Vetokoukku

Jouni Hartman 06.10.2025 12:55

Tuli yllättäen katsastuksessa esille vanhan Hymer Ducato vm. 2003 vetokoukku.
Se on siinä paikallaan ollut koko viiden vuoden ajan, kun auto minulla on ollut. Eli katsastettu minun aikana viitisen kertaa. Nyt katsastuksessa huomasi, että sitä koukkua ei ole rekisteriotteessa ja että siihen tarvitaan muutos/vai olikohan se rekisteröintikatsastus. Koukusta löytyy tyyppitiedot yms. Mutta sitten kuulemma tarvitaan auton valmistajalta vielä tarkempia tyyppihyväksyntä tai mitä ihmeen todistuksia lienevätkään. Niitä tässä yrittänyt kaivella mutta vielä ei ole onnistanut.
Onko kellään kokemuksia käytännöstä?

Petteri Haverinen 06.10.2025 16:07

Laitaa Googleen koukun tyyppitiedot ja sitten lähestyt koukun valmistajaa/myyjää ja pyydät todistusta, missä selviää, että vetokoukku on tyyppihyväksytty hymeriisi, paperin kanssa sitten konttorille. Eihän vain auton käyttöohjeiden kansiossa jo olisi tätä todistusta itselläsi?

Reijo Pesonen 06.10.2025 17:52

Kesällä 2021 tilasin euroopasta vetokoukun Iveco C35, vuosimallia 2006 olevaan Giottelinen 450 koristeen asuntoauton. Koukku oli suoraan Ivecon runkoon kiinnitettävissä, joten mitään apurunko ei tarvinnut. Asensin sen itse. Vein katsastukseen sen, mutta katsastusmies vaati hankkia auton valmistajan todistuksen, vaikka minulla oli koukunvalmistajan tyyppitodistus esitettävänä. Syyksi sanoi, että ei löydy Trafin tiedoista vastaavaan ajoneuvoon asennetun tietoja.
Olin yhteydessä Ivecon maahantuojaan. Siellä oli ystävällinen korjaamo päällikkö. Hän lupasi touhuta auton tiedoilla todistuksen. Viikon kuluttua hän sen todistuksen lähetti. Menin sen todistuksen kanssa samaan katsastusasemaa katsastamaan. Se sama katsastusmies, joka ei ensikerralla hyväksynyt sitä koukkua, nytkin sanoi, että jarrulliselle perävaunulle hyväksytään 3000kg mutta todistuksessa ei näkynyt jarruttoman kärryn maximi painoa. Sanoin hänelle että ymmärrykseni mukaan jos koukulle sallitaan 3000kn kuorma niin luulisi se kestävän sen 750 kiloakin. Niin hän sitten suostui kirjaamaan sen jarruttomalle 750kg.
Jäi sellainen vaikutelma, että oli katsastus miehestä kiini.
Jälestäpäin tapasin täsmällisesti samanlaisen ja saman vuosimallin asuntoauton johon oli jo uutena asennettu koukku, joten olisi pitänyt myös Trafin tiedostoista näkyä.
Myöhemmin sain myös tietoa että asuntoauton kuljettajan puoleisessa sivussa olevasta lätkästä olisi selvinnyt myös tuo korin valmistajan merkinnät koukkuun liittyvästä maksimi painoista.
Tv. Rp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.