- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Truma 6 D E
Truma 6 D E
Onko tullut Trumassa vastaan virhekoodi E551H? Ja mistähän tuo virhekoodi johtuu?
Minulla on tuo Truma 2/2025 käyttöönotetussa Karmann Dexter 560:ssä. Lämmitin sammuu satunnaisesti noin kerran vuorokaudessa ja antaa tuon virhekoodin. Lähteen kyllä päälle, kun virheen kuittaa.
Koska itellä on sama lämmitin niin KVG aika ankarasti tota. Eräällä Espanjankielisellä foorumilla tuota oli puitu, ja translatorilla käännettynä sieltä löytyi tällainen:
A few hours later, I received a reply from Truma.
The error code "E551H" refers to "The glow plug has too low a power consumption."
Sain saman vian, mutta vilkkukoodina pari vuotta sitten. Lämmitinhän ei polta liekkiä jatkuvasti, joten se vaatii hehkutulppaa käynnistyäkseen uudelleen. Kun tulpan vastus kasvaa, jännite ei riitä vaadittuun virtaan. Verkkojännite tai moottorin käyminen auttaa vähän, mutta oman lämmittimeni tulppa kuoli kokonaan muutamassa päivässä. Hehkutulppa pitää vaihtaa ja maksanee sen 250 plus vaihtotyön. On harmillisesti syvällä lämmittimessä ja yhteydestä ohjaimeen tietokoneen kautta ei ole ainakaan haittaa. Ohjelmalla näkee lämmittimen toiminnan ja historiatiedot.
Hyvällä tuurilla kyse voi olla löysästä liitoksesta jossain. Omastanikin löytyi yksi ehdokas, mutta eipä se ongelmaa parantanut.
Hehkutulppa ongelma vaivasi ykkössarjan dieseltrumaa, mut ei pitäisi vaivata enää uudempaa sarjaa. Harmi, että nuo Truman virallisten
huoltopaikkojen tiedot ovat lähes salaisia.
Oma autoni on vuosimallia 2013, joten siinä lienee ykkössarjan dieseltruma ja sen sisuskalut ovat Eberiltä. Onko uudemmissa jotain muuta?
Hehkutulppa voi joutua koville matkailuautossa. Sytytyksiä tulee järjetön määrä tavalliseen autoon verrattuna. Vasta kunnon pakkasella poltin palaa jatkuvasti minimiteholla. Muulloin voinee tulla kymmenen tai enemmän sytytystä päivässä kun on paikallaan. Normiautossa taitaa riittää kaksi.
Oma autoni on vuosimallia 2013, joten siinä lienee ykkössarjan dieseltruma ja sen sisuskalut ovat Eberiltä. Onko uudemmissa jotain muuta?
Hehkutulppa voi joutua koville matkailuautossa. Sytytyksiä tulee järjetön määrä tavalliseen autoon verrattuna. Vasta kunnon pakkasella poltin palaa jatkuvasti minimiteholla. Muulloin voinee tulla kymmenen tai enemmän sytytystä päivässä kun on paikallaan. Normiautossa taitaa riittää kaksi.
Käsittääkseni 2022 Truman julkaisu:
Päivitys tuotevalikoimaan yhdellä silmäyksellä: Kevyempi: On vaikea olla huomaamatta huomattavaa painon säästöä "Combi D – seuraava sukupolvi" -mallissa. Truma "Combi D" painaa 3 kg vähemmän kuin edeltäjänsä ja Truma "Combi D (E)" 3,4 kg vähemmän. Taloudellisempi ja kestävämpi: Uudet mallit toimivat myös taloudellisemmin hyvin alhaisella akun kulutuksella ja vähentyneellä dieselin kulutuksella. Avain tähän menestykseen on tehokkaammassa palamisen ohjauksessa, mikä lisää myös pitkällä aikavälillä käyttöikää. Tehokkaampi: Jotta asuntovaunussa pysytään lämpimänä jopa huonolla säällä, seuraavan sukupolven "Combi"-dieselämmittimet mahdollistavat jopa 25 % nopeamman lämmityksen sekoitetulla tilalla (diesel + sähkö) tehokkaan 6 900 W:n tehon ansiosta ("Combi D 6 E" -malli). Itsenäisempi: Toisen pumpun (korkeussarja) käyttö oli aiemmin tarpeen pidemmässä lämmittimen käytössä jopa 3000 m:n korkeudessa. Korkeudesta riippuen integroitu paineanturi varmistaa nyt ihanteellisen diesel/ilma-seoksen säätämällä automaattisesti palamisilman nopeutta. Ohjaustoiminnot uusien Truma iNet X -järjestelmän kautta mahdollistavat erityisen intuitiivisen käytön, ja useita lisätoimintoja on helposti saatavilla. Vikatunnistin, jossa annetaan samanaikaisesti ohjeet ongelmien korjaamiseen, on erittäin käytännöllinen. Combi D – seuraavaa sukupolvea voidaan myös ohjata digitaalisella "Truma CP plus" (iNet-valmis) -ohjauspaneelilla ja "iNet Box" -laitteella, ja sitä voidaan kätevästi ohjata etänä älypuhelimen kautta Truma-sovelluksella. Kokonaisuudessaan optimoinnit parantavat käytettävyyttä ja lisäävät energiatehokkuutta, joten käyttäjien ei juurikaan tarvitse pohtia, milloin tankit tulee täyttää. Ja pahimmassa tapauksessa EN 590 -dieseliä on erittäin laajalti saatavilla maailmalla, selittää Elmar Ströhle, Lämmitysjärjestelmien tekninen tuotepäällikkö.
”Combi”-versiot, joissa on lisänä sähkökäyttötila, ovat nerokkaita ja tarjoavat maksimaalisen joustavuuden. ”Combi D 4 E”- ja ”Combi D 6 E” -mallit tarjoavat maksimaalisen joustavuuden matkoillasi. Piditpä sitten leirintäalueen mukavuudesta tai omavaraisesta lomasta erämaassa – energianlähde voidaan valita tarpeisiisi parhaiten sopivaksi.
Näin voit hyödyntää kohtuullista kiinteää hintaa ja säästää dieseliä tilaisuuden tullen. Muita sähkökäytön etuja: ”Combi D 4 E” ja ”Combi D 6 E” kulkevat lähes äänettömästi ja ilman päästöjä.
Myös ”Combi D - seuraavan sukupolven” mainoskampanja, joka edustaa leirintäkokemuksia klassisilla loma-alueilla, esimerkiksi majakkamaisemien ympäröimänä, maksaa takaisin matkojen korkean itsenäisyyden. Väitteellä: ”Asettaa uudet standardit lämmitykseen. Combi D:n seuraava sukupolvi. Taloudellinen – räätälöityyn matkailuautokokemukseen.”
”Tämä viesti antaa meille mahdollisuuden esitellä seuraavan sukupolven Truman menestystarinassa uuden virstanpylvään tavoin. Combi Diesel -versio onkin markkinoiden johtava 2-in-1-ratkaisu lämmitykseen ja käyttöveden lämmitykseen yhdessä laitteessa, jossa on lisäksi hybriditoiminto. Olemme kehittäneet tätä kilpailuetua edelleen uusilla tuoteominaisuuksilla”, sanoo lämmitysjärjestelmien strateginen tuotepäällikkö Craig Hawthorne.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.