Truma 6 D E

Antti Rautiainen 28.09.2025 21:12

Onko tullut Trumassa vastaan virhekoodi E551H? Ja mistähän tuo virhekoodi johtuu?

Minulla on tuo Truma 2/2025 käyttöönotetussa Karmann Dexter 560:ssä. Lämmitin sammuu satunnaisesti noin kerran vuorokaudessa ja antaa tuon virhekoodin. Lähteen kyllä päälle, kun virheen kuittaa.

Christian Rethmann 30.09.2025 19:35

Koska itellä on sama lämmitin niin KVG aika ankarasti tota. Eräällä Espanjankielisellä foorumilla tuota oli puitu, ja translatorilla käännettynä sieltä löytyi tällainen:


A few hours later, I received a reply from Truma.

The error code "E551H" refers to "The glow plug has too low a power consumption."


No hitto. Mihin loput viestistäni jäi? Kirjoitampa jatkon uusiksi. Noi konekäännöksethän ovat etenkin teknisellä puolella usein aika kyseenalaisia, mutta suomennettunahan toi on nyt sitten että hehkutulpan virrankulutus on liian alhainen. Ja tuossa taas ei ole mitään järkeä, hehkutulppaa ei tarvita mihinkään sen jälkeen kun lämmitin käy. Webastoissa hehkutulpan toiminto vaihtuu liekkivahdiksi kun laite on lähtenyt käyntiin, en muista miten se Ebereissä (johon Truma D perustuu) on mutta voisin kuvitella että systeemi on sama. Hatusta voisi veikata jonkunlaista kielikukkasta tossa käännöksessä ja totuus voisi olla jotain sen suuntaista että (liekkivahtina toimiva) hehkutulppa ei anna tarpeeksi jännitettä (jolloin laite tulkitsee liekin sammuneen ja sammuttaa itsensä) MUTTA! tämä on, kuten sanottu, puhtaasti hatusta vedetty tulkinta. Eikai tossa muuta kun korjaamon puheille vaikka se on ehkä yhtä hyödyllistä kuin nämä kirjoittelut :-D
muokattu: 30.9.2025 19:40
Lauri Niittynen 01.10.2025 10:48

Sain saman vian, mutta vilkkukoodina pari vuotta sitten. Lämmitinhän ei polta liekkiä jatkuvasti, joten se vaatii hehkutulppaa käynnistyäkseen uudelleen. Kun tulpan vastus kasvaa, jännite ei riitä vaadittuun virtaan. Verkkojännite tai moottorin käyminen auttaa vähän, mutta oman lämmittimeni tulppa kuoli kokonaan muutamassa päivässä. Hehkutulppa pitää vaihtaa ja maksanee sen 250 plus vaihtotyön. On harmillisesti syvällä lämmittimessä ja yhteydestä ohjaimeen tietokoneen kautta ei ole ainakaan haittaa. Ohjelmalla näkee lämmittimen toiminnan ja historiatiedot.

Hyvällä tuurilla kyse voi olla löysästä liitoksesta jossain. Omastanikin löytyi yksi ehdokas, mutta eipä se ongelmaa parantanut.


Noin uudessa autossa myyjä tietysti vastaa vianetsinnästä ja korjauksesta. Vesami Kempeleessä oli ammattitaitoinen korjaaja ja tarjosi jopa sähköt helmikuun pakkasilla osaa odotellessa.
muokattu: 1.10.2025 13:03
Petteri Haverinen 02.10.2025 06:44

Hehkutulppa ongelma vaivasi ykkössarjan dieseltrumaa, mut ei pitäisi vaivata enää uudempaa sarjaa. Harmi, että nuo Truman virallisten
huoltopaikkojen tiedot ovat lähes salaisia.

Lauri Niittynen 02.10.2025 09:11

Oma autoni on vuosimallia 2013, joten siinä lienee ykkössarjan dieseltruma ja sen sisuskalut ovat Eberiltä. Onko uudemmissa jotain muuta?

Hehkutulppa voi joutua koville matkailuautossa. Sytytyksiä tulee järjetön määrä tavalliseen autoon verrattuna. Vasta kunnon pakkasella poltin palaa jatkuvasti minimiteholla. Muulloin voinee tulla kymmenen tai enemmän sytytystä päivässä kun on paikallaan. Normiautossa taitaa riittää kaksi.

Petteri Haverinen 02.10.2025 09:58
Lauri Niittynen

Oma autoni on vuosimallia 2013, joten siinä lienee ykkössarjan dieseltruma ja sen sisuskalut ovat Eberiltä. Onko uudemmissa jotain muuta?

Hehkutulppa voi joutua koville matkailuautossa. Sytytyksiä tulee järjetön määrä tavalliseen autoon verrattuna. Vasta kunnon pakkasella poltin palaa jatkuvasti minimiteholla. Muulloin voinee tulla kymmenen tai enemmän sytytystä päivässä kun on paikallaan. Normiautossa taitaa riittää kaksi.

Käsittääkseni 2022 Truman julkaisu:

Päivitys tuotevalikoimaan yhdellä silmäyksellä: Kevyempi: On vaikea olla huomaamatta huomattavaa painon säästöä "Combi D – seuraava sukupolvi" -mallissa. Truma "Combi D" painaa 3 kg vähemmän kuin edeltäjänsä ja Truma "Combi D (E)" 3,4 kg vähemmän. Taloudellisempi ja kestävämpi: Uudet mallit toimivat myös taloudellisemmin hyvin alhaisella akun kulutuksella ja vähentyneellä dieselin kulutuksella. Avain tähän menestykseen on tehokkaammassa palamisen ohjauksessa, mikä lisää myös pitkällä aikavälillä käyttöikää. Tehokkaampi: Jotta asuntovaunussa pysytään lämpimänä jopa huonolla säällä, seuraavan sukupolven "Combi"-dieselämmittimet mahdollistavat jopa 25 % nopeamman lämmityksen sekoitetulla tilalla (diesel + sähkö) tehokkaan 6 900 W:n tehon ansiosta ("Combi D 6 E" -malli). Itsenäisempi: Toisen pumpun (korkeussarja) käyttö oli aiemmin tarpeen pidemmässä lämmittimen käytössä jopa 3000 m:n korkeudessa. Korkeudesta riippuen integroitu paineanturi varmistaa nyt ihanteellisen diesel/ilma-seoksen säätämällä automaattisesti palamisilman nopeutta. Ohjaustoiminnot uusien Truma iNet X -järjestelmän kautta mahdollistavat erityisen intuitiivisen käytön, ja useita lisätoimintoja on helposti saatavilla. Vikatunnistin, jossa annetaan samanaikaisesti ohjeet ongelmien korjaamiseen, on erittäin käytännöllinen. Combi D – seuraavaa sukupolvea voidaan myös ohjata digitaalisella "Truma CP plus" (iNet-valmis) -ohjauspaneelilla ja "iNet Box" -laitteella, ja sitä voidaan kätevästi ohjata etänä älypuhelimen kautta Truma-sovelluksella. Kokonaisuudessaan optimoinnit parantavat käytettävyyttä ja lisäävät energiatehokkuutta, joten käyttäjien ei juurikaan tarvitse pohtia, milloin tankit tulee täyttää. Ja pahimmassa tapauksessa EN 590 -dieseliä on erittäin laajalti saatavilla maailmalla, selittää Elmar Ströhle, Lämmitysjärjestelmien tekninen tuotepäällikkö.
”Combi”-versiot, joissa on lisänä sähkökäyttötila, ovat nerokkaita ja tarjoavat maksimaalisen joustavuuden. ”Combi D 4 E”- ja ”Combi D 6 E” -mallit tarjoavat maksimaalisen joustavuuden matkoillasi. Piditpä sitten leirintäalueen mukavuudesta tai omavaraisesta lomasta erämaassa – energianlähde voidaan valita tarpeisiisi parhaiten sopivaksi.
Näin voit hyödyntää kohtuullista kiinteää hintaa ja säästää dieseliä tilaisuuden tullen. Muita sähkökäytön etuja: ”Combi D 4 E” ja ”Combi D 6 E” kulkevat lähes äänettömästi ja ilman päästöjä.

Myös ”Combi D - seuraavan sukupolven” mainoskampanja, joka edustaa leirintäkokemuksia klassisilla loma-alueilla, esimerkiksi majakkamaisemien ympäröimänä, maksaa takaisin matkojen korkean itsenäisyyden. Väitteellä: ”Asettaa uudet standardit lämmitykseen. Combi D:n seuraava sukupolvi. Taloudellinen – räätälöityyn matkailuautokokemukseen.”
”Tämä viesti antaa meille mahdollisuuden esitellä seuraavan sukupolven Truman menestystarinassa uuden virstanpylvään tavoin. Combi Diesel -versio onkin markkinoiden johtava 2-in-1-ratkaisu lämmitykseen ja käyttöveden lämmitykseen yhdessä laitteessa, jossa on lisäksi hybriditoiminto. Olemme kehittäneet tätä kilpailuetua edelleen uusilla tuoteominaisuuksilla”, sanoo lämmitysjärjestelmien strateginen tuotepäällikkö Craig Hawthorne.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.