Asuntovaunussa jääkaappi kaasulla päällä ajon aikana, kyllä vai ei?

STIRKKINEN MIKKO 11.06.2015 12:37

Siinä kysymystä kerrakseen.

Aika vauhdilla tuntuu kaappi lämpeävän kun ei ole päällä vaikka kylmäkalletkin työtään tekevät.

Ei vaan saisi ilmeisesti olla kaasu päällä ajaessa mutta mutta...

-Mikko

BACKMAN JUHANI 11.06.2015 13:12

Ja miksei? olen pitänyt yli 30v päällä aina ajon aikana ettei piipusta outoa kartaa suuttimen pääle ja hyvin on pekittänyt kuka toope on sanonut että ei päällä mitä virkaa on lämpimällä kaapilla.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.6.2015 klo 13:14:46 tuli pari virhettä putoa karstaa päälle pelittänyt

VALTONEN MARTTI 11.06.2015 14:04

Niin, miksei saisi olla. Ihmettelen minäkin?? Aina olen ajellut kaappi kaasutoimisena. Tankkaamaan mennessä pitåisi sammuttaa. Usein unohtunut sekin.

LEHTO HANNU 11.06.2015 14:27

Moi.

Matkailuvaunussa voi pitää ajon aikana kaasujääkaappia päällä mutta autossa ei voi koska samassa tilassa missä kaappi on ei voi käyttää ajon aikana kaasulla toimivia laitteita. Näin ainakin joskus on ollut ja kai nykyäänkin.

HAAPANEN TIMO 11.06.2015 14:36

Autossa voi, ja saa pitää kaappia kaasulla. Vähintään kolmekymmentä vuotta on näin ollut.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 11.6.2015 klo 14:37:16 Niin ja vaunussa myös.

KOISTINEN TOIVO 11.06.2015 15:17

Kun laitatin tuohon letkurikkoventtiilin, niin asentaja oli soitellut trafile. Sieltä ei ollut löytynyt kieltoa, muuhun kun lämmityslaitteelle ilman letkurikkoventtiiliä. Nyt sitten kaikkia laitteita saa käyttää ajon aikana. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 11.06.2015 15:31

Ei mene noinkaan. Toivo puhuu uudemmista kuin -07 malleista tässä letkurikkoventtiiliasiassa. Kysymys on kaasulaitteiden käytöstä yleensä, koskee myös jääkaappia ja hellaa, ei pelkästään lämmitintä.

Ajatteleppa nyt Toivo. Näissä uudemmissa systeemeissä asennetaan hallitsemattoman vuoden estävä laite paineensäätimeen tai sen jälkeen.

Mitä eroa on kolarin tullen jos sulla on siellä päällä jääkaappi tai lämppäri. Molemmissa tapauksissa putken katketessa kaasua tulisi edelleen ilman hallitsemattoman vuodon estävää laitetta.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 11.6.2015 klo 15:54:12 Minkä vuoden mallia Mikon vaunu on?

STIRKKINEN MIKKO 11.06.2015 15:57

KIITOS VASTAUKSISTA, matka jatkuu nyt kaasu pohjassa ja päällä ?

Vaunu on Hobby -12 ja ohjekirjasta luin että kaasulaitteet on pidettävä kiinni ajon aikana.

JANHONEN MATTI 11.06.2015 16:39

Kukaan ei oikein tunnu avaavan "pajatsoaan" tässä kaasuasiassa. Ensinnäkin asia jakautuu ajallisesti kahteen osaa a) ennen 1/2007 rekisteröidyt ajoneuvot joilla ei ole mitään rajoitusta paitsi Ranskassa jossa vain tyyppihyväksytyissä saa käyttää kaasua ajon aikana. Letkurikkoventtiilin jälkiasennus ei oikeutta kaasun käytölle anna.

Ja sitten on nämä 1/2007 jälkeiset tapaukset. Tuo Timon mainitsema direktiivi tai paremminkin direktiivin liitteen no VIII teksti on kapulakieltä ja voi johtaa monenlaisiin tulkintoihin joten en sitä tähän auki kirjoita.

Asiasta on havainnollinen Truman asennusohje joka avautuu alla olevasta linkistä havainne kuvineen.

http://www.truma.com/downloadcenter/secumotion_installation_instruction_fin.pdf .

HAAPANEN TIMO 11.06.2015 17:05

Mikko! Jos katsot vaunusi paineensäädintä ja löydät sieltä merkinnän EN 12864 D on se laillinen sun vuosimallin vaunuusi ja säädösten mukaan voit huoleti käyttää kaasulaitteita ajon aikana. Nimenomaan se D siellä perässä ratkaisee asian, pelkkä EN 12864 on tarkoitettu vanhempiin vaunuihin tai autoihin.

Tuossa selvennystä https://picasaweb.google.com/113500476871095750357/Paineensaatimet?authkey=Gv1sRgCL2Ho6HmwYmKjQE#5513387483699250418

@timppa

JANHONEN MATTI 11.06.2015 17:26

Tuon Timon linkin avaamalla pääsee sivulle josta avautuu linkki tuonne direktiiviin. Direktiivin teksti ei niinkään ole määräävä mutta direktiivin liite 1.1.62 = liite no VIII on. Siinä on sanallinen kuvaus miten homma pitää/voi hoitaa.

KOISTINEN TOIVO 11.06.2015 17:44

Tämän letkurikkoventtiilin tehtävä on lienee kolarin tapahtuessa katkastakasta se kaasun virtauksen hallitsematon tulo. Letkurikkoventtiiliinhän tulee puolen metrin korkeapaine kaasuletku pullosta, jonka tehtävä on kestää se pullon ja letkurikkoventtiilin välinen yhteys kolari tilanteessa. Jos pullo lähtee kolarissa liikkeelle kaapista, niin letkurikkoventtiili lähtee mukaan, ja katkaisee kaasun eteempäin menon. Tietysti, jos sitten kaasupullon kaula katkeaa kolarissa, niin on sama onko hana kiinni, tahi auki. Näin se on kuulemma järkeilty Samalla kun asennus tehtiin, niin poistettiin kaapin ovesta kaasun käyttö ajon aikana kielto. Että näillä mennään, ja toivotaan ettei kellään sen venttiilin tarvitse alkaa töihin Toivopoika

HAAPANEN TIMO 11.06.2015 18:18

Kyllä heti pullon jälkeen on oltava letkurikkoventtiili suojelemassa sitä korkapaineletkunpätkää. Pullonpaineellinen letku olisi todella vaarallinen ilman sitä.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 11.06.2015 18:48

Korkeapaine letku on niin lujatekoinen, että se kestää sen, että jos pullo lähtee, niin se nimenomaan repii matkassaan letkurikkoventtiilin. Se kestää sen, että repii itsensä pullon kierteiltä kuulemma. Jos paineen alumiininen alennin on pullossa kiinni jäykästi, niin se hajoaa pullon pyöriessa irtaallaan, ja kaasu virtaa. Minulla kerran paineen alentimen letkun puoleinen kara katkesi lähes noinvain, ja letku irti, ynnä kaasu suhisi. Onneksi kosapillissä ei ollut tulta. Mutta joustava luja letku ottaa paineen alentimen, ja letkurikon mukaansa, jotka ovat kaapissa kahdella 4 mm pultilla kiinni. täysin absoluuttista systeemiähän ei ole, niinkauan kun noita vehkeitä on mukana. Kaasupullo kaapit saisivat olla lujenpi tekoisia, jotta pullo ei lähde. Pari monikuymmenkiloista möhkälettä on aika voima äkkipysähdyksessä. Toivpoika

HAAPANEN TIMO 11.06.2015 19:08

Oli kuinka oli, se heti pullossa kiinni oleava letkurikkoventtiili on ehdottomasti vaatimuksissa. Letku voi aina hajota aivan itsekseenkin ja tulipalossa saa lisäaikaa kun kaasua ei tule.

Kurkaa tuonne Picasan linkkiin ja katso kuva 6. Ellei sulla ole kuvassa näkyvää venttiiliä ( kuvan mallissa vihreä nuppi) on asennus todella laiton.

Tukes onnistui tämän homman ajamaan täysin munilleen. Kyllä sieltä voisi asentajille ohjeet lähettää mutta ei kun ei. Ensimmäinen munaus tosin oli käännösvirhe direktiivissä eikä se ollut Tukesin syy.

Vieläkin, seitsemän vuoden jälkeen on asennusliikkeitä joilla ei ole minkäänlaista käryä säädöksistä. Tukes ei ilmoita mistään muutoksista asennusfirmoille, kaikki on itse kaivettava.

@timppa

JANHONEN MATTI 11.06.2015 19:47

Noin se menee kun Timo kirjoittaa.

Ikävä, että noinkin selvässä asiassa on töpeksitty noinkin rankasti. Ja mikä ikävintä auktorisoidut asentajatkaan ei taida kaikki tietää mikä on oikea asennustapa.

Ja sitäkin voi kysyä, että missä se meidän turvatoimikunta luuraa tässä asiassa.

LAINE JUHA 11.06.2015 20:35

DuoControl CS sisältää letkurikkoventtiilin, siinä on vaihtimen alapuolella tuo osa, jossa vihreä nuppi. Asia on helppo tarkistaa sillä laitteessa itsessään lukee tuo malliteksti 'DuoControl CS'. Tällä laitteella varustetussa vaunussa tai autossa saa käyttää kaasulaitteita ajon aikana. Trumalta löytyy saksankielinen videokin YouTubesta, jossa asia on kerrottu.

Meillä omassa vaunussa jääkaappi ei ole automaattisesti energianlähdettään vaihtava, joten ajon aikana käytettäessä 12V virtaa homma toimii, mutta auton sammuttua 12V syöttö vaunuun loppuun, jolloin jääkaappi pitää käydä erikseen laittamassa kaasulle. Olemme kiertäneet ongelmaa sillä, että jos tiedämme pysähtyvämme useammankin kerran niin pidetään jääkaappi kaasulla, pelkällä suoralla siirtymätaipaleella 12V jännitteellä. Kaasulla jäähdytystehokin on suurempi.

KRISTO LAURI 12.06.2015 07:13

Koistisen Toivolle !

Mistä noita letkurikkoventtiileitä saa muualta ostaa kuin karavaanari liikkeistä, ja mitä ne maksaa ???

Lauri. K

KOISTINEN TOIVO 12.06.2015 08:02

Minä en muista, mikä on oikea hinta, kun ostin rintajoupilta, ja hieman kompensoivat hintaa, mutta kai ne jossain parissa sadassa liikkuu. Asennusliikkeet kyllä kaimyyvät, ja onko noissa kaasutarvike liikkeissä. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 12.06.2015 09:32

Laurin auton vuosimalli ei edellytä mitään toimenpiteitä kaasupuolelle. Jos haluat asennuttaa letkurikkoventtiilin, hanki linkin mukainen paineensäädin:

http://www.ebay.at/itm/Gasregler-1-5-kg-h-Nenndurchfl-30mbar-Gasdruckregler-f-Caravan-u-Reisemobil-/251816265568?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item3aa16b4760

Säätimessä on sisäinen hallitsemattoman vuodon estävä venttiili jota myös letkurikkoventtiiliksi kutsutaan. Hyväksytty EN 12864 D (Huom. D ) säädin.

Tämä asennus on tarkoitettu uudempiin vaunuihin.

Vanhempaan autoon tämä riittää hyvin koska säädintä ei tarvitse kiinnittää kotelon seinään. Suoralla asennuksella vältytään pullonpaineen alaiselta letkunpätkältä pullosta säätimeen, samalla myös valtytään pulloon kiinnitettävltä letkurikkoventiililtä.

Kuvan säädin on 1,5 kg/h maximikulutuksella, sen ylityttyessä kaasun tulo katkeaa. Saatavissa on myös 0,8 ja 1,2 kg.n tuntikulutuksen sietäviä säätimiä

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 12.6.2015 klo 09:34:58 D- hyväksynnän säätimen tunnistaa ulkonaisesti helposti kahden kalvon rakenteesta.

Linkin kuvasta näkyy hyväksymismerkitä kun oikein tihrustaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.6.2015 klo 09:47:51 Laittomia systeemeitä myydään aivan yleisesti. Miten maallikko voi ymmärtää ettei tätä saa asentaa mihinkään. Ei vaunuun, ei autoon, ei uuteen eikä vanhaan.

http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/kaasutarvikkeet/korkeapaine-kaasuletku-fin-hyvaksytty-pituus-45-cm.html

Sitten kun se on näin, on homma OK http://www.vapaa-aika.com/korkeapaine-kaasuletku-letkun-murtumissuojalla-fin-hyvaksytty-pituus-45-cm.html

JANHONEN MATTI 12.06.2015 11:23

Noissa uudemmissa kulkimissa asia pitäisi olla kunnossa. Epäilen kuitenkin, että asia ei kaikissa uusimmissakaan niin ole.

Vanhempiin ajoneuvoihin voi asennuttaa letkurikkoventtiilin kahdella tavalla. Joko matalapaineratkaisuna (Timon linkissä näkyvällä kombi-mallin säätäjä) jossa sekä paineensäätö että letkurikkoventtiili on samassa paketissa tai niin, että säädin ja letkurikkoventtiili on kiinnitetty ajoneuvoon ja kaasu johdetaan pullolta letkurikkoventtiilin jälkeisellä korkeapaineletkulla säätimelle.

Sitten on vielä malli jossa matalapaineella toimiva pelkkä letkurikkoventtiili joka kiinnitetään suoraan pullossa kiinni olevan 30 mb paineenalennussäätimen perään ja kaasu johdetaan putkistoon matalapaineletkulla.

Sitten on vielä se varmin malli kolaritilanteista ajatelleen, jossa pullojen pääsulku on ajon aikana kiinni.

Toivo tuossa - aivan oikein kiinnitti huomiota siihen - kuinka pitkälle menevästi letkurikkoventtiili ja siihen liittyvät ratkaisut tahattomalta kaasunpurkaukselta suojaa. Tämä varmaan riippuu auton rakenteesta, kaasupullojen sijoituksesta ajoneuvossa, kiinnityksestä ajoneuvoon sekä siitä törmäysvoimasta joka kaasupulloihin kohdistuu.

Jo 50 km/h nopeudella törmättäessä täyden 30 kg kaasupullon massa on karkeasti laskien tasoa 1200 kiloa.

HAAPANEN TIMO 12.06.2015 12:51

''Sitten on vielä malli jossa matalapaineella toimiva pelkkä letkurikkoventtiili joka kiinnitetään suoraan pullossa kiinni olevan 30 mb paineenalennussäätimen perään ja kaasu johdetaan putkistoon matalapaineletkulla. ''

Mun mielestäni ko. mallissa ei ole ajoneuvokäytön hyväksyntää. Grilleihin tms.tarkoitettu vehje. Eikä se mun kokeiluni perusteella edes katkaise jos jostain kauempaa linjasta irroittaa putken. 1,5 kg/h on kai ainoa malli.

Tämä http://www.vapaa-aika.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/1/112620.jpg

@timppa

JANHONEN MATTI 12.06.2015 13:47

Ei tuo.

Näitä paineenalennusventtiiliin kiinnitettäviä hyväksyttyjä matalapaineelle tarkoitettuja letkurikkoventtiilejä on kyllä myynnissä. Se on sitten eri asia kannattaako ostaa kun kombimallin (säädin ja letkurikkoventtiili samassa laitteessa) saa pari kymppiä kalliimmalla.

Ja myös Direktiivin liite VIII hyväksyy tämän tavan. Liitteessä sanotaan seuraavasti: ....asentamalla asianmukainen laite välittömästi säiliöön (kaasupulloon) asennetun säätimen jälkeen tai tällaisen säätimeen tai.....

HAAPANEN TIMO 12.06.2015 14:15

Selvä. Mutta -07 uudempiin autoihin se ei käy koska säädin on kiinnitettävä seinään. Vaunuihin kyllä.

@timppa

JANHONEN MATTI 12.06.2015 14:38

Juuri näin Vanhempiin sillä saa letkurikkoventtiilin halvalla ja helposti.

Linkissäsi kuvattu kombi-malli on kyllä parempi ja pitäisin sitä jopa turvallisempana. Pitkä kierreliitetty jäykkä rakenne (paineenalennusventtiili ja letkurikkoventtiili yhdessä) voi synnyttää vipuvarren ja se ei kovassa paikassa ole hyvästä.

STRÖMMER HEIKKI 18.06.2015 12:26

Haapasen Timolle. Mitä eroa oletat olevan letkurikkoventtiilillä ja hallitsemattoman vuodon estävällä laitteella? Olettaisin että hallitsemattoman vuodon estävä laite on kalliimpi, kun nimikin on monimutkaisempi, mutta oikeasti kyseessä on aivan sama laite, siis venttiili joka menee kiinni kun kaasun virtaus muuttuu liian suureksi.

HAAPANEN TIMO 18.06.2015 14:04

Ei teitenkään mitään eroa, mutta kun säätimen jälkeen harvoin on muuta kuin putkea niin kirjoitin kuten direktiivissä sanotaan. Monessa yhteydessä olen kirjottanut Letku/putkirikkoventtiili.

Selkeämpi nimittää heti pullon jälkeen olevaa litetta letkurikkoventtiiliksi ja säätimen jälkeen olevaa joksikin muuksi.

@timppa

SUOMI SEPPO 21.06.2015 20:24

Todella piiiitkän ajan kuluttua ja monien mutkien kautta sain viranomaiselta yksiselitteisen vastauksen:

"Autoasetuksessa 1248/2002 on säädetty lämmityslaitedirektiivin voimaantulosta. Direktiiviin 2004/78/EY on lisätty liite VIII nestekaasulla toimivien lämmityslaitteiden turvallisuusvaatimuksista sekä tieliikennekäytössä oleville että vain ajoneuvon ollessa paikoillaan käytettäville lämmityslaitteille.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32004L0078&from=en

Siellä on säädetty laitteesta kohdassa 1.1.6.2 Kun nestekaasu syötetään pysyvästi asennetusta tai siirrettävästä nestekaasusäiliöstä kaasumaisena, on huolehdittava siitä, että hallitsematonta vuotoa ei voi tapahtua onnettomuuden sattuessa. Nestekaasun vuotaminen on estettävä asentamalla asianmukainen laite välittömästi säiliöön asennetun säätimen jälkeen tai, jos säädin on asennettu etäälle säiliöstä, asentamalla laite välittömästi säiliöstä tulevan letkun tai putken eteen ja asentamalla toinen laite säätimen jälkeen. Direktiivi 2004/78/EY tuli voimaan uusille ajoneuvotyypeille 1.1.2006 alkaen ja ensikertaa käyttöönotettaville 1.1.2007 alkaen.

Terveisin

Petteri Hietala

Trafi "

Näin viranomainen vihdoinkin kirjoitti jopa omalla nimellään.

@seppo

JANHONEN MATTI 21.06.2015 21:03

Tuo yksiselitteinen vastaus on tällä kerrottu Timon ja allekirjoittanen kirjoituksissa moneen kertaan.

Ja kannatta muistaa, että säädös ei ole taannehtiva. Eli ennen 1.1.2007 käyttöön otetuille m-ajoneuvoille ole rajoituksia kaasunkäytöstä ajon aikana muualla kun Ranskassa.

SUOMI SEPPO 21.06.2015 22:07

Ei millään pahalla mutta viranomaisen allekirjoituksen painoarvo on ihan muuta kun teidän tulkintojen. Viranomainen ja Tukes ei ole ollut ihan niin tietäväinen kuin te. Heillä meni puolisen vuotta ennenkuin teidän tietämä asia sai allekirjoituksen.. Kyse on myös siitä onko tuo laite oltava asennettu myös Suomessa rekisteröityyn ajoneuvoon. Anteeksi jos loukkasin kaikkitietävää, terv, @seppo

HAAPANEN TIMO 21.06.2015 23:20

Äläs nyt Seppo. Helkkarin hyvä kun sait jonkun allekirjoituksen siihen. Mua ei ole uskottu vaikka jo viisi vuotta sitten liitin saman tekstin Picasan albumiin jossa yritän selittää tätä asiaa:

https://picasaweb.google.com/113500476871095750357/Paineensaatimet?authkey=Gv1sRgCL2Ho6HmwYmKjQE#5517559996668496114

Homman pilaavat tietämättömät asennusfirmat jotka eivät päivitä tietojaan ja asiakkaat tietenkin uskovat mitä kerrotaan ''ammattimiesten'' taholta.

@timppa

SUOMI SEPPO 22.06.2015 10:29

Vaikea on asennusfirmojen päivittää tietojaan jos Tukeskaan ei osaa sanoa muuta kun pistää linkin Rouskun juttuun Caravan-ledessä. Usean yhteydenoton jälkeen kertoivat että Trafin pitäisi ottaa kantaa siihen onko ko. hilpettimet pakollisia vaikka ajon aikana olisi aina pääventtiili kiinni. @seppo

JANHONEN MATTI 22.06.2015 11:50

Miksi äkkäillä selvästä asiasta. Vaan onhan se mukava saada Sepolta tuollaistakin asiallista palautetta.

Minulle riittää allekirjoitukseksi direktiivin alla oleva komission varapuheenjohtajan nimi. Sen Trafin allekirjoittajan olisi kuulunut tietää, että asiasta on varmemmaksi vakuudeksi olemassa myös direktiivi 2006/119/EY.

Asian on präntätty selvällä suomenkielellä direktiivien 2004/78/EY ja 2006/119/EY liitteeseen n:o VIII kohta 1.1.6.2. Asia on julkaistu EU:n virallisessa lehdessä ja siitä on maininta ajoneuvojen rakenteista annetussa laissa ja myös Katsastajan käsikirjassa. Asiasta on selvitys myös Truman asennusohjeissa, joista yksi esimerkkinä. Oletan Truman Euroopan laajuisena alan toimijana tietävän mistä puhuu.

Asiaa koskeva direktiivi ja sen liite numero VIII http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0119&from=fi

Truman asennusohje 2. sivu, oikea yläkulma http://www.truma.com/downloadcenter/duocontrolcs_installation_instruction_fin.pdf

Katsastajan työpakki kohta 36 lämmityslaitteet http://www.katsastajantyopakki.org/M1-08.php

HAAPANEN TIMO 22.06.2015 14:51

Truman ohjeet ovat käännöksiä ja siellä kummittelee tuo 'ajon aikana' Oikea käännös säädöksissä on: jos kaasulaitteita on mahdollista käyttää ajon aikana.

Pullon sulkeminen ei auta mitään, eikä autoja voi olla laillisilla asennuksilla ilman po. laitteita.

@timppa

JANHONEN MATTI 22.06.2015 17:01

Minä en oikein ymmärrä.

Haetaan tietoa, muuta ei kerrota haetaanko tietoa turvallisuuden parantamiseksi vai siksi miten säädöksen voisi kiertää.

Halvimmillaan turvallisuuden parantamien ei paljon maksa, mutta siinäkin täytyy muistaa, että jälkiasennuslaite on CE-merkitty ja täyttää määräykset.

NIEMINEN RAIMO 22.06.2015 19:38

Timppa ! Mulla pitäisi olla letkurikkoventtiili,mitään numeroita en löytänyt.Pulloille menevissä letkuissa on molemmissa heti kierreosan jälkeen metallinen painonappi,ei kylläkään vihreä,ei näy kuvassa.Toisaalta tuossa regulaattorissa lukee että käy ainoastaan asuntovaunuille ja autoille,mutta ei ole sopiva motor home:lle.Sisällä on kytkin joka täytyy painaa on asentoon ja vihreän valon syttyä että kaasukilkkeet ylipäätään pelaa.Ajon aikana käytän aina jääkaappia kaasulla kuin myös lämmitintä,jos tarve vaatii.Auto on vm 08.Pystytkö selventämään tuon kaasusyherön ?

rami

HAAPANEN TIMO 22.06.2015 20:22

Pullojen jälkeen sulla varmasti on letkurikkoventtiilt. Säädin on outo, ulkonaisesti säädin on samanlainen kahden kalvon säädin kuin pitäisikin, mutta EN 12864 D siitä puuttuu. Kummallista.

Säätimen teksti se vasta outo on, mitähän sillä ajetaan takaa. Sinuna en kuitenkaan murehtisi asiaa.

@timppa

NIEMINEN RAIMO 22.06.2015 20:34

Ok En murehtimaan ala.Luotan saksalaiseen kaasuosaamiseen,kunhan kaasun tulo pysyy hallittuna.

rami

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.