Truma C603E lämmittää hämmentävän heikosti

Laura Hällström 20.01.2021 18:45

Meillä on lämmittimenä Trumatec C603E, joka vaikuttaisi oudon tehottomalta. Laite lähtee kyllä käyntiin, ja kaasupolttokin toimii, mutta lämmintä laite ei puhalla kuin hädintuskin havaittavasti. Näin siitäkin huolimatta, että auton sisälämpötila on vain muutama astetta, säätönuppi 9-asennossa ja katkaisija talviasennossa (kaasulämmitys, ei vedenlämmitystä).

Trumasta katsottuna lähimmistäkin suulakkeista tulee juuri ja juuri havaittava lämmin ilmavirta, ja laitteen käyntiäänikin on merkillisen hiljainen. Säätönupissa palaa vain vihreä valvontavalo, ei mitään varoitusvaloja.

Sen verran kokeiltiin, että termostaatti ainakin vaikuttaisi ehjältä. Kun termostaattianturin lämmittää puhaltimella 25 asteeseen, näyttää yleismittari 10 kilo-ohmia, ja vastaavasti 15 asteisena 17 kOhm. Myös termostaatin johto vaikuttaisi ehjältä. Kokeiltiin myös koekäyttää ilman termostaattia, tällöin laite puhalsi jonkin verran voimakkaammin ja käyntiäänikin vaikutti normaalin äänekkäältä. Tosin 20 minuutin termostaatittoman koekäytön jälkeen laite lakkasi taas puhaltamasta, vaikka auto ei ollut lämmennyt vielä kuin pari astetta.

Osaisiko kukaan auttaa, mistä suunnasta kannattaisi vikaa lähteä seuraavaksi etsimään?

Jukka Lahelma 20.01.2021 18:55

Tarkista, ovatko letkut kiinni lämmittimessä kunnolla

Laura Hällström 21.01.2021 08:50

Kaikki letkut vaikuttaisivat olevan kunnolla kiinni.

Kuinka lämpimäksi tuollainen Truman ulkokuori kuuluu lämmetä? Ilman ulkoista termostaattia 20 minuutin käytön jälkeen laitteen pintalämpö oli 50 asteen tienoilla, onko tämä normaalia?

Timo Haapanen 21.01.2021 09:22

Korkeampi veden lämpö on 60° ja jos autoa lämmitetään kovalla pakkasella lämpenee vesi jopa 80 ° . Kyllä se siinä tilanteessa on aika kuuma päältäkin.

Kokeile lämpeneekö vesi.

@timppa


Laite on paremmin tunnettu tyypillä C 6002 EH. Sähkölämmittimen tehot ovat vain 900 W tai 1800 W asennosta riippuen. Kaasulla se valitsee automaattisesti tehot 2000 W, 4000W tai 6000 W Oletko käyttänyt kaasulämmitystä useamman tunnin ajan?
muokattu: 21.1.2021 09:29
Laura Hällström 21.01.2021 13:18

Parin tunnin ajan olen laitetta käyttänyt, ja tosiaan sinä aikana ei auton sisälämpö noussut kuin muutama astetta. Voisikohan olla, että laite on jostain syystä jämähtänyt 2000w teholle, silloin varmaan puhallinkaan ei taida kovin innokkaasti sisätilaan puhkua?

Vettä ei autossa tällä hetkellä ole, koska peruslämpöä ei säilytyksessä autossa ole, joten vettä en oikein uskaltaisi systeemiin laittaa.

Laitteen tarkka tyyppi taitaa olla C 6002 ilman muita kirjaumia, eli tuota sähkölämmitystä tässä mallissa ei taida olla. Tai sitten on sähkösysteemin säätökytkin todella hyvin jemmattu :)

Petri Ahonen 21.01.2021 14:55

Eli kaasua on ja akussa jännitettä yli 12V kuormitettaessakin, sekä sulakkeet ok?

Laura Hällström 21.01.2021 17:09

Kaasupullo on juuri vaihdettu uuteen ja auto on piuhan päässä, virtaa siis piisaa. Sulakkeista en osaa sanoa, ohjekirjan mukaan ovat elektronisen ohjausyksikön yhteydessä, missä ikinä se sitten onkaan. Laitteen kyljessä on pieni luukku, johon termostaatin johto tulee (kuvassa ylempi). Tuo luukku tosiaan lähtee irti, mutta siellä ei ainakaan sulekkaita näy. Lienevätköhän tuossa alempana, ja jos, niin mitenköhän niihin pääse käsiksi rikkomatta mitään?

Seppo Lokasaari 21.01.2021 19:04

Oko varma että ei ole Timon ehdottama malli C6002EH katsoppa liitettäni, eli siinä näkyy EH säätönupit. Liitteessä myös meillä ollut ongelma, joka tuntuu jotenkin samankaltaiselta kuin meillä oli, eli säätönupissa palaa vihreä valo ja laitteen pitäisi lämmittää, mutta ei lämmitä kuin tuolla sähköpuolella. Vilkaiskaa sytyskärjet.

Liitetiedostot

lammitin_ongelma.pdf
Seppo Lokasaari 21.01.2021 19:05

Vielä sen verran, että laite kyllä lähti käyntiin mutta ei syttyny

Juhani Backman 21.01.2021 19:38

Pullon päästä paineen tasaus ventteli, joskus ammoin sama homma eli kaikki muu toimi paitsi pannu,jäkaappi, hella toimi, venteelin vaihto uuteen niin rupesi pannu puhisemaan,

Timo Haapanen 21.01.2021 19:50

Juu, se on C 6002 ilman sähköä. Pannun kyljessä on hämäävästi C603 E. Sulakkeet ovat sen laatikon alaosassa, se kansi lähtee kokonaan irti.

Sytytyskärjet on yksi vikavaihtoehto, korttivikoja on myös ollut kun tästä kaivelin.

@timppa

Seppo Siironen 21.01.2021 21:18

Onko säädin tuollainen ? Ja molemmat kiertovalinnat oikeassa asennossa ?


Jos energiavalitsin on jäänyt jommalle kummalle sähköasennolle pelkästään ei kaasu mene päälle vaikka käyttöpanelin "talviasennossa" (m) kaasuliekin kuva onkin. Energiavalitsinta ei taida sitten olla olemassakaan jos ei sähkölämmitystä ole?
muokattu: 21.1.2021 21:36

Liitetiedostot

truma.jpeg
Laura Hällström 22.01.2021 09:16

Meidän trumaticissa on vain yksi säädin, tuollaista Trumatic C EH -säädintä ei löydy.

Vika selvisi. Olimme käyttäneet trumaa talviasennolla (asento m viimeisimmässä Sepon kuvassa), eli kaasulämmitys ilman vedenlämmitystä, siinä uskossa että boileri on tyhjä. Nähtävästi siellä oli kuitenkin vettä, edellinen omistaja oli laittanut magneettiventtiiliin virityksen, joka esti namiskaa menemästä alas saakka. Kun pakotettiin magneettiventtiili ihan alas asti, systeemistä tuli useita litroja vettä ulos, ja viimeisten tippojen valuessa Truma hörähti käymään kunnolla. On toiminut moitteetta siitä asti, ja saatiin autoon huoneenlämpö todella nopeasti. Nyt pitää vain toivoa, että pieni pakkasvahti oli pitänyt vedet sen verran sulana, ettei boilerista paljastu jäätymisen aiheuttamia ongelmia keväällä.

Aika monta keskusteluketjua tuli kahlattua läpi tätä selvittäessä, mutta sen koommin ohjekirjasta, kuin mistään keskusteluistakaan en löytänyt mainintaa siitä, että Truma ei suostu toimimaan kuin minimiteholla talviasennossa, mikäli boilerissa on vettä. No, nyt tämä ominaisuus on dokumentoitu, toivottavasti tästä tiedosta on hyötyä joskus jollekkin muulle.

Timo Haapanen 22.01.2021 09:43

Kummallista että se toimii noin, mitä väliä sillä onko vettä vai ei koska trumaa voi käyttää myös ilman vettä.

Pakkasvahti on turhan herkkä, se lurauttaa vedet ulos pahimmillaan jo +8° lämpötilassa ellei lämmitys ole päällä. On myös itsenäisesti toimivia pakkasvahteja joihin ei tule johtoja lainkaan eikä lämmityksen päälläolo pysäytä toimintaa.
Tämä taitaa olla sellainen punanuppinen ylös/alas toimiva.

Hyvin yleistä on asettaa siihen pyykkipoika tai vastaava toppari keväisin tai syksyllä kun nollakeli lähestyy.

Nimestään 'pakkasvahti' huolimatta se ei pidä vettä sulana vaan vahtiessaan ainoastaan avautuu ja päästää vedet ulos.

@timppa

Seppo Klemetti 22.01.2021 14:08

Pistä kaasu päälle ja mene ulos ja kato ja kokelle truman pakoputkesta syttyykö vai ei. Ja sen myös kuulee. Kyllä sieltä palamishöyryä puskee ja ilmaa puhaltaa, jos pannu käy. Sähköllä sitä höyryä ei tule. Sisällä kun lähimmästä tuloputkesta pannulle koittaa paljaalla kädellä, niin kättä polttaa, jos pannu käy täysillä. Ei siellä silloin sytytyskäret pitäisi rikki olla. Paljolti termari tai piirilevy vika( siis uskosin)?????

Markku Hämäläinen 22.01.2021 16:35
Laura Hällström

Meidän trumaticissa on vain yksi säädin, tuollaista Trumatic C EH -säädintä ei löydy.

Vika selvisi. Olimme käyttäneet trumaa talviasennolla (asento m viimeisimmässä Sepon kuvassa), eli kaasulämmitys ilman vedenlämmitystä, siinä uskossa että boileri on tyhjä. Nähtävästi siellä oli kuitenkin vettä, edellinen omistaja oli laittanut magneettiventtiiliin virityksen, joka esti namiskaa menemästä alas saakka. Kun pakotettiin magneettiventtiili ihan alas asti, systeemistä tuli useita litroja vettä ulos, ja viimeisten tippojen valuessa Truma hörähti käymään kunnolla. On toiminut moitteetta siitä asti, ja saatiin autoon huoneenlämpö todella nopeasti. Nyt pitää vain toivoa, että pieni pakkasvahti oli pitänyt vedet sen verran sulana, ettei boilerista paljastu jäätymisen aiheuttamia ongelmia keväällä.

Aika monta keskusteluketjua tuli kahlattua läpi tätä selvittäessä, mutta sen koommin ohjekirjasta, kuin mistään keskusteluistakaan en löytänyt mainintaa siitä, että Truma ei suostu toimimaan kuin minimiteholla talviasennossa, mikäli boilerissa on vettä. No, nyt tämä ominaisuus on dokumentoitu, toivottavasti tästä tiedosta on hyötyä joskus jollekkin muulle.

Toivottavasti pannu ei ole haljennut pakkasessa.
Hidas lämmitys veden kanssa johtuu siitä kylmästä vedestä.
Lämmönvaihdin on polttimen ja vesisäiliön välissä, eikä sieltä siksi tule kunnolla lämmintä ilmaa, ennen kuin se vesikin on lämmennyt.
Kun pönttö on tyhjä, se lämpiää luonnollisesti nopeammin.
https://www.atstuonti.fi/kayttoohjeet.html?ATS_GET_FILE=1&file_id=34

Laura Hällström 05.04.2021 11:12
Markku Hämäläinen

Toivottavasti pannu ei ole haljennut pakkasessa.
Hidas lämmitys veden kanssa johtuu siitä kylmästä vedestä.
Lämmönvaihdin on polttimen ja vesisäiliön välissä, eikä sieltä siksi tule kunnolla lämmintä ilmaa, ennen kuin se vesikin on lämmennyt.
Kun pönttö on tyhjä, se lämpiää luonnollisesti nopeammin.
https://www.atstuonti.fi/kayttoohjeet.html?ATS_GET_FILE=1&file_id=34

Pannu vaikuttaisi ehjältä, pääsiäiseksi laitettiin vedet systeemiin, ja hyvin tuntuisi vedet pysyvän sisällä.

Jotain outoa tuossa lämmittimessä kuitenkin on nimenomaan silloin, kun boilerissa on vettä. Vaikka pidettiin trumaa täydellä teholla kolme tuntia talviasennossa veden lämmityksen kanssa (asento n), niin silti laitteesta ei irronnut lämpöä kuin juuri ja juuri havaittavasti. Kuitenkin veden Truma näytti lämmittävän tehokkaasti, hanasta tuli 80-asteista vettä. Ja samantien kun vesisysteemin laskee tyhjäksi tuosta 80-aseteisesta vedestä, alkoi Truma puhaltaa kunnolla.

Tietääkö kukaan, onko C 6002 Truman vesisäiliön termostaatti vesisäiliön sisällä, vai ulkopuolella? Mietin lähinnä, josko termostaatti olisi jäätymisestä ottanut siipeensä. Jos termostattin johdot olisivat paljastuneet vedelle, anturin resistanssi vaikuttaisi varmasti Truman näkökulmasta todella pieneltä, eli laite luulisi veden olevan lämpimämpää kuin se on.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.