Optimoineista jää kohta kiinni
Petteri Haverinen
07.06.2025 11:38
Sieltä se tulee myös Suomeen, vaikka joku asiantuntia täälläkin palstalla väitti, ettei ole mahdollista jäädä kiinni moottorin optimoinnista…
https://www.is.fi/autot/art-2000011276751.html
Ville Säynäjäkangas
07.06.2025 14:55
Eihän juttu keskittynyt optimoitujen autojen kiinni saamiseen, vaan vikaherkkien euro6 autojen hylkäämiseen katsastuksessa.
Seppo Suomi
07.06.2025 16:12
Mitenkähän tuo pienhiukkaset mitataan euro6 dieselissä Suomessa. Melkein kaikki euro6 dieselit ovat sitä ikäluokkaa että pelkkä OBD mittaus riittää. Tietenkin jotain uusia pikatestejä voi tulla.
OBD mittauksessa , mikäli sopiva ohjelma olisi, näkyisi ureajärjestelmän poisto. Ehkäpä myös muut muutokset . Tätä pidän epätodennäköisenä.
Uutisilla hylätyistä katsastuksista ja sakkomaksuista on tietenkin sama pelotevaikutus kun jalkaväkimiinoilla.
Mutta katsotaan mitä nähdään (samoin kun reissatessa).
Petteri Haverinen
07.06.2025 16:54
Seppo SuomiMitenkähän tuo pienhiukkaset mitataan euro6 dieselissä Suomessa. Melkein kaikki euro6 dieselit ovat sitä ikäluokkaa että pelkkä OBD mittaus riittää. Tietenkin jotain uusia pikatestejä voi tulla.
OBD mittauksessa , mikäli sopiva ohjelma olisi, näkyisi ureajärjestelmän poisto. Ehkäpä myös muut muutokset . Tätä pidän epätodennäköisenä.
Uutisilla hylätyistä katsastuksista ja sakkomaksuista on tietenkin sama pelotevaikutus kun jalkaväkimiinoilla.
Mutta katsotaan mitä nähdään (samoin kun reissatessa).
Ei riitä enää jatkossa pelkkä OBD- mittaus ja kyllä suurin osa kiinnijääneistä on nimenomaan optimoituva…
Toivo Koistinen
07.06.2025 18:12
Optimointiin en osaa sanoa, koska mulle on riitänyt nuo tehot mitä on ollut itsellä skodan takatuupparin 900 kution koneesta lähtiin.
Mutta nykyään dieselin yksi iso ongelma on tuo adbluen kiteytymis ongelma, ja EUn ja Suomen hallinnon järäpäisyys, etteivä hyväksy denoxiumia.
Kuulin juuri, että aikasen isoja ongelmia on ollut hybridien toimivuudessa. Saa nähhä mihin kehitys menee niin autoteollisuudess, kun politiikassa.
Tp
Petteri Haverinen
07.06.2025 18:16
Ei Toivo kannata pienhiukkaspäästöjä sotkea ablue ongelmiin… itsellä kokemusta jo neljästä adblue-vehkeestä ja ei mitään ongelmaa…
Toivo Koistinen
08.06.2025 06:33
Tuo oli mukava kuulla. Onko sutojen merkit mitkä, ja onko olleet seisomassa kovilla pakkasilla ulkona, tai kylmässä tallissa, ja oletko pakkasilla ajellut.
Juttelin muuanpäivä sitten oudon autono,istajan kanssa kmarketin pihalla, kun heillä volkkari, nin kertoi että heillä mersu, mutta piti vaihta bensan, kun siinä ei pelannut, ja oli yli 3000 nykymarkan remontti.
Muta kyllä se adbluesavottakin tavallaan päästöä, kun täälläpäin ottaneet käytöstä sen pois, kun varsinkin raskailla autoilla ne remontit julman kalliita.
Ihmetelly olen kun meillä sitikkavanhus ilman urea, ja viimekesän katsastuksessa oli katsastajan kertoman mukaan tosihyvät päästöarvot, että mikä tuo urea juttu oikeen on...
Tp
Anteeksi sekaantumiseni asiaan. jatkakaa vain optimointiaiheesta.
muokattu: 8.6.2025 08:50
Ville Säynäjäkangas
08.06.2025 11:09
Perehdytäämpä tähän pienhiukkashommaan hieman. Euro 6 autoissa valvotaan DPF = hiukkassuodattimen toimintaa PM = particulate matter hiukkasanturilla. (Vanhemmissa oli paine-eromittaus samaan tehtävään). No hyvä. Eli mittaustapoja on kaksi, joko OBD:n kautta tai erillisellä testerillä. Hyvä taas. Jos optimoinnin tekijä on aivan tollo, niin toki hän saa pakoputkesta mustaa savua tulemaan. MUTTA. Jos optimoinnin tekee vähänkään moottoritekniikkaan perehtynyt henkilö, niin katsastuksessa ilman kuormitusta vaihde vapaalla huudattaen yksikään arvo ei muutu yhtään mihinkään.
Ari-Pekka Wiik
08.06.2025 20:06
https://www.autonohjelmointi.fi/blogi/nain-auto-ohjelmoidaan-laillisesti
Petteri Haverinen
08.06.2025 20:13
Maailma muuttuu ja hyvin tod.näk näkyy jatkossa katsastuksessa onko tehtaan softaa peukaloitu autossa ja silloihan pitää näille muutoksille pitää löytyä tyyppihyväksynta, jos meinaa hyväksytyn leiman saada paperiin…
Petteri Haverinen
08.06.2025 20:36
Kun olen autoa ostamassa, niin laitan obd-porttiin palikan joka yhdistää auton tiedot puhelimessa olevaan , n 50€ maksavaan ohjelmaan, joka kertoo muutamassa minuutissa onko joku seppä käynyt muuttamassa auton tietoja… mittarilukemaa, moottori ohjelmaa yms… jos näin on tehty, niin ostokohde jää seuraavalle…