Ajon aikainen lämmitus

Olli Pinola 03.01.2020 13:15

Ohjekirjahan kieltää lämmityksen ajon aikana.Ikävä mennä kahvitauolla vaunuun,kun se on kylmä. Moniko lämmittää kuitenkin ja minkälainen riski tämä mahtaa olla?

Juhani Backman 03.01.2020 14:02

Ei oo ollu ongelmii 35vuoden aikana ajonaikaina lämmitys, jääkaappi käytös, aina kylmäl aikaa pannu puhissu,ja kaappi kylmänä kesät talvet.


Kolmen laista pannua Truma ,primus ja Alde ollut käytössä vaunussa, autossa ei ongelmia.
muokattu: 3.1.2020 17:32
Timo Haapanen 03.01.2020 14:03

Ellei ole kaminamallin Truma lämmittimenä ei ole minkäänlaista estettä lämppärin käyttöön.

Aldehan on aivan sama kuin autoissa. Se kaminamallin Truma saa ajossa liikaa vetoa ja voi vaurioitua, autoissahan se kiellettiin.

@timppa

Olli Pinola 03.01.2020 18:43

Aika erikoista,että vm2019 vaunussa moista ongelmaa ei ole saatu ratkaistua.

Rauno Riitinki 04.01.2020 09:54

Osuit Olli hyvin! Meidänkin uudessa Kabessa on sisällä tarra, jossa vaaditaan, että kaasupullon on oltava ajon aikana suljettu! Ei kyllä ole koskaan tullut mieleenikään, etten talvella liikkuessamme lämmitäisi ajon aikana. Johan vaunu jäähtyisi ilmavirran tehostuessa äkkiä jääkylmäksi. Mihinkähän noi kiellot mahtavat perustua?


...vielä: Varmaankin "riskillä" tarkoitetaan kolarin seurauksena tapahtuvaa mahdollista kaasuvuotoa.
muokattu: 4.1.2020 09:56
Timo Haapanen 04.01.2020 10:49

Ei sieltä tule kaasua vaikka putket menisivät poikki. Kabessa on luultavasti tälläinen säädin
https://verkkokauppa.siilincaravan.fi/nestekaasulaitteet-ja-lammitys/tuote/saadin-30-mbar-tayttaa-en-12864-x--annex-d-vaatimukset/A4176200/

Kaasun tulo katkeaa säätimessä olevan litraa per tunti ylittyessä. Tälläinen säädin tuli pakolliseksi 2007 säädöksissä.
Samalla autoihin tuli pakolliseksi säätimen seinäkiinnitys ( samanlainen säädin ) ja seinäkiinnityksen seurauksena pullon ja säätimen väliin tuli tietenkin letku ja letkun pullonpuoleiseen päähän letkurikkoventtiili joka estää kaasun tulon jos se letku katkeaa, paineensäädin huolehtii alennetun paineen vuodoista.

Nykyään autoissa on kolarikytkin joka katkaisee kaasutulon äkkillisissä täräyksissä.

@timppa

Rauno Riitinki 04.01.2020 14:18

Tosiaan Kaben ohjekirjasta: "Kaasupullon pääsulkuventtiilin on EU-direktiivin (2001/56/
EY*2006/119/EY) mukaan oltava suljettuna matkan aikana.
Voimassa voi olla myös kansallisia tai paikallisia määräyksiä.
Bensiiniasemalla on nestekaasulaitteet pidettävä suljettuina."

Toi viimeinen paragrafi on muutenkin tarpeeton, eihän polttoainepumpulle pääse kuin ajamalla :)

Anyway, en aio noudattaa ko direktiiviä. Piste.

Timo Haapanen 04.01.2020 15:31

Ei tarvitse noudattaa koska ohjekirja ei pidä paikkaansa. Direktiivi 2001/56/EY on kumottu asetuksella (EY) No 661/2009 1. päivästä marraskuuta 2014 alkaen.

''Nestekaasukäyttöiset lämmitysjärjestelmät
Direktiivillä 2004/78/EY muutetaan direktiiviä 2001/56/EY esittämällä moottoriajoneuvojen nestekaasukäyttöisten lämmitysjärjestelmien turvallisuutta koskevia lisävaatimuksia.

Tammikuun 1. päivästä 2006 alkaen näitä teknisiä vaatimuksia on sovellettu nestekaasukäyttöisillä lämmitysjärjestelmillä tai nestekaasukäyttöisillä polttolämmittimillä varustettujen ajoneuvoluokkien EY-tyyppihyväksyntään. Kaikkien uusien, nestekaasukäyttöisillä lämmitysjärjestelmillä varustettujen ajoneuvojen on täytettävä nämä vaatimukset tammikuun 1. päivästä 2007 alkaen.

Nestekaasukäyttöisiä lämmitysjärjestelmiä koskevat lisävaatimukset otettiin käyttöön direktiivin 2001/56/EY 5 artiklassa, koska kyseistä artiklaa sovellettiin alun perin ainoastaan nestemäisellä polttoaineella, kuten bensiinillä tai dieselillä, toimiviin lämmitysjärjestelmiin.''

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=LEGISSUM%3Al21240

Tammikuun eka 2007 toi vaunuihin pakolliseksi paineensäätimen josta löytyy merkintä EN 12864 D Ratkaiseva on tuo 'D' se tuo säätimeen putkirikkoventtiilin. Käyppä katsomassa niin näet merkinnän säätimessäsi.

@timppa

Rauno Riitinki 04.01.2020 16:01

Hyvä Timo! Piti oikein käydä katsomassa. Sieltä löytyy "EN16129/D" ja paljon muutakin tekstiä. Mutta siis se D on siellä. Sikäli kyllä outoa, että valmistaja (maahantuoja?) printtaa uusiin vehkeisiin nähtävästi iät ja ajat sitten vanhentuneita kieltoja tai määräyksiä.

Olli Pinola 04.01.2020 16:11

Tässä minun tapauksessa on juuri tuo kaminamalli Truma se ongelman ydin.Malliahan tehty jo iät ja ajat,joten on kummallista,että vieläkin moinen epäkohta on voimassa.

Timo Haapanen 04.01.2020 16:58

Juu, Rauno. Tämä EN 12864 D on sekin näköjään muuttunut. Löysin tiedon heti kun nyt osasin hakea tuolla numerolla.

EN16129 julkaistiin elokuussa 2013, joka korvaa sekä EN12864: n että EN13786: n. Standardin EN16129 liite D viittaa matkailuvaunuihin.

@timppa


Ollille. Kyllä sitä kaminamalliakin ennen käytettiin aivan yleisesti ajon aikana. Asennettiin piipun jatko ja sinne hattu joka ohjasi ilmavirran niin ettei se 'lyönyt takaisin' Lämppäreitä siitä huolimatta joskus hajosi.
muokattu: 4.1.2020 17:04
Mikko Rekola 04.01.2020 19:10

Vuosimalli 2014 vaunu Truman kaminalla ja vielä ainakin on kestänyt olla ajossa päällä. Ei ole tullut mieleen, ettei täällä uutena myytyä vaunun lämmitystä vois käyttää ajonaikana.

Mikko

Timo Haapanen 05.01.2020 11:42

https://dealernew.truma.com/_anweisungen/Truma_Katalog/pdf_verzeichnis/30_000/30050_72100.pdf

''Lämmitintä saa käyttää vain kattohormin kanssa. Jos
lämmitintä käytetään ajon aikana, siihen on ehdottomasti asennettava hormikupu T3 (tilaus-nro. 30700-03),
joka täytyy asettaa vapaaseen ilmavirtaan. Vaihtoehtoisesti
voidaan asentaa hormin jatke AKV (tilaus-nro. 30010-20800).
Kiinnitä paneeli ruuvilla.
Matkailuvaunun valmistajan tai lämmityksen asentajan tulee
määritellä koeajojen perusteella ja mahdollisesti sopia Truman
kanssa hormin imurin ja mahdollisten jatkeiden yhdistelmät
erilaisten ajoneuvomallien kohdalla. Ajoneuvotyypistä ja katon
rakenteesta riippuen vaaditaan mahdollisesti hormin imuri
T1 (tilaus-nro. 30700-01) tai T2 (tilaus-nro. 30700-02).
Katonpäällisrakenteet sekä lastina olevat matkatavarat poistohormin lähellä haittaavat lämmittimen toimintaa, erityisesti
ajon aikana. Liekki saattaa “palaa takaisin” ja aiheuttaa
vaurioita lämmittimessä ja ajoneuvossa. Tällaisessa tapauksessa tulee käyttää hormin lisäjatketta, niin että hormin suojahattu ylettyy vähintään 10 cm tavaroiden yläpuolelle. Mikäli
näitä ohjeita ei noudateta, valmistaja ei vastaa lämmittimen tai
ajoneuvon vahingoittumisesta.''

@timppa

Olli Pinola 05.01.2020 11:53

Kiitos Timolle vaivannäöstä,eli ainakin kannattaa kurkata katolle,että miten poistohormi sijoittuu kattoluukkuihin nähden,eli onko vapaassa ilmavirrassa. Luukut voi aiheuttaa ilmavirran pyörteilyä,jos ovat esim hormin edessä.


Paitsi eihän ne kattoluukut voi olla hormin edessä.
muokattu: 5.1.2020 11:57
Sulevi Kallio 07.01.2020 18:40

Olipas Herra Haapasen linkisä kallis sääjin. Ihte uusin Kaapeeni säätimen männä vuonna ja Suomalaisesta vaunuliikkeestä ostin, ni makso 26ekua.
Minä jättäsin nui kallii säätimen kauppaa.

Timo Haapanen 07.01.2020 19:01

Minkä vuotinen vaunu ja mitä tekstiä sulla säätimessä on? Jospa on myyty säädösten vastainen vehje.

Kyllä aika oikeassa hinnassa on linkin EN12864 D säädin. Ehkä pikkuisen luxusmalli kun siinä on kolo Eis Ex lämmittimelle.

@timppa

Sulevi Kallio 27.01.2020 14:19

Kaape on -13 mallija ja otettu käyttöö 7/14 ja siinä säätimesä on kyllä tuo sama EN 12864 D numero/ kirijain sarija.

Jukka-Pekka Huuhtanen 28.01.2020 08:11

Pohdiskellut kanssa tota ajonaikaista lämmittämistä. Voisiko valmistajan kieltoihin liittyä myös sellainen seikka että kun täydellä kaasupullolla lämmitetään ajonaikana ja se siellä hölskyy niin pääsisi nestemäistä kaasua linjoihin ja tekee liekinheitimen ?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.