Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tällä sivustolla käytetään evästeitä
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Evästeasetuksesi on tallennettu.
Tämän sisällön näyttäminen edellyttää seuraavan evästetyypin hyväksymistä: {category}.
Mielenkiintoista nähdä, miten noita aletaan selvittää. Aikanaan minulla oli 1998 Vectra 20 DTI, jonka tyyppivika oli EGRn temppuilu ja sen sytyttämä vikavalo. Tunnettu temppu oli huijata ilmamassamittarin lämpötila-anturia luulemaan, että on pakkasta. Se onnistui kolvaamalla vastus anturin johtoon. Tämän luulisin olevan juurikin sitä kiellettyä manipulointia, kuten EGR:n tukkiminen ja uudemmissa laitteissa hiukkassuodattimen poistaminen tai sen sisukalujen poisto ja uusimmissa AdBlue-järjestelmän ohitus. Nämä kaikki pystytään syynäämään suhteellisen helposti. OBD:stä voi myös tarkistaa moottorinohjauksen ohjelmistoversion. Sitä en tiedä, pystyvätkö manipuloijat versionumeron lisäksi feikkaamaan softan tarkistussummankin.
Oma johtopäätökseni on, että nykyiset dieselini ovat uusimmat, joita koskaan ostan, ei hiukkassuodattimia, ei adBlueta, egr:ssäkin on riittävästi riesaa. Jos vielä joskus pävitän matkamökkiä, odottelen, että löytyisi ladattava bensahybridi. Ei ryöstöveroa eikä dieselin ongelmia.