Talvirenkaat.

Pekka Suo 10.01.2021 19:38

Kitkat vai nastat?täysintegroitu3500kg etuveto.

Ari Kuusisto 10.01.2021 20:15

Nastat tasoittaa äärikelejä,
Nokian renkaiden asiantuntija mun mielestä kirjoittaa asiaa:
" Jos ajotyyli on kohtuullisen rauhallinen, ennakoiva ja omaa reittisuunnitelmaa pystyy muuttamaan, nastattomilla talvirenkailla pärjää. Silloin liukkaalla vauhtia täytyy kuitenkin hiljentää ja kaarteissa ottaa selkeästi rauhallisemmin, neuvoo teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri Nokian Renkailta."
Toinen sankari joka puhuu asiaa:
"- Kitkarengas sopii erityisen hyvin, jos sinulla on uusi turvavarusteltu auto, ajat pääasiassa pohjoisen vakaammissa talviolosuhteissa ja olet kokenut autoilija, määrittelee Huovila."


Pitää kirjoittaa renkaista diplomaattisesti ettei kitkamiehet hermostu tai päivastoin, jos autossa on luistonrajoitin , ajovakaudenhallinta ,sivutuuliavustin, ,Traction+ Ducatossa, niin kai se nyt vähän eri asia on kun ilman järjestelmiä.
muokattu: 10.1.2021 20:33
Hannu Sankala 10.01.2021 20:23

Sanojen helinää molemmat kommentit. Kesärenkaillakin pärjää..., jne. Nastat vaan pitää paremmin. Monesti ei kummiosta lumi- tai jääestettä tarvita kun jo vetoapuja tarvitaan. Mitenkähän tuo turvavarusteltu, uusi auto oikein pitää mieltää: lakisääteiset plus mitä?

Vesa Varis 10.01.2021 20:39

Jääkelillä nastat ehdottomasti parhaat, muuta kyllä vaan lumessa kitkat toimii erittäin hyvin. Tärkein osapuoli on se, joka istuu siellä ratin takana.

vesku

Timo Haapanen 10.01.2021 20:49

Täydessä painossa oleva matka-auto on eri asia kuin henkilöauto. Siinä on jo sitä ison auton tuntua, pitkä akseliväli yms. Ei se käsistä helposti lähde. Harvoista kuorma-autossa nastat löytyvät eikä edessä ole edes karkeita renkaita.

Luultavasti kuitenkin itsellä olisi nastat jos talvella ajelisin. Omassa siviiliautossa kitkat.

@timppa

Seppo Lokasaari 10.01.2021 22:18

Henkilöautossa aikanaan ajoin kahdet kitkat loppuun ja niillä pikkuautossa pärjää. 3500kg painavassa matkailuautossa on vähän eri juttu, mutta toki varmaan pärjää jos on varovainen, mutta itse ajan nastarenkailla, kun auto on käytössä ympärivuoden.
Tämä on niitä asioita, että saa melkein niin monta mielipidettä, kun on vastaajaakin, että kummin vaan.

Vesa Varis 10.01.2021 22:35

Nuppiauton kokonaismassa 48t ja perävaunuyhdistelmä taitaa olla jopa 76 tonnia. No, ne on kyl ammattikuskeja ilman nastarenkaita. Tähän asti olen ajellu nastoilla, vaan nyt kokeilen rohkeesti kitkojen kanssa miltä meno maistuu. Henkilöautossa talvella kitkat viimeiset 20 vuotta.

vesku

Toivo Koistinen 11.01.2021 06:20

Onkohan kukkaan laskennu hinta, ja kulutuksien eroja kitkoilla, tai nastoilla, tarkotan renkaiden hinnoissa, ja niiden kulumisesa vaihtoon.
Käsittääkseni siinä ei ole isoa eroa, mikä siihen valintaan vaikuttaa. Molemmat kuluvat, ja määrätyssä vaiheessa pitokin huononee.
Eli kylläkai se on oma valinta siinä ainoa kriteeri millä haluaa ajella.
Tp

Seppo Nordström 11.01.2021 11:16

Laitoin kitkat Hymerin alle syksyllä 2019. Hyvät ajaa, ennakoivalla ajotavalla pärjää hyvin. Liukkailla vesi/jääkeleillä syytä tietysti katsoa hieman tarkemmin minne itsensä lykkää. Kitkat saa syksyllä ajoissa alle eikä keväällä ole niin päivän päälle pois ottaminen. Jokainen tekee oman mieltymyksensä mukaisesti, mulle kitkat sopii.

Ari Kuusisto 11.01.2021 11:54

Kohtuu vähän ajellessa nastarenkaat kuluu liian hitaasti vanhenemiseen nähden. Kitkat varmasti tulee uusittua ennemmin kun kuluminen nopeampaa,tai ainakin joka tapauksessa ne kannattaa uusia ajoissa, pito heikkenee nopeammin kun nastoissa.

Hannu Sankala 11.01.2021 12:27

Pitää muistaa vaunun tapauksessa, että vetoautossa ja vaunussa on oltava samanlaiset talvirenkaat: kitkat / kitkat tai nastat / nastat.

Timo Haapanen 11.01.2021 12:30

Se asia muuttui kesäkuussa. Vaunussa/peräkärryssä riittää talvirenkaat joka tilanteessa.

@timppa

Timo Haapanen 11.01.2021 12:30

Se asia muuttui kesäkuussa. Vaunussa/peräkärryssä riittää talvirenkaat joka tilanteessa.

@timppa

Risto Salomaa 11.01.2021 12:47

Täällä laitakaupunngilla katselen raskaan kaluston renkaita ajoittain. Maitokuskilla on nastat edessä, ja hyvät pala/lamelli kuvioiset vetoakselilla. Vetopyörät vaihdetaan uudet renkaat kesken talven ja puolipitoiset uudelleen alle keväällä. Teuraskuskeilla aika lailla samoin. Puutavarakuskilla ei nastoja edessä, mutta tosinopeita miehiä ketjujen laitossa. Välillä toiseen etupyöräänkin, kun ei käännynkärryn kans. Itsellä Ducaton peltikuorisessa nastat. Silti harkinnut ketjuja mukaan. Integroidun peräylityksen pituuden vaikutus oleellinen etuvetoiseen liikkeelle lähdössä ja hitaassa etenemisessä. Mutta tärkein vaikuttaja istuu ratin takana. Itseeni enole luottanut, vaikka kitkoja mielittelenkin.

Toivo Koistinen 11.01.2021 12:55

Onhan se tieten sikäli, että kitkoisa kun pito loppuu, voi ne ajaa kesällä loppuun, ninkun tein henkilöautossa kun ajelin kaksi kesää niillä, ja hyvin pelasivat, jopa hiljaiset.
Se sulaminen helteellä on näillä tienopeuksilla huhaata.
Mutta nastoilla on jokakelin hyvä pito, ja se kuluminen asfaltilla, kun syksyllä pistää ajoissa, on sekin vähän mielikuva, koska kylmä asfaltti ei niitä merkittävästi syö.
Minä olen aina laittannu henkilöautoon ajoissa, eli koko kunnassa kai ensmäissä
Keväällä kun asfaltti kuumenee, mutta pakkoko niitä on pitää sillon.
Sitten se ikä. No tuossa on kymmenes talvi seisonnan alla, ja pintaa on, etttä hämäräretkellä hyvin pelasivat, vaikka nastapuutosta koko ikänsä ovat sairastaneet, nin kyllä ensitalveksi pistän uutukaiset.
Jos rengaskerta maksaa 4-500, mikälie, nin säästääkö yhen vai kaksi vuotta, niin siihen ei talous kaadu, ja jos kaatuu, niin ympär se menee kumminkin.
Renkaat ovat ainoa joka on autossa tiessä kosketuksesa, ne pittää olla aina hyvät, joten säästän jossain muussa
Tp

Petteri Haverinen 11.01.2021 16:52

Hieman omaa kokemusta viime talvelta. Nokian Hakkapeliitta CR3 , paistoaika 2 viikkoa ennen allelaittoa. Pito talvikelillä kyllä yllätti erittäin positiivisesti. Hiljaiset.
+10 asteessa ehkä hieman hitaampi reagointi.
Jos ostat, niin osta vain oikeasti uudet.

Ari Kuusisto 11.01.2021 17:07

Tässä kesällä kitkojen käytöstä ihan Ruosalainen valtiollisen toimijan tutkittua tietoa, ei siis Nokian ym.
"Kitkarenkaiden kelvottomuus kesäkelillä on todettu useissa autolehtien kesärengasvertailuissa ja myös viranomaisten tekemissä testeissä. Viimeksi asiaa tutki ruotsalainen valtion tie- ja kuljetustutkimusinstituutti (VTI).

"Tutkimus osoittaa, että märällä asfaltilla kitkarenkaiden jarrutusmatka on 20 prosenttia pidempi kuin kesärenkaiden ja kuivallakin asfaltilla ero on 15 prosenttia pidempi. Äkillisestä väistöliikkeestä kesärenkailla varustettu auto selvisi 83 km/h nopeudessa, kun kitkarenkailla varustetulla autolla raja tuli eteen 72 km/h nopeudessa. Testi tehtiin +15 asteen lämpötilassa ja VTI:n mukaan erot todennäköisesti kasvavat lämpötilan kasvun myötä."

Matkailuauto ei ole tietysti se "ralliauto".

Timo Haapanen 11.01.2021 17:29

Ja märällä asfaltilla euroopassa kitkoilla ajetaan jatkuvasti. Muuta ei ole, markä asfaltti tai kuiva asfaltti. Mulla on Transporterissa nämä eturenkaana. Märkäpito A
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/maxxis/vansmart-snow-wl2/215-65-r16c-109-107t-904335

@timppa

Petri Ahonen 11.01.2021 17:52
Petteri Haverinen

Hieman omaa kokemusta viime talvelta. Nokian Hakkapeliitta CR3 , paistoaika 2 viikkoa ennen allelaittoa. Pito talvikelillä kyllä yllätti erittäin positiivisesti. Hiljaiset.
+10 asteessa ehkä hieman hitaampi reagointi.
Jos ostat, niin osta vain oikeasti uudet.

Laitoin kanssa tälle talvelle mökkiautoon Nokia CR3 kitkakumit... Muutama 100km ajoa lumilla ja jäällä vasta takana, mutta ainakaan vielä ei ole kaduttanut. Hiljaisemmat ovat kuin kesärenkaat ja kulutuskin laski noin 0,7litraa/100km verrattuna alkuperäisiin kesärenkaisiin. Kitkat vaativat enemmän ennakointia varsinkin jäisillä teillä... lumellahan noilla renkailla ei juurikaan ole. Mökkiautoissa varmaan yksi ongelmien aiheuttaja on ns. takaylitys (etuvetoisessa autossa), jos sitä on paljon, keventää se etupäätä, jolloin ollaan vaikeuksissa kaikilla keleillä kaikilla renkailla.

Ari Kuusisto 11.01.2021 19:39

Muutama sata kilometriä ei oikein riitä kulutuksen tarkkojen johtopäätösten tekoon ,pitäisi olla juuri samanlaiset keliolot tie lämpötila tankkauskin vaikuttaa onko kallelllaan,mihin suuntaan ,ajaa juuri samoin,
ainut keino on tehdä ns. tiedettä on pitempiaikainen ajo ja tankkaamalla useammasti,ja suorittaa mittaus kulutuksesta pitemmällä jaksolla , yhden tankkauksen virhe voi autosta riippuen olla suurikin.
Ajotietokoneella voi saada tietysti vähän suuntaa antavaa.
Kulutusmittaus pitäisi tehdä kuten pisaralla pisimmälle kisassa missä polttoaine mitataan tarkasti jos halutaan tarkkuutta.
On renkaissa tietysti ilmoitettu se vierinvastus jossa eroja kyllä on.

Toivo Koistinen 12.01.2021 07:04

Jos jarrurusmatka on 100 metriä, nin 20 prosenttia lisää on 20 metriä, eli 120. Kuivalla 115 metriä. Onhan siinä ero.
Niinkun syksyllä kun poro tuli ensliukaalla tielle. Seisoin polkimella, niinsitä mentiin, että karvaturvan perskarvoissa lähes pysähty.
Nekun on tien omistajia, ja meinaa. Se jolla on kiire väistää..
Vieläköhän taksit ajelee sillä yksien renkaiden mallilla. Syksyllä uudet kitkat, ja seuraavaana syksynä uudet taas
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.