on? Vaunu Fendt Bianco vm.2013.

Alf Lindblom 20.02.2022 22:17

Kalleimmat laitteet sisältävät sähköisen kytkennän pyöriin, ei tarvitse kampea. Kannattaa kiinnittää huomiota kuinka paljon veroittaa maavarasta, yleensä asennuskohdalla veroittaa 5 - 6 cm mutta on myös laitteita jotka ei veroita ollenkaan (ALKOn alustaan löytyy ja myös kalliimpaan luokkaan kuuluvia). Mielestäni hinta on verrannollinen maksimivoimaan (vaunun painoon) samoilla ominaisuuksilla olevilla laitteilla.

Veli-Pekka Merikallio 21.02.2022 11:51
Veli-Pekka Merikallio

https://www-obelink-nl.translate.goog/obelink-excellent-automatic-ii-mover.html?_x_tr_sl=nl&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=sc

Sitten on vielä tuollainen kehitetympi malli, ei tarvitse edes kammella veivailla!

Niinpä!

Veli-Pekka Merikallio 09.03.2022 10:48
Jouko Raitimo

Nyt on sitten tilattu Obelink Prestige II mover. Mainoksessa luvattiin toimitus kotiin 2 arkipäivää. Saas nähdä, en oikein usko, että Mover on kotona Porvoossa ensi viikon tiistaina. Toisaalta ei sillä mitään kiirettä ole, ei haittaa vaikka kestäis 2 viikkoakin.

Joko on peli saapunut? Millä systeemillä maksoit ostoksesi, kun mun rahani ei tunnu kelpaavan Obelinkille, enkä tiskiltäkään aio käydä hakemassa?

Pasi Sormunen 09.03.2022 11:38

Obelinkiltä saat tarvittaessa laskun, jonka maksat vaikka pankkikonttorin tiskillä (jos vielä jostain löytyy)

Lasku tekee toimitukseen parin päivän viiveen, verrattuna esim. luottokorttimaksuun, mutta päivä tai pari sinne-tänne. Luotettavasti on kaikki tilatut tavarat tulleet perille.

Prestige mover 2 vaikuttaa mielenkiintoiselta, myös hinnaltaan.

Veli-Pekka Merikallio 10.03.2022 18:10

Nythän tuli mielenkiintoista postia Obelinkiltä, kun huutelin perään.

"Dear Sir Merikallio. Thank you for your email. Unfortunately it is not possible to send large packages to Finland and the Mover is large package. We hope that we have provided you with sufficent information.
Best regards, Tamara".

Eli, että Moveri on liian iso esine Suomeen lähetettäväksi. Eipä mene oikein jakeluun, koska voihan sitä tilata vaikka auton Euroopasta rahtina, niin Obelinkille joku moveri on liian iso paketti toimitettavaksi.

Toinen ihmettelyni koski heidän kotisivujensa kielivalinta, ei kuulemma ole muuta kuin hollannin kielellä, merkillistä. Ei niin pientä leirintäaluetta netissä, etteikö sillä olis kielivalikkoa, mutta ei tällä Euroopan suurimmalla. Joo tiedän google-kääntäjän, mutta silti (ja onhan niitä toki muitakin vääntäjiä).

Siksipä kyselinkin aloittajalta, onko paketti tullut hänelle?

Alf Lindblom 10.03.2022 21:53

Obelinkiltä tilasin ison etuteltan kolmisen vuotta sitten. Aika iso paketti oli, ei ongelmia, paljon suurempi kuin Reichilta tilattu moveri. Maksu netissä tilauksen yhteydessä kortilla.

Jyrki Vuolahti 10.03.2022 22:09

Hiljattain tilasin mainitsemasi Moverin ja paketti tuli kotiovelle noin viikossa. Toimituskuluja ottivat kaikkineen noin 40€.

Timo Haapanen 11.03.2022 08:19

Jos suoraa tilaa ja maksu hyväksytään tavara kyllä tulee.

https://www.obelink.nl/obelink-prestige-ii-mover.html

@timppa


Saksa https://www.obelink.de/obelink-prestige-ii-rangierhilfe.html
muokattu: 11.3.2022 08:20
Veli-Pekka Merikallio 11.03.2022 14:15

Mistäköhän tuo Tamara on saanut päähänsä tuon yllä mainitsemani tekstin (suora lainaus), nähtävästi aivan omiaan höpisee, noh näitä einsteinejahan maailmaan mahtuu! Kiitos Timppa!

Pasi Sormunen 11.03.2022 14:37

Usein noilla keskisen Euroopan pienten maiden putiikeilla on "toimitus sisältyy hintaan" tarjouksia, jotka ei koske kuitenkaan Suomea, ainoastaan paria naapurimaata, Saksaa ja Ranskaa. Olen joskus saanut vastaavilta Tamaroilta samanlaisia vastauksia. Sitten jos älyää kysyä paljonko rahti Suomeen ilmoittavat valitellen, että pari kymppiä lisää.

Tilaat verkkokaupasta niin se tietää rahdit ja toimitusehdot valmiiksi.

Jouko Raitimo 20.03.2022 13:58

Laite tuli n. viikon päästä tilauksesta, tuotiin oikein kotiin asti. Tuli oikein ennakkoon ilmoitus, mihin aikaan toimitus on meillä. Maksoin aivan normaalisti Visalla tilauksen yhteydessä, ei mitään ongelmaa.

Harri Pekkarinen 21.03.2022 11:22

Joko olet asentanut ja vaikuttaako laadukkaalta?

Markus Sihvola 21.03.2022 13:03

Tuli mieleen noista muuvereista,että toimisiko varkaita vastaan kun vaunun jättää vaikka väliaikaisesti jonnekin ja pistää muuverin päälle.Vai onko se helposti poistettavissa.Terveisin ,autolla tällä hetkellä ajeleva ,mutta vaunua harkitseva vaanari.

Veli-Pekka Merikallio 21.03.2022 14:30

Ei toimi varkaiden varalta, vallankaan, jos tyhjentävät sisätilan.
Itse laittaisin mieluummin aisalukon tai järeän ketjun ja lukon, toimivat jonkinlaisina hidastimina.
Ammattirosvolle ei mahda mitään, akkukäyttöisellä rälläkällä käy homma näpsäkästi.

Jouko Raitimo 27.03.2022 21:47

Harri; en oo hötkyillyt asian kanssa, kun ulkonakin on vielä niin kylmä. Kaikeksi harmiksi iski tuo Korona -viruskin muuttamaan kevään suunnitelmia, mutta edelleenkään ei oo mihinkään kiirettä. Laitan tänne kyllä sitten tietoa kuvilla/videolla maustettuna, kun saan laitteen asennettua.

Jouko Raitimo 11.05.2022 16:13

Nyt se ”mooveri” on vihdoin asennettu ja testattu, ”käy ja kukkuu”. Olinhan minä turhan optimistinen sen asennusajan suhteen, kyllä siinä meni se esitteessä mainittu 4 tuntia, eikä muuten riittänytkään kaikki sähkökytkennätkin mukaan luettuna. Mekaaninen asennus vei n. 2,5 h (apumiehen kanssa). Piuhojen asennus vaunun pohjalla ja sieltä sisälle ja kytkennät vei suunnilleen saman ajan 2,5 h. Oikeastaan suurin hankaluus koko hommassa oli työskentely vaunun alla tällaisella 75 vuotiaalla jäykkiksellä. Sekä mekaanisella, että sähköisellä puolella tietenkin aikaa vievää oli kun, tein koko homman alusta loppuun ohjekirjaa seuraten ns. ”step by step”, tarkoituksena tehdä kerralla oikein. Laitteen mukana tuli todella hyvät asennus ja käyttöohjeet, tosin ei suomeksi, mutta Lontoon kielisestä ohjeesta sain sen verran selvää, että homma tuli hoidettua. Lisäksi ”Juutuubista” löytyi tosi hyviä asennukseen liittyviä videon pätkiä. Lupasin joitakin kuvia, kun homma on valmis.

Jouko Raitimo 11.05.2022 16:14

Nyt se ”mooveri” on vihdoin asennettu ja testattu, ”käy ja kukkuu”. Olinhan minä turhan optimistinen sen asennusajan suhteen, kyllä siinä meni se esitteessä mainittu 4 tuntia, eikä muuten riittänytkään kaikki sähkökytkennätkin mukaan luettuna. Mekaaninen asennus vei n. 2,5 h (apumiehen kanssa). Piuhojen asennus vaunun pohjalla ja sieltä sisälle ja kytkennät vei suunnilleen saman ajan 2,5 h. Oikeastaan suurin hankaluus koko hommassa oli työskentely vaunun alla tällaisella 75 vuotiaalla jäykkiksellä. Sekä mekaanisella, että sähköisellä puolella tietenkin aikaa vievää oli kun, tein koko homman alusta loppuun ohjekirjaa seuraten ns. ”step by step”, tarkoituksena tehdä kerralla oikein. Laitteen mukana tuli todella hyvät asennus ja käyttöohjeet, tosin ei suomeksi, mutta Lontoon kielisestä ohjeesta sain sen verran selvää, että homma tuli hoidettua. Lisäksi ”Juutuubista” löytyi tosi hyviä asennukseen liittyviä videon pätkiä. Lupasin joitakin kuvia, kun homma on valmis.

Jouko Raitimo 11.05.2022 16:19

Nyt se ”mooveri” on vihdoin asennettu ja testattu, ”käy ja kukkuu”. Olinhan minä turhan optimistinen sen asennusajan suhteen, kyllä siinä meni se esitteessä mainittu 4 tuntia, eikä muuten riittänytkään kaikki sähkökytkennätkin mukaan luettuna. Mekaaninen asennus vei n. 2,5 h (apumiehen kanssa). Piuhojen asennus vaunun pohjalla ja sieltä sisälle ja kytkennät vei suunnilleen saman ajan 2,5 h. Oikeastaan suurin hankaluus koko hommassa oli työskentely vaunun alla tällaisella 75 vuotiaalla jäykkiksellä. Sekä mekaanisella, että sähköisellä puolella tietenkin aikaa vievää oli kun, tein koko homman alusta loppuun ohjekirjaa seuraten ns. ”step by step”, tarkoituksena tehdä kerralla oikein. Laitteen mukana tuli todella hyvät asennus ja käyttöohjeet, tosin ei suomeksi, mutta Lontoon kielisestä ohjeesta sain sen verran selvää, että homma tuli hoidettua. Lisäksi ”Juutuubista” löytyi tosi hyviä asennukseen liittyviä videon pätkiä.

Jouko Raitimo 11.05.2022 16:19

Nyt se ”mooveri” on vihdoin asennettu ja testattu, ”käy ja kukkuu”. Olinhan minä turhan optimistinen sen asennusajan suhteen, kyllä siinä meni se esitteessä mainittu 4 tuntia, eikä muuten riittänytkään kaikki sähkökytkennätkin mukaan luettuna. Mekaaninen asennus vei n. 2,5 h (apumiehen kanssa). Piuhojen asennus vaunun pohjalla ja sieltä sisälle ja kytkennät vei suunnilleen saman ajan 2,5 h. Oikeastaan suurin hankaluus koko hommassa oli työskentely vaunun alla tällaisella 75 vuotiaalla jäykkiksellä. Sekä mekaanisella, että sähköisellä puolella tietenkin aikaa vievää oli kun, tein koko homman alusta loppuun ohjekirjaa seuraten ns. ”step by step”, tarkoituksena tehdä kerralla oikein. Laitteen mukana tuli todella hyvät asennus ja käyttöohjeet, tosin ei suomeksi, mutta Lontoon kielisestä ohjeesta sain sen verran selvää, että homma tuli hoidettua. Lisäksi ”Juutuubista” löytyi tosi hyviä asennukseen liittyviä videon pätkiä.

Timo Haapanen 11.05.2022 19:20

Sähköhommissa menee yllättävän paljon aikaa teki sitten mitä hyvänsä.

@timppa

Jouko Raitimo 11.05.2022 19:33

Mikähän taho näitä sivuja häiritsee, kun aikaisemmin kirjoittamani teksti on kertautunut; 2 kertaa kuvan kera ja 2 kertaa ilman kuvaa.

Veli-Pekka Merikallio 12.05.2022 14:07

Aina tulee sama sivu uusiksi, kun painat enteriä (lähetät), latautuu hitaanlaisesti, joten ei kannata hötkyillä, näytössä kyllä jokin ilmoittaa latauksen olevan käynnissä.

Jouko Raitimo 20.05.2022 22:31

Saattaapa olla, että oon turhaa hötkyillyt ja painanut uudelleen enteriä, kun on näyttänyt että mitään ei tapahdu. No, kaikissa asioissa en hötkyillyt; muuveri oli kotona paketissa useamman kuukauden ennenkuin asensin sen paikalleen.

Jouko Raitimo 20.05.2022 22:31

Saattaapa olla, että oon turhaa hötkyillyt ja painanut uudelleen enteriä, kun on näyttänyt että mitään ei tapahdu. No, kaikissa asioissa en hötkyillyt; muuveri oli kotona paketissa useamman kuukauden ennenkuin asensin sen paikalleen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.