Mikä Heki? Miten korjataan?
Antero Virkkala
15.07.2025 19:06
On Sunlight I68:ssa, luulisin että on tyyppiä MidiHeki. Kulkuaukon koko n. 40x60cm. Ulompi lasi rikki, sisempi nähtävästi ehjä. Koko ikkuna n. 900€, saranoitu luukku (”lasi”) 267 – 369€ ostopaikasta riippuen. Mutta uskaltaako tilata? Latasin Dometicilta asennusohjeen. Sen kuvassa 1 näyttäisi olevan erikokoisia itsekierteyttäviä ruuveja saranan kohdalla. Minulla näyttää saranatappeina olevan muovisia lukkiutuvia tappeja, joiden kärjessä on halkio, josta puristamalla tappi ilmeisesti vapautuu (en ole vielä kokeillut). Entä miten tuo sanka irtoaa lasista (asennusohje ei tätä näytä)? Vai tuleeko uuden lasin mukana uusi sanka?
Etukäteen vastauksista kiittäen, Antero
(Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin tässä nolo vastaus. Tänään ajettiin nelostietä etelään päin. Lahden kohdalla tunsin oloni vähän sekavaksi (ulkolämpötila 29C). Tajusin, että täytyy välittömästi hakeutua jollekin lailliselle taukopaikalle. Lahden Renkomäen liittymän kohdalla oli liikennemerkissä huoltoaseman kuva. No, ABC ei ollutkaan ihan nelostien vieressä vaan jonkin matkan päässä. Lisäksi ABC:n tankkauskenttä oli aivan täynnä. Ajoin viereisen Bauhausin P-paikalle. En huomannut, että parkkipaikan poikki kulkevan jalkakäytävän peltinen sadekatos oli hippusen verran liian matala. Auton neljästä kattoluukusta ensimmäinen meni katoksen alta, mutta toinen (suurin) särkyi. Lisäksi tilanteesta ei päässyt helposti poiskaan ilman lisävaurioita. Sunlightin perä on selvästi etupäätä korkeammalla. Eteenpäin ajaessa olisi särkynyt kaksi takimmaista luukkua. Eikä peruuttaakaan voinut, koska särkyneessä luukussa oli vielä kiinteä osa ehjänä, mutta peruuttaessa se olisi särkynyt, koska luukun takaosa on lähes pystysuora eikä olisi kiilannut katosta ylöspäin, niin kuin eteenpäin ajaessa tapahtui. Pääsimme pois, kun laskin rengaspaineet niin mataliksi kuin uskalsin, niin että renkaat litistyivät muutaman sentin (painetta oli 1,5 – 2,5 bar). Muutaman metrin peruutuksen jälkeen pumppasin Ryobilla renkaisiin 3 barin paineet ja ajoimme sitten viereiselle ABC:lle täyttämään renkaat suosituspaineeseen.)
Vesa Hakala
15.07.2025 19:13
Olisiko semmoista vakuutusta joka tulisi mukaan talkoisiin?
Antero Virkkala
15.07.2025 19:30
On kyllä, omavastuu 200€. Ja jos oikein ymmärrän, ensimmäisestä vahingosta ei tule bonusmenetyksiä. Lähinnä mietin sitä, miten tuo nopeimmin korjaantuu. Jos luukku on kiinni vain muutamalla lukkotapilla ja onnistun tilaamaan oikean mallisen luukun, sen vaihtamisen luulisi olevan nopeampi toimitus kuin korjaamolle vieminen ja sieltä noutaminen.
Timo Haapanen
15.07.2025 20:33
Koko luukun vaihtaminen ei ole ylipääsemätön homma.
Tämä taitaa olla juuri se mikä sulla jo on.
https://www.caravansplus.com.au/pdf/Midi-Heki_Installation_59-65-2.pdf?srsltid=AfmBOooecHZ7kIFXa9gQJ-Cih2AhHh9ZV3JmtYpEQPafXIrDTg6Pjmr3
Vahinkoja sattuu aina välillä, niitä ei pidä jäädä suremaan.
Petteri Haverinen
16.07.2025 06:37
Olisit ajanut samantien Villähteelle vapaa-aika.com firman pihalle. Olisi varmasti selvinnyt minkämallinen on luukkusi ja uudenkin olisi saanut tilattua, ellei olisi ollut hyllyssä…
Antero Virkkala
18.07.2025 14:25
Sunlight lähti korjaamolle kattoluukkujen tarkastusta ja/tai vaihtoa varten. Korjaamon johtajan mielestä selvästi särkynyt luukku pitää vaihtaa kokonaan ja kaksi muuta, joiden ulkopinnassa oli laahausjälkiä, pitää mieluiten uusia kokonaan tai ainakin purkaa tiivistysten tarkastamista ja uusimista varten. Vakuutukseen tämä tietysti menee.
Vaikeus oikean luukkumallin (Midi Heki) tunnistamisessa johtui ensinnäkin siitä, että luukun nimellinen koko (500 x 700) tarkoittaa asennusaukon kokoa, jota valmiin auton ostaja ei näe, ja toiseksi siitä, että Midi Heki -luukusta on ainakin kolme variaatiota, nimittän kahva-, veivi- ja moottorimekanismilla. Kun hakee netistä kuvia Midi Heki -luukusta, saattaa tulla vastaan erilaisella kehyksellä varustettu luukku kuin omassa autossa on.
Antero Virkkala
18.07.2025 14:37
Vaikka minulla ei tästä bonus laske, tarkastin IF:in sivustolta, miten bonus palautuisi jos se seuraavasta vahingosta laskisi: "Vahingon jälkeen alentunut kaskon bonus kertyy takaisin 10 prosenttiyksikköä jokaisena vahingottomana vakuutuskautena. Ehtona kuitenkin on, että ajoneuvo on ollut kauden aikana täyskaskolla vakuutettuna vähintään 140 päivää ja moottoripyörien kohdalla vähintään 90 päivää."
Tuo pistää miettimään, minkä kokoinen vahinko kannattaa maksaa omasta pussista. Täyskaskon pitää olla päällä lähes 5 kuukautta vuodessa. Meillä Sunlight on liikennekäytössä 2 - 3 kk vuodessa, kun on paljon muitakin aktiviteetteja.