- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Mitä tämä ohje tarkoittaa?
Mitä tämä ohje tarkoittaa?
Heips karvanaamarit,
minulle uudessa autossa (käytetty versio) on vesisäilön luukun vieressä oheinen kuva. Olen ymmälläni mitä tuo 20 litraa tarkoittaa/toimii ja mikä sen perusajatus on? Vanhassa autossa oli on / off toimintamalli - pohjaproppu kiinni tai auki (luonnollisesti pyörittämällä asteittain).
Liitetiedostot
vesitankki.jpgKokonaispaino on niin katkolla ettei ole voitu ottaa rekisteröintiin kuin 20 l vesisäiliö. Mikäli joku haluaa välttämättä enemmän niin omalla vastuulla saa kääntää vipua.
Seppo kertoi jo asian ytimen.
20 ltr on ns. ajonaikainen vesimäärä joka on huomioitu myös auton punnituksessa kun auton omaa massaa on laskettu. Osin tällä siirretään vastuuta käyttäjälle.
Vanha säätö oli myös laskennallinen arvo = omassa massassa huomioidaan 90n % puhdasvesisäiliön tilavuudesta.
Hei, kiitos herroille: looginen selitys. Osaako joku vielä kertoa, miten tuo on teknisesti toteutettu. Jos proppu on vesitankin pohjassa, niin miten pitää vain 20 l vedestä säiliössä? Olenko ulalla?
Täytyy olla toinen roppu jonka alapuolelle jää 20 litraa vettä.
Toki muitakin konsteja on, mutta tuo lienee yksinkertaisin.
Matkailuautojen punnitus menee standardin EN1686-2 mukaan ja siinä sanotaan, että ajovalmiina matkailuautoa pidetään silloin kun puhtaan veden tankissa on 20 litraa vettä.
Sen yläpään vipu on kiinni akselissa joka menee putken kautta tyhjennysproppuun. Neljänneskierros avaa proppua sen verran että vesi valuu ulos putken yläpään tasolle (20 litraa), kaksi kierrosta nostaa putkea sen verran että vesi pääsee putken alapään alta ulos. Jotenkin noin se kai toimii niiden osien perusteella joita kalastelin vesisäiliön pohjalta. Nimittäin tarpeeksi kun kääntää niin ei enää toimi. Halvin ratkaisu tienpäällä korjaukseen löytyi paisuvasta veneen pohjatulpasta. Sillä mennään.
Tuntuu selkeästi typerältä. Eihän 3,5 tonnille rekisteröidyn m-auton kokonaispainoa ennen käyttöä kukaan voi "säätää oikeaksi" ottamalla/ ottamatta pönttöön 20- 50 tai 100 litraa vettä, kun ei muista painoon vaikuttavista massoista ole tietoakaan. Mammakin on voinut lihoa viimeisestä mittauksesta, naftatankki sattuu olemaan täynnä ja jätevesitankkiin unohtui edellisen reissun jälkeen melkoisesti nesteitä. Jääkaappikin on täynnä piirakoita ja uusi lepotuoliryhmä painaa enemmän kuin vanha. "Jäädään kotiin, ettei tule ylipainosakkoja"!
Oikeastaan koko tämä "valistus painorajoista" osittaa, miten tyhmiksi ihmisiä luullaan - ja miten tyhmiä autonrakentajat ovat. Jos kaikesta lillukanvarsi- infosta ryhtyy ottamaan pultteja "muutamasta kilosta", niin reissunteosta tulee vain stressiä. Kyllä ne "rautarakenteet " on laskettu aikamoisella varmuuskertoimella ja pienestä ylipainosta ei sakoteta kunnolla muualla kuin Ruotsissa. Siellä kannattaa käydä kusellakin ennen rajan ylittämistä. Varmuuden vuoksi.
Valintoja on tehtävä. Haluatko yhden matkanaikaisen istumapaikan rekisteriotteeseen vai 100 l säiliön. Moni valitsee molemmat.
Onhan tuo kätevä, jos haluaa päästää tarpeettomaksi katsomansa veden pois käy se ilman säiliöön kurkkimista helposti.
Luultavasti esim. ensi sunnuntaina kun lähden Hartolasta kotiin käytän ko. mahdollisuutta.
Sen sijaan euroopassa täytän tankin aina kun näen hanan, koska en tiedä milloin saan vettä seuraavan kerran. Paljon veden kuskausta on tullut harrastettua.
@timppa
Tuo ilmiö on tulut siittä, että autojen omapaino kaikkineen varusteineen on liian lähellä sitä sallitttua kokonais painoa.
Mutta kuormaaminen on kuljettajan vastuulla aina, ja ylipaino on ylipaino, oli auton rakenteet mitkä ovat.
Jos laista aletaan sitten luistamaan, nin eihän sillä painomääräykselä ole mitään virkaa.
Jos kantavuus on pieni, niin sillon konsti on, että mamma ja tavarat puntarin kautta sisään.
TP
Auton oma massa on sekä auton punnituksen, että laskennallisten arvojen tulos.
Auton vahvistettu paikkamäärä määräytyy näiden laskennallisten tekijöiden kautta.
Ainoa asia joka on muuttumaton ja jolla on todellista merkitystä, on auton suurin sallittu kokonaismassa.
Eikä sekään nyt niin pilkulleen ole kun annetaan ymmärtää.
Jo vaakan 3 % virhemarginaali on 3,5 tonnin autolla 105 kg.
Lainaus: "Ainoa asia joka on muuttumaton ja jolla on todellista merkitystä, on auton suurin sallittu kokonaismassa. "
Noin asia ymmärretään matkailun "sivistysmaissa" , kuten Saksassa. Auton tiedot katsotaan ratsiassa tietopohjasta, eikä rekisteriotteesta. Ruotsalaiset m- autoilijat ovat kirjoitelleet jäsenpalstoilla ilahtuneensa, kun pahimmat pelot eivät toteutuneetkaan satojen eurojen sakoista.
Kaikki oli OK 3,5tonnin autolle B-kortilla 400 kg ylityksestä huolimatta. Auton suurin sallittu kokonaismassa oli 3,85 t ja näkyi poliisin tietokassa. B- kortin rajakaan ei haittaa, koska vanhalla B- kortilla saksalaisetkin saavat ajaa 7,2 tonniin asti.
Ylimääräinen raikasvesi on helppo laskea pois, jos sakotusraja on siitä kiinni. Turvallisuus on tärkeämpää kuin sakottaminen. Sakot ovat monessa maassa hyvin kohtuullisia, koska niillä ei paikata budjettivajetta kuten Suomessa.
Menee OT:ksi, mutta kun ketjun aloittaja on Ruotsalaisen Jukka, niin pistetään vähän tieto Ruotsin ylipainoista. Ihan uusinta taulukkoa ei löytynyt, mutta tuosta vanhemmasta tarinastakin selviää suuret erot saksalaiseen sakotuskäytäntöön.
http://www.husbilhusvagn.se/hem/overvikt-kan-sta-dig-dyrt
Saksassa sakot lasketaan prosentteina auton sallitusta kokonaispainosta, siis esim. 3,5 tonnista. Ruotsissa ne lasketaan auton rekisteriotteeseen merkitystä "maxlastista" eli kuormitusvarasta. Jos rekisteriotteessa auton omapaino on esim. 3,1 t, niin siihen jää kuormitusvaraa 400 kg.
Auto painaa ratsiassa 3600 kg, ylipainoa on 25 %. Siitä maksetaan 3000 kr, n. 300 euroa sakkoa. Jos ylipainoa on 200 kg ( 50%), niin silloin maksetaan 400 e, mikä on viimeinen sakkoraja, ettei joudu oikeuteen syytettynä huolimattomuudesta liikenteessä. No ulkomaalainen ei sinne helposti joudu, joten sakkoa voi tulla jostain 3, 9 tonnista jo 1000 euroa. Lisäksi sakkoa tulee, jos ajaa B- kortilla ja tietysti kaikki ylimääräinen pitää tyhjentää pois jonnekin. Ovat kertoman mukaan sallineet ajon satamaan ylipainon kanssa ja luvanneet, että uutta sakkoa ei sillä välillä enää tule.
Entäs jos autossa on kuormitusvaraa , kantavuutta vain 250 kg? Vaikea mennä Ruotsiin 4 hengen porukalla..
Miten se suitten menee, jos auton valmistajan ilmoittama oma paino on 3100 kg. Sitten siihen on laitettu vetokoukku, 4-5 metrinen markiisi, ym.
TP
"Se menee" aina niin, että rekisteriotteessa mainittu omapaino vähennetään auton rekisteriotteessa olevasta auton kokonaispainosta. Sakot lasketaan rekisteriotteen luvuista. Esim. 3,5 - 3,1= 0,4 tonnia. Nythän voi olla niin, että auton "kuormavara" on jo täynnä, ennen kuin siihen astuu edes kuljettaja. Sakko lasketaan kuitenkin prosentteina siitä 400 kg:sta.
Tämä pelleily johtaa siihen, että papereihin on järkevää saada "suuri kantavuus" eli "pieni oma paino". Jää enemmän pelivaraa sakkoprosentille. Jos oma paino olisi otteessa 2,8 t, niin ylitysprosentit laskettaisiin 700 kg:sta ; pienempi sakko. Rehellisyydestä ei välitetä, paperitiedoilla mennään.
Ei sillä valmistajan omamassalukemalla ole mitään käytännön merkitystä. Merkitystä on vain sillä mitä vaaka näyttää kun ollaan reissussa.
@timppa
Niin Ruotsisako ei ajeta autoa lätkille, ja kattota mitä se painaa. Tuntuu monimutkaiselta nuo laskelmat.
Suomessahan kattotaan kokonaispaino, ja puntari näyttää painon
TP
Koistinen. Onko monimutkaista kun ajetaan auto lätkille tai punnitusaseman vaakalle. Nähdään auton kokonaispaino. Verrataan sitä rekisteriotteen sallittuun kokonaispainoon. Jos on ylikuormaa, niin katsotaan otteesta myös auton oma paino. Näiden erotus on KANTAVUUS . Ylikuorman suhde kantavuuteen prosentteina ( esim. 200 kg ylipaino/ 300 kg kantavuus x 100= 66 % ; tapaus käräjille) antaa sakotusmäärän. Ainakin Ruotsin poliisissa osataan "noin vaikea laskutoimitus" ja rahaa tulee valtion kassaan. Ainakin tietämättömiltä turisteilta.
Ruotsalaiset kertovat, että usein ulkomaan matkalle lähdettäessä laivarantaan tai esim. Tanskan puolelle viedään toisella autolla matkatavaroita, jotka lisätään kuormaan. Sama takaisin tullessa, kaveriapua käyttäen. Näin vältetään kesäaikoina yleiset ylipainoratsiat, missä jo alle 200 kg ylipaino veisi käräjille. Saksassa noin pieni ylipaino ei maksa mitään.
Tuo ruotsin laki muuttui keväällä eli ylikuorma lasketaan kokonaispainosta, ei kantavuudesta.
Tästäkin asiasta oli SFC;n pitänyt jäsenilleen kertoa, mutta kun aika menee lillukan varsissa niin...
T : Masi
Ruotsissa 4-tiellä Tukholmasta etelään on muutamia kiinteitä vaakoja poliisien tarkastuspisteillä.
Useimmin niillä näkee tarkastuksia tehtävän Helsingborgin tienhaarojen välillä kahta puolen 4- tietä olevilla trafikontrollpalatserilla. Rekat siinäkin näyttää olevan se pääkohde,
Kierrän paikan ajamalla satamaan/satamasta kaupungin kautta.
Etsin faktoja tuosta Masin kertomasta muutoksesta Ruotsissa. Mitään valmista ei sivuilta löytynyt, joten asia makaa edelleen hallituksen pöydällä. Vuosi sitten asian käsittelyn kestävän vuoden verran
Sama kuva on meidänkin Hymerissä. Ohjekirjassa suositellaan että ajon aikana pidettäisiin vain 20 l vettä tankissa koska suurempi määrä heikentää ajo-ominaisuuksia ja painoraja voi ylittyä. En muilla merkeillä ole tuota tavannut. Ei olla käytetty kertaakaan 20 litran asennossa. Välillä ollut tankki täynnäkin. Nyt 28000 km mittarissa ja ympäri Eurooppaa liikuttu ongelmitta.
Autjen koot kasvaa vaan. Koskahan joku keksii, mitä joskus suunnitelin, jos paljon kulkisi, että koukku perään, ja kuomukärry perään. Ei olisi ongelmaa kuormauksen kanssa.
Tosin tuossa kun nelostietä ajelin, niin muutama asuntoauto ajeli juuri sillä systeemillä pohjoseen.
No aikuisten oikeasti B kortin painoraja 4-4,5 tonniin koko euroopassa, mutta sehän vaatii poliitista tahtoa
TP
Sama kuva on meidänkin Hymerissä. Ohjekirjassa suositellaan että ajon aikana pidettäisiin vain 20 l vettä tankissa koska suurempi määrä heikentää ajo-ominaisuuksia ja painoraja voi ylittyä. En muilla merkeillä ole tuota tavannut. Ei olla käytetty kertaakaan 20 litran asennossa. Välillä ollut tankki täynnäkin. Nyt 28000 km mittarissa ja ympäri Eurooppaa liikuttu ongelmitta.
Kyllä tuo 20 litran sydeemi taitaa olla kaikissa autoissa nykyään.
Itse olen saanut auton niin laihaksi ettei painosta tarvitse murehtia. Toisaalta, en itse, eikä kukaan tuttavista ole koskaan punnituksiin joutunut.
@timppa
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.