Trafi ja co2 päästöjen arpominen

Petri Ahonen 04.10.2021 22:45

Mistähän ihmeestä johtuu se, että Trafin "määräämä" WLTP maksu perustuu kulutukseen 12litraa/100km ja minä en tahdo päästä millään yli 9litran? Eli maksan periaatteessa 30% extraa\vuodessa, jostain syystä. Onko nuo Trafin lukemat esimerkiksi Veikkauksen heille arpomia? Onneksi tulovero vielä määräytyy palkan suuruuden mukaan.

Ari Kuusisto 05.10.2021 08:41

Et ole ajanut ilmeisesti WLTP normin mukaista ajosuoritetta,voisi olla selitys.

Ilkka Yrjönsalo 05.10.2021 09:06

Aivan! Ajosuoritteesi on täysin erillainen kuin tuo WLTP ajosuorite. Näillä omilla kulutusmittauksilla ei muutenkaan ole paljoakaan "painoarvoa". Tuloksia on yhtä paljon kun mittaajiakin. Tuo kulutusnormi (WLTP) syntyy sekä laboratoriomittausten että liikenteessäajosuoritteen perusteella. Automerkin mallista otetaan mittaukseen sekä kevein että painavin versio. Ajosuorite on neliportainen. Kaksi ensimmäistä simuloi kaupunkiajoa ja kaksi jälkimmäistä maantieajoa. (mittaus sisältää myös paljon pysähdyksiä) Näistä laskennallinen keskiarvo.
Jos sulla kuluu "vain" 9l/100 km niin jollakin muulla kuluu 14

Toivo Koistinen 05.10.2021 09:31

Mielenkiintoinen aihe.
Minä olen raskas jalkanen ajuri ollut aina, mutta kun latoseisojalla ajelen vakionopeus ajoa, ja matka-ajoa, niin mitä mittailin parin vuoden kilometrit, ja kulutuksen sain alle 9 litran.
Mikä olis ollu, jos olisin ajellu jalalla, ja enempi kaupunkipyöritystä.
Paljonkohan tuo kulutus vaikuttaa trafin autovero, ja päästö laskutukseen.
Tp

Ari Kuusisto 05.10.2021 15:50

Vakionopeussäätimellä saa polttoainetta palamaan enemmän kun kuski joka keventää vauhtia mäkiin ja käyttää alamäen hyväksi nopeuden nostossa.
Tuon normitetun kulutusmittauksen kautta vaikutus veroon tulee.
Tässä lainaus autoalan tiedotuskeskukselta:
"Uuden mittausjärjestelmän tavoitteena on ollut kuvata nykyistä mittaustapaa paremmin todellisessa liikenteessä syntyvä päästöjä. Ajoneuvon polttoaineenkulutus riippuu ensisijaisesti ajovastuksesta, johon puolestaan vaikuttavat auton massa, ilmanvastus sekä vierintävastus. WLTP-mittaustapa ottaa nämä tekijät huomattavasti tarkemmin huomioon kuin aiempi NEDC-mittaus. Mittaus tehdään edelleen laboratoriossa alustadynamometrillä, mutta mittausolosuhteet ovat tarkemmin säänneltyjä. Mittaus on siten aiempaa tarkemmin toistettavissa eri laboratorioissa ja alustadynamometreillä. Tyyppihyväksynnän mittaukset tehdään sertifioiduissa puolueettomissa mittauslaboratorioissa."

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.