Lastutus.

Seppo Laine 06.02.2018 21:43

On varmaan kirjoiteltu tsiljoona merkkiä aiheesta. Mksi se on semmoinen mörkö katsastuksessa ??? Lisääkö päästöjä ? Hajoaako koneet, vai miksi niitä sitten pitää katsastuksessa vähäsen varoa ??? Tai paljonkin eli poistaa, vai onko näin ??? ONko suurtakin hyötyä 2litrasen turbodieselin (Ford Kuga) kanssa, tahi ei ?? Onko jossain instanssi joka osais neuvoa ?? onko lainkaan tarpeellinen, jne.

Pasi Niemelä 07.02.2018 10:44

Peikko löytyy tuossa byrokratiasta. Jos muuttaa moottoria niin auto pitää muutoskatsastaa.
Moottori miehen varmaan tietävät tämän hetkisen tilanteen mitä kaikkea mittausta/paperia muutoskatsastukseen vaaditaan.

Jossain vaiheessa moottorin osalta vaati aina uudet päästömittaukset, joka pitää teettää hyväksytyllä toimijalla. VTT oli aikoinaan ainoa joka pystyi noita tekemään ja hinta oli sen mukainen. Tämän päivän tilannetta en tiedä.

Juhani Isokääntä 07.02.2018 12:09

Mulla oli vielä n.puolitoistavuotta sitte Nissan Terraano 2,7. Lastutin sen laittovat lähinnä vääntyä lissää,
hyvin onnistu moottoriin ei tullu mittään vikoja ja katastaakki kerkisin monet kerrat ennen kuin vaihon vähän uuempaan autoon. Päästö mittauksisa ei mittään ongelmaa. Oisko nuo eellä mitä mitä luettelit,
hevosmiesten juttuja??

Juhani Halmeenmäki 07.02.2018 16:57

Valvontaa on ainakin luvattu lisätä, kun keväällä tulee se iso remontti katsastamiseen. Millä keinoin, ja kuinka paljon, se jää nähtäväksi. Syyhän on siinä, että lisäpuhti ei tule ilmasta, vaan tarvitaan myös ruokaa, jolloin myös CO2-päästöarvot muuttuvat. CO2 ei näy leimalla, mutta seurannainen k-arvo näkyy, ja lisäksi riippuen tekotavasta, saattaa EOBD paljastaa vippaskonstit. Kovasti veteen piirrettyjä viivoja, mutta oma mielipide on, että kannattaa sysätä siihen asti, kunnes alkaa näkyä, muuttuuko mikään käytännössä. Jos siis moista tarvii, ainakin minä ostin valmiiksi itselleni riittävän (325Nm) koksipolttimen.

Matti Janhonen 07.02.2018 17:05

Ei katsastuksessa mitata niitä arvoja joita lastutus/optimointi muuttaa - vielä.

Pientähän tuo kusetus on siihen nähden mitä autotehtaat itse on tehneet.
Tämä tapahtuu kahdella tavalla.
Uuden auton päästöarvoksi ilmoitetaan pienempi arvo mitä se todellisuudessa on.
Näin saadaan pienempi autoveto ja päästösidonnainen vuotuinen käyttömaksu.

Kun autotehtaat on tehneet fuskia, verottaja verotulon menettäjänä ei ole virkkanut mitään.

Toivo Koistinen 07.02.2018 18:41

Miten tuo muoti tuosta kehitynee. Moottorit pienevät kooltaan, ja kopat kasvavat.
Toivopoika

Mauri Laukkanen 07.02.2018 19:05

Kun Saksan autokatsastus TÜV hyvähksyy osan lastuista,niin ei se voi iso synti olla,
mutta Suomessa laitonta tohua,toistaiseksi ja kuten on tullut ilmi pakokaasu testejä
muutetaan tarkistetaanko samalla noita virityksiä joita tehdää yleisesti ja jopa katsastus hyväksyy ne päästöjen mittauksien osalta tänäpäivänä.

Matti Janhonen 07.02.2018 19:16

Mitä ilmeisemmin moottorien viritysasteen edelleen kasvaa.
Tämä kehitys ei ole ongelmatonta, koska se monimutkaistaa moottoria edelleen, ja osa polttoaineen kulutuksesta johtuu sekä moottorin että auton muiden laitteiden monimutkaistumisesta.
Kiistatta voi todeta, että osa polttoaineen kulutuksen aiheuttamasta säästöstä on siirtynyt auton huolto ja korjauskuluiksi.

Ei lisää pakoputkeen laitettavat katit ja loukut eikä pakokaasujen kierrätys tehoja. Samaan aikaan polttoaineen kulutusta taas lisää mm. ilmastointi, suurempi virrankulutus sisätilojen lämmitykseen talvella, tuulilasin/takalasin lämmitys, ja muut sähköllä toimivat apulaitteet.

Toivo Koistinen 07.02.2018 20:21

Niinpäniin. Kuten autokaupias saneli. Me nähhään vielä semmonen asuntoauto. 1,5 litranen kone, ja 3,5-4 tonnia paino.
Mutta se vanha Amerikalais totuus. Mitä hevosvoimista, kunhan kuutiot riittävät. isonmpi kone matala viritys, niin parempi kesto, helpompi puhdistaa ne pakokaasut.
Kehittelevät pensakoneisiin muuttuvat iskutilavuudet, puristukset, ja mitälie härpäkettä, eli satatuhatta kilometriä, ja kone paaliin, ja kiertoon.
Kohta kai moposta kone autoon
Toivopoika

Perttu Kaasinen 07.02.2018 21:27

Juttelin automyyjän kanssa jota en ollut tavannut pariinvuosikymmeneen,miten olisi tuo 1,2ltr sokota vm2012.
Tuolla on 2009vm ota mieluummin se 1,6ltr vaikka oli enemmän ajettu,ei tänäpäivänä enää valmisteta autoja jotka kestää kyllä niissä kaikenlaisia koiranluita ja muita osia vaihdellaan huollossa mistä asiakas ei tiedä mitään,oli aikanaan kauppaa tehdessä rehellinen myyjä.

Pasi Niemelä 08.02.2018 08:33


Voitko Perttu tarkentaa mitä tarkoitat:" ei tänäpäivänä enää valmisteta autoja jotka kestää kyllä niissä kaikenlaisia koiranluita ja muita osia vaihdellaan huollossa mistä asiakas ei tiedä mitään,".

Onko todella joku valmistaja/huolto joka vaihtaa vapaaehtoisesti osia ja ei laskuta niistä asiakkaalta. Omalla kohdalla ei tuollaista ole vielä tullut vastaan, aina yritetään maksattaa vaikka loppujen lopuksi menee takuun piikkiin kun on jaksaa tarpeiksi kauan jankata. No on joskus mennyt helpomminkin, mutta aina on joutunut itse viat kertomaan.

Mauri Laukkanen 08.02.2018 08:55

Kun olin aikoinaan isontalon renki;ABB.
Silloin vaihdetiin ne pakut jo pois ennen 50 000km.

Eli ajoin aina melkein uudella pakulla,mutta kun käytin niitä huolossa,siis Toyotan
merkkiliikessä niin huomasin yhden ihmeelinen asian,he vaihtoivat aina jotain osia
ja laskuttavat AAB,tä ?.

No minähän olin vain renkipoika ja sitten seuraavassa huolossa kysäisin että saanko nähdä mitä taas olette vaihtaneet.

Eli siihen minulla loppui se Toyotan ylivoimaisuutensa kuva sen paremuudesta.

Seppo Laine 08.02.2018 16:22

Elikkä ei sitten kannata 2 litraisen foortin td koneen laskutus 1800 kun vaunun vetoon, vai mitä ???


Siis ple&@€€&$£¥*%# lastutuksesta ja 1800 kg: n vaunun
muokattu: 8.2.2018 16:29
Toivo Koistinen 09.02.2018 06:23

Ehä ei. Käsittääkseni fordin kone on aika sitkeä vetoinen. Tulee mieleen, jos lisää tehoa, niin tuleeko vedettyä isommalla vaihteella, ja onko miten voimansiirron keston kanssa.
Vanha tuohenpölistäjien sanoma. Vaihteet ne voiman tekkee.
Toivopoika

Seppo Laine 09.02.2018 13:53

Näinhän se tietysti on, enpä ole koskaan yrittänyt vedättää liian isolla vaihteella. On kait parempi tyytyä siihen mitä Foorti tehtaalta tarjoilee, voipi tulla lastu kalliiksi. Varmaan raggariautoissa toinen juttu, kun rauhallisemmassa menossa. Kärsii kepittää alemmaksi kun tarvii enempi voimaa. PÄäsee Kasselin ylös pienemmälläkin vaihteella jos on kiire ja tarvis.

Raimo Hytönen 09.02.2018 20:28

On siinä myös se pointti, että jos lastutat koneen jollakin muulla kuin valmistajan virallisella päivitysohjelmalla, niin mahdollisen moottorivaurion sattuessa on turha huudella takuun perään. Valmistaja vastaa vain omista (tai hyväksymistään) tuotteista. Virityslastutuksesta johtuvista moottoririkoista periaatteessa lastun valmistaja, mutta eipä niihin muuta takuuta taida kuulua kuin itse boksiin liittyviä jos niitäkään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.