Renkaan vaihto

KAUNISTO HEIKKI 17.02.2016 19:55

Miten oikeaoppisesti vaihdetaan rengas vaunuun? Olen vaihtamassa nastarenkaita ja nostetaanko ihan vaan yksinkertaisesti hallitunkilla ylös sen verran että rengas irtoaa maasta? Pitääkö kiilata toisen puolen rengas? Entäs tukijalat.. ei saa varmaan käyttäää? Yksi akselinen vaunu.

TERVO JARI 17.02.2016 20:08

Instruktionsbok KABE 2005/1 • 13/91 Kopio:

RENKAAN VAIHTO Renkaanvaihdon ajaksi vaunu nostetaan ylös tunkilla . Käsijarru vedetään ensin päälle ja nokkapyörä veivataan alas niin, että se on tukevasti maata vasten. Vaunu irrotetaan vetoautosta. Älä unohda irrottaa sähköliitäntää ja varmuusvaijeria. Tunkki asetetaan sen jälkeen akselin sille puolelle, mistä rengas vaihdetaan, ja vaunua nostetaan, kunnes rengas on irti maasta. Vaunu tukeutuu toisen puolen renkaaseen, tunkkiin ja nokkapyörään.

Kopio loppu.

http://www.kabe.se/documents/manuals/Instruction_2005-fi.pdf

Sivu 14.

Onko oikeaoppisesti ?, "uskoja" on moneen lähtöön . . .

Käyttäjän lisäys viestiin 17.2.2016 klo 20:19:32 Hoppikoppiin ohjeet, . . .

Sivu 37, . . .

http://www.hobby-caravan.de/fileadmin/user_upload/kataloge_und_service/bedienungsanleitungen/ba-ww-ontour-deluxe-excellent-prestige-premium-landhaus-2015-fn.pdf

KAUNISTO HEIKKI 17.02.2016 20:20

Kiitos.. eli just noin yksinkertaista kuin ajattelinkin.

JANHONEN MATTI 18.02.2016 15:12

Ei ihan. Pyörän pultit kannattaa löysätä ennen kun pyörä nostetaan ilmaan.

Jos käytät puttien kiristyksessä momenttiavainta, niin oikeaoppinen kiristystapa on se, että pultti vedetään yhdellä keskeytymättömällä vedolla niin kireään, että säädetty arvo saavutetaan, jolloin avain naksahtaa.

Joskus näkee tapauksia jossa pultit on ensin vedetty kireälle ja sitten momenttiavaimella koetetaan kireys. Pultin liikkeellelähtökitkasta (vaikuttaa moni asia) johtuen tämä on yhtä tyhjän kanssa ja voi johtaa todella suuriin heittoihin pulttien todellisissa kiristysarvoissa. Jopa 25-30 % heitto on ihan tavallinen.

KOISTINEN TOIVO 18.02.2016 16:52

Jos haluaa pultin momenttiin, on jouuri noin, kuten Janhonen kertoi kiristettävä. Tietysti siten jälkikiristys sadankunta kilometrin jälkeen. Mutta jos haluaa kaikki samaan kireyteen, on hyvä pultit puhdistaa, esimerkiksi jarujen puhdistus aineella. Sitten onkin se mitä pistää kierteisiin, vai pistääkö mitään. Jotkut pistävät kupari / hopeatahnaa. Jotkut pistävät vaseliinia, tai öljyä, joka auttaa sen pultin kiertymisen siihen kireyteen. Itse pistän sisutervaa, jonka renkaan vaidossa sillä jarrujen puhdistus aineella puhdistan pois. Pultien kartio osaan pistän vähän vaseliinia, jotta kiristäessä, ja irrottaessa ei se kitka narina ilmene. Tosin en momenttiin vedä, vaan käsivaralla, koska ei ole momentia tullut hankittua. Pyörät ovat pysyneet, kai siihenkin on oppinut. On nykyään noita momentti hylsyvarsia, en tiijä miten toimivat, ovat kai pulttipyssyihin Toivopoika

UUSITALO MARKO 18.02.2016 17:31

Edellä kuvattujen ohjeiden lisäksi veivaan nurkkatuet alas, noin pari senttiä irti maasta. Tämä lähinnä varmistuksena ettei vaunu nostettaessa keikahda taakse (tai eteen jos nokkapyörä pettää). Tunkin paikka ja vaunun kuormaus saattaa joskus sen aiheuttaa. Vaihdettavan pyörän puoleiset tukijalat ovat varmistuksena jos tunkki jostakin syystä pettää. Eväthän ne kaikissa vaunuissa kanna puolikkaan vaunun kuormaa, mutta ainakin hidastavat alastuloa sen verran että ehtii vetää näpit pois välistä ja ettei pyörän napa ja rumpu vaurioidu.

HAARAKANGAS ALLAN 18.02.2016 17:52

"Vaunu irrotetaan vetoautosta." Miksi?

Allu vaari

UUSITALO MARKO 18.02.2016 18:18

Vetokita saattaa vaurioitua nostossa jos vaunu on kiinni koukussa. Vanhassa (ja kuormatussa) vaunussa saattaa olla jouset kuoleentuneet, jolloin tunkin liike voi olla 30 cm luokkaa ennen kuin rengas irtoaa maasta. Tällöin vetokita nousee puolet siitä, eli 15 cm ja yrittää samalla kiskoa auton perää mukanaan ylös. Silloin vaunu kallistuu nostossa myös poikittaisakselinsa suhteen.

Jos vaunun jouset ovat tuoreet ja vaunu kevyt, jää tunkin liike niin pieneksi, ettei asialla taida olla suurempaa merkitystä.

UUSITALO MARKO 18.02.2016 19:10

Vähän ihmetyttää nuo ohjeet, joissa vihjataan että tunkki pitäisi sijoittaa akseliputken alle. Putki on tyypillisesti poikkileikkaukseltaan pyöreä eikä siten tarjoa tunkille tasaista ja pitävää pintaa. Akseliputkessa on usein myös rasvanippoja ja jarruvaijereita, jotka saattavat vaurioitua tunkatessa. Lisäksi tunkki jää renkaan taakse piiloon, jolloin sen asettelu on epätarkkaa, varren liikuttelu on hankalaa ja itse tunkki pysyy näkymättömissä tunkkauksen aikana. Päätään ei kai kukaan halua työntää tunkattavan vaunun alle.

Paras tunkin paikka on suunnilleen vanteen etureunan tasalla pitkittäispalkin alla. Siinä se on hyvin näkyvillä, tukipinta on tasainen ja varsi ei jää vaunun alle. Pumppaaminen voidaan tehdä turvallisesti vaunun ulkopuolelta. Painopiste tosin hieman siirtyy ja se kannattaa huomioida.

HAAPANEN TIMO 18.02.2016 19:16

Kaikissa rungoissa ei ole renkaan etupuolella suoraa pintaa lainkaan. Itse pitäisin koukussa kiinni ja nostaisin renkaan takapuolelta.

@timppa

NISSINEN KAUKO 18.02.2016 19:41

Nostaisin renkaan takapuolelta, nokkapyörä maassa ja irti koukusta. Voi olla koukussakin toimii yleensä.

POIKULAINEN ESA 18.02.2016 20:02

Juuri näin kuten Timppa sano elikä pitäisin koukussa kiinni ja nostaisin renkaan takapuolelta tunkilla. Jos momentti avaimella kiristää niin aijempien hyvien neuvojen lisäksi kiristä pultit ristiin aluksi renkaan ollessa ilmassa ja lopuksi käyt kaikki läpi viellä kerran. Pyörä pitää tietysti kiilata ettei pääse pyörii kiristyksen/aukaisun aikana koska vaunun käsijarru ei pidä taaksepäin.

UUSITALO MARKO 18.02.2016 20:22

Kannattaa muistaa että mitä taaempana on nostopiste, sitä suurempi kuorma kohdistuu vetokitaan tai nokkapyörään riippuen siitä kumpi niistä kantaa. Nokkapyörät on rakenteellisesti mitoitettu yleensä 150-200 kg:n kuormalle. Vanha ja kulunut nokkapyörä saattaa pettää huomattavasti pienemmissä kuormissa. Mutta tässäkin on mielestäni tärkeämpää löytää tasainen paikka pitkittäispalkin alta ja se luonnollisesti vaihtelee vaunutyypeittäin.

KAUNISTO HEIKKI 18.02.2016 20:26

Juuri näin tein.. irti koukusta ja nokkapyörä maassa.. käsijarru päällä..tukijalat sen sen verran irti maasta jos sattuisi keikahtamaan, ja tunkilla nosto renkaan etupuolelta akselin alta. Kaikki onnistu täydellisesti ja renkaat alla.. viikonloppuna reissuun.. kiitos kaikista vihjeistä..

LEHTONEN TOMMI 19.02.2016 13:07

Itse pitäisin turvallisena tapana seuraavaa tapaa, jota olen itse käyttänyt. Eli nokkapyörää kannattavan "PYSTYAKSELI" jossa sisällä se kierre jolla nokkapyörää lasketaan, sen alle 4"x4" tai 5"x5" puutavaraa noin 40cm pätkä. Valinta riippuu vähän nokkapyörän korkeudesta, lasken pystyakselin suoraan puun päälle (puu siis asetetaan heti nokkapyörän eteen) ja kiristän sen pystyakselin lukitusruuvin tiukalle. Nokkapyörä on kierrettynä kokonaan ylös kiinni kuten vaunua hinattaessakin. Näin toimiessa ei rasita nokkapyörää, kierrettä, vetopäätä ja estää aisaa liikkumasta sivusuunnassa. Vaunuani olen nostanut rungon pitkistäispalkista ihan pyörän takapuolelta.

HAARAKANGAS ALLAN 23.02.2016 07:59

Turha tehdä renkaanvaihdosta teoreettista ongelmaa. Renkaan vaihtaminen voi tulla pyytämättä tai tilaamatta yllättäen eteen kesken reissun. Kolme kertaa vaunun rengas on vaihdettu "tien päällä" kesken matkanteon. Aina on vaunu ollut tukevasti koukussa kiinni. Ei nytky eteen tai taakse, siitä pitää veturin jarrut huolen. Vaunun tukijalkoja ei hommaan ole sotkettu.

Autossa on vaunu ollut kiinni silloinkin kun on vaihdettu vuosittain talvi-/kesärenkaat alle. Siis vaihtoja on ollut nykyisessä vaunussa yli 30 ilman erityisiä ongelmia.

Allu vaari

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.